Hårdisken som försvann..

Permalänk

Hårdisken som försvann..

Hejsan!

Svärfars dator, han har två diskar, en med Windows 7 (C:) och en annan med bilder, filmer och dyl (E:)

De kopplade in en äldre hård disk rack (inkl. tredje disk) på samma IDE slinga som E: disken (bilderna)

Efter inkopplandet av racken så tappades E: ibland men kom åter kom efter en omboot.
En dag så försvann disken med bilder. Windows startar som vanligt allt fungerar men disken syns inte i "Datorn".
Disken roterar (har känt på den), BIOS ser den, Diskhanteringen i hantera datorn menyn ser den och man kan initiera den.
Men när man ska initiera den så kommer det upp CBC fel (tror jag det stog).

E: är själv på IDE slingan nu men syns fortfarande inte. Dock se ser BIOS och Diskhanteringen den.
Har disken gått hem?
Om den är pajj, finns det något program som gör att man kan rädda informationen på disken, det som finns kvar? Han har ju semesterbilder och liknande.

Tack på förhand!

EDIT:
Windows disken är en SATA disk.
Ska alla andra IDE diskar fortfarande stå på SLAVE? Eller är det IDE kanal beroende att en ska vara Master och en Slave för att de båda ska fungera optimalt?

Permalänk

Kolla bygelbrytarna på hårdiskarna system disken ska stå som master resterande 2 hårdiskar ska stå som slave http://cdn.overclock.net/9/99/99335683_WDmasterjumper.png byglingen kan variera ffrån hårdisk googla disken så ser ni hur den ska kopplas,

Alt testa med en ennan ide kabel är kabeln äldre testa med en ultra ata 133 kabel http://www.brollz.se/shop/ide-kabel-ultra-1013p.html

Permalänk

Jag glömde säga.
Windows disken är en SATA disk.
Ska alla andra IDE diskar fortfarande stå på SLAVE? Eller är det IDE kanal beroende att en ska vara Master och en Slave för att de båda ska fungera optimalt?

Permalänk

Då ska det inte göra nått men fortfarande ska hårdisken som siter längst ut på ide kabeln ska va master den andra slave

Permalänk

Tack för svaren,

Jag har provat att koppla disken till både slave och master och han var själv på IDE slingan i både kontakterna utan framgång.
Kan det vara disken som har gått sönder?

Permalänk
Rekordmedlem

Är det idediskar så byglar du en till master och den andre till slave, eller så sätter du båda som cable select

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Jag glömde säga.
Windows disken är en SATA disk.
Ska alla andra IDE diskar fortfarande stå på SLAVE? Eller är det IDE kanal beroende att en ska vara Master och en Slave för att de båda ska fungera optimalt?

Master/slave har ingen betydelse, det enda viktiga är att ena änden av kabeln sitter i moderkortet och ensam disk sitter i yttersta kontakten på kabeln. Är disken byglad CS (Cable Select) blir den master.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

Tveksamt att hårdisken kan gått sönder om inte det är nått fel på 12 volts kontakten alt om hårdiskens kretskort ligger imot nått ledande,

Du kan ju prova ta ner hirens boot cd köra nån av hårdisktestarna på skivan för att se om det är nått fel på disken bara hoppas dom ser disken.

Permalänk
Medlem

eftersom den finns under diskhanteraren så är förmodligen inte disken själv paj men filsystemet möjligen, kan du formatera partitionen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Tack för svaren...

Jag vill inte formatera då filerna är viktiga på disken. Kommer heller inte åt något sådant, närmast är "initiera disk" när jag Hanterar diskarna.
(Dator -> Hantera -> Diskhantering) Men det tillåter han inte eftersom det kommer upp något med CBC fel.....

Permalänk

CRC fel var det visst, Googlar i skrivande stund, men har ni någon direkt idé så Shoot

Permalänk
Rekordmedlem

crc fel tyder på nån form av hårdvarufel, det kan vara dina minnen också så kör ett test av dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Körde memtest, inga problem.
Allt annat förutom hårdisken, verkar fungera felfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Fungerar det om man bara kör med en disk på kabeln ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har provat det också, enbart den "trasiga" disken inkopplad, tyvärr så är det samma sak. BIOS och diskhanteringen ser den, explorer icke...

Permalänk
Rekordmedlem

Prova att kopiera över filerna till en frisk disk med ett recoveryprogram.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Prova att kopiera över filerna till en frisk disk med ett recoveryprogram.

Yes, tanken är den, men jag verkar inte hitta något bra recovery program...
Har du eller någon ett bra tips..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Jag har provat det också, enbart den "trasiga" disken inkopplad, tyvärr så är det samma sak. BIOS och diskhanteringen ser den, explorer icke...

Vilken kontakt på kabeln är disken inkopplad i?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Battle_Zealot:

Yes, tanken är den, men jag verkar inte hitta något bra recovery program...
Har du eller någon ett bra tips..

Prova recuva först, det är gratis och brukar lösa det om det inte är fysiska fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har du bytt PATA-kabel?

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Intressant tråd med tanke på vad jag gjorde för bara några dagar sen.
För flera år sen hade jag en hårddisk som min dator helt plöstligt inte kände av. Den rotera och lät en del, men var helt död i Windows ögon. Det var inget fel på moderkortet då en ny hårddisk gjorde susen. För några veckor sen hitta jag hårddisken igen och testa att koppla in den med en billig adapter, (http://www.dustinhome.se/product/5010101569/deltaco-usb-2-0-t...) via USB, vilket gjorde susen!

Om detta inte låter som ett alternativ och du istället letar efter mjukvara som kan rädda filer kan jag tipsa att kolla upp (gratis)programmet photorec.