Hittar inte hårddisken..

Permalänk
Medlem

Hittar inte hårddisken..

Hej!!
Jag har fått problem med min dator. Bytte grafikkort, processorkylare och satte i mer internminne.
När jag sedan skulle starta dator gick det inte.. Inget hände, någon lampa blinkade till men annars inget alls.

Då testade jag att reseta CMOS, inget hände..
Efter närmare titt så hittade jag att en ström kabel till moderkortet satt lite löst.. Tryckte in den och då startade datorn, men utan att hitta HDD.
Kom in i BIOS och såg att den hade ändrat boot ordningen när man resetat CMOS. Så jag ändrade det så att HDD blev först, och testade ingen, utan resultat...

Min fråga är kan det vara någon inställning som gör att den inte hittar den, när man resetar CMOS? Jag har testat två andra HDD och de fungerar. Jag har även testat att byta kablar och SATA-uttag med den befintliga HDDen, utan resultat...
Jag börjar tror att den gick sönder när jag testade att starta den när den inte hade tillräckligt med ström....

Någon som varit med om liknande händelser?

Tacksam för all hjälp jag kan få...

Permalänk

låter som om att din hårddisk har krashat
har du testat att starta den (datorn med den HDD:n) och hört om HDD snurrar igång?
gör den inte det så kan du ju göra som jag gjorde på en polares hdd som dog, skruva lös kretskortet och leta efter skada.
kolla bild ^^

http://imgur.com/rR0b1WY

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klick_Swe:

låter som om att din hårddisk har krashat
har du testat att starta den (datorn med den HDD:n) och hört om HDD snurrar igång?
gör den inte det så kan du ju göra som jag gjorde på en polares hdd som dog, skruva lös kretskortet och leta efter skada.
kolla bild ^^

http://imgur.com/rR0b1WY

Ja, jag har testat att starta den med HDD:n i, den låter inte.. Har en lampa på framsidan av chassit som visar om den läser någon HDD och den blinkar inte..
Tycker bara det är konstigt att den går sönder så..

Permalänk
Medlem

Låter ju lite långsökt att den bara kraschar för att du byter lite delar, men visst möjligt är det väl.

När du bytte delar, tog du isär allt drog ut alla kablar osv till hårdiskarna mm?
Det kan vara viktigt att man har koll på vilka portar som går till vilken hårddisk/SSD så att dom hamnar exakt likadant när du sätter ihop det igen.. annars kan man få väldigt märkliga problem under en del förhållanden.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Om du hittar HHD i bios har den högst troligt inte kraschat.
Har du mer än en HDD kan du behöva ändra en inställning till i bios, vilken HDD som är första alternativet vid boot.
Jag menar alltså inte den bootordningen där du angav HDD som första alternativ.

Permalänk

Gå in på bios med den HDD:n inkoppad och kolla om den syns.

bruka stå typ
sata port 1: HDD 12344242342342 samsung xD
sata port 2: .........
osv
Syns den där?

Visa signatur

FD Define R4 White/ ASRock Z77 Pro3/ Intel Core i5 3570K @ 3.40GHz/ Corsair 8.00 (2x4) GB DDR3/ 120GB SAMSUNG SSD 830 Series/ AMD Radeon HD 7800 Series/ SyncMaster 226BW (1680x1050@60Hz)/ Intel(R) HD Graphics 4000/ AL2016W (1680x1050@60Hz)/ MS Windows 7 Ultimate 64-bit SP1/ 500GB Western Digital (SATA)/ TSSTcorp CDDVDW SH-222BB/ Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Låter ju lite långsökt att den bara kraschar för att du byter lite delar, men visst möjligt är det väl.

När du bytte delar, tog du isär allt drog ut alla kablar osv till hårdiskarna mm?
Det kan vara viktigt att man har koll på vilka portar som går till vilken hårddisk/SSD så att dom hamnar exakt likadant när du sätter ihop det igen.. annars kan man få väldigt märkliga problem under en del förhållanden.

Okej jag ska kolla lite på det, jag testade att byta när den inte startade..

Skrivet av MacAllan:

Om du hittar HHD i bios har den högst troligt inte kraschat.
Har du mer än en HDD kan du behöva ändra en inställning till i bios, vilken HDD som är första alternativet vid boot.
Jag menar alltså inte den bootordningen där du angav HDD som första alternativ.

Jag hittar inte den i bios, kan bara välja att ha HDD först i boot ordningen..

Skrivet av Klick_Swe:

Gå in på bios med den HDD:n inkoppad och kolla om den syns.

bruka stå typ
sata port 1: HDD 12344242342342 samsung xD
sata port 2: .........
osv
Syns den där?

Nej.. Har bara en HDD om det spelar roll.

Det finns inget sätt att rädda data på den om den är kraschad?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Har du kollat strömförsörjningen till HDD så den inte glappar, testa även med annan sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du kollat strömförsörjningen till HDD så den inte glappar, testa även med annan sladd.

Nja, jag testade att byta kablar nån gång. Men det kan kanske vara glapp, ska pröva..

Annars är måste den ha gått sönder.. Går inte att rädda något alls på den då va?

Permalänk
Medlem

Är den sönder så kan det vara kretskortet som är sönder. Då finns det fortfarande en chans att rädda datan genom att byta kretskortet mot ett kort från en likadan hårddisk (samma modell och storlek).

Visa signatur

...

var fri

...