Läs och skrivhastigheter på Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5"

Permalänk
Medlem

Läs och skrivhastigheter på Kingston 120GB SSDNow V300 SATA3 2,5"

Hej allesammans,

Jag var på webhallen igår och köpte mig en ny SSD. (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166066-kingston_120gb_ssdnow_v300_sata3_25-450-450_mb-s-85k_iops)
Då priset och prestandan verkade vara bra.

Har nu läst vidare på Prisjakt och andra sidor, det verkar som att de diskarna som görs i Taiwan inte håller måttet och jag har nu fått tag på en sådan disk.
Enligt CrysalDiskMark så ligger min hastigheter på cirka 130-150 i både skriv- och läshastighet.

Har någon annan tagit del utav detta erbjudande?
Hur fungerar era diskar?

Ska prova att uppdatera firmware när jag kommer hem.
Har någon några tips på vad annars jag bör kolla på?

Har kopplat in denna i en Asus G75VW.

Tack!

Permalänk

Jag har den ssd:n och jag får runt 450mb/s läs, men det var när jag precis fått den iofs, har inte testat den på ett tag
Läs kommer jag inte ihåg, men ska ladda ner crystaldiskmark och testa
Men anledning varför du kanske får så dålig resultat kan vara för att den är kopplad i sata 2 och inte sata 3 kanske?

Permalänk
Medlem

Här e samma ssd fast 256gb varianten:

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Skrivet av Galarix:

Här e samma ssd fast 256gb varianten:
http://puu.sh/3OtmO.png

ok har testat nu
seq read hade jag 500mb/s och write 143mb/s

Men varför får jag så lågt write värde? Din 256gb fick till och med högre och du ahr fyllt den till 87%, min är bara fylld till 34%
Kollade på detta testet och alla verkar får mycket högre, till och med föregångaren till denna ssd:n
http://www.sweclockers.com/recension/15250-sex-ssd-enheter-i-...

Permalänk
Skrivet av Snuskn:

Hej allesammans,

Jag var på webhallen igår och köpte mig en ny SSD. (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/166066-kingston_120gb_ssdnow_v300_sata3_25-450-450_mb-s-85k_iops)
Då priset och prestandan verkade vara bra.

Har nu läst vidare på Prisjakt och andra sidor, det verkar som att de diskarna som görs i Taiwan inte håller måttet och jag har nu fått tag på en sådan disk.
Enligt CrysalDiskMark så ligger min hastigheter på cirka 130-150 i både skriv- och läshastighet.

Har någon annan tagit del utav detta erbjudande?
Hur fungerar era diskar?

Ska prova att uppdatera firmware när jag kommer hem.
Har någon några tips på vad annars jag bör kolla på?

Har kopplat in denna i en Asus G75VW.

Tack!

Skrivet av Jacke3:

Jag har den ssd:n och jag får runt 450mb/s läs, men det var när jag precis fått den iofs, har inte testat den på ett tag
Läs kommer jag inte ihåg, men ska ladda ner crystaldiskmark och testa
Men anledning varför du kanske får så dålig resultat kan vara för att den är kopplad i sata 2 och inte sata 3 kanske?

Det är SandForce också:) crystaldiskmark visar inte rätt om man inte tar 0x00file om jag inte mins fel

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Det är SandForce också:) crystaldiskmark visar inte rätt om man inte tar 0x00file om jag inte mins fel

Jaha, testade nu och då fick jag
read 512mb/s write 480mb/s
Verkar stämma bra nu tack för infon, blev lite rädd innan

Permalänk
Inaktiv

Posta ett resultat där du kör ATTO Disk Benchmark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacke3:

Jag har den ssd:n och jag får runt 450mb/s läs, men det var när jag precis fått den iofs, har inte testat den på ett tag
Läs kommer jag inte ihåg, men ska ladda ner crystaldiskmark och testa
Men anledning varför du kanske får så dålig resultat kan vara för att den är kopplad i sata 2 och inte sata 3 kanske?

Det kan vara faktiskt att den sitter i en SATA 2. Måste dubbelkolla.
Men då ska väl ändå hastigheten inte vara så usel? SATA 2 ska väl klara hastigheter upp mot cirka 300 MB/s?

Eller har jag tokfel ?

Permalänk
Skrivet av Snuskn:

Det kan vara faktiskt att den sitter i en SATA 2. Måste dubbelkolla.
Men då ska väl ändå hastigheten inte vara så usel? SATA 2 ska väl klara hastigheter upp mot cirka 300 MB/s?

Eller har jag tokfel ?

Det ska klarar 300mb/s men pga av olika anledningar brukar gränsen ligga runt 250mb/s
Fast du ligger ändå under, testade du ändra till 0x00fill? Du gör det uppe till vänster i crystaldiskmark

Permalänk
Medlem

Fick också en disk från Taiwan... tur och otur att jag stoppade in den i en PS3. PS3 har ju bara SATA1 så jag hade ändå inte märkt någon skillnad, det går heller inte att testa skrivhastigheten utan att formatera om den.

Finns det någon källa till att just Taiwan-versionen är lidande?

Permalänk
Skrivet av Peite:

Fick också en disk från Taiwan... tur och otur att jag stoppade in den i en PS3. PS3 har ju bara SATA1 så jag hade ändå inte märkt någon skillnad, det går heller inte att testa skrivhastigheten utan att formatera om den.

Finns det någon källa till att just Taiwan-versionen är lidande?

Trodde alla diskarna gjordes i taiwan
Så det är bara vissa ex som är tillverkade där med dålig kvalité?