Märkligt problem med min överklockning jag aldrig sett tidigare

Permalänk
Medlem

Märkligt problem med min överklockning jag aldrig sett tidigare

Hejsan!

Har ett märkligt problem med min överklockning av 3770k.

Har aldrig tidigare varit med om liknande problem, och inte heller hittat någon tråd som berör samma ämne.

Jag kör offset voltage och processorn klockad till 4500MHz, har lyckats köra stabilitetstest på +20, under en dryg timme iaf utan problem med både prime95 och intelburntest.
Aldrig någon bluescreen eller hängning när jag arbetar i windows, så det känns väldigt stabilt och bra.
Däremot när jag började spela BF3, då dröjde det inte mer än 5 minuter innan jag fick bluescreen.
Fick även bluescreen i Dota någon gång.

Okej tänkte jag, jag höjer väl volten, så höjde till +25. Resulterade förstås i ökad värme under stresstest, men de fungerade ju lika bra som sist.

Provar att spela BF3 igen, 10 minuter senare får jag återigen bluescreen.

Testar att höja volten till +30, spelar BF3, återigen bluescreen.

Vid detta laget hade jag ställt om allt annat i bios till "Auto", hade endast rört volten och multipliern.

Gjorde även en analys av bluescreen-loggarna, enligt programmet så hade det inte med hårdvara att göra, utan en krock av drivrutiner?

Kan självklart länka felloggar och liknande, men tror det är ganska irrelevant då det fungerade på stock.

Har provat att ha PLL-voltage på lite olika värden, men det spelade ingen roll.

Klockade nu ner datorn till standard på allting, och genast så försvann alla former av bluescreens och liknande även vid spel.

Någon som har något bra tips på vad som kan vara fel?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Din OC är helt enkelt inte stabil.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det kan vara grafikkorten också som BF3 sätter press på. Testa att klocka ner dessa en gång och se vad som händer.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Entusiast

Kan inte svara på vad som är fel men jag kan ju säga att det är inte ett unikt problem. Hade samma problem med min phenom när jag klockade den för högt. Fungerade länge utan problem i prime men bluescreenade snabbt när BF3 kom in i bilden.

Antar att det kan jämföras med att stå på is, att bara stå där går bra, men stampar du så spricker skiten.

Men dina siffror säger inte mycket, vilken frekvens och vilken volt körde du?

Permalänk

En timme med Prime och diverse stresstest är inte så mycket.
Jag har kört stresstester och Prime där det börjat uppstå fel efter 7+ timmar, datorn har då inte heller varit 100% stabil i spel eller liknande. Många gånger har den fungerar helt ok, men ibland har den gjort en re-boot eller fått en blåskärm.

Är det extremt ostabilt så kommer ju fel uppstå rätt fort i Prime, men ibland kan det ticka på ett bra tag innan något sker.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

Hejsan!

Har ett märkligt problem med min överklockning av 3770k.

Har aldrig tidigare varit med om liknande problem, och inte heller hittat någon tråd som berör samma ämne.

Jag kör offset voltage och processorn klockad till 4500MHz, har lyckats köra stabilitetstest på +20, under en dryg timme iaf utan problem med både prime95 och intelburntest.
Aldrig någon bluescreen eller hängning när jag arbetar i windows, så det känns väldigt stabilt och bra.
Däremot när jag började spela BF3, då dröjde det inte mer än 5 minuter innan jag fick bluescreen.
Fick även bluescreen i Dota någon gång.

Okej tänkte jag, jag höjer väl volten, så höjde till +25. Resulterade förstås i ökad värme under stresstest, men de fungerade ju lika bra som sist.

Provar att spela BF3 igen, 10 minuter senare får jag återigen bluescreen.

Testar att höja volten till +30, spelar BF3, återigen bluescreen.

Vid detta laget hade jag ställt om allt annat i bios till "Auto", hade endast rört volten och multipliern.

Gjorde även en analys av bluescreen-loggarna, enligt programmet så hade det inte med hårdvara att göra, utan en krock av drivrutiner?

Kan självklart länka felloggar och liknande, men tror det är ganska irrelevant då det fungerade på stock.

Har provat att ha PLL-voltage på lite olika värden, men det spelade ingen roll.

Klockade nu ner datorn till standard på allting, och genast så försvann alla former av bluescreens och liknande även vid spel.

Någon som har något bra tips på vad som kan vara fel?

har lite svårt att förstå din ja höjde vcoren med +20- +30, va är det för inställning? jag måste köra 1,35volt på min för att jag ska få den spelstabil o prime stabil så då är frågan orginal volten är 1,2 pendlar mellan 0,9-1,2volt

coolt ska nästan hem o testa hittade denna då jag har samma moderkort så kan det va värt att testa

http://www.overclockers.com/memory-overclocking-guide-ivy-bri...

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Din OC är helt enkelt inte stabil.

You dont say? Det hade jag aldrig kunnat ana..?

Skrivet av Blazter:

Det kan vara grafikkorten också som BF3 sätter press på. Testa att klocka ner dessa en gång och se vad som händer.

Jag trodde också det, men provade att sänka överklocken på mina grafikkort ordentligt, men problemen kvarstod tills jag nollade bios. Då försvann det genast, men samma klock på GPUn, och hade inte ändrat BLCK.

Skrivet av Blargmode:

Kan inte svara på vad som är fel men jag kan ju säga att det är inte ett unikt problem. Hade samma problem med min phenom när jag klockade den för högt. Fungerade länge utan problem i prime men bluescreenade snabbt när BF3 kom in i bilden.

Antar att det kan jämföras med att stå på is, att bara stå där går bra, men stampar du så spricker skiten.

Men dina siffror säger inte mycket, vilken frekvens och vilken volt körde du?

Men det känns helt ologiskt, BF3 använder inte i närheten av lika mkt CPU-kraft som tortyrtesterna gör, tänkte om det finns någon som vet något man kan göra för att fixa detta? Mer volt hjälper helt klart inte.
Körde i 4500MHz och på strax över 1.2V tror jag, körde offset.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte ovanligt att en överklockning visar sig vara instabil i spel, men stabil i diverse stresstester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

har lite svårt att förstå din ja höjde vcoren med +20- +30, va är det för inställning? jag måste köra 1,35volt på min för att jag ska få den spelstabil o prime stabil så då är frågan orginal volten är 1,2 pendlar mellan 0,9-1,2volt

1.35V för att få 3770k stabil i 4.4?!? Har aldrig hört om något så törstigt chip
Min är stabil i typ 1.21 volt om jag kör manual, men vill spara så mycket ström som möjligt så..
När jag kör offset +30 så hamnar jag strax över 1.2V, typ upp till 1.22 som tyngst tror jag.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WoG:

1.35V för att få 3770k stabil i 4.4?!? Har aldrig hört om något så törstigt chip
Min är stabil i typ 1.21 volt om jag kör manual, men vill spara så mycket ström som möjligt så..
När jag kör offset +30 så hamnar jag strax över 1.2V, typ upp till 1.22 som tyngst tror jag.

finns risk att jag har gjort fel på andra plan är för mycke nu o pillra på i bios ,kanske ska nämna det att mittasus gene V har inbygd klock funktion, det jag har gjort är att sänka vcoren för den va ganska hög men får den inte stabil i lägre en det den angav

ska kolla denna nu när jag kommer hem :

http://www.overclockers.com/memory-overclocking-guide-ivy-bri...

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tim_Beluga:

En timme med Prime och diverse stresstest är inte så mycket.
Jag har kört stresstester och Prime där det börjat uppstå fel efter 7+ timmar, datorn har då inte heller varit 100% stabil i spel eller liknande. Många gånger har den fungerar helt ok, men ibland har den gjort en re-boot eller fått en blåskärm.

Är det extremt ostabilt så kommer ju fel uppstå rätt fort i Prime, men ibland kan det ticka på ett bra tag innan något sker.

Har också hört att folk fått problem efter en väldans massa timmar i prime, men jag har aldrig varit med om att ha problem i spel som typ dota som tar 10-20% cpu men inte i prime som ligger 100% konstant.. Speciellt när det inte hjälper för 5 öre att höja volten, så är ganska säker på att felet ligger någon annanstans. Funderar på om det kan vara mitt moderkort som är kinkigt, eftersom det är en generation äldre än processorn, och var tvungen att uppgradera bios för att ens stöda ivy-bridge..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Tjena, testa att klocka ner grafikkortet 20-30Mhz.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Hej
Vet inte om du kört minnestest i prime eller enbart CPU?
Sen när du kör prime är PCIe bussen mer eller mindre död

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

You dont say? Det hade jag aldrig kunnat ana..?

Din frågeställning var såpass märklig att du inte verkade helt på det klara med det själv.

Datorn är överklockad och fungerar inte i vissa sammanhang, där den fungerar när den är orginalklockad = misslyckad överklockning.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Tjena, testa att klocka ner grafikkortet 20-30Mhz.

Yes, det har jag. Märkte även att det är helt stabilt när jag återställde bios, så problemet hade med CPU'n att göra. Dessutom har jag aldrig hört om en bluescreen efter för höga grafikinställningar.

Skrivet av muscle:

Hej
Vet inte om du kört minnestest i prime eller enbart CPU?
Sen när du kör prime är PCIe bussen mer eller mindre död

Har kört både minne och cputest i prime samt intelburntest.
Det stämmer dock att jag aldrig kört ett test som belastar både CPUn hårt och samtidigt belastar PCI-bryggan, något som görs när man spelar.
Bortsett från benchmarks som typ 3dmark, unigine valley osv dock, de flöt hur bra som helst.

Skrivet av Karaff:

Din frågeställning var såpass märklig att du inte verkade helt på det klara med det själv.

Datorn är överklockad och fungerar inte i vissa sammanhang, där den fungerar när den är orginalklockad = misslyckad överklockning.

Jag har överklockat datorer i flera år, är mycket väl medveten om att det inte fungerar på grund av överklocken. Min fråga var om någon annan sett liknande fall, och hur man löser det. Att köra utan överklock är alltså inte ett alternativ, och jag har provat att höja de voltreglage som jag tror är relevanta i situationen utan att få någon effekt.

Kan väl även tillägga att tidigare har jag kört min 2500k i 4635MHz 24/7 utan att någonsin fått samma problem som jag har nu, och då körde jag på typ 1.37V.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är inte ovanligt att en överklockning visar sig vara instabil i spel, men stabil i diverse stresstester.

Okej, har du något tips på hur man löser detta? Felet ligger helt klart inte bara på cpu voltage, har du något tips på vad som kan vara orsaken? Eller är helt enkelt bara moderkortet sämst?
Märkligt dock om det skulle fungera så bra med mitt 2500k tidigare..

Edit: Vet du även något stresstest man kan köra för att stressa både cpu och grafikkort? Benchmarks som 3dmark och unigine går helt stabilt iaf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Vissa ex av CPUer blir nästan aldrig stabila även om man ökar volt mer och mer, och även om temp osv är bra.
testa sänk klocken lite, till typ 4.4

Sandy Bridge var enklare att klocka, samt lättare att få stabil och det ofta med högre klock än vad Ivy gillar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Okej, har du något tips på hur man löser detta? Felet ligger helt klart inte bara på cpu voltage, har du något tips på vad som kan vara orsaken? Eller är helt enkelt bara moderkortet sämst?
Märkligt dock om det skulle fungera så bra med mitt 2500k tidigare..

Edit: Vet du även något stresstest man kan köra för att stressa både cpu och grafikkort? Benchmarks som 3dmark och unigine går helt stabilt iaf.

Kör intel burn test och afterburner samtidigt. Då blir det svettigt

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av WoG:

1.35V för att få 3770k stabil i 4.4?!? Har aldrig hört om något så törstigt chip
Min är stabil i typ 1.21 volt om jag kör manual, men vill spara så mycket ström som möjligt så..
När jag kör offset +30 så hamnar jag strax över 1.2V, typ upp till 1.22 som tyngst tror jag.

Min 3570K är stabil i 4,3GHz, 1,2V. Måste höja volten om jag ska komma upp i 4,5.

Så höj volten och se hur det går

Permalänk
Medlem

Hmm, känns ju töntigt värre att den inte skulle palla 4.5 ghz..
Jag funderar lite på om det kan vara något på moderkortet som överhettas eller så? Har någon varit med om det tidigare?
Temperaturen på alla delar jag kan se är okej, men har ingen aning om hur varma mina minnen är t.ex..

Skrivet av Doodle:

Kör intel burn test och afterburner samtidigt. Då blir det svettigt

Men.. stackars dator, den kommer lida.. det låter så elakt..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Har du testat 4,4GHz?

Permalänk
Medlem

Kan inte bara vara så att din prolle inte vill mera och inte är helt spel stabil? Jag tycker det låter ganska så troligt men du verkar inse att det faktiskt kan vara ett faktum!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kör min 3770k på 4,5 och även jag får bluescreen när jag slaktar bf3.
Kör jag på stock så fungerar allt felfritt,
Hoppas du får en bra lösning så kan du ju återkomma sen;)

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Hedersmedlem

Skaffa ett bättre moderkort med extra strömförsörjning eftersom du kör SLI och överklockar allt. Det finns redan gamla trådar som diskuterar problematiken.

Kan mycket väl vara instabil strömmatning. Jag har samma moderkort och skulle aldrig använt det till multipla överklock med flera grafikkort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Skaffa ett bättre moderkort med extra strömförsörjning eftersom du kör SLI och överklockar allt. Det finns redan gamla trådar som diskuterar problematiken.

Kan mycket väl vara instabil strömmatning. Jag har samma moderkort och skulle aldrig använt det till multipla överklock med flera grafikkort.

Dold text

Tack för svaret!

Jag tänkte lite på samma grej, men det märkliga var att det fungerade hur bra som helst med mitt 2500k överklockat till 4.6, och då hade jag cpu-voltage mycket högre än jag har nu (1.37 vs 1.21~22), tror du ändå att det kan vara där problemet ligger?

Skrivet av Intel3770:

Kör min 3770k på 4,5 och även jag får bluescreen när jag slaktar bf3.
Kör jag på stock så fungerar allt felfritt,
Hoppas du får en bra lösning så kan du ju återkomma sen;)

Mvh

Dold text

Kan du köra tortyrtest utan bluescreen, men ändå få bluescreen i BF3 som det är för mig?

Skrivet av lorgix:

Har du testat 4,4GHz?

Dold text

Inte ordentligt, får väl ta och göra det någon dag

Skrivet av BM-Mods:

Kan inte bara vara så att din prolle inte vill mera och inte är helt spel stabil? Jag tycker det låter ganska så troligt men du verkar inse att det faktiskt kan vara ett faktum!

Dold text

Äh, 4.5 är så pass lågt, har till o med delid'at min prolle, så att inte kunna få ut 4.5 känns bara löjligt. Dessutom så går tortyrtesten stabilt på så pass låg volt.
Tror snarare det är relaterat till någon inställning i bios, eller möjligtvis något problem med strömförsörjningen på moderkortet isf. Enda märkliga är hur bra min 2500k fungerade isf.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Vila i frid

Kör även Furmark's stresstest av grafiken.

Permalänk
Medlem

När jag stresstestar mitt system brukar jag köra Prime95 Small FFTs (blend är inget jag skulle rekommendera testa minnena för sej istället). Samtidigt så loopar jag Heaven och låter det rulla i ca 24timmar för att försäkra mej om en stabil burk.

Efter sån tortyr har jag aldrig varit med om att datorn inte är stabil i några spel/program.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Se ovan, så testar jag när jag testar systemet.

Kan vara så att ditt moderkort inte klarar att leverera den effekt som behövs till din CPU när den arbetar samtidigt med GPU.

Testa att gå ner lite i klock på CPU och sedan stressa både CPU och GPU. Krachar det så minskar du lite mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberhof:

När jag stresstestar mitt system brukar jag köra Prime95 Small FFTs (blend är inget jag skulle rekommendera testa minnena för sej istället). Samtidigt så loopar jag Heaven och låter det rulla i ca 24timmar för att försäkra mej om en stabil burk.

Efter sån tortyr har jag aldrig varit med om att datorn inte är stabil i några spel/program.

vem har tid att loopa heaven i 24 timmar, när ska man kunna spela då?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

1.35V för att få 3770k stabil i 4.4?!? Har aldrig hört om något så törstigt chip
Min är stabil i typ 1.21 volt om jag kör manual, men vill spara så mycket ström som möjligt så..
När jag kör offset +30 så hamnar jag strax över 1.2V, typ upp till 1.22 som tyngst tror jag.

Själv kör jag +0.080 i offset för 4,5ghz, vilket blir runt 1.34V för att få det stabilt, som är ganska vanligt med den hårdvaran.
Med andra ord så tvivlar jag starkt på att ditt system är stabilt på 1.2V, vilket också skulle förklara blåskärmarna.

Om det inte skulle vara det, så kan jag tänka mig att det har något med din SLI att göra, därav blåskärmsloggen.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K 3,5Ghz @ 4,5Ghz, Noctua NH-D14, ASUS P8Z77-V , 16GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, Gigabyte Nvidia GTX 660, Samsung 830 128GB, OCZ Vertex 2 60GB, WD 250GB, Corsair TX 650W, BenQ G2420HDBE, HP L2208w.