Jumper pins, vart finns de?

Permalänk

Jumper pins, vart finns de?

Jag behöver 3 HDD Jumper Pins och hittar ingen Svensk återförsäljare, någon som har tips på vart de går att få tag på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Future Vision:

Jag behöver 3 HDD Jumper Pins och hittar ingen Svensk återförsäljare, någon som har tips på vart de går att få tag på?

Du kan om du har tur ev få tag på dem hos en datorbutik om du har en nära och frågar dem. Vad är det du behöver bygla IDE/pata diskar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det förstår jag, men när jag söker på Jumper Pins hos typ Webhallen eller Inet får jag inga träffar, vad kallas de för på Svenska?
Jag skall bygla WD Caviar Sata diskar och se om jag kan få de att spinna ner och parkera läshuvudet för att spara på ström och värme, har läst att det behövs det på dessa diskar.

Jag var dessutom på Webhallen och frågade, han såg ut som om jag skämtade och hade ingen aning om vart det fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Future Vision:

Det förstår jag, men när jag söker på Jumper Pins hos typ Webhallen eller Inet får jag inga träffar, vad kallas de för på Svenska?
Jag skall bygla WD Caviar Sata diskar och se om jag kan få de att spinna ner och parkera läshuvudet för att spara på ström och värme, har läst att det behövs det på dessa diskar.

Jag var dessutom på Webhallen och frågade, han såg ut som om jag skämtade och hade ingen aning om vart det fanns.

"Jumper" eller "bygel" brukar de väl kallas.

Jag kan ha fel men min känsla är att butikerna som säljer datordelar inte brukar sälja sådana lösa. Om du inte hittar någon datorbutik som bryter mönstret så går det ju säkerligen att handla hos någon som säljer elektronikkomponenter, typ Elfa, Farnell, osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Tror jag har en hel burk med typ 100st hemma. Du kan få ett gäng via posten. Skicka ett PM.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Tack skall du ha, hittade kortslutningsbygel på ELFA.

Permalänk

Tack, nu är jag nöjd. Får gå till Kjell och köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Future Vision:

Det förstår jag, men när jag söker på Jumper Pins hos typ Webhallen eller Inet får jag inga träffar, vad kallas de för på Svenska?
Jag skall bygla WD Caviar Sata diskar och se om jag kan få de att spinna ner och parkera läshuvudet för att spara på ström och värme, har läst att det behövs det på dessa diskar.

Jag var dessutom på Webhallen och frågade, han såg ut som om jag skämtade och hade ingen aning om vart det fanns.

Det där med att bygla dem för att de ska parkera var har du den infon? Enligt denna finns det inget sådant.

Annars heter de väl typ HDD/hårddiskabyglar/byglingar på svenska.

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/search/1/a_id/1400...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Swedish Chef:

Tror jag har en hel burk med typ 100st hemma. Du kan få ett gäng via posten. Skicka ett PM.

Tack för erbjudandet, dock vill jag inte belasta dig.
Fick dessutom ett svar om att det fanns på Kjell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Future Vision:

Tack, nu är jag nöjd. Får gå till Kjell och köpa.

Det e lungt, hälsa kjelle från mig

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Future Vision:

Tack, nu är jag nöjd. Får gå till Kjell och köpa.

Ja, titta! Det är ju lite smidigare.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Det där med att bygla dem för att de ska parkera var har du den infon? Enligt denna finns det inget sådant.

Annars heter de väl typ HDD/hårddiskabyglar/byglingar på svenska.

http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/search/1/a_id/1400...

Har sparat en PDF angående detta, ligger på min SkyDrive som du kan läsa via denna länk http://sdrv.ms/1aToS0M

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Future Vision:

Har sparat en PDF angående detta, ligger på min SkyDrive som du kan läsa via denna länk http://sdrv.ms/1aToS0M

Du menar PM-mode? Har du bios som stöder detta då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Är inte säker, jag har nya ASUS Maximus Vi Extreme kortet och har lite olika varianter av Power Management.
Har installerat en registry fix för att aktivera AHCI Link Power Management och HIPM/DIPM.
Mina Hitachi och Seagate verkar funka men inte mina gamla WD, tänkte prova med dessa Jumprar för att se, ett billigt sätt att prova innan jag bestämmer mig för att köpa nya diskar tänkte jag.

Permalänk
Skrivet av Future Vision:

Tack för erbjudandet, dock vill jag inte belasta dig.
Fick dessutom ett svar om att det fanns på Kjell.

Har inte använt dom på flera år, kan posta i helgen, bor 50m från en brevlåda. Your call.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Sötast
Skrivet av Future Vision:

Är inte säker, jag har nya ASUS Maximus Vi Extreme kortet och har lite olika varianter av Power Management.
Har installerat en registry fix för att aktivera AHCI Link Power Management och HIPM/DIPM.
Mina Hitachi och Seagate verkar funka men inte mina gamla WD, tänkte prova med dessa Jumprar för att se, ett billigt sätt att prova innan jag bestämmer mig för att köpa nya diskar tänkte jag.

Står i dokumentet som du länkade att diskarna inte spinner upp om det inte finns stöd för funktionen.

Bara att korta rätt pinnar med en skruvmejsel,knif,gaffel,sked,vägskylt eller vad du nu vill för att se om de spinner upp, gör de inte det så slipper du bränna en tjuga på inget.