Intel lanserar 530-serien SSD

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar 530-serien SSD

Det blir en smärre uppdatering när Intel börjar sälja SSD-enheter i 530-serien och släpper modeller i tre olika formfaktorer med upp till 480 GB lagringsutrymme.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den nya 530-serien jämförs med en mobiltelefon och drar endast 0,2 milliwatt i viloläge.

Imponerande strömförbrukning. De flesta SSD:er verkar ligga mellan 0,3 och 1 W (dvs tusen gånger högre förbrukning) när de inte gör något. Men de kanske menar när hela datorn är i viloläge, fast då trodde jag att SSD inte var på alls?

Permalänk
Avstängd

Ge mig en M.2 SSD! Hade suttit perfekt med ett Maximus VI Impact

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

är det någon som vet vad varje milliwatt mindre förbrukning innebär i batteritid för en vanlig laptop? Någon som kan räkna på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

är det någon som vet vad varje milliwatt mindre förbrukning innebär i batteritid för en vanlig laptop? Någon som kan räkna på det?

Är nog otroligt svårt att räkna på. Troligen gör det inte superstor skillnad. Kanske i helt IDLE läge med inga program alls körda i bakgrunden osv kan d ge en skillnad som innebär tiotalet minuter längre batteritid.

Kanske kommer ngn recension på internet när dessa SSD har släppts...

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen var ju imponerande MEN hur ofta är SSD disken i 100% viloläge, troligen väldigt sällan eller inte merparten av tiden som datorn är på.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ge mig en M.2 SSD! Hade suttit perfekt med ett Maximus VI Impact

När kan man räkna med att M.2 SSD dyker upp och går att köpa? Enligt denna tillverkas dom redan http://www.sweclockers.com/nyhet/17191-samsung-massproducerar...

Är NGFF nästa standard och är den helt färdigutvecklad i dom produkter som finns idag? Läst så mycket olika...

Vissa skriver att NGFF kommer tas över av SATA-Express, och enligt en del så är NGFF det som gäller.

SATA Express 8 eller 16 Gigabit/sekund http://www.sweclockers.com/nyhet/16885-sata-express-i-intel-9... , vad är kapaciteten i M2.NGFF?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

1.2 miljoner timmar mellan fel är inte helt illa pissat :), 50000 dagar, 136.9 år.. Jag längtar tills det kommer ssds med 1+ TB med lagring med rimligt pris.. så slipper man oroa sig för att skiten skall pajja

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

När kan man räkna med att M.2 SSD dyker upp och går att köpa? Enligt denna tillverkas dom redan http://www.sweclockers.com/nyhet/17191-samsung-massproducerar...

Är NGFF nästa standard och är den helt färdigutvecklad i dom produkter som finns idag? Läst så mycket olika...

Vissa skriver att NGFF kommer tas över av SATA-Express, och enligt en del så är NGFF det som gäller.

SATA Express 8 eller 16 Gigabit/sekund http://www.sweclockers.com/nyhet/16885-sata-express-i-intel-9... , vad är kapaciteten i M2.NGFF?

M.2 lär dröja, då alla som släpps går direkt till ultrabooks. M.2 är det som gäller, det är även den som kallas NGFF nu (Next Gen Form Factor).

SATA-Express är mycket långsammare än M.2 då det ska vara en mer kostnadseffektiv lösning och därmed något som bara lär dyka upp i laptops det med.

SATA Express är PCI-E x2 medans M.2 är PCI-E x4

Skrivet av Selmalagerlöf:

1.2 miljoner timmar mellan fel är inte helt illa pissat :), 50000 dagar, 136.9 år.. Jag längtar tills det kommer ssds med 1+ TB med lagring med rimligt pris.. så slipper man oroa sig för att skiten skall pajja

Hur menar du nu? Oddsen att den pajjar är ju precis likadan. Det tar längre tid att slita ut, men det är ju ett icke-problem.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd

Wtf, dom släpper en ny serie diskar som är långsammare än sin gamla serie?
Och fortfarande har dom inte fixat AES-256 stöd heller.

Tråkigt att nästan alla använder LSI SandForce, jag vill se mer konkurrens.
Dom borde finnas en open source styrkrets med open source firmware för SSD så tredjeparter kan verifiera att allt är designat rätt, att saker sköts rätt, att det inte finns buggar som orsakar datakorruption och dataförlust.

Vi behöver något snabbare än SATA 6 Gbit/s också...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av shogun-r:

När kan man räkna med att M.2 SSD dyker upp och går att köpa? Enligt denna tillverkas dom redan http://www.sweclockers.com/nyhet/17191-samsung-massproducerar...

Är NGFF nästa standard och är den helt färdigutvecklad i dom produkter som finns idag? Läst så mycket olika...

Vissa skriver att NGFF kommer tas över av SATA-Express, och enligt en del så är NGFF det som gäller.

SATA Express 8 eller 16 Gigabit/sekund http://www.sweclockers.com/nyhet/16885-sata-express-i-intel-9... , vad är kapaciteten i M2.NGFF?

M.2 (NGFF) är färdigutvecklat och finns i färdiga produkter. Jag sitter med en dator bredvid mig innehållande inget mindre än två sådana i RAID 0 (because why not) och hoppas publicera den i början av nästa vecka

Jag tror inte SATA Express kommer ta över M.2 av den enkla anledning att M.2 togs fram främst för att krympa storleken till bärbara datorer och framtida surfplattor/hybrider. Den fysiska anslutningen för SATA Express kommer bli rätt stor och sannolikt därför användas främst i stationära datorer och liknande. Kan ha helt fel, men finner det lustigt att tillverkarna kommer migrera från mSATA till M.2 om det ersätts inom en relativt liten tidsram.

Gällande fullständiga specifikationer på M.2 håller jag på att kolla upp det och hoppas återkomma med fler detaljer framöver.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

M.2 lär dröja, då alla som släpps går direkt till ultrabooks. M.2 är det som gäller, det är även den som kallas NGFF nu (Next Gen Form Factor).

SATA-Express är mycket långsammare än M.2 då det ska vara en mer kostnadseffektiv lösning och därmed något som bara lär dyka upp i laptops det med.

SATA Express är PCI-E x2 medans M.2 är PCI-E x4

Låter riktigt trevligt, får hoppas att dom kommer ut i handeln snart. Men antar att dom kommer vara dyrare än dom vanliga.

Hur skall man ha dom i en stationär? Kommer den i en större formfaktor då som passar att sätta in den?

Skrivet av Jacob H:

M.2 (NGFF) är färdigutvecklat och finns i färdiga produkter. Jag sitter med en dator bredvid mig innehållande inget mindre än två sådana i RAID 0 (because why not) och hoppas publicera den i början av nästa vecka

Jag tror inte SATA Express kommer ta över M.2 av den enkla anledning att M.2 togs fram främst för att krympa storleken till bärbara datorer och framtida surfplattor/hybrider. Den fysiska anslutningen för SATA Express kommer bli rätt stor och sannolikt därför användas främst i stationära datorer och liknande. Kan ha helt fel, men finner det lustigt att tillverkarna kommer migrera från mSATA till M.2 om det ersätts inom en relativt liten tidsram.

Gällande fullständiga specifikationer på M.2 håller jag på att kolla upp det och hoppas återkomma med fler detaljer framöver.

M.2 låter riktigt trevligt. Ser framemot att ni kommer skriva mer om dessa.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att nästan alla använder LSI SandForce, jag vill se mer konkurrens.
Dom borde finnas en open source styrkrets med open source firmware för SSD så tredjeparter kan verifiera att allt är designat rätt, att saker sköts rätt, att det inte finns buggar som orsakar datakorruption och dataförlust.

Är tveksam till att det är hållbart. Hur ska utveckling av styrkrets och mjukvara finansieras?

Skrivet av rektor:

Vi behöver något snabbare än SATA 6 Gbit/s också...

6Gbit/s är 750MB/s. Ytterst få hårddiskar som nått denna gräns idag. Personligen tror jag vi klarar oss rätt bra på ca 500MB/s sekventiell läs/skriv hastighet.

Tänker nu dock på SSDs för att ha OS på etc. och inte några extrema användningsområden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Låter riktigt trevligt, får hoppas att dom kommer ut i handeln snart. Men antar att dom kommer vara dyrare än dom vanliga.

Hur skall man ha dom i en stationär? Kommer den i en större formfaktor då som passar att sätta in den?

Det lär komma i samma stil som på Asus nya Republic of Gamers-brädor.
http://www.sweclockers.com/nyhet/17317-asus-rog-maximus-vi-im...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Är tveksam till att det är hållbart. Hur ska utveckling av styrkrets och mjukvara finansieras?

Antingen genom ett arbetsgrupp med medlemmar från flera olika företag.
Jättemånga företag använder samma styrkrets, nästan alla SSD tillverkare verkar ju använda SandForce.
Man skulle kunna skapa en grupp med några medlemmar från varje företag, så kan dom tillsammans kollaborativt utveckla och driva utvecklingen framåt.
Likt webben utvecklas av W3C med medlemmar från Microsoft, Apple, Google, Opera, etc.
Likt ACPI utvecklad a Intel, Microsoft, Toshiba, HP och Phoenix.

Intäkter från sålda enheter skulle kunna gå till att finansiera utvecklingen.

Jag skulle luta mer att köpa en enhet som har en öppen firmware och öppen styrkrets, där man vet att koden granskats av flera oberoende parter och studenter, forskare och professorer på universitet, etc. Så att man vet att kontrollsummor kalkyleras korrekt, att det inte finns några hash collisions, att address space är tillräckligt stort, att det inte finns buffer overflows, stack overflows. Att kryptoalgorithmerna är implementerade korrekt. Att det inte finns några synkroniseringsproblem, att kommando optimeringen inte utför något konstigt som får sidoeffekter. Att det inte finns några race conditions, time of check to time of use (TOCTTOU) buggar, etc.

Skrivet av DevilsDad:

6Gbit/s är 750MB/s. Ytterst få hårddiskar som nått denna gräns idag. Personligen tror jag vi klarar oss rätt bra på ca 500MB/s sekventiell läs/skriv hastighet.

Tänker nu dock på SSDs för att ha OS på etc. och inte några extrema användningsområden.

Många tillverkare tillverkar nu high-end enheter för PCI Express för att SATA flaskhalsar.
Apples nya datorer har SSD som körs på PCI Express.

Man kanske "klarar" sig på 500 MB/s, men rätt tråkigt om det är SATA som flaskhalsar, och disken klarar att prestera mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är tveksam till att det är hållbart. Hur ska utveckling av styrkrets och mjukvara finansieras?

6Gbit/s är 750MB/s. Ytterst få hårddiskar som nått denna gräns idag. Personligen tror jag vi klarar oss rätt bra på ca 500MB/s sekventiell läs/skriv hastighet.

Tänker nu dock på SSDs för att ha OS på etc. och inte några extrema användningsområden.

SSD'er har sedan länge maxat 6gbit hastigheten.
För du kommer aldrig att nå ett interface's maxfart i överföringshastighet.
Dels så har du paritet på datan och samtidigt ECC funktioner som även det äter bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

6Gbit/s är 750MB/s. Ytterst få hårddiskar som nått denna gräns idag. Personligen tror jag vi klarar oss rätt bra på ca 500MB/s sekventiell läs/skriv hastighet.
Tänker nu dock på SSDs för att ha OS på etc. och inte några extrema användningsområden.

SATA 6Gb/s = 600MB/s, SATA använder 8b/10b encoding .
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

SATA 6Gb/s = 600MB/s, SATA använder 8b/10b encoding .
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Fo3

Det visste jag inte, då är de plöttslygt mycket närmare gränsen för vad SATA 6Gbit/s klarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Antingen genom ett arbetsgrupp med medlemmar från flera olika företag.
Jättemånga företag använder samma styrkrets, nästan alla SSD tillverkare verkar ju använda SandForce.
Man skulle kunna skapa en grupp med några medlemmar från varje företag, så kan dom tillsammans kollaborativt utveckla och driva utvecklingen framåt.
Likt webben utvecklas av W3C med medlemmar från Microsoft, Apple, Google, Opera, etc.
Likt ACPI utvecklad a Intel, Microsoft, Toshiba, HP och Phoenix.

Intäkter från sålda enheter skulle kunna gå till att finansiera utvecklingen.

Jag skulle luta mer att köpa en enhet som har en öppen firmware och öppen styrkrets, där man vet att koden granskats av flera oberoende parter och studenter, forskare och professorer på universitet, etc. Så att man vet att kontrollsummor kalkyleras korrekt, att det inte finns några hash collisions, att address space är tillräckligt stort, att det inte finns buffer overflows, stack overflows. Att kryptoalgorithmerna är implementerade korrekt. Att det inte finns några synkroniseringsproblem, att kommando optimeringen inte utför något konstigt som får sidoeffekter. Att det inte finns några race conditions, time of check to time of use (TOCTTOU) buggar, etc.

Jag ser inte hur det på något sätt skulle vara positivt med att få alla att dela en egen, delad platform för SSD styrkretsar. Det enda som skulle hända är att ingen blir motiverad till att bidra till den eftersom att de inte skulle få någon fördel som inte alla andra har => stillastående utveckling. Mycket bättre att ha ett antal företag som utvecklar sina egna produkter och tävlar med varandra om prestandatronen.

Sen så måste jag erkänna att jag inte längre har koll på vad det är som skulle vara så dåligt med Sandforce kretsarna, tycker i alla fall inte att jag har haft några problem med varken prestanda eller stabilitet med min Intel 330.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jag ser inte hur det på något sätt skulle vara positivt med att få alla att dela en egen, delad platform för SSD styrkretsar. Det enda som skulle hända är att ingen blir motiverad till att bidra till den eftersom att de inte skulle få någon fördel som inte alla andra har => stillastående utveckling. Mycket bättre att ha ett antal företag som utvecklar sina egna produkter och tävlar med varandra om prestandatronen.

Samarbete utesluter inte tävling och konkurrens!

Dom kan ju fortfarande tävla på prestanda genom val av minneskretsar. Tillverkare kan välja olika snabba minneskretsar, och billigare SSD kan ha äldre och långsammare minneskretsar, medan high-end SSD kan ha mer moderna och dyrare minneskretsar.

Sen kan dom ju differentiera sig med designval, medföljande S.M.A.R.T. mjukvara, minnesprestanda, minnesstorlek, färgschema, garantitid, pris, etc.

Webben utvecklas av ett konsortium, och utvecklingen har ju knappats stagnerat. HTML5, CSS3 och JavaScript är under konstant utveckling och förfining! Kommer nya funktioner hela tiden!
Saker hinner inte standardiseras innan de redan finns implementerade i webbläsarna som konkurrerar med funktioner och prestanda.

Permalänk
Medlem

Hej Intel, har ni hört ordet "terabyte" någon gång?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Hej Intel, har ni hört ordet "terabyte" någon gång?

Hej backfeed.. Hör talas om "Pris per gigabyte" någon gång?

1TB SSD skulle landa någonstans kring 10.000:- strecket.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hej backfeed.. Hör talas om "Pris per gigabyte" någon gång?

1TB SSD skulle landa någonstans kring 10.000:- strecket.

Du får halvera priset för Samsung SSD 840 EVO 1TB / 4999kr även Crucial M500 SSD 2.5" 960GB / 4749 kr

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panthro:

Du får halvera priset för Samsung SSD 840 EVO 1TB / 4999kr även Crucial M500 SSD 2.5" 960GB / 4749 kr

Båda finns inte att få i Sverige just nu.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Äntligen börjar SSD fokusera på vad de ursprungligen var tänkta att göra, komplettera och ersätta 2,5 tums HDD. Strömförbrukning under load måste ner också.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Båda finns inte att få i Sverige just nu.

Samsungen kommer om några enstaka dagar man Crusial finns det gott om.

Permalänk
Medlem

Man får vara hyfsat rik för att kunna motivera 1tb SSD i dagsläget.

Skulle mest bara skriva/fråga om batteritiden verkligen förändras särskilt mycket beroende på SSDn. Ser det som argument lite då och då och visst verkar det vara mindre strömförbrukning men väldigt väldigt marginell sådan. Känns inte som SSDs har utvecklats särskilt snabbt alls men aja, man kan väl nästan påpeka att det är bra för mig då jag har 3 st redan :D.

Visa signatur