Permalänk
Medlem

Vattenkylning: passar detta ihop?

Tjena, tänkte kolla med er om detta passar ihop

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3656197/2013-07-29

http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/be8a21f2bee82...

Är det bra eller dåliga saker jag har tänkt att köpa?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Ser inga problem alls där.

Bara att tuta o köra tycker jag.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Det verkar som du inte har tillräckligt med nipplar. 45 och 90:orna kräver varsin "extra nippel". Det är alltså en <G1/4> <45 eller 90 graders böj> <G1/4>.

Edit: = : o utan mellanrum

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Du har glömt fraktfritt med sweclockers eller vad det heter:)

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Ser inga problem alls där.

Bara att tuta o köra tycker jag.

/Homer_S

hehe okej, ska lägga till 4st extra nipplar bara.

Skrivet av FudgieCars:

Det verkar som du inte har tillräckligt med nipplar. 45 och 90:orna kräver varsin "extra nippel". Det är alltså en <G1/4> <45 eller 90 graders böj> <G1/4>.

Edit: = : o utan mellanrum

Yes, la till 4st till

Skrivet av gamingpandahq:

Du har glömt fraktfritt med sweclockers eller vad det heter:)

Hehe bra att du sa de

---
sen har jag en fråga till er alla, hur bra kommer detta kyla? ska jag köpa lite "tjockare" radiator? Ska kyla min CPU (I5 2500k)

Permalänk
Skrivet av omg296:

sen har jag en fråga till er alla, hur bra kommer detta kyla? ska jag köpa lite "tjockare" radiator? Ska kyla min CPU (I5 2500k)

Om du kan så tycker jag definitivt att du ska satsa på en tjockare radiator. Hur bra det kyler beror också på vad du har för fläktar.

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgieCars:

Om du kan så tycker jag definitivt att du ska satsa på en tjockare radiator. Hur bra det kyler beror också på vad du har för fläktar.

okej men då tar jag antagligen 45mm eller kanske tillomed 60mm om det får plats då undrar även om det spelar någon roll vart man placerar radiatorn i loopen? vet att man ska ha reservoar före pumpen men ska radiatorn vara före cpu'n eller efter?

Permalänk
Medlem

Nah, vars radiatorn placeras är inte så viktigt. Livet är kosmiskt lättare, på alla sätt, ifall pumpen är längst ned i loopen dock.

Hade också tagit en tjockare radiator ifall du får plats. Finns en 60mm utav samma modell samt en 45mm som istället heter XT.
Får du plats med en 280 så har du ju ännu med umf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

sen har jag en fråga till er alla, hur bra kommer detta kyla? ska jag köpa lite "tjockare" radiator? Ska kyla min CPU (I5 2500k)

ST30 duger utmärkt (och är en av de bästa) om du tänkt köra fläktarna på låga varv, se: http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...
Ska du ändå köra högvarvade fläktar (>1500RPM) finns bättre modeller.
Det högre tryckfallet jämfört med tjockare radiatorer (sida 3 i samma recension) är bara ett problem med många komponenter i kedjan i kombination med pump (typ akvariepump med låg statiskt tryckhöjd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Nah, vars radiatorn placeras är inte så viktigt. Livet är kosmiskt lättare, på alla sätt, ifall pumpen är längst ned i loopen dock.

Hade också tagit en tjockare radiator ifall du får plats. Finns en 60mm utav samma modell samt en 45mm som istället heter XT.
Får du plats med en 280 så har du ju ännu med umf.

Okej, men då vet jag tror jag kör med xt 45mm, ska ju få plats i mitt fractal design r3 för (Utan HDD bur) tills jag köper nåt redigt chassi som 900D eller liknande.

Skrivet av mudde:

ST30 duger utmärkt (och är en av de bästa) om du tänkt köra fläktarna på låga varv, se: http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...
Ska du ändå köra högvarvade fläktar (>1500RPM) finns bättre modeller.
Det högre tryckfallet jämfört med tjockare radiatorer (sida 3 i samma recension) är bara ett problem med många komponenter i kedjan i kombination med pump (typ akvariepump med låg statiskt tryckhöjd).

Okej, jo men jag hade tänkt att få ner ljudnivån så mycket jag kan iaf, och då är ju de bra att dom presterar så bra vid låga RPM!

Permalänk
Medlem

Mjo, men nu har dom recenserat en 360 radde.

En 240 utav samma modell med lågvarvade fläktar, vetefan om det räcker för din rig vid den klocken. Räcker kanske det gör men, hur kul är temperaturen på vattenet och processorn? Fast har du en plats för en extra 120 rad ifall det ser lite gråmörkt ut så är det ju ingen fara.

Btw, handla en liten stump anti-kink coil om du redan nu vet att du kommer klämma nån riktigt böj nånstans. Bra att ha annars i kökslådan. http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c530_F-rgad-plast.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mjo, men nu har dom recenserat en 360 radde.

En 240 utav samma modell med lågvarvade fläktar, vetefan om det räcker för din rig vid den klocken. Räcker kanske det gör men, hur kul är temperaturen på vattenet och processorn? Fast har du en plats för en extra 120 rad ifall det ser lite gråmörkt ut så är det ju ingen fara.

Btw, handla en liten stump anti-kink coil om du redan nu vet att du kommer klämma nån riktigt böj nånstans. Bra att ha annars i kökslådan. http://www.aquatuning.se/index.php/cat/c530_F-rgad-plast.html

Jo de är ju sant, vad exakt för syfte har anti-kink coil? så att slangen inte viker sig? För tillfället har jag 2st fläktar i "taket" av chassit, och fläktar är väl 30mm så om jag köper en radiator som är lika tunn så borde de nog gå att få in en 240mm radiator på toppen också om det skullle vara alldeles för höga temps på vattnet/cpu'n.

Permalänk
Medlem

Aiii, låter ju svinbra.

Ajjemän, man kan säga att det är som en lång fjäder (utav plast) som man klipper till, till valfri längd, för att ge stöd åt en slang så att den inte viker sig eller kollapsar när det blir för skarpa dragningar etc.

Från EK...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Mjo, men nu har dom recenserat en 360 radde.

En 240 utav samma modell med lågvarvade fläktar, vetefan om det räcker för din rig vid den klocken. Räcker kanske det gör men, hur kul är temperaturen på vattenet och processorn? Fast har du en plats för en extra 120 rad ifall det ser lite gråmörkt ut så är det ju ingen fara.

Recensionen visar främst hur den presterar i förhållande till andra radiatorer i samma storlek (360 mm). Fårhållandet mellan de olika radiatorerna i 240-längd är nog ganska liknande.
Trots sina ynka 30mm djup är radiatorn en av de allra bästa med lågvarvade fläktar (bäst av alla vid 600 RPM) och även uppe i 1400 RPM presterar den liknande som den tjockare, dyrare och erkänt bra radiatorn XSPC RX.
Vid högre varvtal eller i push-pull finns det nog bättre val än ST30.

Skrivet av omg296:

För tillfället har jag 2st fläktar i "taket" av chassit, och fläktar är väl 30mm så om jag köper en radiator som är lika tunn så borde de nog gå att få in en 240mm radiator på toppen också om det skullle vara alldeles för höga temps på vattnet/cpu'n.

Vanligaste fläkttjockleken är 25 mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Aiii, låter ju svinbra.

Ajjemän, man kan säga att det är som en lång fjäder (utav plast) som man klipper till, till valfri längd, för att ge stöd åt en slang så att den inte viker sig eller kollapsar när det blir för skarpa dragningar etc.

Från EK...

http://www.ekwb.com/shop/media/catalog/product/cache/1/image/...

jaha okej, bra att veta om det blir så att jag ska ha slangen väldigt böjd.

Skrivet av mudde:

Recensionen visar främst hur den presterar i förhållande till andra radiatorer i samma storlek (360 mm). Fårhållandet mellan de olika radiatorerna i 240-längd är nog ganska liknande.
Trots sina ynka 30mm djup är radiatorn en av de allra bästa med lågvarvade fläktar (bäst av alla vid 600 RPM) och även uppe i 1400 RPM presterar den liknande som den tjockare, dyrare och erkänt bra radiatorn XSPC RX.
Vid högre varvtal eller i push-pull finns det nog bättre val än ST30.

Vanligaste fläkttjockleken är 25 mm.

Jaha okej är det mer värt att slänga in en radiator i toppen av chassit nu på direkten innan man vet hur varmt det blir med den första radiatorn?

Permalänk
Medlem

Det kostar ju inget att prova egentligen med enbart en. Det är ju du som måste bli nöjd över ditt eget bygge, alltså på vilken nivå ribban ska ligga på.

Sicka fläktar tänkte du använda på radiatorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det kostar ju inget att prova egentligen med enbart en. Det är ju du som måste bli nöjd över ditt eget bygge, alltså på vilken nivå ribban ska ligga på.

Sicka fläktar tänkte du använda på radiatorn?

yes! Har Corsair SP High Performance 120mm vilket jag tror ska funka. jo jag vill ju göra det så bra som möjligt, tänkte mest på de att de ska va värt att lägga ut pengarna på detta och jag är verkligen inte nöjd med min nuvarande kylare ( Corsair H60 ). Den låter som fan, kylare riktigt dåligt enligt mig.
utöver bra temps osv så får man en snygg dator på insidan när man kör på riktig vattenkylning

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur jag ska styra vattenpumpen så jag kan sänka och höjja farten på den?

http://www.inet.se/produkt/5321452/pump-ek-dcp-4-0-12v-dc

Permalänk
Skrivet av omg296:

Är det någon som vet hur jag ska styra vattenpumpen så jag kan sänka och höjja farten på den?

http://www.inet.se/produkt/5321452/pump-ek-dcp-4-0-12v-dc

Anslut den till fläktstyrning så kan du bestämma farten på den.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackannorling:

Anslut den till fläktstyrning så kan du bestämma farten på den.

jaha de va så simpelt