Rippa musik fr. CD-skivor m. EXTERN optisk drive

Permalänk
Medlem

Rippa musik fr. CD-skivor m. EXTERN optisk drive

Hej,

Jag vill rippa ett par CD-skivor till FLAC på laptopen, men har ingen CD/DVD/BD-drive.

Har läst runt lite på nätet och det verkar generellt tipsas om att köpa vilken billig extern cd-läsare som helst, men har även hittat viss info som antyder att det inte är rekommenderat att rippa via en USB-drive överhuvudtaget, pga problem med hastigheter, strömförsörjning via USB:n, etc... Jag hoppas dock att det/de problem(en) kanske inte finns längre (jag hittade bara väldigt gammal info)...?

Någon som har koll?
Skulle jag kunna köpa (exempelvis) nedanstående läsare, rippa musik från CD-skivor till hårddisken i HÖG HASTIGHET och med BRA RESULTAT/KVALITET...?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1268155

Är såklart också viktigt att driven är kompatibel med någon programvara för ripping. Hade nog tänkt använda EAC av gammal vana.

Tacksam för tips.

EDIT: Lite osäker på om jag startade tråden i rätt forum, men får hoppas på det. Hittade inget som passade bättre!

Permalänk
Antielefant

Med tanke på att 52X läsning motsvarar 7,8 MB/s, och vanlig USB 2.0 klarar 35 MB/s...
Det är inte interfacet mot datorn som sätter gränserna.

Och kvaliteten gör det ingen skillnad om det är extern eller intern, det är digital information.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Någon som har koll?

Lite koll (tror jag). De problem som fanns (finns?) har sällan med hastigheten per se att göra utan ett resultat av dåligt läshuvud och/eller källa som får felkorrigering att jobba mycket. CRC kan inte korrigera för mycket informationsbortfall. Även vissa kompatibilitetsproblem har funnits när det gäller kopieringsskyddade CD och CD-R+/-. Nu spekulerar jag bara men de tär möjligt att kvalitén på spelare sjunker i.o.m. minskad marknad.

Oavsett orsak så går det inte att förutsäga resultatet i förväg. Ibland räcker det med att rengöra skivan, ibland välja en annan ODD-enhet eller en ripper som kan ställa ned läshastigheten.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

EAC har möjlighet att kolla att rippen är bitexakt och den funktionen lär inte påverkas av om driven är extern eller inte.
Du rippar alltså utan komprimering, kollar resultatet och flackodar om det är ok = korrekt rippat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Topp!

Kan någon rekommendera en bra (och så billig som möjligt) extern ODD...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kartis:

Topp!

Kan någon rekommendera en bra (och så billig som möjligt) extern ODD...?

Rippade hela min CD-samling (drygt 500 skivor) med EAC och en extern ODD (Samsung SE-T084M) - fungerade hur bra som helst. Nu finns inte "min" ODD att köpa längre, men den du länkade till fungerar nog bra.

Jag skulle dock prioritera ljudkvalité framför ripp-hastighet....

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med övriga.

Problemet med rippning av ljud-CD är att de enligt specifikationen inte innehåller egen felkorrigeringsdata, och det i praktiken inte är ovanligt med små läsfel. Olika läsare hanterar detta annorlunda: vissa modeller ger "tystnad", vissa interpolerar på olika sätt och vissa ger ett slumpat (!) värde som ersättning.

Det kan tilläggas att om det inte handlar om en skiva i uselt skick så är det försvinnande sällan som det når upp till ljudstörningar som man faktiskt hör tydligt (hade detta varit vanligt så hade CD-formatet haft stora problem), men ska man arkivera så kan man ju lika gärna försöka få "perfekta" kopior.

Det finns inget direkt sätt att upptäcka när en sådan felläsning skett. Det finns en läsarfunktion som ska rapportera detta (C2), men det implementeras så dåligt och annorlunda att det inte är användbart, och saknas ibland helt. Rekommenderade inställningar i EAC är vanligen att stänga av detta.

Dataintegriteten kollas i stället genom att läsa samma sektion multipla gånger och se att samma data returneras varje gång. Om så är fallet så är det troligen rätt läst. Om inte så var det ett läsfel i den sektionen. Ett nytt problem uppstår med att läsarna som regel implementerar en intern cache, och om man efterfrågar en sektor som finns i cache så läses skivan inte på nytt utan samma data returneras alltid, och denna kontroll fallerar. Genom att veta hur stor denna cache är så kan man se till att alltid läsa tillräckligt mycket data för att rensa denna innan man läser en gammal sektor igen.

Det finns inga egentliga tekniska hinder mot att jobba på samma sätt med en extern enhet som en intern i dessa hänseenden, så det är nog bara att köpa det billigaste du hittar som uppfyller eventuella övriga krav du har. EAC kontrollerar CD-avbilder mot AccurateRip-databasen vilket i praktiken garanterar en bitperfekt kopia om checksumman stämmer. Du kan alltså i de allra flesta fall direkt märka om det är några problem med rippningen eller ej.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.