Surfplattan populär på semestern – men hälften har inte lösenord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Sen de tredje problem är att man kan få fram lösenordet snabbt genom att kolla på skärmen och se vart fingrarna ha låst upp plattan, om man inte torka av fingeravtrycken efter sig.

Finns väll nå kodlås? Menar har man t.ex 6 siffror och inte drar mellan varje så lär ju inte folk lista ut det så fort(spärr efter antal misslyckanden såklart).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

tror att många inte tänker så mycket på stöld och tänker mer på att det inte behöver lösenord för att de inte har något att dölja på surfplattan

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Jag trodde man åkte på semestern för att koppla av.. Behöver man ens en surfplatta då?

Folk som är beroende av FakeBook och måste titta femtielva gånger i kvarten, så ja mobil/plattor är ett måste för en del...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av afterburned:

tror att många inte tänker så mycket på stöld och tänker mer på att det inte behöver lösenord för att de inte har något att dölja på surfplattan

precis, det enda jag vill dölja på min surfplatta är min internethistorik

Alla viktiga saker såsom bank, bilder och e-mail har man på mobilen

Permalänk
Medlem
Citat:

När det gäller säkerheten visar undersökningen på tydliga brister. Endast 56 procent skyddar sin surfplatta med ett lösenord.

Fast hur många procent är det som riskerar att ens tappa bort sin surfplatta?

Hur många procent är det som åker iväg på semestern?

Hur många bilar till sin sommarstuga och spenderar tiden där?

Bara för att 56% har oskyddare plattor betyder inte det att alla dessa åker iväg med sin platta till Grekland.

Kanske är det 44% som åker iväg till greklad på semestern och 100% av alla som åker iväg har en skyddad platta?

Jag vet, väldigt överdrivet, men statestik får mig alltid att protestera. Går att vinkla så oerhört grovt. Dessutom kommer detta från ett antivirusföretag, som bara vill sälja sälja sälja. Inte för att jag säger att man ska vara oskyddar men... statestik, Går inte att lita på, tyvärr.

Svammel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Finns väll nå kodlås? Menar har man t.ex 6 siffror och inte drar mellan varje så lär ju inte folk lista ut det så fort(spärr efter antal misslyckanden såklart).

Jovisst de finns ju det, men grejen är att fingeravtrycken är fortfarande kvar, om man inte torka bort fingeravtrycken efter sig, men vem kommer ihåg det jämt? när man skriver sitt lösen eller dra, som t,ex så här menar jag:

Skrivet av pcnoob:

"en del även använder surfplattan som kamera"

http://belamrad.files.wordpress.com/2013/03/facepalm.png

Jag känner mig lite tagen

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Sen de tredje problem är att man kan få fram lösenordet snabbt genom att kolla på skärmen och se vart fingrarna ha låst upp plattan, om man inte torka av fingeravtrycken efter sig.

Jag har hört/sett det påståendet rätt ofta i liknande trådar. Men det fungerar ju bara om någon låser upp enheten och inte rör skärmen igen (vem gör det?), sitter man o pillar några minuter på skärmen tror jag inte det är så enkelt längre. Lösenords svepningar/tryckningar ser ju inte annorlunda ut mot andra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Jag ser egentligen två problem..

* Att någon stjäl surfplattan. Det här är egentligen samma situation som med en bärbar dator (eller en stationär för den delen), ett "enkelt" lösenord går att knäcka eller ta sig runt om tiden finnes. Har man full tillgång till enheten för alltid är det med andra ord troligt att tjuven kommer åt datan, om inte annat genom att helt enkelt plocka ur disken, under förutsättning att inte mer avancerade åtgärder som kryptering finns på plats.

* Att någon lånar surfplattan. "Låna" i det här sammanhanget är ett vitt begrepp, jag tänker saker som att enheten ligger på ett bord i en bar, hemma under en fest eller kanske till och med bara framme när man har inte allt för nära bekanta på besök. Utan någon form av säkerhet är det en smal sak att läsa e-post eller spana Facebook, saker som kanske inte är farliga i sig men ändå privata.

Här räcker en PIN-kod eller ett enkelt mönster bra, 9/10 "lånare" ger garanterat upp direkt när enheten inte är öppen. Besväret med att slå in en kod uppvägs för mig lätt av att slippa andras putslustiga inlägg med min Facebook, eller att någon "bara vill kika" på min e-post, min Skype-historik eller något annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Apples nya säkerhetssystem mot stulna enheter i iOS7 skulle Android-enheter må bra av. Dessutom måste man lämna den klassiska 4-sifferkoden och helt gå över till 8+ lösenord samt införa stöd för användarkonton i iOS likt i Android 4.3. Lätt att fixa men gör det mycket svårare för tjuven att komma åt ens känsliga data.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jovisst de finns ju det, men grejen är att fingeravtrycken är fortfarande kvar, om man inte torka bort fingeravtrycken efter sig, men vem kommer ihåg det jämt? när man skriver sitt lösen eller dra, som t,ex så här menar jag: https://lh3.googleusercontent.com/-_5kgOteJq7E/UfgJLXkGp8I/AA...

Men om du bara ser det här så får du ju gissa ett tag.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

inte förvånad alls, jobbar man inom supporten ser man massa klantskallar.

Det gör jag med. Och jag har inget lösen. Tar 1 minut att få den wipad så fort nån försöker gå online med den så det behövs knappast.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Men om du bara ser det här så får du ju gissa ett tag.
http://bergers.tv/?di=J9MF

Ja men då blir det värre

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

inte förvånad alls, jobbar man inom supporten ser man massa klantskallar.

Förstår ditt dilemma, på våran IT support jobbar det uteslutande klantskallar

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem

Lösenord vara eller inte vara. Jag lösenordsskyddar inte min mobil. Hoppas på att någon ärlig hittar den och gör som jag gjorde när jag hittade en iPhone 5 på en toalett. Ringde upp senast slaget nummer och frågade om personen kände igen numret. Efter en stund var saken kirrad.
Har inget hemligt i luren då risken att tappa den/ bli bestulen gör att jag lagrar saker på andra plattformar.

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Folk som är beroende av FakeBook och måste titta femtielva gånger i kvarten, så ja mobil/plattor är ett måste för en del...

Just därför är ju semester för många inte semester.. Blir inte mycket att koppla av på en semester, om man stressar in på plattan för att kolla fb och Twitter. 24/7.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Hur är det med mönsterlås på androidplattor? Är det ett säkert alternativ eller är det lätt att ta sig förbi?
På mobilen har jag ett mönsterlås på "5 drag". Funderar på att ha samma på plattan.

Mönsterlåsen är lätt att ta sig förbi oavsätt hur många drag det är, inte minst för att fingeravtrycken lätt sitter kvar. Men är fallet så att du har en rootad enhet och kanske dessutom gölmt usb-debugging på så behövs inte många sekunder för att ta fram "dragen" i vilket fall.

Jag skulle säga att en 4-siffrig pin är säkrare än vilket mönsterlås som helst (ingen källa på den ), samt att risken för att fingeravtrycken kan identifieras är mindre med pin. Men som alltid, ju längre dessto bättre och något skydd är bättre än inget skydd.

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Känner även ett antal personer som har den klassiska och mycket säkra sim-pinkoden: "0000"

Haha jag kommer ihåg när jag satt i skolan och tog upp polarens iphone som låg på bordet. Ange pinkod. 1234 jahopp där.kom man in. Hade även en annan kompis som hade 000000 som lösenord till ett spel... Sjukt vilka dumma koder folk har

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Lösenord vara eller inte vara. Jag lösenordsskyddar inte min mobil. Hoppas på att någon ärlig hittar den och gör som jag gjorde när jag hittade en iPhone 5 på en toalett. Ringde upp senast slaget nummer och frågade om personen kände igen numret. Efter en stund var saken kirrad.
Har inget hemligt i luren då risken att tappa den/ bli bestulen gör att jag lagrar saker på andra plattformar.

Permalänk

jag har inte ens ngn surfplatta eller smartphone.. orka.. skapade behov. Dom flesta hade klarat sig med en grå telefon som har nummerskiva, och betala räkningarna med postgirot.

Permalänk
Skrivet av Erben:

Lösenord varför?
Den som vill och har resurser ta sig in gör det endå...

Finns gott om dumma tjuvar som inte är ett dugg tekniska av sig. Kan vara väl värt att skydda sig ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Lösenord vara eller inte vara. Jag lösenordsskyddar inte min mobil. Hoppas på att någon ärlig hittar den och gör som jag gjorde när jag hittade en iPhone 5 på en toalett. Ringde upp senast slaget nummer och frågade om personen kände igen numret. Efter en stund var saken kirrad.
Har inget hemligt i luren då risken att tappa den/ bli bestulen gör att jag lagrar saker på andra plattformar.

Har du inte företagsmailen i mobilen? IT sätter krav på lösenord för att skydda verksamheten i första hand. inte för att göra det surt för medarbetare.

Du hoppas att folk är ärliga, kanske på din arbetsplats men knappast om du tappar den på stan eller krogen.

Om du har åsikter på din IT support föreslår jag att du skriver ner dina synpunkter och skickar till en chef. Finns många som vill ha jobb och är duktiga på IT och många som har jobb som inte borde få behålla det.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Använder den bara för att surfa och dottern spelar spel. Blir den stulen, så lär jag väl aldrig se den igen oavsett om jag skyddar den med koden eller inte. När det gäller sparad data, så det mest värdefulla är nytagna bilder och några köpta spel. Men visst, är man lite mer seriös användare och t ex betalar räkningar via plattan så behöver man nog säkra upp med ett lösenord. för min del-onödigt.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

En riktig geek fyller surfplattan med PDF-manualer så den är redo att sätta igång när den kommer hem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Sex av tio svenskar tar med surfplattan på sommarsemestern. Men nästan varannan surfplatta skyddas inte med ett lösenord, vilket är en risk om den skulle tappas eller stjälas.

Läs artikeln

Man bör ändå inte ha med sig statshemligheter på en mobil eller surfplatta som man ska släpa land och rike runt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Hur är det med mönsterlås på androidplattor? Är det ett säkert alternativ eller är det lätt att ta sig förbi?
På mobilen har jag ett mönsterlås på "5 drag". Funderar på att ha samma på plattan.

Det är väldigt lätt att ta sig förbi koder på mobiler, surfplattor (och, självklart, datorer) som inte har krypterade filsystem, flasha om OS:et bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Finns gott om dumma tjuvar som inte är ett dugg tekniska av sig. Kan vara väl värt att skydda sig ändå.

Fast om de inte är ett dugg tekniska av sig, vad är det du vill skydda? Dina semesterbilder, eller inloggningen på sweclockers kanske?

Permalänk
Skrivet av cardeci:

Fast om de inte är ett dugg tekniska av sig, vad är det du vill skydda? Dina semesterbilder, eller inloggningen på sweclockers kanske?

Nu använder jag varken facebook, sweclockers, personlig mejl eller ens något som kräver inloggning på min telefon men man kan ställa till med en hel del förtret bara genom att kapa en persons mejlkonto, tror man något annat är man naiv.

Permalänk
Avstängd

Ha vilken pseudo nyhet.
Tillverkarna och försäljarna av surfplattorna, får väl göra en intelligens kontroll av eventuella köpare om de kan tänkas tillåtas köpa en

Gick in i pressbyråbutik igår utan att låsa bilen, kunde ha blivit av med den på 3 röda... I synnerhet som bilnycklarna var kvar i bilen
Har heller inget lösenord på "phableten" Note1 (tillika mobiltelefon).
Mobilen kostar runt 4000kr och bilen runt 200 000kr, ska kanske inte köpa en surfplatta, om mitt användande av dem gör sommarjobbande journalister upprörda!

Visa signatur
Permalänk

Finns för många människor med attityden "whatever" och skiter i säkerhet.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart