Permalänk

Bästa kylningslösning? (NZXT Phantom)

Hello there, fellow SweClockers!

Jag hade tänkt inskaffa lite fler fläktar för att fylla mitt NZXT Phantom och ville bara höra vilket sätt som är bäst att sätta alla på.
Jag har ritat upp lite i paint, så ta en titt! De blåa strecken är insug till kall luft, medans de röda strecken är utblås utav varmluft.
Tänker jag rätt, eller ska jag vända på/skippa någon fläkt? Det sitter redan en 200mm i toppen, en 140mm där bak och två stycken 120mm på sidan installerade!

Bild: http://imgur.com/d8abeas

Peace!

Permalänk

Kan inte svara på om man verkligen behöver dendär stora sidfläkten för aldrig haft ett chassi där man kan montera en (fönster is king ).. antar att det är för nord och sydbryggan mest. Men enligt din bild så tycker jag att du tänker rätt. Viktigast tycker jag är att få in ny, kall luft in i datorn så 2x (om det tillåter) i fronten är att prioritera. Annars har jag inget att kommentera om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Hello there, fellow SweClockers!

Jag hade tänkt inskaffa lite fler fläktar för att fylla mitt NZXT Phantom och ville bara höra vilket sätt som är bäst att sätta alla på.
Jag har ritat upp lite i paint, så ta en titt! De blåa strecken är insug till kall luft, medans de röda strecken är utblås utav varmluft.
Tänker jag rätt, eller ska jag vända på/skippa någon fläkt? Det sitter redan en 200mm i toppen, en 140mm där bak och två stycken 120mm på sidan installerade!

Bild: http://imgur.com/d8abeas

Peace!

Varför vill du ha fler fläktar? Gillar du högre ljudnivå eller har du höga temperaturer?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har samma chassi, har en cougar i fronten och sedan fönster sida istället. En bakfläkt och en toppfläkt. Räckt än så länge Inga problem med temps.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

Har du värmeproblem eller tror du att din dator är bättre om det låter som en F-16 ?

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Hello there, fellow SweClockers!

Jag hade tänkt inskaffa lite fler fläktar för att fylla mitt NZXT Phantom och ville bara höra vilket sätt som är bäst att sätta alla på.
Jag har ritat upp lite i paint, så ta en titt! De blåa strecken är insug till kall luft, medans de röda strecken är utblås utav varmluft.
Tänker jag rätt, eller ska jag vända på/skippa någon fläkt? Det sitter redan en 200mm i toppen, en 140mm där bak och två stycken 120mm på sidan installerade!

Bild: http://imgur.com/d8abeas

Peace!

haha du har samma chassi som mig fast jag har i rosa färg jag har monterat in nya fläktar precis som på bilden och det blir riktigt bra kylningsförmåga
jag har satt till en till 200mm fläkt på taket och en ifram där nere 200mm på sido luckan går ej får inte plats för att jag har stor radiator där

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

Att chassit skulle bli att låta så sjukt mycket mer är ju lögn, det beror ju snarare på vilken fläkthastighet man har
Jag har Phantom fullsmockad med fläktar på diverse ställen, det som jag kan påpeka är att 200mm sidofläkten gör att mitt referens 6950 för högre temp om jag höjer sidofläkten till max och det beror på att det sitter ett utblås för grafikkortet ut mot sidan så fläkten stoppar den luften.
Men har du inte referens design men en liknande lösning som AMD hade/har så är det nog bara att köra

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 1Z3C0LD:

Att chassit skulle bli att låta så sjukt mycket mer är ju lögn, det beror ju snarare på vilken fläkthastighet man har
Jag har Phantom fullsmockad med fläktar på diverse ställen, det som jag kan påpeka är att 200mm sidofläkten gör att mitt referens 6950 för högre temp om jag höjer sidofläkten till max och det beror på att det sitter ett utblås för grafikkortet ut mot sidan så fläkten stoppar den luften.
Men har du inte referens design men en liknande lösning som AMD hade/har så är det nog bara att köra

därför man bör satsa på en fläktstyrning vilket jag köpt min är så tyst och går så svalt

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

Har du värmeproblem eller tror du att din dator är bättre om det låter som en F-16 ?

Skrivet av Kent:

Varför vill du ha fler fläktar? Gillar du högre ljudnivå eller har du höga temperaturer?

Haha, F-16, bra där!
Hade egentligen inte tänkt maxa det helt, ville mest se om jag tänkt rätt.
Har inga problem med temps, men med några extra hundralappar kan jag ju ta hand om all kylning i ett tag, så slipper jag lägga på mer sen..

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

haha du har samma chassi som mig fast jag har i rosa färg jag har monterat in nya fläktar precis som på bilden och det blir riktigt bra kylningsförmåga
jag har satt till en till 200mm fläkt på taket och en ifram där nere 200mm på sido luckan går ej får inte plats för att jag har stor radiator där

We're brothers in pink, then!
Köpa fläktkontroll? Det är där ju inbyggt?.. :s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Rosa? We're brothers in pink, then!

hehe tycker mycket om rosa, tycker det är riktigt snyggt. Men gör så att du köper tystare samt som flåsar bort mycket luft för just en ifram en ibak en till i taket (200mm) om du känner så ta gärna blå fläkt som lyser blått för taket så du får samma som den andra som redan sitter där

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R4ZORMOUSE:

We're brothers in pink, then!
Köpa fläktkontroll? Det är där ju inbyggt?.. :s

jo men min gick sönder den som sitter där! hände en liten olycka så jag köpte en ny och satte dit på 5.25 tums plats

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Skrivet av GamerFX:

jo men min gick sönder den som sitter där! hände en liten olycka så jag köpte en ny och satte dit på 5.25 tums plats

Aha, förklarar en del.. ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av R4ZORMOUSE:

Aha, förklarar en del.. ^^

haha jag köpte en riktigt snygg bitfenix recon istället

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693