Vilken konsol till samtliga Mario Spel?

Permalänk
Medlem

Vilken konsol till samtliga Mario Spel?

Hejsan,

Min flickvänn gillar endast Super Mario, eftersom hon spelade endast Super Mario spel när hon var liten. Nu vill jag köpa en konsol som hon kan lira flesta Mario spelen på, är detta möjligt? (och ingen pc).
Exempelsvis skulle jag kunna köpa Wii U, då kan man väl lira:

- Super Mario
- Super Mario 2
- Super Mario 3
- Super Mario world? (Osäker)
- Super Mario 64
- Super Mario bros Wii
- New Super Mario Wii U. (en anledning till att jag vill köpa maskinen, för att ha senaste Mario).
- Även några av Super Mario Party spelen.
- Edit: Hittade även super mario 3D world, är den bra? är det nån remake av super mario 64?

Finns det något spel jag har glömt?

Är denna lösning den bästa? vill inte köpa en nes, och en snes, en 64 osv (även om jag skulle helst vilja göra det, för det är en annan känsla). Har ägt samtliga även en Wii i olika tillfällen, men sålt alla.

Kommer man nu sluta utveckla spel till Wii när Wii U har kommit ut? Det som jag har läst om den konsolen är inte imponerande, och framtidsmässigt så verkar den kanske dö ut snabbt, men det är väl en bra lösning om man vill lira Mario Spelen. Vad finns det annars för andra alternativ?

Känner att Nintendo har satt sina fans i svår sits, man har mario bros till wii, men sen så vill man lira mario bros wiiU men vill inte ha maskinen, för man är besviken allmänt, konstig situation.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ila-a68:

Hejsan,

Min flickvänn gillar endast Super Mario, eftersom hon spelade endast Super Mario spel när hon var liten. Nu vill jag köpa en konsol som hon kan lira flesta Mario spelen på, är detta möjligt? (och ingen pc).
Exempelsvis skulle jag kunna köpa Wii U, då kan man väl lira:

- Super Mario
- Super Mario 2
- Super Mario 3
- Super Mario world? (Osäker)
- Super Mario 64
- Super Mario bros Wii
- New Super Mario Wii U. (en anledning till att jag vill köpa maskinen, för att ha senaste Mario).
- Även några av Super Mario Party spelen.

Finns det något spel jag har glömt?

Är denna lösning den bästa? vill inte köpa en nes, och en snes, en 64 osv (även om jag skulle helst vilja göra det, för det är en annan känsla). Har ägt samtliga även en Wii i olika tillfällen, men sålt alla.

Kommer man nu sluta utveckla spel till Wii när Wii U har kommit ut? Det som jag har läst om den konsolen är inte imponerande, och framtidsmässigt så verkar den kanske dö ut snabbt, men det är väl en bra lösning om man vill lira Mario Spelen. Vad finns det annars för andra alternativ?

Känner att Nintendo har satt sina fans i svår sits, man har mario bros till wii, men sen så vill man lira mario bros wiiU men vill inte ha maskinen, för man är besviken allmänt, konstig situation.

Tack på förhand.

Jag har en vanlig WII som är softmoddad. Kan köra alla NES och N64 spel, i stort sett alla som man kan köra med emulator. Kan även köra GC spel, men det kräver lite mer meck.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag har dessa spel ^^

Super Mario Allstars (Wii):
Super Mario Bros.
Super Mario Bros.: The Lost Levels
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3

New Super Mario Bros.Wii (Wii)
New Super Mario Bros.U (Wii U)
New Super Luigi U (Wii U)
--------------------------------------------------------

Det borde gå att spela alla på en Wii U maskin.
problemet är väl om du inte har Super Mario Allstars till Wii..
då den kan vara svår eller iaf dyra att få tag på.. men annars så har du nästan alla mario spel på en maskin.
Jag har ingen Wii U maskin än lol.. ska skaffa en
mest samma anledning som din flickvän nostalgi med Mario.

Annars så skulle jag nog skaffa en PS3 för SoulCalibur
kanske blir en PS4 får väl se hehe.

Angående Nintendo 64/Gamcube så bra fråga.. hade inte dom konsollerna..
men tror nintendo har någon online store som säljer gammla spel.. kanske går att köpa där..

Permalänk
Medlem

För att kunna köra de flesta mario spelen behöver du bland annat en 3DS, det finns massvis med mario spel som enbart finns till DS/3DS. Desutom behöver du också ett Wii U samt Gamecube med GBA Addon.

Vid det laget så har du täckt in så got som allt, men ja du behöver 3 enhter för detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jag har dessa spel ^^

Super Mario Allstars (Wii):
Super Mario Bros.
Super Mario Bros.: The Lost Levels
Super Mario Bros. 2
Super Mario Bros. 3

New Super Mario Bros.Wii (Wii)
New Super Mario Bros.U (Wii U)
New Super Luigi U (Wii U)
--------------------------------------------------------

Det borde gå att spela alla på en Wii U maskin.
problemet är väl om du inte har Super Mario Allstars till Wii..
då den kan vara svår eller iaf dyra att få tag på.. men annars så har du nästan alla mario spel på en maskin.
Jag har ingen Wii U maskin än lol.. ska skaffa en
mest samma anledning som din flickvän nostalgi med Mario.

Annars så skulle jag nog skaffa en PS3 för SoulCalibur
kanske blir en PS4 får väl se hehe.

Angående Nintendo 64/Gamcube så bra fråga.. hade inte dom konsollerna..
men tror nintendo har någon online store som säljer gammla spel.. kanske går att köpa där..

Varför har du WiiU spel om du inte har en U, går det att lira super mario wiiU på wii bara?

Super Mario Allstarts behövs väl inte då man kan skaffa tydligen alla spel separat på virual console, eller har jag fel?

Super Mario world finns den till WiiU?

Hittade också nu, super mario 3d world till wiiu, är det någon remake till mario 64? den ser bra ut.

WiiU verkar iaf som en bra lösning, vill bara inte köpa en maskin som dör snabbt, så kommer Nintendo kanske med något bättre (enda negativa).

Har redan en Ps3 med soulcalibur

Tack för svaret, får läsa vad fler tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

För att kunna köra de flesta mario spelen behöver du bland annat en 3DS, det finns massvis med mario spel som enbart finns till DS/3DS. Desutom behöver du också ett Wii U samt Gamecube med GBA Addon.

Vid det laget så har du täckt in så got som allt, men ja du behöver 3 enhter för detta.

Stämmer bra, men största klassikerna går att täcka med en enhet enligt mig, man kan väl spela alla spel som jag listade (kanske inte super mario world) på WiiU. Med detta menar jag att min flickvänn har inte spelat andra mario spel förutom dom som jag listade och behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ila-a68:

Stämmer bra, men största klassikerna går att täcka med en enhet enligt mig, man kan väl spela alla spel som jag listade (kanske inte super mario world) på WiiU. Med detta menar jag att min flickvänn har inte spelat andra mario spel förutom dom som jag listade och behöver.

Vill dessutom helst spela på tv i sällskap. inte en liten skärm som 3Ds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ila-a68:

Stämmer bra, men största klassikerna går att täcka med en enhet enligt mig, man kan väl spela alla spel som jag listade (kanske inte super mario world) på WiiU. Med detta menar jag att min flickvänn har inte spelat andra mario spel förutom dom som jag listade och behöver.

Du kan inte spela något som släppts till Gamecube,T.ex. Super Mario Sunshine. Men ja ett Wii U kan spela alla Wii samt Wii U spel. Samt ja även Super Mario world finns till Wii U.

Sedan kan du inte spela något som släppt till de handhåla konsolerna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Själv så hade jag hållit mig undan från emulatorer. Det blir en helt annan känsla om man spelar på en gammal konsol. Halva grejen med spelet är ju att få spelen att funka med dåliga kontakter och smutsiga kontaktytor!

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du kan inte spela något som släppts till Gamecube,T.ex. Super Mario Sunshine. Men ja ett Wii U kan spela alla Wii samt Wii U spel. Samt ja även Super Mario world finns till Wii U.

Sedan kan du inte spela något som släppt till de handhåla konsolerna.

Tack för svaret, nu vet jag att hela min lista är spelbar på WiiU, det låter bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Själv så hade jag hållit mig undan från emulatorer. Det blir en helt annan känsla om man spelar på en gammal konsol. Halva grejen med spelet är ju att få spelen att funka med dåliga kontakter och smutsiga kontaktytor!

Håller med, men inget som tjejer brukar ha lust och syssla med. att ha flera konsoler hemma osv. Det är lättare med en konsol bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ila-a68:

Håller med, men inget som tjejer brukar ha lust och syssla med. att ha flera konsoler hemma osv. Det är lättare med en konsol bara.

Då är nog Wii/Wii U att föredra, ja. Har du kollat om det finns legitima versioner via deras onlineshop?

http://www.nintendo.com/games/gameGuide?download=classic

Finns alla utom Sunshine till GC.

Sen även om de inte är traditionella mario-spel så rekommenderar jag RPG-spelen som Paper Mario

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Jag har en vanlig WII som är softmoddad. Kan köra alla NES och N64 spel, i stort sett alla som man kan köra med emulator. Kan även köra GC spel, men det kräver lite mer meck.

Wii är väll bakåtkompatibelt så att man kan köra GameCube spel på den (De äldre Wii i alla fall)? http://www.wikihow.com/Play-Gamecube-Games-on-Wii

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av ila-a68:

Varför har du WiiU spel om du inte har en U, går det att lira super mario wiiU på wii bara?

Av samma anledning jag hade ett 10-tal filmer innan jag köpte en blu-ray spelare, har planerat på att köpa en

Köpte ingen Wii för tyckte det var dålig grafik ^^ Men Mario spel till Wii U i bättre grafik + Super Mario All Stars..
så är det värt en konsol om än bara för nostalgi/retro faktorn

Edit: Wii U Premium *beställd*

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

. Samt ja även Super Mario world finns till Wii U.

Sedan kan du inte spela något som släppt till de handhåla konsolerna.

Håller inte Nintendo på med någon adapter för att spela 3DS spel på Wii U ?
tror jag läste att det ska komma en iaf...

Sedan har du någon länk till Wii/Wii U version på Super Mario World ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Håller inte Nintendo på med någon adapter för att spela 3DS spel på Wii U ?
tror jag läste att det ska komma en iaf...

Sedan har du någon länk till Wii/Wii U version på Super Mario World ?

Finns ingen adapter nej, lär inte komma något då Nintendo har inte uttalat sig ett ord om något sådant. Det fanns ett rykte om att man ska kunna använda en 3DS som en gamepad till Wii U, detta ryktet är ett halvår gammalt och inget har sagts från Nintendo.

Utöver det Länk till vad? Om du inte klarar söka på Nintendos sida så här http://www.nintendo.com/games/detail/6eq5TQqkuX7MT0MnGZSTXocy...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

okej tack för länken, så det är bara download.. sökte på google men hittade inte

Permalänk
Skrivet av ila-a68:

Hejsan,

Min flickvänn gillar endast Super Mario, eftersom hon spelade endast Super Mario spel när hon var liten. Nu vill jag köpa en konsol som hon kan lira flesta Mario spelen på, är detta möjligt? (och ingen pc).
Exempelsvis skulle jag kunna köpa Wii U, då kan man väl lira:

- Super Mario
- Super Mario 2
- Super Mario 3
- Super Mario world? (Osäker)
- Super Mario 64
- Super Mario bros Wii
- New Super Mario Wii U. (en anledning till att jag vill köpa maskinen, för att ha senaste Mario).
- Även några av Super Mario Party spelen.
- Edit: Hittade även super mario 3D world, är den bra? är det nån remake av super mario 64?

Finns det något spel jag har glömt?

Är denna lösning den bästa? vill inte köpa en nes, och en snes, en 64 osv (även om jag skulle helst vilja göra det, för det är en annan känsla). Har ägt samtliga även en Wii i olika tillfällen, men sålt alla.

Kommer man nu sluta utveckla spel till Wii när Wii U har kommit ut? Det som jag har läst om den konsolen är inte imponerande, och framtidsmässigt så verkar den kanske dö ut snabbt, men det är väl en bra lösning om man vill lira Mario Spelen. Vad finns det annars för andra alternativ?

Känner att Nintendo har satt sina fans i svår sits, man har mario bros till wii, men sen så vill man lira mario bros wiiU men vill inte ha maskinen, för man är besviken allmänt, konstig situation.

Tack på förhand.

Det du kan i dagens läge ladda ner till Wii U är;
Super Mario bros 1
Super Mario bros 2
Super Mario bros world
New Super Mario bros U
New Super Mario bros U DLC, du får spela som Luigi på moddade banor.

Dessutom släpps som sagt Mario 3D till julen till Wii U.

Äger själv Wii U och är jävligt nöjd med konsollen!
Mario Bros U är ett rikgit bra spel, ser fram emot Mario 3D!

EDIT;
Förstår inte hur du tänker när du säger att det är "elakt" av nintendo att inte tillåta folk att spela Wii U spel på Wii?
Det är ju knappast så att du kommer kunna lira PS4 spel på PS3an eller liknande?
Är lite förvirrad gällande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Då är nog Wii/Wii U att föredra, ja. Har du kollat om det finns legitima versioner via deras onlineshop?

http://www.nintendo.com/games/gameGuide?download=classic

Finns alla utom Sunshine till GC.

Sen även om de inte är traditionella mario-spel så rekommenderar jag RPG-spelen som Paper Mario

Jo, jag kollade runt och det verkar finnas legitima versioner.
Tack för tipset, ska självklart kolla upp Paper Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Av samma anledning jag hade ett 10-tal filmer innan jag köpte en blu-ray spelare, har planerat på att köpa en

Köpte ingen Wii för tyckte det var dålig grafik ^^ Men Mario spel till Wii U i bättre grafik + Super Mario All Stars..
så är det värt en konsol om än bara för nostalgi/retro faktorn

Edit: Wii U Premium *beställd*

haha ok, det låter bra. Jo ska försöka fixa super mario all sars till wii u också så slipper man köpa alla spel.

Grattis till din nya Wii U, nu kan du äntligen spela spelen som du har

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Det du kan i dagens läge ladda ner till Wii U är;
Super Mario bros 1
Super Mario bros 2
Super Mario bros world
New Super Mario bros U
New Super Mario bros U DLC, du får spela som Luigi på moddade banor.

Dessutom släpps som sagt Mario 3D till julen till Wii U.

Äger själv Wii U och är jävligt nöjd med konsollen!
Mario Bros U är ett rikgit bra spel, ser fram emot Mario 3D!

EDIT;
Förstår inte hur du tänker när du säger att det är "elakt" av nintendo att inte tillåta folk att spela Wii U spel på Wii?
Det är ju knappast så att du kommer kunna lira PS4 spel på PS3an eller liknande?
Är lite förvirrad gällande...

Jag hittar iaf Super Mario Bros 3 på virtual console som saknas i din lista.

Ja, super mario 3d verkar ju awsome, påminner mig mycket om mario 64.

Du har missförstått det jag skrev om Nintendo, det jag menade är att själva konsolen verkar floppa (av vad jag har läst), men fansen måste ändå köpa den för att lira super mario Wii U. Det är självklart att vi måste köpa nya konsolen för att lira nya spelen. Men det är jobbigt om maskinen kommer floppa i övrigt, så har man köpt den bara för att lira 3-4 titlar lixom. Man vill ha mer valuta för pengarna.

För övrigt, tack alla för svaren som jag har fått, nu har jag en plan

Permalänk
Skrivet av ila-a68:

Jag hittar iaf Super Mario Bros 3 på virtual console som saknas i din lista.

Ja, super mario 3d verkar ju awsome, påminner mig mycket om mario 64.

Du har missförstått det jag skrev om Nintendo, det jag menade är att själva konsolen verkar floppa (av vad jag har läst), men fansen måste ändå köpa den för att lira super mario Wii U. Det är självklart att vi måste köpa nya konsolen för att lira nya spelen. Men det är jobbigt om maskinen kommer floppa i övrigt, så har man köpt den bara för att lira 3-4 titlar lixom. Man vill ha mer valuta för pengarna.

För övrigt, tack alla för svaren som jag har fått, nu har jag en plan

Oh, ja tacka fan för det! Funderade på om du var puckad eller om du trodde att Wii U bara var nått "addon" till Wii! xD
Wii U floppar dessutom inte så hårt som det ser ut, enligt TotalBiscuit(har sätt siffrorna men har inga länkar) så sålde Wii U mer dom första 3 månaderna än vad både PS3 och XBOX360 gjorde.

Dessutom så kommer det faktiskt VÄLDIGT mycket 3dje parts spel till Wii U nu med, batman och assassins creed osv, det är dessutom en jävligt unik känsla att spela med gamepaden!

EDIT;
No offence självklart! Antar att du förstod hur jag meade! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ila-a68:

haha ok, det låter bra. Jo ska försöka fixa super mario all sars till wii u också så slipper man köpa alla spel.

Grattis till din nya Wii U, nu kan du äntligen spela spelen som du har

Super Mario All-Stars till Wii verkar som den endast såldes med Mario 25 års jubileums versionen av Wii konsollen.
eftersom det var limited edition som är slutsåld.. så finns spelet endast att köpa 2nd hand.
Enligt texten på fodralet så är det samma version som fanns till SNES altså 8-bit Mario spelen men uppdaterade till 16-bit grafik.
Tycker själv det är trevligare att ha spelen med fodral än att köpa online som download
Men är väl kanske old-fashioned