Är detta normalt när CPU temp hoppar såhär

Permalänk

Är detta normalt när CPU temp hoppar såhär

CPU temp hoppar mellan 40-82 grader när jag startar tunga program. Jag får popup varning nere vid klockan flera
gånger om dagen. Vad kan jag göra för att få bort detta?

Jag kör ASUS AI Suite II och där valde jag EXTREME 4400MZ clock speed.
Har dubbla fläktar på H70 radiator, en på insidan och en på utsidan båda blåser innåt åt samma håll (kall luft inn)
Graphite lådans stora toppfläkt blåser upp/ut och den stora frontfläkten blåser innåt
spec:
Asus P8Z68-V Pro
Corsair CMPSU-750AX 750W
Corsair Graphite 600T (Svart)
Corsair Hydro H70 Vattenkylningssystem
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB DDR3-minnen
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB DDR3-minnen
Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB Grafikkort (PCI Express)
Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB

Permalänk
Avstängd

om du kör puschpull ska du köra innersta fläkten mot moderkort o processor ,den skall köras så den blåser in i radiatorn fläkten bakom radiatornskall blåsa ut luften.

40grader i idle uppemot 85 i load låter inte alls bra om du kör en oklockad 2600k då har du monterat kylaren fel

sikta på 30-35 idle och max 65grader i load i stock hastigheter

att temperatuerna hoppar det är ok men inte så mycket kör intel burntest och mät med realtemp och kolla tempsen där

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBSweden:

CPU temp hoppar mellan 40-82 grader när jag startar tunga program. Jag får popup varning nere vid klockan flera
gånger om dagen. Vad kan jag göra för att få bort detta?

spec: (har dubbla fläktar på H70 radiator, en på insidan och en på utsidan båda blåser innåt)
Asus P8Z68-V Pro
Corsair CMPSU-750AX 750W
Corsair Graphite 600T (Svart)
Corsair Hydro H70 Vattenkylningssystem
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB DDR3-minnen
Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB DDR3-minnen
Gigabyte GeForce GTX 460 OC Mini HDMI Dual-DVI 1GB Grafikkort (PCI Express)
Intel Core i7 2600K 3,4GHz Socket 1155 Box
OCZ Agility 3 Series SATA III 2.5" SSD 60GB

Kontrollera att kylblocket är monterat ordentligt. Sen är det bästa (i mitt tycke) att du skall vända fläktarna så de blåser ut, såvida du nu inte har radden i fronten? I övrigt borde du inte få så höga temperaturer oavsett vilket håll fläktarna blåser.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av thompi8:

om du kör puschpull ska du köra innersta fläkten mot moderkort o processor ,den skall köras så den blåser in i radiatorn fläkten bakom radiatornskall blåsa ut luften.

40grader i idle uppemot 85 i load låter inte alls bra om du kör en oklockad 2600k då har du monterat kylaren fel

sikta på 30-35 idle och max 65grader i load i stock hastigheter

Glömde säga att Jag kör ASUS AI Suite II och där valde jag EXTREME 4400MZ clock speed
Bra ska kolla fläktarna, men som jag förståd så ska det vara så då Graphite lådans stora topp fläkt blåser upp/ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBSweden:

Glömde säga att Jag kör ASUS AI Suite II och där valde jag EXTREME 4400MZ clock speed
Bra ska kolla fläktarna, men som jag förståd så ska det vara så då Graphite lådans stora topp fläkt blåser upp/ut

Använd inte AI Suite, den sätter vad jag vet volt på auto vilket kan medföra väldigt hög spänning -> hög temp. Om du måste överklocka, gör det manuellt, stegvis, och TESTA! Använd tex Prime95 eller OCCT och håll koll på temperaturerna.

Om du inte förstod angående fläktarna, de skall alltå sitta så att de båda blåser åt samma håll, helst ut ur chassit.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Tack för tipsen
ska testa lite olika saker. Prime95 och OCCT har jag inte tid med att lära mig. ska kolla CPU pastan och kanske sätta på en bullerfläkt baktill för att få lite tryck i radiatorkylningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av LIBSweden:

Tack för tipsen
ska testa lite olika saker. Prime95 och OCCT har jag inte tid med att lära mig. ska kolla CPU pastan och kanske sätta på en bullerfläkt baktill för att få lite tryck i radiatorkylningen

Men problemet ligger ju i din värdelösa överklockning. Klocka ordentligt eller inte alls.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Ai suite skickar på cpu typ 1.5V. That's why...

Permalänk

lol 1.5v på 4.4, ändra till 5.5 ist och ha kvar volten haha :D, testa auto med volt på 1.3 och 4.4 ghz sen bara jobba dig fram

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Så här ser det ut när man väljer AI Suit EXTREM autoinställningar

Vilken CPU volt inställningar ska jag ändra på för att kanske få ner värmen?

Permalänk

Du ska ändra i bios till cpu voltage manual och voltvärdet.

Står på auto nu och sannolikt offset.

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda AI Suite! Läs vad vi skriver istället!

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

ojoj varnt nu

Tack för alla tips ska försöka följa era instruktioner

Fick nyss varning om 87grader på CPU ska ta en break och handla några kalla öl
Jag kör program som [eclipse"]http://www.eclipse.org/[/URL] för jag utvecklar android appar.
Eclipse använder alla 8 kärnor grymt mycket. Vid start av Eclipse så brinner nästan datorn upp.
Värmen här i Malmö kan ju ha något med detta att göra.

Permalänk
Skrivet av LIBSweden:

Tack för alla tips ska försöka följa era instruktioner

Fick nyss varning om 87grader på CPU ska ta en break och handla några kalla öl
Jag kör program som [eclipse"]http://www.eclipse.org/[/URL] för jag utvecklar android appar.
Eclipse använder alla 8 kärnor grymt mycket. Vid start av Eclipse så brinner nästan datorn upp.
Värmen här i Malmö kan ju ha något med detta att göra.

Stiger rums temp 5 grader så stiger cpu temp 5 också, mkt enkelt att räkna ut