Vattenkylning i ett Fractal Design R4 chassi

Permalänk
Medlem

Vattenkylning i ett Fractal Design R4 chassi

Tja,

Ber om ursökt i förväg om det det redan skulle finnas flera liknande trådar, men jag sökte på forumet men hittade inget, och google var inte till så stor hjälp denna gång, för mycket youtube som laggar sönder.

Men iaf, jag är helt ny på detta med vattenkylning, känner att jag behöver ha ett nytt projekt att leka med. det ska alltså inte vara något slutet system utan ett "riktigt". min fråga är egentligen vad man får in i ett R4 chassi och jag är mest ute efter folk som har egna erfarenheter av detta. jag vill inte göra några modifkationer i chassit, inga nya hål, inte ta bort hdd burar osv.

Chassit har ju plats för 2st 140mm fläktar i toppen, så jag tänkte ju att det blir perfekt med en 280mm radiator, men när jag kollar fractal designs hemsida så står det att "vissa" 240 radiatorer får plats i toppen. Hur ska man veta vad som får plats?

så min idé är att ha en 240/280 radiator i toppen med 2 eller 4 fläktar, verkar som att jag bara får plats med 2st då jag vill ha allting i datorn, inget utanför. sen en pump och en reservor och ett kylblock. i början ska jag bara kyla cpu, i7 3770k.
längre fram så kan det vara aktuellt att även kyla gpu, 1 gtx 670, och då eftersom jag vill ha kvar mina hdd burar så funderar jag på om en extra 120/140 radiator skulle kunna plats i 140mm platsen som finns bak på chassit?

så ni som har erfarenhet av R4, vilka radiatorer samt hur många fläktar får plats?
och ni som kan vattenylning, kommer jag kunna kyla cpu plus gpu med 240/280 plus en eventuell 120/140 radiator? kommer den mindre radiatorn ens behövas? jag är inte ute efter några monsterklockningar, utan mer bara leka, testa, lära.

// Erik

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Jag har en lite tjockare 240 radiator i fronten men då får man plocka bort hd-buren. Men en 240 radiator kan nog få plats om den inte är för tjock. http://www.coolerkit.se/shop/xspc-x2o-750-2888p.html har jag som pump/reservoir och sitter i läsar-buren. Inte den starkaste pumpen direkt men funkar okej.

Dock så räcker bara en 240 rad knappt till att kyla enbart processorn så ska du ha en eller kanske två gpuer i loopen krävs det mer än en 120 rad.

Edit, skrev lite fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Jag har en 360 radiator i fronten men då får man plocka bort hd-buren. Men en 240 radiator kan nog få plats om den inte är för tjock. http://www.coolerkit.se/shop/xspc-x2o-750-2888p.html har jag som pump/reservoir och sitter i läsar-buren. Inte den starkaste pumpen direkt men funkar okej.

Dock så räcker bara en 240 rad knappt till att kyla enbart processorn så ska du ha en eller kanske två gpuer i loopen krävs det mer än en 120 rad.

om du har en 240 i fronten, har du behövt göra några mods?`har du den nedre buren kvar? som jag förstod det så kan man flytta den nedre lite. grejen är ju den att jag har lite för mycket 1tb diskar i datorn, dom skulle behöva uppgraderas eller flytta till filserver/nas, men det + vattenkylning blir en kostnad jag inte vill ta nu.

men fan, en 240 borde väl räcka för cpu och inte bara knappt? annars skulel väl inte 120mm slutna system som h80 funka?'

edit: såg att du ändrat till 240 i front

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Jaja 240 räcker om du inte ska klocka som en tok.

Och ja, nedre buren är borta. Går att sätta en tunnare radiator framför dock men då får man bara plats med en fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Jaja 240 räcker om du inte ska klocka som en tok.

Och ja, nedre buren är borta. Går att sätta en tunnare radiator framför dock men då får man bara plats med en fläkt.

och jag som trodde att detta chassi skulle vara ok för framtida vattenkylning när jag köpte det
jag ska inte klocka som en tok, utan vill mer bara ha ett projekt samt lära mig något nytt, så blir nog till att börja med en slim radiator 240mm i toppen, sen i framtiden eventuellt en slim 240mm i fronten eventuellt en 120mm baktill. löser jag lagringen senare så kan man ju stoppa in en tjockare rad i fronten.

när du säger plats för en fläkt, menar du då 2st fast bara i pull eller push config?
men du hade inte koll på om man kunde få en 140mm rad baktill samt en 280mm rad i toppen?

ska föröka få tag på lite begnande delar medans man leker och lär sig, skulel jag fastna för det och vilka klocka mycket så får det bli bättre delar sen samt eventuellt ett nytt chassi

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

140mm rad där bak ska nog inte vara några problem. 280mm rad i toppen.. hmm.. du får väl mäta lite med måttband

Permalänk
Medlem

Finns väl inte många mid tower chassin som får plats med mycket vattenkylningar osv?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Typ Corsair 900D där finns det plats för många radiatorer.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Dock så räcker bara en 240 rad knappt till att kyla enbart processorn så ska du ha en eller kanske två gpuer i loopen krävs det mer än en 120 rad.

Edit, skrev lite fel

Vad snackar du om? 1x 120mm normaltjock radiator med fläkt klarar av att kyla i princip alla cpu:er. Med en 240 så är du helt safe. Då ska det till en riktigt jävla monsterklock för att det ska bli överhettat.

Låt oss ta detta test tex:

Detta är resultatet med en väldigt slim 140 mm. Då kyler den i detta fall en i7 2600k i 4.6 GHz med 1.35 v.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

Vad snackar du om? 1x 120mm normaltjock radiator med fläkt klarar av att kyla i princip alla cpu:er. Med en 240 så är du helt safe. Då ska det till en riktigt jävla monsterklock för att det ska bli överhettat.

Låt oss ta detta test tex:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3374?k=54655e2fa403d...

Detta är resultatet med en väldigt slim 140 mm. Då kyler den i detta fall en i7 2600k i 4.6 GHz med 1.35 v.

Ja, jag ursäktar min otydlighet. Skrev det lite snabbt under en rast på mobilen!

Självklart går det bra att kyla en cpu med en 240 rad utan att den överhettas. Helst vill man dock ha cpun kring max 65-70 grader iaf vid en 24/7 klock vilket vad mera det jag syftade på. Men det jag egentligen menar är att om man vill lägga till en gpu i samma loop blir det problem med bara en 240 radiator.

Sen är det ju inte bara radiatorns förmåga att göra sig av med värme som bestämmer temperaturen på cpun givetvis. En IB/Haswell går tex varmare än en Sandy (som i ditt exempel) vid samma volt.

Permalänk
Skrivet av issue:

och jag som trodde att detta chassi skulle vara ok för framtida vattenkylning när jag köpte det
jag ska inte klocka som en tok, utan vill mer bara ha ett projekt samt lära mig något nytt, så blir nog till att börja med en slim radiator 240mm i toppen, sen i framtiden eventuellt en slim 240mm i fronten eventuellt en 120mm baktill. löser jag lagringen senare så kan man ju stoppa in en tjockare rad i fronten.

när du säger plats för en fläkt, menar du då 2st fast bara i pull eller push config?
men du hade inte koll på om man kunde få en 140mm rad baktill samt en 280mm rad i toppen?

ska föröka få tag på lite begnande delar medans man leker och lär sig, skulel jag fastna för det och vilka klocka mycket så får det bli bättre delar sen samt eventuellt ett nytt chassi

Har själv ett R4 som jag vatten kyler en 3770k och två st HD6970, så har pysslat en del med vatten i detta chassi.
Kan säga direkt att en 280 radiator inte kommer få plats i toppen.
Utan det är en 240 som gäller, som du måste montera i "ytter läge" dvs ut mot vänstra sidan, bort från moderkortet. Chassit har färdiga hål för att ha en 240 radiator på det sättet.
Men även då kan du förmodligen bara att 2st fläktar. Det är väldigt trångt där uppe.
Jag har ett Asrock Z77 Extreme 4 moderkort som har en kylfläns där uppe samt +12 volts matning till CPUn, och det är pyssel och väldigt trångt att få i +12V matnings kabeln. Men det går

Sedan om du vill få in en 240 radiator i fronten och ha buren till HDDs kvar nere, så får du nog mäta lite och det kommer definitivt vara trångt, men bör gå.
Själv har jag rensat allt som har med HDD burar och slängt in en 280 radiator i fronten med 4 fläktar i push/pull. Man behöver inte göra några hål eller modifikationer alls på chassit, bara att plocka bort allt så går en 280 precis in.

Chassit har ju plats för två st 2.5" diskar bakom moderkortsplåten, så där kan man gömma undan dom om man rensar ur alla burrar.
Har inte testat med en 3.5" disk, men det kanske går, finns ju gott om utrymme iaf. Bara att borra några nya hål för att fästa diskarna.

I toppen kör jag en Alphacool NexXxoS ST30 FC 240
I Fronten en EK-CoolStream RAD XTC (280)

Permalänk

Om du bara ska ha några hdds så kanske du kan sätta dom i 5, 25 platserna? Har sett många glra det
Hoppas det kanske hjälpte

Visa signatur

CPU: i7 4790K @4,4GHz Moderkort: Gigabyte Z97MX-GAMING 5 GPU ASUS GTX 780 OC
HDD WD Blue 500GB PSU Fractal Design integra 750W Chassi NODE 804
PSU Fractal Design integra 750W CPU Kylning Coolermaster Sedion 120M
RAM 16GB Corsair LP 1600MHz SSD KINGSTON V300/OCZ agility 3 (120GB/60GB)

Permalänk
Medlem

tack för alla svar, nu har jag lite info att gå efter.

när det gäller hdds så har jag redan 2 ssd bakom moderkortsplåten, och mina övriga diskar kommer inte få plats i 5.25" platserna.
så jag kommer börja med en slim radiator i toppen, som sagt, bara för att testa och leka, har ju aldrig hållt på med vattenkylning förut.
skulle jag sedan fastna för det så får jag fundera på en annan lagringslösning eller ett annat chassi.

återigen, tack tack

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk

Går det att få in en 240 i toppen och en 120/140 där bak tro? Eller kommer de i sådana fall att krocka?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SumP_AnkA:

I toppen kör jag en Alphacool NexXxoS ST30 FC 240
I Fronten en EK-CoolStream RAD XTC (280)

kör du några speciella extra tunna fläktar fläktar eller nåt sånt eller är det vanliga standardmått på dem? tänkte så att dom får plats

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Går det att få in en 240 i toppen och en 120/140 där bak tro? Eller kommer de i sådana fall att krocka?

detta undrar jag också

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av issue:

kör du några speciella extra tunna fläktar fläktar eller nåt sånt eller är det vanliga standardmått på dem? tänkte så att dom får plats

Uppe kör jag 2st Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm som suger ur radiatorn och blåser det rakt upp.
I fronten kör jag 4st Fractal Design 140mm Silent Series R2, kanske inte dom bästa för det men fick ju 3st med chassit så behövde bara skaffa 1 till för att fylla platserna

Permalänk
Skrivet av issue:

detta undrar jag också

Det ska nog gå bra med en 120 radiator

Du ser den där skydds plattan som sitter där just nu, den är på 140mm, men den sticker upp en bit bakom radiatorn i toppen, så en 140 radiator där funkar nog inte. Men en 120 ska nog fungera alldeles utmärkt.

Här ser du också hur trångt det kan vara, inte många mm till minnena och kylningen på moderkortet.

Permalänk
Medlem

tusen tack, uppskattar bilderna!

fråga till på det, kan detta AlphaCool 240 lt/st kit vara något att ha? grymt mycket billigare än andra kit jag har hittat samt att radiatorn är den tunna. skulle detta duga för mig som bara vill börja lattja och leka lite och inte ska överklocka som en idiot? dock om kitet är skräp så vill jag ju inte skjuta mig i foten och köpa det om det innebär att jag kommer lessna på det inom någon vecka och sen ändå behöva köpa nytt.
http://www.coolingstuff.se/p/844/alphacool-set-240-lt-st

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

fråga till på det, kan detta AlphaCool 240 lt/st kit vara något att ha? grymt mycket billigare än andra kit jag har hittat samt att radiatorn är den tunna. skulle detta duga för mig som bara vill börja lattja och leka lite och inte ska överklocka som en idiot? dock om kitet är skräp så vill jag ju inte skjuta mig i foten och köpa det om det innebär att jag kommer lessna på det inom någon vecka och sen ändå behöva köpa nytt.
http://www.coolingstuff.se/p/844/alphacool-set-240-lt-st

Radiatorn är mycket bra med lågvarvade fläktar: http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...
Alla CPU-block brukar prestera liknande med bara någon enstaka grad i temp-skillnad.
Pumpen har jag ingen aning om. Ljudnivån kan skilja mycket mellan pumpar. Slangarna är lite tunna (kan bli problem vid skarpa böjar), men kommer med kompressionsnipplar vilket är bra i ett budget-kit.

Om du blir nöjd eller inte med det setet beror nog på hur pumpen presterar. Priset verkar helt klart bra om delarna duger för dig.

Permalänk
Skrivet av issue:

tusen tack, uppskattar bilderna!

fråga till på det, kan detta AlphaCool 240 lt/st kit vara något att ha? grymt mycket billigare än andra kit jag har hittat samt att radiatorn är den tunna. skulle detta duga för mig som bara vill börja lattja och leka lite och inte ska överklocka som en idiot? dock om kitet är skräp så vill jag ju inte skjuta mig i foten och köpa det om det innebär att jag kommer lessna på det inom någon vecka och sen ändå behöva köpa nytt.
http://www.coolingstuff.se/p/844/alphacool-set-240-lt-st

Ser helt ok ut att börja med, men håller med mudde om att slangarna är lite klena.
Men det är ju bara att byta ut nipplar och slangar sen om du vill uppgradera.
Pumpen funkar nog bra till det där men jag tror den kommer bli för klen för att trycka igenom fler block och radiatorer. Bara en gissning dock,vet inte så mycket om den Men väldigt värt att kolla upp är ljudnivån på pumpen, är riktigt irriterande med högt pump ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Radiatorn är mycket bra med lågvarvade fläktar: http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30........

Nu har jag kanske en jättedum fråga. jag har sett detta uttryck lite här och där men fattar inte riktigt. skulle radiatorn fungera sämre om man kör på högvarvade fläktar? eller menas det med att högvarvade fläktar inte gör någon skillnad då radiatorn är så pass tunn?

har fått erbjudande av en bekant att shoppa 1x Swifttech 120mm - 30 mm tjock för 100 kr eller 1x Swifttech 240mm - 30 mm tjock för 150 kr. vet inte exakt modell men dom kanske bara har en modell på 30mm. vad tror ni om det? sen hade han lite 16/10 kabel som han tänkte sig 33kr/m och bitspower fittings för 40kr/st. sen även en http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9679_XSPC-Acr... som han tänkte släppa för 400kr, utan pump.. blir detta ett bättre alternativ även om det är dyrare då jag behöver kylblock, pump samt fläktar.

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu har jag kanske en jättedum fråga. jag har sett detta uttryck lite här och där men fattar inte riktigt. skulle radiatorn fungera sämre om man kör på högvarvade fläktar? eller menas det med att högvarvade fläktar inte gör någon skillnad då radiatorn är så pass tunn?

Högvarvade fläktar kyler bättre, men skillnaden i kylkapacitet mellan låga varv och höga varv är betydligt större på andra radiatorer än på ST30.
Det är inte bara för att radiatorn är tunn, utan för hur den är uppbyggd med form och täthet mellan bladen.

Citat:

har fått erbjudande av en bekant att shoppa 1x Swifttech 120mm - 30 mm tjock för 100 kr eller 1x Swifttech 240mm - 30 mm tjock för 150 kr. vet inte exakt modell men dom kanske bara har en modell på 30mm. vad tror ni om det? sen hade han lite 16/10 kabel som han tänkte sig 33kr/m och bitspower fittings för 40kr/st. sen även en http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9679_XSPC-Acr... som han tänkte släppa för 400kr, utan pump.. blir detta ett bättre alternativ även om det är dyrare då jag behöver kylblock, pump samt fläktar.

Låter som bra pris, speciellt för radiatorerna.
Kylblock finns ganska billigt om du nöjer dig med enkel modell. D5-pump är ganska dyr, men många tycker att de är det absolut bästa valet om du vill ha en tyst pump som presterar bra.

Permalänk
Medlem

Om man endast ska kyla en CPU och inte överklocka våldsamt.
Samt vill ha en slutet kit/färdigt paket (är nybörjare på vattenkylning)

Bör man satsa på en 240 i toppen eller 280 i fronten?

Permalänk

D5 pumpen jag köpte till mitt system + top är tyst. Även om jag kör den i läge 5. Jag måste känna på den för att veta om den är igång.

Så bättre finns inte.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D