Datorljuden vi minns från förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

eller:

->L

(som var en annan loader man först fick loada, som sedan laddade spelet. vad nu den var bra för?)

var det inte <-L ? Sen så körde man Run eller <-L igen för att ladda nästa spel

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Får jag lov att fråga vad det är för jobb du har?:p

Själv använde jag disketter fram tills jag köpte datorn i sign, då fick det räcka:)

Är produktionstekniker och många maskiner har fortfarande diskett för att föra över program, och dessa maskiner är inte många år gamla heller, har 3 st från 2000 talet som använder disketter. Utveckling har inte gått så fort, sitter fortfarande pentium 3 processorer och drivs med windows 95.

Visa signatur

i7 4770k & GTX 1080 & 32GB ram

Permalänk
Medlem

Rätt stram minnesbudget för spel...

(sorry, det här får bli sista VIC-20 posten, lovar )

Permalänk
Medlem

älskar fan modem ljudet, för minnena tillbaka till när man började använda dator när man spelade tibia och man dcade hela jävla tiden. porrigt ljudxD

Visa signatur

I think there is a world market for maybe five computers.

Permalänk
Medlem

Diggade startljudet som Apple introducerade med Macintosh II.

Permalänk
Medlem

Satt och kodade på ett sådant där tagentbord när morsan kom in klockan 2 på natten i rummet och bad mig sluta då det inte gick att sova

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Började med Sinclair ZX81,Atari 800XL, Sinclair ZX Spectrum, Atari 500STfm, Atari 1024STfm, Amiga 500
sedan 486sx25.
Så på den vägen är det...

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Modem surret har jag haft som ringsignal under en lång tid nu

Haha, när jag lade igång videon tänkte jag att det ljudet borde man ha som ringsignal.

Om inte jag är helt vilse så är hårddiskar väldigt känsliga för damm, hur överlever den hårddisken utan lock(första videon)

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Det enda jobbiga av de 5 är diskettstationen som får mig att vrida mig i stolen. Så många korrupta disketter som nästan lyckas föra över alla filer...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Diskettljuden kommer jag ihåg...tick, tick, tick SKRONXXXX <--- WTF?

Aldrig hört modemljudet. Skaffade dator så sent :/

Tangentbordsvideon hoppade jag till 1min in o stängde på 2s. Klarar inte av det ljudet >_<

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Soundblaster AWE var komplett skit i jämförelse med rol.and men de massproducerades i sånna mängder att de vart stanard för pc.
LAPC hade fler kanaler, bättre ljud och bättre kontaktdon. Men de kostade därefter. ROland corp siktade på fel marknad, och när amigan kom ut som och kostade mindre samt gjorde allt det där för mindre kostnad så var de ute ur spelet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Det jat menade var att en HEL amiga med software och doubler kostade mindra än ett enada tilläggskort till pc. Alla tvstationer använde amiga och videotoaster. SB16/AWE kostade och kostar fortfarande nästan inget alls då de massproducerades i sjuka mängder. (och tyvärr nästan utan stor vinst)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

IBM M serien var det sista tangentbordet jag accepterade och bär med mig varje dag till alla jobb. Helt enkelt bäst men de är inte vackra. Så jag har lackerat mitt i chevrolet metallic 47 orange,

Ljudet må störa vissa, men då brukar jag fråga om de klarar 230 ord i minuten på sitt "tysta" tangentbord....

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Diskettljuden kommer jag ihåg...tick, tick, tick SKRONXXXX <--- WTF?

Aldrig hört modemljudet. Skaffade dator så sent :/

Tangentbordsvideon hoppade jag till 1min in o stängde på 2s. Klarar inte av det ljudet >_<

Aldrig hört modemljudet? Näää nu nåste du ljuga, du har varit medlem på Sweclockers sedan 2002

Permalänk
Medlem

Jag pratade med min tjej som är från Brasilien och hon hade aldrig hört modemljud fast hon är äldre än mig. De hade inte datorer alls på den tiden i den lilla byn där hon växte upp. Jag minns dock ljuden. Mitt första spel var var på diskett men CD var redan standard då, köpte det i budgetlådan för 50kr. Mitt andra spel var Command & Conquer eller kanske Warcraft 2 och Jones in the Fast Lane förblir det endna spelet jag haft på diskett.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

<3 minnen från simcity kommer tillbaka

Visa signatur

If the world didn't suck, we'd all fall off.

NZXT Phanthom, Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge), MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB 100ME (Duel sli), Corsair Gaming Series 800W 80+, Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3, Ripjaws X Performance (4x4096MB) CL9 1600MHz, Corsair SSD Force 3 Series (3x120GB)

Permalänk
Medlem

Äh va fan... nu måste jag ju bara byta ut win7 startup ljudet till XP eller win95.. För gamla tiders skull

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

Jag minns de här ifrån 95/98

De var väldigt vanliga, och ibland fick man dem trots att man körde systemprogram eller spel som idag fungerar helt ok på xp/win7

jag vet att det skedde med internet explorer nån gång. Att Explorer dör ibland det händer tom på windows 8.

Segfaults i systemprogram dock, det var ett tag sen.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

någon som har upplevt att Inet.se's telefon låter som ett gammalt modem....?

ringde dom i går så lät det så...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk

låter som kortet från roland äger dom två sista

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Underbart, minns själv modemljudet o hur jag tryckte en kudde över det för att inte farsan skulle höra att jag återigen satt o surfade

Angående tangentborden, är det så alla nya gamingtangentbord i 1000-1500sek låter?

Been there, done that! Smygsurfade en hel del på nätterna. Blev tråkigare när räkningen kom...

Skrivet av Natac:

inget slår ändå klassiska degauss-ljud!
https://www.youtube.com/watch?v=rAHIzDhFTZQ

Helt galet kul. Ibland gjorde man det bara på kul. TJONG!

Skrivet av HypnoToad420:

någon som har upplevt att Inet.se's telefon låter som ett gammalt modem....?

ringde dom i går så lät det så...

Då har du nog kommit till en fax, de låter ju typ likadant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Nån som vet om man kan köpa IBM Model-M med svensk layout någonstans?

Du kan beställa av http://www.pckeyboard.com/

Jag har frågat och det är inga problem att få svensk layout.

Kanske kunde vara bra att ha ett i reserv, även om mitt nuverande model M från 1992 funkar alderles utmärkt

Permalänk
Skrivet av Dr Cain:

Du kan beställa av http://www.pckeyboard.com/

Jag har frågat och det är inga problem att få svensk layout.

Kanske kunde vara bra att ha ett i reserv, även om mitt nuverande model M från 1992 funkar alderles utmärkt

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Disketter använder jag dagligen på jobbet i stort sett, många gamla maskiner och robotar fungerar och har många år av sin tekniska livslängd kvar även om de är försedda med 2megs diskettstationer för programinläsning. Varför lägga 20 000kr på ombyggda till USB när det fungerar ? Eller X 000 000 på en ny maskin för den delen..

Kommer väl ihåg de gamla hårddiskarna med stepper, den modellen i klippet är dock en av de älsta med kuggöverföring till läsarmen, när kuggarna slets trilskades diskarna vid temperaturförändringar etc eftersom spelet ändrade sig. Senare steppers överförde rörelsen med metallband på rulle och gick tystare, dock fortfarande med det klassiska servoljudet. Sen när voicecoil-diskarna kom så blev det helt annat.

Har förbrukat ett par modell M också, tyvärr inte genom förslitning utom genom spillda öl, juice, cola etc, innan man förstod vilka rariteter det var.

Hade 2 st i fint skick sparade, ett tappades av flytthjälp, ett rev morsan ner från hyllan i källaren, båda gick sönder i chassit.. dumma.

Har väl dock en kvar som ser ganska helt ut, borde kanske pussla ihop något av dem.

Dock verkar det inte alltför dyrt o beställa nya som t o m har USB-stöd, hur är dessa ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Disketter använder jag dagligen på jobbet i stort sett, många gamla maskiner och robotar fungerar och har många år av sin tekniska livslängd kvar även om de är försedda med 2megs diskettstationer för programinläsning. Varför lägga 20 000kr på ombyggda till USB när det fungerar ? Eller X 000 000 på en ny maskin för den delen..

Kommer väl ihåg de gamla hårddiskarna med stepper, den modellen i klippet är dock en av de älsta med kuggöverföring till läsarmen, när kuggarna slets trilskades diskarna vid temperaturförändringar etc eftersom spelet ändrade sig. Senare steppers överförde rörelsen med metallband på rulle och gick tystare, dock fortfarande med det klassiska servoljudet. Sen när voicecoil-diskarna kom så blev det helt annat.

Har förbrukat ett par modell M också, tyvärr inte genom förslitning utom genom spillda öl, juice, cola etc, innan man förstod vilka rariteter det var.

Hade 2 st i fint skick sparade, ett tappades av flytthjälp, ett rev morsan ner från hyllan i källaren, båda gick sönder i chassit.. dumma.

Har väl dock en kvar som ser ganska helt ut, borde kanske pussla ihop något av dem.

Dock verkar det inte alltför dyrt o beställa nya som t o m har USB-stöd, hur är dessa ?

Låt mig gissa, är du en man i övre medelåldern , it-tekniker på kommunhuset och som vägrar inse att du snart är utbytt mot en yngre och mer teknik-kraftig generation?

Permalänk
Medlem

30år, maskinställare.

Jag inser att man inte köper en ny maskin för ett par miljoner för att slippa använda disketter.

Ser gärna hur en ny grön oerfaren förmåga i 21års åldern, allvetande om inget kommer och tar över mitt arbete och lyckas övertyga ägaren om att han måste investera 25miljoner i nya maskiner när de gamla avbetalda tjänar samma pengar fast utan avskrivningskostnader.

Vi har toppmoderna maskiner också på mitt jobb, men man kastar inte ut det gamla när det fungerar klanderfritt för att hänga med i en teknisk utveckling som inte tillför något meningsfullt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Fy fan, jag saknar den här tiden. När jag fick min första PC kring '95 så började ljudkort bli standard, man fick dock fortfarande pilla med inställningar för I/O, IRQ och DMA. Trots att min dator hade nån SB16-variant så föredrog jag faktiskt PC speakern i de spel som ändå brydde sig, som Lotus III och Pinball Fantasies. Jag har nog SID-chippet att tacka för det, något jag lyssnar på än idag, om än i emulerad form.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Kritisera??

Skrivet av danedi:

IBM M serien var det sista tangentbordet jag accepterade och bär med mig varje dag till alla jobb. Helt enkelt bäst men de är inte vackra. Så jag har lackerat mitt i chevrolet metallic 47 orange,

Ljudet må störa vissa, men då brukar jag fråga om de klarar 230 ord i minuten på sitt "tysta" tangentbord....

Ja, om man inte bryr sig om stavning eller avstavning enligt Svensk grammatik, då är dom säkert likvärdiga. Men struntar man i allt vad komma, punkt, stavning heter, då kanske ditt tgb vinner mark på bekostnad av tystnaden...
Sen att påstå att Du skriver 230 ord per minut är ju att fabulera mer än vad som borde vara tillåtet. Världsrekordet ligger på strax över 200 WPM och det innebär att Du slår det med god marginal, duktig du... En normal kontorsarbetande människa med god erfarenhet skriver cirka 130-140 WPM och det är långt från dina rekordskrivningar.
Det tog mig betydligt längre tid än en minut att skriva det här, så jag skriver nog inte mer än 7 WPM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laserjoe:

Ja, om man inte bryr sig om stavning eller avstavning enligt Svensk grammatik, då är dom säkert likvärdiga. Men struntar man i allt vad komma, punkt, stavning heter, då kanske ditt tgb vinner mark på bekostnad av tystnaden...
Sen att påstå att Du skriver 230 ord per minut är ju att fabulera mer än vad som borde vara tillåtet. Världsrekordet ligger på strax över 200 WPM och det innebär att Du slår det med god marginal, duktig du... En normal kontorsarbetande människa med god erfarenhet skriver cirka 130-140 WPM och det är långt från dina rekordskrivningar.
Det tog mig betydligt längre tid än en minut att skriva det här, så jag skriver nog inte mer än 7 WPM.

Hur menar du att tangentbordet spelar roll för din stavning ? haha..

Har du förresten själv skrivit i någon större utsträckning på ett modell M ?

Jag saknar mitt något fruktansvärt, som tur är så har man iaf ett hyggligt tgb i thinkpadsen också (de lite dyrare modellerna iaf)..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

PC-datorer var fruktansvärt högljudda och klumpiga från början. Amigan 500+ jag hade var mycket trevligare att sitta med än den dator som pappa fick ärva av sitt jobb. Han fick en x8086 från Nokia. När man startade den datorn så lät den som en dammsugare och bordet vibrerade kraftigt. Iof var den gammal redan då i början av 90-talet.