HDD sönder efter 4 månader

Permalänk

HDD sönder efter 4 månader

Hejsan!

För cirka 4 månader sedan beställde jag en Seagate Barracuda 1TB 7200rpm från Inet.se. Och den har börjat låta jättekonstigt. Det låter som att saken i HDD som läser (vet inte vad det heter) det låter som att den fastnar. Låter ungerfär som eeeeeeeeeeeeeeeeeeee med ett hackigt ljud.

Ska jag skicka tillbaka den på garanti? Det är 1 år. Men jag vill ju inte förlora sakerna på hdd:n...

HJÄLP!

mvh

Permalänk
Medlem

Vill du inte förlora så är det bara å skaffa en till hd eller bränna dvd-r utav f-n..

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Skrivet av Kantal:

Vill du inte förlora så är det bara å skaffa en till hd eller bränna dvd-r utav f-n..

Jo.. men jag vill ha reda på vad som kan vara felet... om det går att öppna HDD själv och kolla/göra något etc.

Permalänk
Medlem

Börjar en hårddisk låta så är det troligen ett dåligt tecken. Ta genast backup på det du vill spara och skicka sen tillbaka disken på garanti.

edit
Visst skulle du kunna öppna den själv och kolla vad som är fel. Fixa ett rent rum (det måste vara renare än i en operationssal) och se till att du själv inte ha några partiklar på dig.
Kommer det in bara lite skit i disken så är den körd och iomed att du har öppnat den så gäller inte garantin längre.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av linuscool2:

Jo.. men jag vill ha reda på vad som kan vara felet... om det går att öppna HDD själv och kolla/göra något etc.

Det är nog ingen bra idé då garantin säkert försvinner då och om det då är ett problem du inte kan fixa så sitter du där med en trasig HDD och utan garanti... Skicka in den bara tycker jag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag skulle kontaktat inet och förklarat vad som händer. Kolla om de kan skicka ut en ny disk med fraktsedel så kan du kopiera direkt till den nya hårdisken. Se till at koppla ut den gammla så den inte slits såläge.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Skrivet av d0b:

Börjar en hårddisk låta så är det troligen ett dåligt tecken. Ta genast backup på det du vill spara och skicka sen tillbaka disken på garanti.

edit
Visst skulle du kunna öppna den själv och kolla vad som är fel. Fixa ett rent rum (det måste vara renare än i en operationssal) och se till att du själv inte ha några partiklar på dig.
Kommer det in bara lite skit i disken så är den körd och iomed att du har öppnat den så gäller inte garantin längre.

Okej... Det blir lite svårt

Skrivet av Sisyfos:

Det är nog ingen bra idé då garantin säkert försvinner då och om det då är ett problem du inte kan fixa så sitter du där med en trasig HDD och utan garanti... Skicka in den bara tycker jag.

Skickade precis ett mail till Inet.

Skrivet av Xeno88:

Jag skulle kontaktat inet och förklarat vad som händer. Kolla om de kan skicka ut en ny disk med fraktsedel så kan du kopiera direkt till den nya hårdisken. Se till at koppla ut den gammla så den inte slits såläge.

Japp, skickade precis in ett mail nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Jo.. men jag vill ha reda på vad som kan vara felet... om det går att öppna HDD själv och kolla/göra något etc.

Inga men. Inga jag ska bara. Inga ursäkter. Börja kopiera NU genast.

Garanti ger dig bara en ny disk. Fortsätter du att dra fötterna efter dig så kommer det att kosta dig runt 10 000 kr för att få tillbaka filerna bara för att du inte tog tag i det direkt. Forumet är fullt med folk som väntade för länge.

Allt annat tar du efteråt.

Edit:
Belasta inte disken i onödan. Gör INTE tester eller annat på disken. Du ska inte ens ha disken kopplad om du inte redan har gjort backup. Det finns flera fall att disken då gått sönder ännu mer så att man inte längre kom åt den.

Permalänk
Medlem

Använd inte disken en endaste sekund innan du tar backup på den ! Varje varv skivan snurrar och något är fel så riskerar dina data att bli förstörda och förlorade för alltid.

Hårddiskar är inget man kan laga själv heller, så skicka in den på garantiärende så får du en utbytes.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ladda ner crystaldiskinfo och se om det är något fel

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Ladda ner crystaldiskinfo och se om det är något fel

Efter en backup, givetvis.

Eller vill du att TS skall ta massa tester på disken så den rasar innan han hunnit spara det som är viktigast om den nu håller på att ge sig ?

Hade han gjort som man alltid ska = haft en backup på viktiga data, då hade saken varit annorlunda.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Efter en backup, givetvis.

Eller vill du att TS skall ta massa tester på disken så den rasar innan han hunnit spara det som är viktigast om den nu håller på att ge sig ?

Hade han gjort som man alltid ska = haft en backup på viktiga data, då hade saken varit annorlunda.

Jag kan bekräfta att det hänt mig 2 gånger att diskar jag misstänkt rasat helt under tester. Tur för mig att jag båda gångerna först uppdaterade min backup.