USB 3.1 Superspeed med tio gigabit per sekund nu redo för utvecklare

Permalänk
Melding Plague

USB 3.1 Superspeed med tio gigabit per sekund nu redo för utvecklare

Organisationen bakom USB-standarden publicerar specifikationen för USB 3.1 Superspeed, som ska kunna leverera hela tio gigabit per sekund.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2014 verkar vara lite optimistiskt tänkt, känner jag.
Det är förvisso inte en formulering som antyder om bred front, men vitt tillgänglig innan 2016? Nja.

Permalänk
Medlem

Så som Thunderbolt fast utan att Intel kontrollerar licenser. Då kanske vi får externa grafikkort snart

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Entusiast

Så nu blir Thunderbolt ännu mer marginaliserat. Det är väldigt bra, den skiten har inte riktigt på marknaden att göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hej då Thunderbolt! Kul att du kom förbi *host*

Permalänk
Medlem

Så lagom till att usb 3.1 kommer lanseras till hösten kommer thunderbolt 2 lanseras i den nya Mac PRO och kanske även i andra mac datorer med en överföringshastighet på 20 gbit/sekund. Känns lite som att usb är en version efter thunderbolt.

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vigge50:

Så lagom till att usb 3.1 kommer lanseras till hösten kommer thunderbolt 2 lanseras i den nya Mac PRO och kanske även i andra mac datorer med en överföringshastighet på 20 gbit/sek. Känns lite som att usb är en version efter thunderbolt.

Så den har en hastighet på 20 gbit per krona allstå?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Hur mycket ström som kan levereras ändras dock inte? Det skulle jag vilja se ändring på först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Vigge50:

Så lagom till att usb 3.1 kommer lanseras till hösten kommer thunderbolt 2 lanseras i den nya Mac PRO och kanske även i andra mac datorer med en överföringshastighet på 20 gbit/sek. Känns lite som att usb är en version efter thunderbolt.

I hastighet har de legat lite efter, men det väger klart över med alla andra fördelar. T.ex. att thunderbolt kostar, men kanske framförallt för att USB är så extremt vanligt och alla har det. Thunderbolt har nästan ingen dator, säkert till stor del pga kostnaden för anslutningen för tillverkarna.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så den har en hastighet på 20 gbit per krona allstå?

hehehe lite dyrt om man är en heavy user

Permalänk

På tal om usb, vad hände med att den ska kunna leverera 100W?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Så den har en hastighet på 20 gbit per krona allstå?

Med tanke på vad Macbooks kostar så är det inte en helt dålig deal. Tänk vad många Gbit man kommer få!

Permalänk

Tar USB över Thunderbolt alltid. Detta är bra!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Borde det inte bli USB 4.0 helt enkelt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vigge50:

Så lagom till att usb 3.1 kommer lanseras till hösten kommer thunderbolt 2 lanseras i den nya Mac PRO och kanske även i andra mac datorer med en överföringshastighet på 20 gbit/sekund. Känns lite som att usb är en version efter thunderbolt.

Inte direkt med tanke på att USB hela tiden har varit designat som en buss för låg bandbredd medan Thunderbolt är PCIe. Jag är mer imponerad över att USB når 10 Gbit/s än att Thunderbolt fortfarande inte är i närheten av de 100 Gbit/s som de lovade för flera år sedan. Om något så är det Thunderbolt som ligger efter i utvecklingen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men att Thunderbolt inte ligger på 100 Gbit går ju att förklara med att branschvid tillämpning saknas, samt att de fortfarande inte är optiska.

Personligen vill jag ha en anslutning som inte har ett begränsat antal in/urkopplingar, oavsett hur många hundra det är.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tigerhamster:

Men att Thunderbolt inte ligger på 100 Gbit går ju att förklara med att branschvid tillämpning saknas, samt att de fortfarande inte är optiska.

Personligen vill jag ha en anslutning som inte har ett begränsat antal in/urkopplingar, oavsett hur många hundra det är.

Och avsaknaden av utbredning är bara Intels fel för att styrkretsarna är dyra. Därför är det så få som vill använda det. Plus att det bara är Intel som använder det så de missar en stor potentiell marknad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det låter bra det här, förutom att Intel kommer göra vad de kan för att bromsa införandet. 3.1 kommer inte stödjas i Intels chipset förrän långt efter Thunderbolt 2 har trillat ut, det vågar jag nästan svära på.

Men det hindrar förstås inte tredjepartschip från att stöda det. Gissar att ASMedia m.fl. kommer med 3.1 ganska snabbt, och börjar dyka upp på moderkort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Är det bara jag som fortfarande har problem med drivrutiner till integrerad USB 3.0-kretsar. Jag tycker fortfarande det är stabilare (mindre problem) att använda 2.0-portar. T.ex stöd för mus/tangentbord i BIOS/UEFI.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Är det bara jag som fortfarande har problem med drivrutiner till integrerad USB 3.0-kretsar. Jag tycker fortfarande det är stabilare (mindre problem) att använda 2.0-portar. T.ex stöd för mus/tangentbord i BIOS/UEFI.

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar riktigt bra för mig, både Intels integrerade och ASMedias (på mitt Asus Maximus V Gene åtminstone). Det enda problem jag stött på är dåliga usb 3.0-kablar, som glappar. Och det är inte bara en... av tre inköpta Deltacokablar så har blivit tvungen kassera två, och medföljande kablar till externa diskar har också glappat. Billiga usb 3.0-kablar verkar alltså vara riktigt dåliga tyvärr.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Det här vore intressant, om man skippade alla gamla USB 2.0 och 3.0 portar och enbart körde med just USB 3.1.
Annars är det väl som det brukar vara, 2 år efter lanseringen finns det CPU's med stöd för 4 portar, resten är USB 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Hur mycket ström som kan levereras ändras dock inte? Det skulle jag vilja se ändring på först.

Skickades från m.sweclockers.com

Vadå, vill du ha fler ampere?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Vadå, vill du ha fler ampere?

Precis!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Yay!

Hellre USB som är en riktig standard än Intel's jävla proprietära Thunderbolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Vadå, vill du ha fler ampere?

USB 3.0 Power Delivery... 100W genom usb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Annars är det väl som det brukar vara, 2 år efter lanseringen finns det CPU's med stöd för 4 portar, resten är USB 2.0.

Vilket så klart beror på att USB 2.0 är billigare och normalt uppfyller användarens behov :).

Det finns ingen anledning att köra mus, tangentbord, hörlurar och dokumentskrivare via USB 3.x. Därför kommer USB 2.x fortfarande att vara standard i många, många, många år framöver.

Men visst, som entusiast och gamer, så håller jag med dig. Jag skulle hemskt gärna ansluta min mus via USB 3.x istället för 2.x, trots att jag vet att det inte gör någon skillnad i praktiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

På tal om usb, vad hände med att den ska kunna leverera 100W?

Varför stanna där? Varför inte göra en USB standard som kan leverera 25000W per port?
Jag vill koppla tangentbord, dammsugare, kylskåp, frys, skrivare, spis, svets, vedklyv, bastu, bubbelpool, mus , mm via USB.

Att de 2.5W via USB 2.0 är lite om man vill ladda mobiltelefon, surfplatta o dyl via datorn kan jag förstå.
Men varför man skulle vilja driva tyngre saker via USB vet jag inte. Tänk 100W USB portar på en laptop där datorn i övrigt drar mindre vid full belastning av CPU och GPU. Drar ut batteriet på nolltid om man kopplar in något.
Eller bara att behöva köpa fetare monster nägagg till stationär dator.
Är det inte bättre att skärmar, skrivare och grejer har sin egen strömsladd ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Varför stanna där? Varför inte göra en USB standard som kan leverera 25000W per port?
Jag vill koppla tangentbord, dammsugare, kylskåp, frys, skrivare, spis, svets, vedklyv, bastu, bubbelpool, mus , mm via USB.

Att de 2.5W via USB 2.0 är lite om man vill ladda mobiltelefon, surfplatta o dyl via datorn kan jag förstå.
Men varför man skulle vilja driva tyngre saker via USB vet jag inte. Tänk 100W USB portar på en laptop där datorn i övrigt drar mindre vid full belastning av CPU och GPU. Drar ut batteriet på nolltid om man kopplar in något.
Eller bara att behöva köpa fetare monster nägagg till stationär dator.
Är det inte bättre att skärmar, skrivare och grejer har sin egen strömsladd ?

Bara för att porten kan leverera 100w betyder inte att den behöver göra det. Men att ladda mobilen med 20w är trevligt. Eller varför inte ladda laptopen över USB? Muggvärmare/-kylare drar också sannolikt ganska mycket ström. Extern förstärkare? Extern multi-HDD NAS? Surround?

Det finns ganska mycket som skulle vara smidigt att driva med USB istället för att sitta med 10 adapters under skrivbordet. Då är det också bra att ta lite marginal när du utvecklar tekniken.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det fungerar riktigt bra för mig, både Intels integrerade och ASMedias (på mitt Asus Maximus V Gene åtminstone). Det enda problem jag stött på är dåliga usb 3.0-kablar, som glappar. Och det är inte bara en... av tre inköpta Deltacokablar så har blivit tvungen kassera två, och medföljande kablar till externa diskar har också glappat. Billiga usb 3.0-kablar verkar alltså vara riktigt dåliga tyvärr.

Du har själv skrivit anledningen till varför det glappar. Distributören Deltaco har aldrig stått för högkvalitativa produkter. Billigt? Ja. Praktiskt? Ja, då i stort sett alla butiker säljer det. Kvalité? Glöm det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Medlem

Kul, men än så länge har jag knappt börjat använda 3.0. Dels för att 3.0 usb-minnena är dyrare, men främst för vem använder usb-minnen fortfarande? Antingen mailar jag mig själv eller drar över det till dropboxen. Hålla på och greja med usb-minnen som man lätt tappar bort känns lite gammalt.

Använder de inom ljud/bild 3.0? Eller gäller andra överföringar där? Utbildar mig inom inbyggda system, och där har vi ej behövt använda usb. (utöver från pic-programmeraren till datorn).

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index