Allvarliga problem med MicroSD-Minne

Permalänk

Allvarliga problem med MicroSD-Minne

Hejsan kära Sweclockers medlemmar.

Jag skulle hjälpa en vän till att lägga över lite bilder från hennes dator till hennes mobil.
Mobilen hon äger är en Nokia 206, utan en usb kontakt på. Vilket betyder att jag fick sätta i MicroSD kortet i en adapter för att sen sätta adaptern i datorn.
Allt funkade precis som det skulle. Innan jag tog ut adaptern ur datorn, så valde jag säker borttagning av enheten. Satte tillbaka hennes MicroSD kort i mobilen. Så här långt funkade det.

Sen ville hon då visa mig någon bild, när hon gick in bland bilder. Så hade vissa bilder dubblats, till och med ibland flera gånger, någon bild hade blivit så många som 12 likadana bilder. Vissa bilder gick inte att titta på, först suddiga för att sen försvinna, gick dock att se miniatyr bilden av dom bilderna.
Gick inte att radera,redigera,byta namn på någon av dessa bilder som hade spårat ut.

Valde då att kolla upp minnet via datorn. För att se vad som har strulat till det.
Dom filer som har spårat ut, har byt filnamn från JPEG till bland annat JP0,JP1,JP2 osv, några filer har fil beteckning som fil. Några har fått namn som 䍓〰㌱䨶䝐嵇䃸. Hon har backup på nästan alla bilder. Men vill försöka rädda dessa bilder som det inte finns backup på.

Någon som har någon aning om vad som har hänt, vad som kan göras? Eller är det endast att slänga alla dessa filer. Och lägga till dom igen?

Om något är oklart eller så. Är det bara att fråga så ska jag besvara era frågor så fort jag kan.
MVH: Pierre

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Pröva att bara byta tillbaka till .jpg och döp om dem..

Om du kopierade bilderna så finns de kanske kvar på datorn? Eller flyttade du dem?

Om du kopierade dem är det väl bara att ta bort det som finns på minneskortet och pröva igen..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Pröva att bara byta tillbaka till .jpg och döp om dem..

Om du kopierade bilderna så finns de kanske kvar på datorn? Eller flyttade du dem?

Om du kopierade dem är det väl bara att ta bort det som finns på minneskortet och pröva igen..

Gick in och ändrade alla filer att dom skulle öppnas i Windows Fotovisare. Vilket löste en del av problemet.
Som jag beskrev i tråden. Är det visa bilder som hon inte har backup på. Bilder som togs förra veckan osv. Dessa vill jag rädda.

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid