Fluktuerande värde på Read Error Rate i S.M.A.R.T.

Permalänk
Medlem

Fluktuerande värde på Read Error Rate i S.M.A.R.T.

Som rubriken lyder, har jag en liten fundering angående raw-värdet under "Read Error Rate" under S.M.A.R.T. på min primärdisk.

Lade igår morse märke till att rubrikens raw-värde börjat ge utslag, något som hänt förut och därefter nollställts. Fortsatte dagen med att köra Superantispyware, eftersom Chrome hade gett upp. Detta drog upp raw-värdet från 1 till 3. Tog backup direkt, eftersom jag antog att click of death var i antågande. Efter att därefter ha spelat i någon timme hade raw-värdet klättrat till 6, och när jag stängde av datorn på kvällen låg det på 8.

Förvånad som jag blev, låg värdet på 0 när jag startade datorn imorse. Enligt Wikipedia kan man inte utläsa något av själva raw-värdet. Så S.M.A.R.T. har alltså ett fluktuerande värde som betyder absolut ingenting? Är detta något jag behöver oroa mig för, eller har det något med kalibrering att göra?

Tack!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en Seagate: helt normalt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är det en Seagate: helt normalt.

Samsung HD501LJ.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Samsung HD501LJ.

Minns jag rätt är det samma sak där som med Seagate. WD skiljer sig.

Edit: Vågar dock inte säga säga säkert. Har bara en Samsung 103 i drift för närvarande och den har gått 22000 timmar, men visar inte alls samma höga värden som mina Seagate (alltså normalt höga värden för Seagate). Samsungen visar 14 för närvarande, Seagate i samma burk 40 386 000. WD 0 (som WD ska göra, annars allvarligt fel).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Minns jag rätt är det samma sak där som med Seagate. WD skiljer sig.

Edit: Vågar dock inte säga säga säkert. Har bara en Samsung 103 i drift för närvarande och den har gått 22000 timmar, men visar inte alls samma höga värden som mina Seagate (alltså normalt höga värden för Seagate). Samsungen visar 14 för närvarande, Seagate i samma burk 40 386 000. WD 0 (som WD ska göra, annars allvarligt fel).

Kanske är så att Seagate inte nollställer värdena som t ex Samsung alltså? De enda extrema värden som registrerats på min Samsung är 0D - Soft Read Error stab och C3 - Hardware ECC recovered. Båda dessa värden ligger på nästan 14 miljoner, och ökar parallellt med diskanvändningen. Jobbigt att samma sak betyder olika saker, beroende på vilket märke man köper...

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år