LG börjar massproducera OLED-TV 2014

Permalänk
Medlem

Massproduktionen skulle vara igång innan OS i London 2012, men uppskjuten som vanligt. Tvivlar på att det blir annorlunda den här gången.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Ja dom har skjutit på detta ett tag ska erkännas. 2012 på CES så visades samma Oled 55" från LG & Samsung som igen visades upp 2013 CES skillnaden detta år var att dom kompletterade med kurvade modeller och att Sony och Panasonic visade upp en varsin Oled med 4K upplösning och
fattat som att dom samarbetar på Oled satsningen.

Så ett år senare i Korea, UK och Usa så kom 55" Oled tv ut på marknaden från LG vet ej Samsung modellen kanske är tillgänglig i Korea.

Men priset på 90 - 100 000 kr lär skrämma bort dom flesta förutom dom med för mycket pengar.

Tror det tar 4-5 år till innan tekniken mognat och priserna ligger i vettig nivå för vanligt folk.

Köpte ny tv förra året som jag tänkte skulle få vara med till Oled kommer ner i pris.

Det började pratas om OLED år 2000, då sa man om 5år är tekniken redo, så det är ju kraftigt försenat minst sagt.

Ska börja spara till en OLED iaf men jag hoppar nog första generationen, klarar mig utan barnsjukdomarna.

Permalänk
Medlem

Om man måste spara är den för dyr.

Visa signatur

[UCP-1000] 2700K@4.6 | GTX1070 | m4 256GB | 360 mm
[NEO] 5800X3D -30 | 64GB E-Die @ 3200C14 | 7900 XTX | 2*XPG SX6000 Pro 1TB M.2 |420 mm x2
LG OLED B9 65" | Logitech Z906 | Beyer DT880

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pcnoob:

fortfarande onödigt att spendera 4 gånger mer för att få lite bättre bild, hellre 4 feta 50 tums istället för en som är lite bättre

Roligt att alla på forumet vet var gränsen för onödigt är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

LED-TV är ett etablerat begrepp och LED-matrisskärmar existerar inte på konsumentmarknaden. Är det inte dags att släppa det där nu?

Verkligen inte, otroligt irriterande, tom olagligt i marknadsföring i Storbritannien. Om du kallar LCD-tv bakgrundsbelyst med lysrörsteknik för lysrörstv är jag med men det bidrar till så mycket obildning att kalla saker felaktigt. Obildning finns det nog av på det här forumet som borde bestå av informationstörstande nördar och inte desinformerande tuffingar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Verkligen inte, otroligt irriterande, tom olagligt i marknadsföring i Storbritannien. Om du kallar LCD-tv bakgrundsbelyst med lysrörsteknik för lysrörstv är jag med men det bidrar till så mycket obildning att kalla saker felaktigt. Obildning finns det nog av på det här forumet som borde bestå av informationstörstande nördar och inte desinformerande tuffingar.

Helt rätt, begreppet LED-TV är till för att vilseleda konsumter men samtidigt ligga på gränsen mellan laglig och olaglig marknadsföring. Det är ju lagligt att kalla den för LED-TV eftersom det kan sägas beskriva tekniken, men samtidigt är det väldigt många som tror at LED inte är LCD utan något helt nytt. LED-LCD hade den kunnat heta, och dom gamla CCFL-LCD, men nu är det som det är och man får väl hoppas att ingen som har en CCFL-LCD går och köper en ny LED-TV i tron att det är en helt ny teknik.

Permalänk
Medlem

Trevligt, min nuvarande TV räcker nog fint i några år till, men det vore trevligt om man kan köpa en större OLED för ett hyfsat pris under 2016 eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Helt rätt, begreppet LED-TV är till för att vilseleda konsumter men samtidigt ligga på gränsen mellan laglig och olaglig marknadsföring. Det är ju lagligt att kalla den för LED-TV eftersom det kan sägas beskriva tekniken, men samtidigt är det väldigt många som tror at LED inte är LCD utan något helt nytt. LED-LCD hade den kunnat heta, och dom gamla CCFL-LCD, men nu är det som det är och man får väl hoppas att ingen som har en CCFL-LCD går och köper en ny LED-TV i tron att det är en helt ny teknik.

Fast är man så dåligt insatt så tycker man nog det är bra bild o är nöjd, lyckligt ovetandes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Fast är man så dåligt insatt så tycker man nog det är bra bild o är nöjd, lyckligt ovetandes.

Precis, gemene man kunde inte bry sig mindre. Det konsumenten ser är en TV med bra bild och låg energiförbrukning.

Skrivet av Skuggan74:

nu är det som det är och man får väl hoppas att ingen som har en CCFL-LCD går och köper en ny LED-TV i tron att det är en helt ny teknik.

Jag hoppas att snarare att ingen någonsin köper ny TV bara för att det är ny teknik; det första man gör är väl att titta på bildkvaliteten? Sedan är ju dagens LCD-paneler faktiskt rejält mycket bättre än en sju år gammal CCFL-Andersson så de flesta skulle nog bli riktigt nöjda i vilket fall som helst.

Skrivet av MartenKL:

Verkligen inte, otroligt irriterande, tom olagligt i marknadsföring i Storbritannien. Om du kallar LCD-tv bakgrundsbelyst med lysrörsteknik för lysrörstv är jag med men det bidrar till så mycket obildning att kalla saker felaktigt. Obildning finns det nog av på det här forumet som borde bestå av informationstörstande nördar och inte desinformerande tuffingar.

Ja, för Storbritannien har inga dumma lagar. Nej, det var lågt.

Men, det som är riktigt irriterande är de som tittat i två minuter på Wikipedia och sedan i varenda tråd kommer med ett skrytsamt "du vet väl att det där inte är en äkta LED-TV?" - Vad är då en "äkta LED-TV"? Det finns inga TV-apparater med LED som bildelement (ala reklamskärm) så det närmaste svaret är helt enkelt en LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm. Det är ju knappast särskilt felaktigt eller desinformerande heller eftersom allt ljus ändå kommer från just lysdioder.

Visst, om någon undrar eller är uppenbart ovetande, beskriv gärna tekniken och hur de också har LCD-paneler, men vi behöver inte ta upp det i varje tråd där "LED-TV" dyker upp, okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

LG har löst detta med att tillsätta en vit pixel och kallar det White RGB.

Haft koll på detta sedan 2007 då Sony kom ut med sin lilla Oled tv, "Sony XEL-1" .

http://www.oled-info.com/sony-xel-1

Med tanke på höga yields på stora paneler och andra problem med tekniken tror
jag gjort att det tagit tid och annat som varit lättare som funktioner tillkommit som
3D & nu 4K paneler har gjort att dessa kommit före och då slipper man helt ny panelteknik.

Att skapa en helt ny panel typ och nya fabriker är självklart dyrare men nu med tanke på låga priser
och dåliga marginaler gör att fler tillverkare borde satsa på Oled med bättre marginaler om dom får
till yields på panelerna så klart.

Ah, har kollat upp lite nu, och WOLED verkar vara en fullt godkänd lösning på problemet. Vita oled-subpixlar med passiva röd, grön och blå-filter ovanpå. Eftersom alla oled:ar då har samma färg så försvinner förstås färgskiftningsproblemet, och uppåt 100.000 timmar livslängd är långt mycket mer än vad jag personligen någonsin kommer behöva.

Mycket bra, mycket bra. När en woledskärm på 70+ tum släpps och kan fås för max 30k så köper jag. Hade räknat med att få vänta 10 år, men nu ser det ju betydligt ljusare ut! 3-5 år kanske, det blir bra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagbro:

Precis, gemene man kunde inte bry sig mindre. Det konsumenten ser är en TV med bra bild och låg energiförbrukning.

Jag hoppas att snarare att ingen någonsin köper ny TV bara för att det är ny teknik; det första man gör är väl att titta på bildkvaliteten? Sedan är ju dagens LCD-paneler faktiskt rejält mycket bättre än en sju år gammal CCFL-Andersson så de flesta skulle nog bli riktigt nöjda i vilket fall som helst.

Ja, för Storbritannien har inga dumma lagar. Nej, det var lågt.

Men, det som är riktigt irriterande är de som tittat i två minuter på Wikipedia och sedan i varenda tråd kommer med ett skrytsamt "du vet väl att det där inte är en äkta LED-TV?" - Vad är då en "äkta LED-TV"? Det finns inga TV-apparater med LED som bildelement (ala reklamskärm) så det närmaste svaret är helt enkelt en LED-bakgrundsbelyst LCD-skärm. Det är ju knappast särskilt felaktigt eller desinformerande heller eftersom allt ljus ändå kommer från just lysdioder.

Visst, om någon undrar eller är uppenbart ovetande, beskriv gärna tekniken och hur de också har LCD-paneler, men vi behöver inte ta upp det i varje tråd där "LED-TV" dyker upp, okej?

Jo det är klart, och LED har generellt sett bra bild så jag tror inte heller att någon blir besviken vid ett byte.
Men jag har hört folk som pratar om att LED ersatt LCD tex, vilket ju måste bero på det lite missledande namnet.

Skickades från m.sweclockers.com