Högre temps med CLU [Deliddad 4770k] Var ligger felet?

Permalänk
Medlem

Högre temps med CLU [Deliddad 4770k] Var ligger felet?

Hejsan. Fick hem CLU idag och har nyss demonterat och satt på det.

Jag har kollat lite på t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=Npx5NBHSfM8 innan jag gjorde det, och jag gjorde som honom.

Jag har provat plocka ner CPUn igen och lagt på liiite extra CLU, men hjälpte inte. Jag har CLU ovanpå processorn där man har vanlig kylpasta vanligtvis. Är detta rätt val? Eller skall jag köra vanlig kylpasta där istället för CLU?

Får nu idle-temps på 40*C~ och Prime95 temps på 100*C+ om den inte skulle klockat ner sig när den kommer upp där.

PS. Medans jag väntar på svar så testar jag plocka ner och montera vanlig kylpasta mellan kylaren och processorn.

Permalänk
Medlem

Bumpar med info andra kanske vill ha:

Idag har jag lärt mig iallafall, att jag antingen monterat CLU't fel, eller så är det inte så väldans bra mellan CPU och kylaren. Fick ner mina temps igen med vanlig kylpasta där.

Så någon som har nån aning vad som kan gått snett får gärna meddela mig.

Permalänk

Vad har du för cpu kylare.?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Vad har du för cpu kylare.?

H80i, men det är irrelevant för kyylaren är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Hejsan. Fick hem CLU idag och har nyss demonterat och satt på det.

Jag har kollat lite på t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=Npx5NBHSfM8 innan jag gjorde det, och jag gjorde som honom.

Jag har provat plocka ner CPUn igen och lagt på liiite extra CLU, men hjälpte inte. Jag har CLU ovanpå processorn där man har vanlig kylpasta vanligtvis. Är detta rätt val? Eller skall jag köra vanlig kylpasta där istället för CLU?

Får nu idle-temps på 40*C~ och Prime95 temps på 100*C+ om den inte skulle klockat ner sig när den kommer upp där.

PS. Medans jag väntar på svar så testar jag plocka ner och montera vanlig kylpasta mellan kylaren och processorn.

Gör om och dubbelkolla att du inte missat något. Låter garanterat som att det finns mellanrum någonstans, har du någon annan pasta mellan kylaren och IHS'en?
Kolla så allt sitter åt ordentligt, låter som att det finns mellanrum någonstans, då skenar temperaturerna snabbt.

Och bara för att dubbelchecka, förstod inte riktigt din första post:
Du har väl CLU mellan cpu-chippet och IHS'en?

Edit igen: Du har alltså fixat problemet nu, det var felmonterat med CLU mellan kylare och IHS första gången? Vad är dina temperaturer nu?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Gör om och dubbelkolla att du inte missat något. Låter garanterat som att det finns mellanrum någonstans, har du någon annan pasta mellan kylaren och IHS'en?
Kolla så allt sitter åt ordentligt, låter som att det finns mellanrum någonstans, då skenar temperaturerna snabbt.

Och bara för att dubbelchecka, förstod inte riktigt din första post:
Du har väl CLU mellan cpu-chippet och IHS'en?

Edit igen: Du har alltså fixat problemet nu, det var felmonterat med CLU mellan kylare och IHS första gången? Vad är dina temperaturer nu?

Allting satt ordentligt. Gjorde mitt bästa för att inte "vrida o vända" på IHS'en och sen kylaren när jag skulle sätta fast de för jag läste att de kunde påverka effekten av CLU.

Kan inte alla förkortningar ännu. Men jag har satt CLU mellan den Gröna plattan(på den silvriga plattan) och sen lite i IHSen för kontakten inte var så jätte bra där med de tunna lagret på endast ena sidan.

Sen satte jag CLU ovanpå IHSen, mellan CPU och kylare. Fick fortfarande kassa temps så jag satte ett lager på H80i Kopparplattan men hade fortfarande kass temps.

Så idag ska jag prova att sätta tjockare lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Allting satt ordentligt. Gjorde mitt bästa för att inte "vrida o vända" på IHS'en och sen kylaren när jag skulle sätta fast de för jag läste att de kunde påverka effekten av CLU.

Kan inte alla förkortningar ännu. Men jag har satt CLU mellan den Gröna plattan(på den silvriga plattan) och sen lite i IHSen för kontakten inte var så jätte bra där med de tunna lagret på endast ena sidan.

Sen satte jag CLU ovanpå IHSen, mellan CPU och kylare. Fick fortfarande kassa temps så jag satte ett lager på H80i Kopparplattan men hade fortfarande kass temps.

Så idag ska jag prova att sätta tjockare lager.

Märkligt :S
Prova att göra det och säg hur det går

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk

Konstigt clu ska vara en av det bästa och många rekomenderar att man ska ha clu mellan ihs och den gröna plattan. Ska själv använda clu när jag byter till custom vattenkylning snart.

Har du fått bort allt lim på cpun?

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Märkligt :S
Prova att göra det och säg hur det går

Hmmm har kladdat på mer denna gången tror jag. Sänkte tempsen lite än igår när jag provade.. Från 95-100 direkt, till 90~.

Så ser det ut nu. Tredje och sista testet nu när CLUn är slut... Sjukt lite i sprutan man får för 130kr.

Nu är det rättså mycket bättre än tidigare då jag fick 90*C~, nu är jag nere på 82-84*C~. Vet inte om jag borde nöja mig med de, iomed det säkert är 30*C ute/mitt rum. Och är lite halvt osäker på ifall jag hade några grader mindre med vanlig kylpasta eller om de va ungefär samma...

Syftet med CLU är ju mer för att ha när man Deliddat så vitt jag vet, de ska vara längre och vara allmänt bättre där. Vanlig kylpasta ska tydligen ge med sig och gå tillbaka till de dåliga tempsen efter ett tag.

osäker på hur man minskar bildernas storlek..

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Hmmm har kladdat på mer denna gången tror jag. Sänkte tempsen lite än igår när jag provade.. Från 95-100 direkt, till 90~.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71410276/2013-08-02%2020....

https://dl.dropboxusercontent.com/u/71410276/2013-08-02%2020....

Så ser det ut nu. Tredje och sista testet nu när CLUn är slut... Sjukt lite i sprutan man får för 130kr.

Nu är det rättså mycket bättre än tidigare då jag fick 90*C~, nu är jag nere på 82-84*C~. Vet inte om jag borde nöja mig med de, iomed det säkert är 30*C ute/mitt rum. Och är lite halvt osäker på ifall jag hade några grader mindre med vanlig kylpasta eller om de va ungefär samma...

Syftet med CLU är ju mer för att ha när man Deliddat så vitt jag vet, de ska vara längre och vara allmänt bättre där. Vanlig kylpasta ska tydligen ge med sig och gå tillbaka till de dåliga tempsen efter ett tag.

osäker på hur man minskar bildernas storlek..

tycker det ser ut som att du använder för mycket kylpasta
när du delidar måste du rengöra ihsen och processorn noggrant och få bort all gammal kylpasta och lim sedan ska du vara relativt generös med appliceringen av CLU på processorn kärnan och se till att det täcker hela processorn kärnan och sedan ska du använda bra vanlig kylpasta mellan cpu och kylare t.ex. artic silver eller mx-4 i storlek som ungefär ett kokt riskorn eller som en liten torkad ärta i mitten av cpun

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

tycker det ser ut som att du använder för mycket kylpasta
när du delidar måste du rengöra ihsen och processorn noggrant och få bort all gammal kylpasta och lim sedan ska du vara relativt generös med appliceringen av CLU på processorn kärnan och se till att det täcker hela processorn kärnan och sedan ska du använda bra vanlig kylpasta mellan cpu och kylare t.ex. artic silver eller mx-4 i storlek som ungefär ett kokt riskorn eller som en liten torkad ärta i mitten av cpun

Tror du missat att läsa en del. Jag har redan provat att bara ta CLU på endast processorn, ett tunt laget. Funkade inte. Dåliga temps. Tog och satte extra CLU på kylar-sidan. Fortf dåliga temps. Och sist provade jag med att ta mer/resten av CLUn jag hade, fick bättre temps men inte alls lika bra som med vanlig MX-4.

Så nu är jag tillbaka till MX-4(vanlig pasta). Så andra som ska delidda, kör på vanlig pasta mellan IHS och Kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Tror du missat att läsa en del. Jag har redan provat att bara ta CLU på endast processorn, ett tunt laget. Funkade inte. Dåliga temps. Tog och satte extra CLU på kylar-sidan. Fortf dåliga temps. Och sist provade jag med att ta mer/resten av CLUn jag hade, fick bättre temps men inte alls lika bra som med vanlig MX-4.

Så nu är jag tillbaka till MX-4(vanlig pasta). Så andra som ska delidda, kör på vanlig pasta mellan IHS och Kylaren.

jag har läst det tidigare i tråden men tror inte du förstod vad jag skrev.

mellan ihc och processorkärnan ska du ha ett heltäckande lager av CLU och mellan ihs och kylare ska du ha vanlig kylpasta i mängd av en liten torkad ärta

EDIT: kan vara så att du bara inte applicerat rätt mängd CLU och kylpasta eller att du fått en dålig cpu som behöver högre spänning än snittet

EDIT 2: https://www.youtube.com/watch?v=Ppql7sTmQIc ungefär de här mängderna ska du ha som han har i slutet på videon

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

För applicering med clu på kärnan ska man ha väldigt lite och sen smeta ut det ordentligt med tex en tops. Delidda min 4770k igår och har en load på 55 grader i 4.5ghz

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

För applicering med clu på kärnan ska man ha väldigt lite och sen smeta ut det ordentligt med tex en tops. Delidda min 4770k igår och har en load på 55 grader i 4.5ghz

Aaa load... För vardags applikationer... Inte en chans att du har 55*C i IntelBurn Test. Sen vad kör du för V-core ?

Och ja, säger det igen, jag har provat de olika metoderna för applicering av CLU mellan CPU och kylare. Jag har gjort på de "Rätta" viset och lite åt de "fel" hållet genom att kladda på högre mängd pga kontakten inte verkade vara tillräcklig.

Permalänk
Skrivet av TheFuq:

Aaa load... För vardags applikationer... Inte en chans att du har 55*C i IntelBurn Test. Sen vad kör du för V-core ?

Och ja, säger det igen, jag har provat de olika metoderna för applicering av CLU mellan CPU och kylare. Jag har gjort på de "Rätta" viset och lite åt de "fel" hållet genom att kladda på högre mängd pga kontakten inte verkade vara tillräcklig.

55c va iofs i occt och de räcker gott för mig, men jag körde en IntelBurn nu och visst steg tempsen men fortfarande bra tycker jag.
Högsta uppmätta /core 62 - 66 - 67 - 62

EDIT: Just de 1.25v

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

55c va iofs i occt och de räcker gott för mig, men jag körde en IntelBurn nu och visst steg tempsen men fortfarande bra tycker jag.
Högsta uppmätta /core 62 - 66 - 67 - 62

EDIT: Just de 1.25v

Med den V-core'n så kan man nog ha hyffsat låg temp.... Och sen bara 4.5ghz... Vad kör du för kylare?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av TheFuq:

Med den V-core'n så kan man nog ha hyffsat låg temp.... Och sen bara 4.5ghz... Vad kör du för kylare?

Du har fortfarande inte svarat på den väsentligaste frågan. Har du fått bort den höga limkanten mellan KiselChip och IHS?
Det är redan bekräftat att det är limmet och inte kylpastan som är det som påverkar. Fokusera mindre på kylpastan och se till att få bort limkanten.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du har fortfarande inte svarat på den väsentligaste frågan. Har du fått bort den höga limkanten mellan KiselChip och IHS?
Det är redan bekräftat att det är limmet och inte kylpastan som är det som påverkar. Fokusera mindre på kylpastan och se till att få bort limkanten.

Hade för mig att jag svarat på detta. Och självklart har jag tagit bort det. Innan jag gjorde det så hade jag temps uppåt 100*C på stock clock typ, minns inte riktigt.

Där är bara vad ska man säga.. en tunn ring där limmet var, och det är så tunnt att de är oväsentligt och borde inte ha nån påverkan. Det går heller inte att få bort, har provat att gnugga bort det.

Som sagt, det är extremt tunt. Har för mig när jag kollade på delidding videos så hade andra också kvar det.

Edit: Och det är kylpastan OVANPÅ IHSen, inte innuti som vi snackar om. Eller iallafall jag. CLUn innuti har bra kontakt, hade de inte så hade tempsen varit galna just nu.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för Vcore?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Vad kör du för Vcore?

1.3V. Folk på Overclock.net säger som jag trott ett tag nu, att de är på denna volten och Coreclocken som min processor stannar på iprincip.

Permalänk
Skrivet av TheFuq:

1.3V. Folk på Overclock.net säger som jag trott ett tag nu, att de är på denna volten och Coreclocken som min processor stannar på iprincip.

Har du satt volten manuellt eller är den på auto, tycker 1,3 volt låter väääldigt för högt, såvida du inte överklockat men ser inte att du skrivit att du har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joelschub:

Har du satt volten manuellt eller är den på auto, tycker 1,3 volt låter väääldigt för högt, såvida du inte överklockat men ser inte att du skrivit att du har.

Konstigt... Hade för mig jag skrivit allt sådant här med. Har skrivit allting på Overclock.net men inte här....

Är just nu på 4.6Ghz på 1.3V, så har överklockat en del, kommer inte högre än så.

Permalänk
Medlem

Kör man en vcore på mellan 1.2-1.3V klock på 4.4 - 4.6ghz med en H80I/H100I så kommer man knappt kunna komma undan temps under mellan 62-80C beroende på fläktval.

Jag kör i7 3770k med H100I med 2x gentle typhoon fläktar på 1450rpm och ligger på 66C i intel burn test med 1.24Vcore.

Varför det inte fungerar för dig med CLU här himla skumt, och har inget bra svar till dig där.

I vilket fall som helst man brukar inte kunna pressa ivybridge/haswell cpuer över 4.5-4.7ghz för då börjar värme problemen uppstå.
Ska man göra det så är det betydligt bättre gå på en custom vattenkylning med en egen vattenloop då har man möjligheten att trycka ut dom sista mhzen ur sin cpu, om cpun nu klarar av det inte alla cpuer som klarar av att klocka högre än 4.5-4.7ghz.

Det var lite annat på sandybridge tiden då var de fler cpuer som nådde högre ghz min jag hade då var en i5 2500k den nådde upptill 5.2ghz, och dom flesta kunde man ju enkelt komma upp i 4.8ghz med.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Är nyfiken på hur det här gått.

Visa signatur

|Intel i7 4790k @ Stock | Corsair H110i GT | Asus Sabertooth z97 Mark 1 | 32gb 1600mhz | Asus Strix GTX 1080 8gb | Samsung Evo Basic 250 gb SSD | SanDisk SSD Ultra Plus 256 GB | Western Digital Black 650gb | NZXT H440W Silent Ultra Vit | Asus VG248QE 144hz | Steelseries M800 | Razer Deathadder 2013 Version| EVGA Supernova P2 1000W 80 Plus Platinum |