Permalänk
Medlem

Applicering utav Kylpasta

Hej!
Beställde en Intel Core i5 4670K idag och började fundera på hur jag ska applicera kylpastan på processorn för att få så låga temperaturer som möjligt.
Hade en AMD Phenom II X4 965 Black Edition förrut och där skulle man ju bara applicera en liten klick kylpasta, lika stor som ett okokt riskorn.
Men hur är det på Intel processorer och processorer av Haswell? Har sett vissa som gör som jag sa, applicerar ut en klick lika stor som ett riskorn, andra har dragit en smal linje och andra har smetat ut det med en liten pensel.
Hur bör jag ta mig till väga med applicering för så låg temp som möjligt?

Hade tänkt använda kylpastan 'Artic Silver 5'
Hade också tänkt använda original kylaren sålänge tills jag har råd att köpa en redig processor kylare, men vilken?
Är denna kylpasta fortfarande lika bra som den var innan eller den är "outdated"?

Mvh Felix

Permalänk

Personligen brukar jag använda mig av "riskorn" exemplet. har aldrig provat att göra på något annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

Kör på en storlek som ett riskorn.
Lägg i mitten av prollen så är det grönt sedan.

Mvh

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

Personligen brukar jag använda mig av "riskorn" exemplet. har aldrig provat att göra på något annat sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Intel3770:

Kör på en storlek som ett riskorn.
Lägg i mitten av prollen så är det grönt sedan.

Mvh

Okej, Tack så mycket för hjälpen!
Ni råkar inte har några förslag på en bra processorkylare som kyler en Haswell processor bra?
Skulle helst vilja hålla mig borta från vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Kylaren från Sweclockers Sommardator 2013 borde fungera bra. http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Hej!
Beställde en Intel Core i5 4670K idag och började fundera på hur jag ska applicera kylpastan på processorn för att få så låga temperaturer som möjligt.
Hade en AMD Phenom II X4 965 Black Edition förrut och där skulle man ju bara applicera en liten klick kylpasta, lika stor som ett okokt riskorn.
Men hur är det på Intel processorer och processorer av Haswell? Har sett vissa som gör som jag sa, applicerar ut en klick lika stor som ett riskorn, andra har dragit en smal linje och andra har smetat ut det med en liten pensel.
Hur bör jag ta mig till väga med applicering för så låg temp som möjligt?

Hade tänkt använda kylpastan 'Artic Silver 5'
Hade också tänkt använda original kylaren sålänge tills jag har råd att köpa en redig processor kylare, men vilken?
Är denna kylpasta fortfarande lika bra som den var innan eller den är "outdated"?

Mvh Felix

Som ett riskorn är alltid en bra regel när det gäller kylpasta till CPU, sen så smetar det ut sig så småningom när kylaren kommer på. Glöm inte att ta bort den förapplicerade kylpastan från originalkylaren innan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Som ett riskorn är alltid en bra regel när det gäller kylpasta till CPU, sen så smetar det ut sig så småningom när kylaren kommer på. Glöm inte att ta bort den förapplicerade kylpastan från originalkylaren innan

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså de har det redan applicerat på stock kylaren...
Men är inte den kylpastan som redan är där av bättre kvalitet och bättre applicerad än om jag gör det?
Blev mycket bättre när jag gjorde det själv på min amd processor men vet inte hur det är med intel som sagt.

Skrivet av m4gnify:

Kylaren från Sweclockers Sommardator 2013 borde fungera bra. http://www.sweclockers.com/artikel/17242-sweclockers-sommarda...

Är inte Cooler Master Hyper 212 EVO bättre?
De hade ju från början tänk använda sig utav den på Datorn men när de fick veta att den skulle sluta säljas så hittade de en annan istället.

Inet har den fortfarande i lager desutom:
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Permalänk
Medlem
Skrivet av batman:

Är inte Cooler Master Hyper 212 EVO bättre?
De hade ju från början tänk använda sig utav den på Datorn men när de fick veta att den skulle sluta säljas så hittade de en annan istället.

Inet har den fortfarande i lager desutom:
http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Tror inte det spelar någon större roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror inte det spelar någon större roll.

Okej, blir nog en Hyper 212 såfall tyckte fläkten på den andra såg ut som en plastleksak