Microsoft tvingas döpa om Skydrive

Permalänk
Medlem

Som sagt, patentskydd har spårat ur totalt.
Ska inte Hello Kitty ta patent på ordet Hello också?
Personligen tycker jag det är urbota dumt med hela fenomenet "sky, molnlagring etc"
Finns ingen förankring till syftet. Bättre att kalla det cave/grottlagring, underjord/underground etc, då flertalet servrar (lagring står i grottor/underjord.
Sen att jag personligen aldrig skulle lagra något utanför min egen dator, mobil etc är en annan femma.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att företag är så barnsliga.

Storhetsvansinne.

Permalänk
Medlem

SkyDrive och SkyFall

Så är det M16 som ligger egentligen bakom att Microsoft måste byta? gör inte Microsoft så skickar M16 James Bond 007 på dom. haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, roligt att de kan komma och klaga på sånt här när MS har använt namnet Skydrive i ett antal år nu och om British Sky Broadcasting hade brytt sig om sitt Sky så hade de väl kunnat klaga på dem från början och inte komma några år efter. Efterkloka britter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Nu är ju Absolut inget bra exempel, eftersom de (Pernod Richard) själv är duktiga på att göra varumärkesintrång (Absolut Purity vs Purity Vodka)
Men håller med många av ovanstående, vanliga ord borde man INTE få kunna namnskydda.

Det var långt innan V&S blev sålda till Pernod 2008 utav Svenska staten, som de styvnackat började dra andra inför rätta för varumärkes intrång. Och har inget med Pernods eget handlande att göra. Läs på innan du dömer andra kommentarer.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Kunde inte sky kläckt ur sig det här tidigare eller har processen pågått länge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Löjligt. Sen vet ni redan vad jag tycker om molnbaserad lagring som rendering: fullständigt meningslöst.

Vet ni redan?
Rendering på en molntjänst (?) kan du berätta lite mer.
Backup på molnet är en fin extratjänst, om nu huset skulle brinna ner, samtidigt som vännens hus sprängs,som sitter på en backuphårddisk.
Då kan det vara fint med molnet som en liten extra backup, med just dom där filerna som betyder så mycket för en.

Men det är klart, molnet passar inte alla, speciellt inte dom som har en överschizofreni på att "alla sitter och tittar på deras bilder/dokument som är viktiga"

Själv brukar jag hålla med i rättsprincipen när det gäller varumärkesintrång/patent då rätt skall vara rätt.

Men detta är lite för långsökt (nästan löjligt) jag tror att Microsoft hade vunnit i rätten om dom hade kämpat vidare istället för att gå med på en uppgörelse.

Skydrive är väl ett ord, Sky Broadcasting Group är väl tre ord. fattar det inte, det går ju inte att ta fel på.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De stämde väl någon frukthandlare för att de försökt registrera domänen a.pl och denne tvingades lämna ifrån sig domänen till apple, så allt går tydligen.

I USA finns en matbutik som heter Apple Market...

Vad som helst borde inte kunna patenteras,
någon IQ-befriad person som hittat på systemet antar jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

I USA finns en matbutik som heter Apple Market...

Vad som helst borde inte kunna patenteras,
någon IQ-befriad person som hittat på systemet antar jag

Jag har för mig att Android Market bytte namn till Google play Store för att något företag surnade till.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

SkyNet? )

Permalänk
Snusfri

Alla dessa patentstrider som ökat de senaste åren är fruktansvårt patetiska.
Visst finns det vissa som man kan förstå, men som detta tex, Skydrive använder bara ordet "Sky" som en del namnet på sin tjänst och logorna liknar inte varrandra någonstans.

Sky är inte speciellt omtyckta i UK enligt många fotbollsvänner jag har där heller.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rektor:

Vilka troll.
Microsoft inkräktar ju inte alls på Sky Broadcasting.

Det är ju inte så att brittiska Sky Broadcasting har någon molntjänst, då hade man förstått.

Det här är ju som om Apple skulle stämma frukthandlare för att deras företag heter "Johnny's Apples".

Det är ju helt olika branscher!

Tråkigt för Microsoft.

Skrivet av skog1s:

Men detta är lite för långsökt (nästan löjligt) jag tror att Microsoft hade vunnit i rätten om dom hade kämpat vidare istället för att gå med på en uppgörelse.

Skydrive är väl ett ord, Sky Broadcasting Group är väl tre ord. fattar det inte, det går ju inte att ta fel på.

Sky är ett stort företag och erbjuder många tjänster som heter något med "Sky …". Fortfarande ska det mycket till om det inte handlar om just samma bransch, som du säger.

Dock så driver Sky även Sky Broadband, vilket ju är om inte exakt så väldigt nära samma bransch som Skydrive. Högst troligen har detta varit en faktor i beslutet. Om Sky skulle vilja lägga till en molntjänst till sitt bredbandserbjudande (vilket är vanligt att ISP:er gör) så skulle det bli ett lurigt läge. Varumärkeslagar är till för att förhindra just dessa saker, så jag tycker att domen i sig låter rimlig sett med tanke på gällande lagar.

Faktum är att Sky faktiskt erbjudit just en molnlagringstjänst tidigare under namnet Sky Store and Share. Den är nedlagd, men att säga att det handlar om "helt olika branscher" är inte sant.

Vad gäller "Johnny's apples" så nä: om det handlar om en fruktaffär så är det inga problem (själv går jag ibland förbi Apple Hotel). Dock kan det nämnas att datorföretaget Apple Computer ("Apple" i folkmun) och skivbolaget Apple Records (Beatles skivbolag) råkade i luven på varandra redan 1978 när Apple Computer bildades. Apple Computer betalade en symbolisk summa ($80 000) till Apple Records, mot löftet att de inte skulle ge sig in i musikbranschen. Därför vevades hela historien upp igen när Apple gjorde sin Ipod och iscensatte Itunes. Även om Apple inte var ett regelrätt skivbolag så räcker det alltså att agera i någorlunda samma bransch för att varumärkeslagstiftning ska kicka in. Därför är Skydrive i ljuset av Sky Broadband problematiskt, och om Microsoft trodde att de skulle vinna så hade de i ljuset av sin historik säkerligen inte gett sig.

Microsoft själva har gjort anspråk på varumärket "Windows" i datorsammanhang. Ett problem är att alltför "vanliga" ord inte är berättigade till lagligt skydd ur varumärkessynpunkt (till skillnad från vad många i tråden teoretiserar kring). Microsoft stämde "Lindows" (ett Debian/Ubuntu-baserat OS) för varumärkesintrång, men Lindows hade pengar nog att skramla fram advokater att försvara sig. Microsoft försökte få ett preliminärt beslut i frågan innan själva rättegången för att stoppa distributionen av Lindows, men åkte på pumpen då domaren ansåg att "Windows" var ett för allmänt begrepp — inte bara för att det var ett vanligt ord, utan för att Xerox, Apple och andra företag hade använt just denna term för att beskriva just det som Microsoft syftade på med sitt varumärke. I stället för att gå till faktisk rättegång och riskera att få det fastslaget att så var fallet och öppna för andra aktörer att använda varumärket "Windows" så valde Microsoft att köpa namnet "Lindows" för $20 miljoner för att lägga ner fallet.

Men om "Windows" är ett för vanligt ord, varför skulle då "Sky" inte också vara för vanligt? Det handlar även om i vilket sammanhang det används. "Windows" syftade på fönsterhanteringen, dvs en vedertagen term för en företeelse vanlig i just grafiska OS. "Sky" i sammanhanget syftar inte på någon direkt teknisk term, utan är just ett varumärke, på samma sätt som "Apple" visserligen är ett vanligt ord men ändå når upp till varumärkesskydd i t ex datorbranschen, då den inte beskriver något om branschen i sig. Om denna distinktion inte funnits så hade företag mer eller mindre bara kunnat döpa sig till helt egna påhittade bokstavskombinationer för att inte riskera att missa sitt varumärkesskydd.

Microsoft valde ju dock högst troligen inte namnet "Sky" med intentionen att inkräkta på BSkyBs domäner, utan vad som hänt här är att termen "moln" börjat användas i datorsammanhang, varpå "himmel" börjat ligga nära till hands. Det är ovanliga omständigheter.

Man kan notera att det var en liten pajasnyhet i Sverige för några månader sedan om att Google efter påtryckningar fått Språkrådet att ta bort "ogooglebar" ur en lista med nya ord. Det må tyckas groteskt fånigt, men det handlar återigen om varumärkeslagstiftning världen över: om "googla" skulle bli totalt synonymt med "söka på internet" (vilket det kan argumenteras för redan har hänt i viss mån) så skulle företaget Google kunna tappa rätten att skydda denna term. Microsoft skulle kunna starta söktjänsten "Microsoft Google", med motivering: "vadå, 'google' betyder ju bara 'sök'", osv. Det skulle vara negativt för företaget Google, och därför jobbar de för att hindra att ordet blir för vanligt (vilket är lite paradoxalt i och med att de säkert vill att alla ska vara bekanta med ordet, men men). Nyhetsrapporteringen och folks reaktioner på densamma var, låt oss säga "lite bristfällig" angående varför Google ville stoppa ordet.

Skrivet av Åkan:

Hmm, roligt att de kan komma och klaga på sånt här när MS har använt namnet Skydrive i ett antal år nu och om British Sky Broadcasting hade brytt sig om sitt Sky så hade de väl kunnat klaga på dem från början och inte komma några år efter. Efterkloka britter.

Skrivet av jocke92:

Kunde inte sky kläckt ur sig det här tidigare eller har processen pågått länge?

Det står i artikeln att processen pågått under året. Det är måhända så att Sky planerar att ge sig in på just molnlagring inom kort (de har erbjudit detta tidigare, som jag nämnde ovan), eller att de inte sett negativa effekter förrän "Skydrive" börjat bli ett invant namn. Det skulle också kunna vara en sorts dold "bait and switch"-taktik för att först låta Microsoft investera stora resurser i namnet innan de börjar prata om varumärkesintrång, men med ett så stort företag som Sky så känns det som en mer långsökt förklaring än de jag nämnde tidigare i stycket.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har för mig att Android Market bytte namn till Google play Store för att något företag surnade till.

Relaterat till detta och det jag skrev i inlägget ovan så har Apple och Amazon nyligen avslutat en process där Apple ville hindra Amazon från att kalla sin programvaruaffär för "App Store" genom varumärkeslagstiftning. Deras case var dock rätt svagt just av den anledning Google ville hindra när de stoppade "ogooglebar" — de har jobbat in "app" så till den grad att det numera är den generiska termen för "program" på mobila enheter. En "app store" är helt enkelt då bara en "affär där man köper program", vilket inte är möjligt att skydda.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Hur kommer det gå för TV kanalen SKY News?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sky_News

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xverminator:

Hur kommer det gå för TV kanalen SKY News?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sky_News

Troligen alldeles utmärkt, om man t ex läser Wikipediasidan du länkade som innehåller bl a:

Skrivet av Wikipedia:

Sky News ägs av BSkyB […]

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

How fun

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FreeNAS 3U | 8GB | 2x2x3TB ProxMox i7-8700K | 32GB Desktop Dell 22" | Benq 22" | i5-smth | 16GB | Intel 520 120GB | 500GB | Arch

Permalänk
Avstängd

Först Metro UI, nu SkyDrive!
Det säger en hel del om företagskulturen inom Microsoft.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Det här är ju som om Apple skulle stämma frukthandlare för att deras företag heter "Johnny's Apples".

Fast det skulle ju inte förvåna mig direkt.
Som så många här säger så har detta spårat ur för länge sen.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Metro kan jag förstå men inte Skydrive. Tycker det är riktigt fult gjort från SKY...

Visa signatur

- Det är inte lätt när det är svårt...
- Jag har alla stall inne hos hästarna!
- Stenar är hårda men när man tar på dem så spänner de sig.

Permalänk
Medlem

MS kanske borde kolla upp patent innan de väljer namn på sina produkter. Just saying.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har för mig att Android Market bytte namn till Google play Store för att något företag surnade till.

Har för mig det också.

Ontopic
Om man kollar på ms historia senaste året så har de tvingats byta namn på fler saker någon som kollade på dev snacket innan nt 6.2 kom ut. De hade en programdel som de kallade metro, som de senare påstod var ett arbetsnamn och inte als så som med aero att det skulle vara ett slutgiltigt namn. Host, host, Menar Modern UI.
Undrar fortfarande om nästa UI kommer heta More Moderner UI eller Next Generation Modern UI.

Edited:

Edit3:
phz
bra skrivet. angående app store fatar jag fortfarande inte. Men det kan vara att jag är lite för datornördig för att inte minnas att vi använte app som förkortning för applikation sen åtminstone då jag började lära mig mer om datorer dvs lång efter appel startade och endast ca 17år sedan. Men vad jag förstått om amerikans lagstiftning så kan man förlora rätten till sitt namnskydd om man inte driver processer mot andra som använder liknande eller samman namn.
Delvis off topic.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

phz
bra skrivet. angående app store fatar jag fortfarande inte. Men det kan vara att jag är lite för datornördig för att inte minnas att vi använte app som förkortning för applikation sen åtminstone då jag började lära mig mer om datorer dvs lång efter appel startade och endast ca 17år sedan. Men vad jag förstått om amerikans lagstiftning så kan man förlora rätten till sitt namnskydd om man inte driver processer mot andra som använder liknande eller samman namn.
Delvis off topic.

Rätt on-topic ändå tycker jag, i och med att nyheten handlar om varumärkesskydd.

"App" användes inte som förkortning för "application" innan det mobila intåget i någon större skala. I början var det många som tyckte att det bara var fånigt eftersom vi redan hade ordet "program" (jag tycker personligen fortfarande det är rätt fånigt och undviker ordet "app" om jag kan). "App" har ju dock kommit att symbolisera just "program för smartphone/tablet" i folkmun, och tre bokstäver är färre än 26, så visst.

Problemet med Apples "App store" och varumärkesskydd var att ordet "app" fick just denna allmänna betydelse (cf. "App" voted 2010 word of the year by the American Dialect Society). Det var inte längre "program till Apples produkter", utan just generellt "program för mobila enheter". När denna betydelseglidning skett så är det inte längre rimligt att få behålla skyddet. Det är detta som Google försöker undvika genom att inte låta "googla" bli ett alltför vedertaget ord för "söka", även om "app" ligger klart sämre till i och med att det bara är en förkortning på "application" vilket i sig är ett vedertaget ord.

Ja, om man inte försvarar sitt varumärkesskydd så tappar det i värde. Det är en mekanism för att undvika situationer som att företag A skulle ruva på sitt namn tills inkräktande företag B blivit stort och investerat mycket pengar i sitt varunamn och först stämma B, med baktanken att det nu ska vara så jobbigt för B att byta namn att de kan komma att betala en mycket högre summa till A för att slippa detta. Om det däremot är rimligt att inga processer drivits just för att A kanske inte känt till B, och/eller B tidigare verkat i en bransch där sammanblandning av namnen inte var sannolik, så "straffas" inte A:s varumärkesskydd för detta. Denna bit är främst till för att undvika just medvetna "mörkningar" av varumärkesskydd för att göra andra aktörer alltför investerade i sina namn innan man attackerar.

Att det tagit flera år från det att Skydrive instiftades till det att BSkyB reagerade kan bero på många saker. Kanske var reklamen för Skydrive inte så aggressiv tidigare i Storbritannien att BSkyB brydde sig, eller så har Microsoft och BSkyB haft interna förhandlingar som kraschat efter en längre tid. Det är svårt att veta när man bara får den korta nyhet som publicerats i media.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

MS kanske borde kolla upp patent innan de väljer namn på sina produkter. Just saying.

Sen när kan man patentera ett namn?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Erkett:

Metro kan jag förstå men inte Skydrive. Tycker det är riktigt fult gjort från SKY...

Metro kan jag inte alls förstå eftersom Metro = tunnelbana på engelska. DVS ett helt vanligt ord precis som Windows, Apple eller Sky. Lägg ner idiotin. Företag som försöker stämma för korkade, vanliga ord borde automatiskt få grova böter!

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett plus, gillade inte namnet SkyDrive. Men blir väl "Modern Cloud Magic" som blir nya namnet tillsammans med "Modern UI".

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Rätt on-topic ändå tycker jag, i och med att nyheten handlar om varumärkesskydd.

"App" användes inte som förkortning för "application" innan det mobila intåget i någon större skala. I början var det många som tyckte att det bara var fånigt eftersom vi redan hade ordet "program" (jag tycker personligen fortfarande det är rätt fånigt och undviker ordet "app" om jag kan). "App" har ju dock kommit att symbolisera just "program för smartphone/tablet" i folkmun, och tre bokstäver är färre än 26, så visst.

Problemet med Apples "App store" och varumärkesskydd var att ordet "app" fick just denna allmänna betydelse (cf. "App" voted 2010 word of the year by the American Dialect Society). Det var inte längre "program till Apples produkter", utan just generellt "program för mobila enheter". När denna betydelseglidning skett så är det inte längre rimligt att få behålla skyddet. Det är detta som Google försöker undvika genom att inte låta "googla" bli ett alltför vedertaget ord för "söka", även om "app" ligger klart sämre till i och med att det bara är en förkortning på "application" vilket i sig är ett vedertaget ord.

Ja, om man inte försvarar sitt varumärkesskydd så tappar det i värde. Det är en mekanism för att undvika situationer som att företag A skulle ruva på sitt namn tills inkräktande företag B blivit stort och investerat mycket pengar i sitt varunamn och först stämma B, med baktanken att det nu ska vara så jobbigt för B att byta namn att de kan komma att betala en mycket högre summa till A för att slippa detta. Om det däremot är rimligt att inga processer drivits just för att A kanske inte känt till B, och/eller B tidigare verkat i en bransch där sammanblandning av namnen inte var sannolik, så "straffas" inte A:s varumärkesskydd för detta. Denna bit är främst till för att undvika just medvetna "mörkningar" av varumärkesskydd för att göra andra aktörer alltför investerade i sina namn innan man attackerar.

Att det tagit flera år från det att Skydrive instiftades till det att BSkyB reagerade kan bero på många saker. Kanske var reklamen för Skydrive inte så aggressiv tidigare i Storbritannien att BSkyB brydde sig, eller så har Microsoft och BSkyB haft interna förhandlingar som kraschat efter en längre tid. Det är svårt att veta när man bara får den korta nyhet som publicerats i media.

App användes väl under Amiga tiden eftersom Application inte fick plats i restriktionerna av filsystemet.

Skrivet av LeVvE:

Tycker det är ett plus, gillade inte namnet SkyDrive. Men blir väl "Modern Cloud Magic" som blir nya namnet tillsammans med "Modern UI".

Någon bar eller tillverkare i Amsterdam har detta namnet med säkerhet.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fafne:

Först Metro UI, nu SkyDrive!
Det säger en hel del om företagskulturen inom Microsoft.

Vad menar du?
Vad säger det om kulturen inom företaget att dem tvingas döpa om Skydrive?
Ännu ett inlägg som bara är ute efter att provocera?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023