3 partioner(?) på datorn

Permalänk
Medlem

3 partioner(?) på datorn

Hej! Jag har av misstag för ca 2 år sedan skapat en partion på min hårddisk med ca 90% av allt minne, som jag sedan gjorde till min "primära" för att lösa problemet. Nu är det så att min andra partion, dvs (C: ), har totalt 50GB av minne och allt är fullt. Hur kan jag föra över minne från min primära till min sekondära?

Som det ser ut nu så har jag följande:

(C: ) = 50GB (Fullt) (E: ) = 400GB (200 ledigt)

Sedan har jag även en helt ny partion jag råkade skapa precis nu som inte är allokerad. (20 GB).

Mvh

Permalänk
Medlem

gör som på videon. stäng av musiken bara http://www.youtube.com/watch?v=vIWh5sFdtcw

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du lägga upp en screenshot på disken från diskhanteraren, så vi får se hur det ser ut?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kalutti:

Hej! Jag har av misstag för ca 2 år sedan skapat en partion på min hårddisk med ca 90% av allt minne, som jag sedan gjorde till min "primära" för att lösa problemet. Nu är det så att min andra partion, dvs (C: ), har totalt 50GB av minne och allt är fullt. Hur kan jag föra över minne från min primära till min sekondära?

Som det ser ut nu så har jag följande:

(C: ) = 50GB (Fullt) (E: ) = 400GB (200 ledigt)

Sedan har jag även en helt ny partion jag råkade skapa precis nu som inte är allokerad. (20 GB).

Mvh

denna länk är också bra att använda: http://dator8.info/18/2011/11/Hur-uppgraderar-man-en-harddisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeenFo:

gör som på videon. stäng av musiken bara http://www.youtube.com/watch?v=vIWh5sFdtcw

Jag har det exakt som han har vid minut 0.51. Men jag kan inte uttöka min C: partition, endast krympa den. ("Uttöka Volym" är med i alternativen när jag högerklickar på volymen, men just det valet är inte möjligt att klicka på). Varför?

Permalänk
Medlem

jag är inte 100 men det kan nog bero på att windows använder den partioten också. Är partioten tom?

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Partion C: som jag vill uttöka har windows i sig, men den partion som jag vill föra över in till C: är helt tom

Permalänk
Medlem

finns det någon dold fil på den?

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Om du inte lyckas utöka C: partitionen med Windows egna Diskhantering så kan du använda EaseUS® Partition Master 9.2.2 Free Edition som enligt denna sida skall fungera bra för att utöka partitioner på systemdisken http://www.partition-tool.com/personal.htm

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalutti:

Partion C: som jag vill uttöka har windows i sig, men den partion som jag vill föra över in till C: är helt tom

För att utöka en partition måste utrymmet vara oallokerat, dvs helt ledigt efter partitionen du vill utöka så det får inte finnas en partition på utrymmet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardware guy:

För att utöka en partition måste utrymmet vara oallokerat, dvs helt ledigt efter partitionen du vill utöka så det får inte finnas en partition på utrymmet.

Problemet är att första inlägget ger en lite osäker bild av hur partitionerna ligger på disken, det var därför jag önskade en bild från diskhanteraren. Men det kanske bara är jag som missförstått. Jag fick känslan av att C: inte ligger först.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro