Permalänk
Medlem

Köpa kylare för Haswell i7-4770k

Hej,
Jag ska bygga en dator för ca 14k och vill ha lite hjälp vad gäller Intels nya Haswell processorer.
På inköpslistan har jag lagt till ett "CoolerMaster Storm Stryker" chassi som jag planerat ska rymma alla komponenter, men nu är jag osäker vad jag ska ha för processor kylare till en i7 4770k.

Jag har kollat på bl.a.:
Corsair H100i
NZXT Kraken X60
Noctua NH-D14

Jag har alltså plats för:
Top: 200mm fan x 1, 1000 RPM, 23 dBA (converted to 120/140mm fan x 2)
CPU cooler height: 186.0 mm

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa för kylare som även ska fungera med överklockning, ange gärna om ni har andra alternativ?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

Tycker H100i låter som ett suveränt val om du inte vill bygga eget vattensystem

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast

Köp samma som mig! Presterar jämnbra med H100 men typ 17 decibel tystare och är avsevärt mycket billigare. Eller så tar du extremmodellen som är lika högljudd men kyler mycket bättre...

Permalänk
Medlem

Om du kommer va bra luftflöde i chassit kan du lika gärna köra på en sjysst luftkylare istället för sluten vattenkylning.
Du får bra/tysta fläktar medföljande vid köp av t ex noctua nh-d14

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk

Jag går från D14 till riktig vattenkylning pga att 4770k är het som lava. Jag har funderat på slutet system men kör istället med redig vattenkylning.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Hedersmedlem

*** bumpning ***

Jag har raderat ett inlägg eftersom det bryter mot forumregeln om bumpning. Alla ska få lika möjligheter att synas i forumet.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Kör med den till min 4770K. Kommer upp i ca. 87C med Aida64 FPU-tested. 4.3 GHz / 1.218V.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Hej,
Jag ska bygga en dator för ca 14k och vill ha lite hjälp vad gäller Intels nya Haswell processorer.
På inköpslistan har jag lagt till ett "CoolerMaster Storm Stryker" chassi som jag planerat ska rymma alla komponenter, men nu är jag osäker vad jag ska ha för processor kylare till en i7 4770k.

Jag har kollat på bl.a.:
Corsair H100i
NZXT Kraken X60
Noctua NH-D14

Jag har alltså plats för:
Top: 200mm fan x 1, 1000 RPM, 23 dBA (converted to 120/140mm fan x 2)
CPU cooler height: 186.0 mm

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa för kylare som även ska fungera med överklockning, ange gärna om ni har andra alternativ?

Om du är intresserad av corsair h100 och kraken x60 så borde du även ta en kik på
SilverStone Tundra TD02 240mm

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Jag kan också lägga till att detta är min blivande rig (fortfarande osäker på kylaren):
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=126130...

Eenligt många kommentarer på t.ex. prisjakt verkar det som att h100i har bringat mer skada än nytta....

HUR ska jag göra? D:

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Jag kan också lägga till att detta är min blivande rig (fortfarande osäker på kylaren):
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=126130...

Eenligt många kommentarer på t.ex. prisjakt verkar det som att h100i har bringat mer skada än nytta....

HUR ska jag göra? D:

Ska du övercklocka?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Ska du övercklocka?

Troligtvis ja, men inte i år...kan nh-d14 räcka då tills den dag jag ska överklocka?

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectricPulze:

Troligtvis ja, men inte i år...kan nh-d14 räcka då tills den dag jag ska överklocka?

Ja absolut, funkar nog bra med övercklock också Men vet inte vilka temps som är "normala" på haswell cpu. Jag har en ivy 3570k och maxar på runt 85 grader, 75 bf3 max. Vet inte jättemycket om övercklock men antar det är ok temps för mig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit