Tips på vart man kan få tag på komponentkabeln till GC

Permalänk
Medlem

Tips på vart man kan få tag på komponentkabeln till GC

Hej, har tänkte skaffa ett gamecube för att spela Mario Kart Double Dash via system link (wii har inte support for system link).

Att hitta en komponentkabel har dock visat sig vara väldigt svårt och skulle därför gärna ta emot tips på vart man kan fiska upp en för ett hyggligt pris.

Mvh/Henrik

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att N64, och Gamecube använder samma kablar, men bättre du googlar upp detta.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Jag har för mig att N64, och Gamecube använder samma kablar, men bättre du googlar upp detta.

Än om så är fallet så behöver man nintendos componentkabel till GC för deras DAC chip är gjord för gamecubens digital utgång.

Permalänk
Medlem

Vad jag sett på Ebay så kostar komponent-kablarna från Nintendo extremt mycket pengar p.g.a. av att de är sällsynta. De verkar ligga i intervallet 1000kr och uppåt, beroende på skick då givetvis.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=gamecube+component

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vad jag sett på Ebay så kostar komponent-kablarna från Nintendo extremt mycket pengar p.g.a. av att de är sällsynta. De verkar ligga i intervallet 1000kr och uppåt, beroende på skick då givetvis.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=gamecube+component

Nintendo GameCube HD High Definition Component Cable **VERY RARE** UPDATED 7/23!
Buy It Now US $5,000.00

YIKES!!

Andra som säljer för runt $200, ganska saftigt det också. Då spelar jag hellre på komposit eller kör GameCube spelen på en Wii istället (Jag har Wii Component cable, dock inte Nintendo original).
Åtminstone när jag har kört på tjocktv (CRT) så har jag tyckt att det varit bra bild på GameCube med komposit eller Scart in i TV.

Lite konstigt att Wii U är Nintendos första konsol som är anpassad för platt tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Nintendo GameCube HD High Definition Component Cable **VERY RARE** UPDATED 7/23!
Buy It Now US $5,000.00

YIKES!!

Andra som säljer för runt $200, ganska saftigt det också. Då spelar jag hellre på komposit eller kör GameCube spelen på en Wii istället (Jag har Wii Component cable, dock inte Nintendo original).
Åtminstone när jag har kört på tjocktv (CRT) så har jag tyckt att det varit bra bild på GameCube med komposit eller Scart in i TV.

Lite konstigt att Wii U är Nintendos första konsol som är anpassad för platt tv.

Som jag skrev så kan jag inte köra på Wii eftersom Wii inte stödjer system link.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ens PAL system har stöd för komponentkabeln.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag tror inte ens PAL system har stöd för komponentkabeln.

Jo de gamla har det men PAL spelen har bara stöd för 480i, så man måste använda NTSC spelen på PAL systemet vilket går utmärkt med freeloader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vad jag sett på Ebay så kostar komponent-kablarna från Nintendo extremt mycket pengar p.g.a. av att de är sällsynta. De verkar ligga i intervallet 1000kr och uppåt, beroende på skick då givetvis.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=gamecube+component

Håller med, vet att de är dyra själv känner jag att smärtgränsen går på 800kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Som jag skrev så kan jag inte köra på Wii eftersom Wii inte stödjer system link.

Du menar BBA (BroadBand Adapter) ?
Jag har visserligen bara använt min BBA för att leka lite med homebrew. Men det fungerar alldeles utmärkt att använda BBA när man har Gamecuben inkopplad via komposit/scart.

Nu fanns det andra som sålde kablar dyrt men inte lika extremt löjligt dyrt.
Men skulle ända alternativet vara att punga ut $5000 för en Gamecube komponent kabel så skulle skillnaden mot komposit/scart få vara i storleksordning som att gå från Commodore 64 till en speldator med Core i7 och GeForce GTX Titan för att jag kanske skulle tycka att det är värt det.

Skrivet av [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_GameCube_Broadband_Adapter_and_Modem_Adapter]Wikipedia - Nintendo GameCube Broadband Adapter[/url]:

Games that support Nintendo GameCube Broadband Adapter and Modem Adapter Title Developer(s) Online/LAN Play[a] Homeland Chunsoft Online Phantasy Star Online Episode I & II Sonic Team Online Phantasy Star Online Episode I & II Plus Sonic Team Online Phantasy Star Online Episode III: C.A.R.D. Revolution Sonic Team Online Mario Kart: Double Dash!! Nintendo LAN 1080° Avalanche NST LAN Kirby Air Ride HAL Laboratory LAN

Jag har visserligen både Phantasy Star Online Episode I & II och Mario Kart: Double Dash.
Även om kabeln kostar $200 så tycker jag det är acceptabelt att välja mellan att köra offline på Wii eller över nätet på GameCube med komposit/scart för dessa två spel.

Jag har Wii Component cable och ärligt talat så tyckte jag inte att det var såååå stor skillnad mellan komponent och komposit/scart på Wii. I så fall var det större skillnad när jag först hade PS3 inkopplad via komposit/scart och sen bytte till HDMI.
Nu har jag visserligen inte testat Gamecube med komponent kabel, men det borde väl inte vara större skillnad än vad det är på Wii?

När det rör sig om så få titlar och skillnaden inte är jätte stor så tycker jag inte att det är något större problem. Men alla prioriterar olika.
Dessutom om man ska vara riktigt retro ska man köra GameCube och äldre (även Wii fungerar bra) på tjock tv och då är det ganska ovanligt med komponent ingång(ar) ändå.

Permalänk
Medlem

Här kostar 35:- med fri frakt :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Här kostar 35:- med fri frakt :).

Det är komposit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det är komposit.

Jaha... Är inte det ungefär samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

Jaha... Är inte det ungefär samma sak?

Nä komponent har en sladd för var färg kanal. I komposit går all genom en kabel. komponent har bättre bild.

Permalänk
Medlem

Den här då? Den är för Wii dock, vet inte hur kontakten ser ut på Gamecube. http://www.tmart.com/Component-HDTV-High-Definition-Cable-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Den här då? Den är för Wii dock, vet inte hur kontakten ser ut på Gamecube. http://www.tmart.com/Component-HDTV-High-Definition-Cable-for...

Nej kabeln är helt annorlunda.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hur ser kontakten ut?... jag har aldrig ägt ett nintendo men jag förstår inte riktigt varför folk nämner Wii U i alla trådar om man googlar? har dom samma kontakt? Använder dom något chip från den konsolen och sätter i cuben?.. iaf.. länkar denna... http://www.amazon.com/Wii-HDMI-Adapter-BRAND-Nintendo-Mayflas...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

http://www.amazon.com/MADCATZ-MOV06155V-Universal-Component-N...

där är någon slags universalkabel... kanske funkar?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk

Du kan inte använda en RGB-kabel då (som kopplas in med SCART i TV:n)? Den ger väldigt bra bild, i princip lika bra som Gamecubens komponentkabel, åtminstone vansinnigt mycket bättre än kompositvideo.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Du kan inte använda en RGB-kabel då (som kopplas in med SCART i TV:n)? Den ger väldigt bra bild, i princip lika bra som Gamecubens komponentkabel, åtminstone vansinnigt mycket bättre än kompositvideo.

Jo, RGB är det näst bästa valet, men bara komponent stödjer 480p :), btw diggar ditt namn, mitt wifi nätverk heter Sparriskrigaren :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

http://www.amazon.com/MADCATZ-MOV06155V-Universal-Component-N...

där är någon slags universalkabel... kanske funkar?

Tyvär inte, bara Nintendos egna komponentkabel fungerar (och existerar) eftersom den kabeln har ett speciellt DAC chip som gör progressive scan möjligt (av någon idiotisk anledning valde de att installera chipet i kabeln ist för konsolen... Detta gjorde det inte lönsamt för tredjepartstillverkare att kopiera kabeln, som slutades att tillverkas när det framkom att mindre än 1% av alla gamecube ägare hade en, tror det var 2004 (i samband med att man slutade göra kabeln försvann även digital out på gamecuben).

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Du menar BBA (BroadBand Adapter) ?
Jag har visserligen bara använt min BBA för att leka lite med homebrew. Men det fungerar alldeles utmärkt att använda BBA när man har Gamecuben inkopplad via komposit/scart.

Nu fanns det andra som sålde kablar dyrt men inte lika extremt löjligt dyrt.
Men skulle ända alternativet vara att punga ut $5000 för en Gamecube komponent kabel så skulle skillnaden mot komposit/scart få vara i storleksordning som att gå från Commodore 64 till en speldator med Core i7 och GeForce GTX Titan för att jag kanske skulle tycka att det är värt det.

Jag har visserligen både Phantasy Star Online Episode I & II och Mario Kart: Double Dash.
Även om kabeln kostar $200 så tycker jag det är acceptabelt att välja mellan att köra offline på Wii eller över nätet på GameCube med komposit/scart för dessa två spel.

Jag har Wii Component cable och ärligt talat så tyckte jag inte att det var såååå stor skillnad mellan komponent och komposit/scart på Wii. I så fall var det större skillnad när jag först hade PS3 inkopplad via komposit/scart och sen bytte till HDMI.
Nu har jag visserligen inte testat Gamecube med komponent kabel, men det borde väl inte vara större skillnad än vad det är på Wii?

När det rör sig om så få titlar och skillnaden inte är jätte stor så tycker jag inte att det är något större problem. Men alla prioriterar olika.
Dessutom om man ska vara riktigt retro ska man köra GameCube och äldre (även Wii fungerar bra) på tjock tv och då är det ganska ovanligt med komponent ingång(ar) ändå.

Intressanta synpunkter, det är för spelet Mario Kart Double Dash som jag vill köra på gamecube, system link är LAN läget på gamecube systemet och som du sa så behöver man en BBA för att det ska funka vilket inget wii system har stöd för. Hade kunnat köra komposit/RGB på kuben när jag kör online och komponent när jag kör offline på ett wii men nu har jag iinte kvar mitt wii längre för jag tänkte köpa ett Wii U när Mario Kart 8 lanseras.

Om jag köper kabeln så lär det bli dyrt men jag lär samtidigt få tillbaka de pengarna dagen jag säljer kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Hur ser kontakten ut?... jag har aldrig ägt ett nintendo men jag förstår inte riktigt varför folk nämner Wii U i alla trådar om man googlar? har dom samma kontakt? Använder dom något chip från den konsolen och sätter i cuben?.. iaf.. länkar denna... http://www.amazon.com/Wii-HDMI-Adapter-BRAND-Nintendo-Mayflas...

Så här ser den ut