Är verkligen Sandforce så kasst?

Permalänk
Medlem

Är verkligen Sandforce så kasst?

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en SSD, då jag vill ha den där känslan när datorn startar på mindre än 20 sekunder.
Mitt enda problem är att jag inte har så mycket pengar, och jag undrar då, är verkligen Sandforce så kasst?

Den SSD jag kollat mest på är denna https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SV300S37A%2f120G , framförallt då det finns en alinabutik i Norrköping, och jag undrar då, om jag aldrig haft en SSD förut, är Sandforce så kasst i jämförelse med andra styrkretsar? Jag undrar även vad problemet med Sandforce är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en SSD, då jag vill ha den där känslan när datorn startar på mindre än 20 sekunder.
Mitt enda problem är att jag inte har så mycket pengar, och jag undrar då, är verkligen Sandforce så kasst?

Den SSD jag kollat mest på är denna https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SV300S37A%2f120G , framförallt då det finns en alinabutik i Norrköping, och jag undrar då, om jag aldrig haft en SSD förut, är Sandforce så kasst i jämförelse med andra styrkretsar? Jag undrar även vad problemet med Sandforce är.

Dagens SF är nog inte så farliga. De har ett enormt dåligt rykte för att de historiskt sett har haft mycket problem.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv

Helgkampanj på Samsungdisk, så slipper du helt tänka på Sandforce.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=MZ-7TD120BW

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Helgkampanj på Samsungdisk, så slipper du helt tänka på Sandforce.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=MZ-7TD120BW

Köpköpköp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Helgkampanj på Samsungdisk, så slipper du helt tänka på Sandforce.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=MZ-7TD120BW

Sure, samsung i all ära osv, men så usla är inte sandforcediskar, kört med det i hushållet sen start i princip, och nästan aldrig haft strul, den där v300 disken är dessutom snabbare rent generellt och firmwareproblemen som varit med sandforce kan man nog anse är rätt så överdrivna numera med tanke på dels nyare chipset och nya firmwares de skeppas med

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Inaktiv

Sandforce kör med komprimering. Det är största problemet med det. Beroende på vad man gör blir de ganska så sega. Finns andra som använder sig av betydligt mer stabila lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Helgkampanj på Samsungdisk, så slipper du helt tänka på Sandforce.

https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=MZ-7TD120BW

Ooo, ser faktiskt riktigt bra ut! Bara det att jag samtidigt bygger en dator till mina kusiners föräldrar, och ska som betalning få en SSD, så kommer att ta det i samma paket. Annars hade jag åkt och köpt en redan idag!

Skrivet av AxMi-24:

Sandforce kör med komprimering. Det är största problemet med det. Beroende på vad man gör blir de ganska så sega. Finns andra som använder sig av betydligt mer stabila lösningar.

Vad är problemet med detta? Antar att det inte är lika mycket minne som det står att det är, utan de komprimerar datan så att den får plats? (samt att detta tar prestanda/tid)

Permalänk
Medlem

Har en Intel 330 som är en sandforce-enhet, visserligen har den intels egna firmware, så inte helt sandforce dvs, men ändå. Har inte haft några som helst problem med den.

Sandforce har precis som så mycket annat fått ett dåligt rykte för att det var dåligt i början. I dagsläget är det inte några problem med de nyare ssd som har en sandforce-styrkrets.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Agillity 3 och än så lever den i alla fall. ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa en SSD, då jag vill ha den där känslan när datorn startar på mindre än 20 sekunder.
Mitt enda problem är att jag inte har så mycket pengar, och jag undrar då, är verkligen Sandforce så kasst?

Den SSD jag kollat mest på är denna https://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=SV300S37A%2f120G , framförallt då det finns en alinabutik i Norrköping, och jag undrar då, om jag aldrig haft en SSD förut, är Sandforce så kasst i jämförelse med andra styrkretsar? Jag undrar även vad problemet med Sandforce är.

Köpte min SSD (corsair force GT) runt januari 2012 och då hade jag några enstaka problem såsom att den bara försvann, inte ens bios såg den, så jag uppdaterade direkt till senaste firmware som fanns då (1.3.3) sen dess har jag aldrig haft problem med den, just nu så har den gått 12800 timmmar felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Vad är problemet med detta? Antar att det inte är lika mycket minne som det står att det är, utan de komprimerar datan så att den får plats? (samt att detta tar prestanda/tid)

För att få upp prestandan så använder sig SF utav kompression. Inget större problem i sig, men när du ska skriva ner en fil som inte går att komprimera så kan du inte räka med att få ut dom specade skrivhastigheterna. SF kan alltså vara väldigt seg vid hantering utav vissa typer utav filer.

Förr hade SF betydligt fler och större problem. Idag har dessa problem fixats och SF enheter är för vissa ett alternativ, men det är långt ifrån den vassaste styrkretsen på marknaden. Personligen skulle jag dock inte köpa en SF enhet pga att det finns betydligt intressantare enheter där ute i dagsläget

Visa signatur

Intel i7 860 @ 2,8 Ghz - Msi P55-GD65 - Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8 GB - 2 St XFX Radeon HD 5770 1GB - 2 St Crucial C300 64 Gb SSD - Fractal Design XL Black - Corsair TX 650W
Hp ProBook 4530s
iMac 20 tum från 2008
iPhone 3G 16 GB - iPhone 4 32 GB - iPhone 5 32 GB

Permalänk

Annars om budgeten tillåter så samsung evo 120GB eller intel 330/530 120GB

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kire6:

För att få upp prestandan så använder sig SF utav kompression. Inget större problem i sig, men när du ska skriva ner en fil som inte går att komprimera så kan du inte räka med att få ut dom specade skrivhastigheterna. SF kan alltså vara väldigt seg vid hantering utav vissa typer utav filer.

Förr hade SF betydligt fler och större problem. Idag har dessa problem fixats och SF enheter är för vissa ett alternativ, men det är långt ifrån den vassaste styrkretsen på marknaden. Personligen skulle jag dock inte köpa en SF enhet pga att det finns betydligt intressantare enheter där ute i dagsläget

Tack!

Skrivet av Schackmannen:

Annars om budgeten tillåter så samsung evo 120GB eller intel 330/530 120GB

Tyvärr så måste jag gå på pris. Har inte pengar till annat. (en evo hade annars varit högst upp på listan)

Permalänk
Medlem

Sandforce har varit väldigt instabilt, har ägt sandforce ssder sen 2009 och dom första var katastrof, från Agility 3 serien o framåt är det annorlunda, numera är deras firmware mycket mycket bättre.

Permalänk
Medlem

kort svar: nej

långt svar: för något/några år sen, vissa fåtal modeller annars nej.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Inget fel på Sandforce idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köp den där Kingston-disken.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A