Apples nästa Iphone kan innehålla fingeravtrycksläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slagt:

Sen tycker jag att Fingeravtryck och blodprov borde lämnas in enligt lag så fort man ha blivit myndig, har man rent mjöl i påsen så har man inget emot det.

Blodprov har alla som fötts i Sverige redan lämnat. Sjukhusen har DNA på alla som fötts sen 60 talet. Tyvärr får detta inte användas av polisen

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Vi får väl se

Ingenting att se. Det finns redan.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Tror folk har missat själva grejen med vad de försöker göra med denna teknik, och att folk har ramlat in på säkerhetsfrågan är för mig ett mysterium. Man försöker ju använda avläsningen till den mån att man nyttja det istället för att svepa med fingret, exemepl:

1. Du sveper med tummen och kameran startas
2. Du sveper med ditt pekfinger och du ringer din käraste etc

Sedan tycker jag det är lite synd att inte Sweclockers har tagit upp det här tidigare. Då diskussioner och viss indikation har funnits i månader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Ingenting att se. Det finns redan.

Har jag missat helt. Vilka mobiler då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Har jag missat helt. Vilka mobiler då?

Motorola Atrix.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Motorola Atrix.

Jaha, Motorola, men ingen "riktig" telefon då alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Jaha, Motorola, men ingen "riktig" telefon då alltså?

Trollförsök?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Trollförsök?

Lighten up dude, jag bara skojar! Det är ju inte som att man ser en motorola varje dag! Helt ärligt, jag hade glömt bort att de ens finns!

Permalänk
Inaktiv

Haha ni som åkt till USA vet att era fingeravtryck redan är i deras system.

No worries, ni är redan överbevakade

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Haha ni som åkt till USA vet att era fingeravtryck redan är i deras system.

No worries, ni är redan överbevakade

http://www.sweclockers.com/nyhet/17360-nsa-xkeyscore-avlyssna...

Det är du med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple är överrepresenterat. Att det då och då postas nyheter om övriga tillverkare och operativsystem märks knappt i jämförelse med hur mycket uppmärksamhet iPhone får här på Sweclockers.

Flera användare har vid flera tillfällen föreslagit att man som inloggad användare borde kunna välja vilken typ av artiklar man vill läsa, men de har inte fått något gehör, så därför fortsätter "gnället", vilket det för övrigt gnälls en jävla massa om. "Alla åsikter som inte är mina är gnäll"-clockers?

Tycker snarare att det är Apple-bashandet som är överrepresenterat. Det är väl inte särskillt mycket Apple-nyheter på SweClockers?

Sen är det klart man får ha en åsikt, men jag ser inte poängen med att skriva icke-konstruktiv kritik som att man inte bryr sig ett skit om något eller ironiskt ta upp att allt "Apple gör är ju guds gåva till mänskligheten". Gnäll utan substans är sådant som hör till "whine", inte kritik i sig.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Tycker snarare att det är Apple-bashandet som är överrepresenterat. Det är väl inte särskillt mycket Apple-nyheter på SweClockers?

Sen är det klart man får ha en åsikt, men jag ser inte poängen med att skriva icke-konstruktiv kritik som att man inte bryr sig ett skit om något eller ironiskt ta upp att allt "Apple gör är ju guds gåva till mänskligheten". Gnäll utan substans är sådant som hör till "whine", inte kritik i sig.

Fast är det så konstigt? Oavsett vad man tycker så är det ju faktiskt så att apple har en lång historia av att försöka (och även ofta får) ta patent på skitsaker som slide to unlock och typ "a generall method of doing anything in any way"-formuleringar, så att det börjar hagla syrliga kommentarer direkt är väl inget konstigt? Folk är väl helt enkelt luttrade?

Nej, apple är definitivt inte ensamma, men de är ofta omnämnda i sådanna sammanhang.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Hittade detta , ganska intressant:

Biometri suger ganska saftigt p.g.a :

Krångligt för användaren att använda jämfört ett certifikat.

Biometri ger inget skydd eller garanti mot att en Biometri inte hamnar på fel server i t.ex. en phising attack (detta är tekniskt omöjligt med certifikat).

Biometri kan bara sköta autentisering, men inte signering eller kryptering. Här kan certifikat göra alla tre sakerna.

Biometri ger inte single sign on. Det ger certifikat, Kerberos och SAML.

Biometri funkar inte för offlinedata, t.ex. autentisera en användare så att han får nå en krypterad folder/disk på t.ex. en laptop utan internetaccess. Det funkar certifikat jättebra för.

Biometri är ingen standard, dvs interop kan aldrig garanteras. Certifikat följer X509 standarden (RFC 2459) så interop funkar jättebra cross plattform.

Du kan aldrig få till en non-repudation med Biometri. Detta kräver certifikat.

Biometri kan bara autentisera användare och inte datorer eller tjänster.

Biometri gör en hård fysisk koppling mellan person och en användare. Dvs en användare som t.ex. har två konton p.g.a två helt olika roller (t.ex. admins som har userkonton och adminkonton) kan inte Biometri i sig lösa.

Och den absolut viktigaste punkten:

Biometri bygger på att skydda saker och ting basserat på publik information! Fingeravtryck t.ex. är inte hemliga utan man lämnar dom efter sig typ överallt. Är något man lämnar efter sig överallt lämpat för att användas för att skydda något?

Biometri är bara medfödda lösenord som man inte kan byta. Dvs crap och värdelöst!
// Fredrik "DXter" Jonsson
Senior Security Consultant - Techta AB
Blog: http://www.poweradmin.se

Helt korrekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast är det så konstigt? Oavsett vad man tycker så är det ju faktiskt så att apple har en lång historia av att försöka (och även ofta får) ta patent på skitsaker som slide to unlock och typ "a generall method of doing anything in any way"-formuleringar, så att det börjar hagla syrliga kommentarer direkt är väl inget konstigt? Folk är väl helt enkelt luttrade?

Nej, apple är definitivt inte ensamma, men de är ofta omnämnda i sådanna sammanhang.

Folk har också en förmåga att se saker väldigt svart eller vitt. Om man läser patenten så är de inte riktigt så luddiga och generella som du får det att låta. Men jag håller med om att det är löjligt att man kan ta patent på vissa saker. Men grejen är att om inte Apple gör det så lär det bli stämda av någon annan som ansökt om patenten. ”Don't hate the player, hate the game” som det sägs.

Apple var fortfarande bland de mest stämda teknikföretagen. Var så för ett par år sen i alla fall, men tror inte det har ändrats så mycket.

Apple omnämns ofta i media, det är sant. Men att det i princip bara skulle vara i positiv dager vet jag inte om jag håller med om.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Folk har också en förmåga att se saker väldigt svart eller vitt. Om man läser patenten så är de inte riktigt så luddiga och generella som du får det att låta. Men jag håller med om att det är löjligt att man kan ta patent på vissa saker. Men grejen är att om inte Apple gör det så lär det bli stämda av någon annan som ansökt om patenten. ”Don't hate the player, hate the game” som det sägs.

Apple var fortfarande bland de mest stämda teknikföretagen. Var så för ett par år sen i alla fall, men tror inte det har ändrats så mycket.

Apple omnämns ofta i media, det är sant. Men att det i princip bara skulle vara i positiv dager vet jag inte om jag håller med om.

En spelare som väljer att spela ett spel med regler som tillåter fulspel behöver inte använda sig av det bara för att hen kan. Men ja, primört är det systemet det är fel på då det verkar som om man kan ta patent på vad som helst som redan finns om man råkar vara först med att lägga till "på en enhet med touchskärm". Hela karusellen kommer säkerligen vara i full snurr igen när "smarta klockor" blir mainstream.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En spelare som väljer att spela ett spel med regler som tillåter fulspel behöver inte använda sig av det bara för att hen kan. Men ja, primört är det systemet det är fel på då det verkar som om man kan ta patent på vad som helst som redan finns om man råkar vara först med att lägga till "på en enhet med touchskärm". Hela karusellen kommer säkerligen vara i full snurr igen när "smarta klockor" blir mainstream.

Nä, det finns säkert en del nötter hos Apple. Men det gör det hos alla stora företag som ju består av en massa individer. Säkert inte alltid rätt folk på alla positioner. Vet exempelvis att Apples europachef nyligen fick kicken.

Sen undrar jag igen om du läst patenten. De är inte så banala som du säger, I alla fall inte de jag kollat igenom (exempelvis ”slide to unlock”).

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Nä, det finns säkert en del nötter hos Apple. Men det gör det hos alla stora företag som ju består av en massa individer. Säkert inte alltid rätt folk på alla positioner. Vet exempelvis att Apples europachef nyligen fick kicken.

Sen undrar jag igen om du läst patenten. De är inte så banala som du säger, I alla fall inte de jag kollat igenom (exempelvis ”slide to unlock”).

Ja, det har jag, och oavsett vad patenten säger så är de tillräckligt generella för att de skall få rätt när de stämmer andra tillverkare för att använda funktionen, dvs att för att låsa upp telefonen, måste man mörja på en i förväg bestämd punkt, för att sedan sluta på en i förväg bestämd punkt. Galaxy 5 från Samsung hade t. ex funktionen, och SII i tidiga firmware men sedan de förlorat så har de tagit bort den, och slutsatsen jag drar av det är att man kan patentera hur banala saker som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det har jag, och oavsett vad patenten säger så är de tillräckligt generella för att de skall få rätt när de stämmer andra tillverkare för att använda funktionen, dvs att för att låsa upp telefonen, måste man mörja på en i förväg bestämd punkt, för att sedan sluta på en i förväg bestämd punkt. Galaxy 5 från Samsung hade t. ex funktionen, och SII i tidiga firmware men sedan de förlorat så har de tagit bort den, och slutsatsen jag drar av det är att man kan patentera hur banala saker som helst.

Känns som det ligger en del tanke/arbete bakom: http://assets.sbnation.com/assets/1522863/US8286103B2.pdf

Det är väl det som är grejen med ett patent – om någon/några lagt ned mycket arbete/tid/pengar på något så ska inte någon annan bara kunna plocka det rakt av. Och om någon inte tar patent på det så gör någon annan det, så får man i baken sen att man inte tog patent på det – fastän det var banalt – när man blir stämd av företaget som har patentet.

Sen kan man ju undra varför patenten blir godkända om de är så banala och generella som du menar? Fast i Tyskland gick väl Apples ”slide to unlock”-patent inte igen igenom har jag för mig? Hursomhelst, även om vi kommer överens om att det där var är ett fånigt drag av Apple så förstår jag inte varför man måste svartmåla hela företaget för all framtid för det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Känns som det ligger en del tanke/arbete bakom: http://assets.sbnation.com/assets/1522863/US8286103B2.pdf

Det är väl det som är grejen med ett patent – om någon/några lagt ned mycket arbete/tid/pengar på något så ska inte någon annan bara kunna plocka det rakt av. Och om någon inte tar patent på det så gör någon annan det, så får man i baken sen att man inte tog patent på det – fastän det var banalt – när man blir stämd av företaget som har patentet.

Sen kan man ju undra varför patenten blir godkända om de är så banala och generella som du menar? Fast i Tyskland gick väl Apples ”slide to unlock”-patent inte igen igenom har jag för mig? Hursomhelst, även om vi kommer överens om att det där var är ett fånigt drag av Apple så förstår jag inte varför man måste svartmåla hela företaget för all framtid för det.

Det är inte en engångsföreteelse direkt.

I europa gillar man generellt inte mjukvarupatent. Det är nog därför det blivit så i tyskland.

Men även om man kommit på något fantastiskt borde man inte få vägra licensiera ut tekniken mot rimliga avgifter.

Nåja... den här diskussionen kan hålla på i evighet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte en engångsföreteelse direkt.

I europa gillar man generellt inte mjukvarupatent. Det är nog därför det blivit så i tyskland.

Men även om man kommit på något fantastiskt borde man inte få vägra licensiera ut tekniken mot rimliga avgifter.

Nåja... den här diskussionen kan hålla på i evighet.

En tvågångsföretelese?
Har de vägrat licensera ut? Jaja, vi lägger ned.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma