Permalänk
Medlem

HDD monteringshål

Kan man använda sig av dessa för att skruva fast disken till chassit?

Permalänk
Skrivet av bl00keRs:

Kan man använda sig av dessa för att skruva fast disken till chassit?

http://i.imgur.com/HjBH2Xl.jpg

Ja

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk

Om du har tänkt att modda dit den, dvs inte i en hårddiskvagga eller liknande skulle jag bara se till att kretskortet inte kan få kontakt med plåten.

Permalänk
Medlem

Tänkte använda antivibrations gummi mellan hdd och plåten från en av mina Be Quiet! fläktar.

De är ett par mm tjocka, gissar på mellan 3-4. Kommer det funka tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Tänkte använda antivibrations gummi mellan hdd och plåten från en av mina Be Quiet! fläktar.

http://i.imgur.com/4wqVlL5.png

De är ett par mm tjocka, gissar på mellan 3-4. Kommer det funka tror du?

Mekaniskt inga problem.
Dock, vill du minska ljudet så skall du använda dubbla uppsättningar "gummin"

Mellan HDD/plåt och plåt/skruvskalle, så att hårddisken inte har någon "metallkontakt" till plåten via skruvarna.

Permalänk
Medlem

Disken är tyst, det är en 5400rpm för lagring så ljudet är inget problem. Hoppas att disk skruvarna som man har fått med chassit blir inte för korta bara när gummi tillkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Disken är tyst, det är en 5400rpm för lagring så ljudet är inget problem. Hoppas att disk skruvarna som man har fått med chassit blir inte för korta bara när gummi tillkommer.

Med hoppas du inser att använda "antivibrations gummi" [sic!] som du beskrev "mellan hdd och plåten" inte gör någon större nytta.

För då fortplantas fortfarande vibrationerna från hårddisken via skruven till skruvskallen till plåten - du har alltså fortfarande mekanisk kontakt mellan hårddisk och plåt - även om du gör som du beskriver.

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid att finnas kontakt för skruven går ju mellan plåten. Ville använda de framförallt mellan disken och plåten för att det ska vara ett litet utrymme mellan kretskortet och plåten (för att skydda det och ha åtminstone lite luftflöde emellan?) och eventuellt minska vibrationer som kanske kommer då men om de inte kommer så ser jag ingen anledning att montera gummi mellan skruvskallen också. Frågan är nu om längden på skruven kommer bli tillräckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

Det kommer alltid att finnas kontakt för skruven går ju mellan plåten. Ville använda de framförallt mellan disken och plåten för att det ska vara ett litet utrymme mellan kretskortet och plåten (för att skydda det och ha åtminstone lite luftflöde emellan?) och eventuellt minska vibrationer som kanske kommer då men om de inte kommer så ser jag ingen anledning att montera gummi mellan skruvskallen också. Frågan är nu om längden på skruven kommer bli tillräckligt.

Jaja, vi ser saken olika...

Men gör du som jag skrev så blir den enda (eventuella) "metall"kontakten mellan hårddisk och chassi i skruven sida och skruvhålets kant (men normalt brukar ett hål vara större än skruven). Om du anser att detta fenomen gör att du fortfarande har kontakt så kan du lika gärna skippa bussningen helt...

En bussning gör ingen skillnad, hårddisken sitter fortfarande fast i plåten via skruven och denna enda bussning kommer inte minska vibrationsöverföringen...

Om längden räcker?
Hur skall vi kunna veta det - beror på hur lång skruv du använder...

Permalänk
Medlem

De vanliga som man får med diskar/chassit väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl00keRs:

De vanliga som man får med diskar/chassit väl.

Tja...prova och se...

För övrigt är det en "vanlig" UNC 6-32 skruv och finns i olika längder.

Permalänk
Medlem

Tack ska du ha! Ska kolla och greja lite i veckan