Phanteks presenterar Enthoo Primo fulltower

Permalänk
Medlem

Mycket intresant! Aningen stort så behåller nog mitt FT02 men kommer definitivt att hålla ögonen öppna för kommande chassin från dom!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Skrivet av matnojje:

Speciellt om man har råd med ett titan.

3x skulle vara perfekt

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Någon som kan identifiera låten?
Låter som en mix på "Praan" av Garry Schyman, men hittar banne mig inget på tuben.

Mvh Fee

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem

jag gillart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dussan89:

jag kommer inte riktigt ihåg vart jag läst det, men det var mest en fråga om eller inte

okej nå jag har på något sätt svårt att tro det då de i princip är ärkefiender inom kylning o slåss hela tiden om vilka luftkylare som är bäst, som du ser har jag valt phanteks fetaste

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Känns onödigt stort, svårt att se utan en bild direkt från sidan men ser ut som man får in 2 480 radiatorer, en en hel del hårddiskar och ändå 6 5.25 platser kvar att fylla. Dock är det väll någon som kommer göra exakt det

Många smarta saker som den reservoar monteringsbrickan och fläkt "huben", får bli att hålla ögonen på fler chassin från dem.

Visa signatur

FX-6100 ~ Gigabyte 990XA-UD3 ~ Corsair Vengeance 1600mhz 8GB ~ XFX 7970 Ghz

Corsair AX750 ~ WD Blue 500GB ~ Corsair Carbide 300R

Permalänk

Corsair 900D känns som ett bättre chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Corsair 900D känns som ett bättre chassi.

Helt klart. Fast det är stort som ett hus och kostar nästan 3000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173009:

Seriös musik..

Grymt fult chassi i mitt tyckte.

Bra musik, någon som vet vad låten heter?

Gillar chassit också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

okej nå jag har på något sätt svårt att tro det då de i princip är ärkefiender inom kylning o slåss hela tiden om vilka luftkylare som är bäst, som du ser har jag valt phanteks fetaste

Dom ser rätt lika ut när vi pratar NH-14 och den du har (PH-TC14PE), båda är ju gigantiska

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk

Verkar ha en del schyssta funktioner, men fult som stryk.

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

Snyggt schassi, hoppas dom gör ett mindre. Finns några schyssta detaljer man kan få använding av!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nytänk. De visade lådan på nån mässa för inte så länge sedan, tänkte då som jag tänkte nu att det är ju kul när nån vågar göra nåt annorlunda istället för samma gamla skåpmat hela tiden.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Faller bort för mig på grund av det lilla antalet 3,5" platser, annars verkar det vara ett intressant chassi

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Intressant, kan man äntligen ha alla SSD's bakom utan att använda tejp :P,
får plats med all vattenkylning och slipper front burarna blir nog ett köp för mig
fram mot höst/vinter

Visa signatur

Mobo: Asus sabertooth Z77 CPU:3770K RAM:Kingston HyperX Genesis 16gb 1600mhz GFX: gigabyte GTX 580 3gb HDD:1xWD green2TB 1xWD black 1TB SSD 1x INTELv2 1x Random Kingston

Permalänk
Medlem

Ser helt okej ut

Visa signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.
twitch.com/MrFEGISEN

Permalänk

Lär nog köpa det här, skall bli intressant att få läsa recensionerna om chassit

Visa signatur

| Intel Core i7 4790K |NZXT Kraken X61 | ASUS Z97-A |Asus GTX 780 DCII OC 3GB SLI |16 gb Corsair 1600Mhz vengeance |Cooler Master V1200 | Kingston Hyper X 240GB , Corsair force series3 120GB, 1TB WD Caviar Black | Fractal Design Define XL R2 | Acer Predator XB270HU| Win 10 Pro 64 bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Wow! Det här var galet snyggt, gillar det lite annorlunda utseendet. Det sticker verkligen ut från mängden och går inte i samma mainstream-anda som alla de andra 500 chassina som kommer ut. Jonas, när semestern är över vill jag se ett test på det här

Hittade den här filmen från Computex i år.

Väldigt fint chassi! Undrar vart priset hamnar bara! säkert över 2000kr, men det är bara en gissning såklart.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Äntligen lite nytänk. De visade lådan på nån mässa för inte så länge sedan, tänkte då som jag tänkte nu att det är ju kul när nån vågar göra nåt annorlunda istället för samma gamla skåpmat hela tiden.

Corsairs nya Carbide 540 är värt en titt också om du gillar nytänk!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Corsairs nya Carbide 540 är värt en titt också om du gillar nytänk!

Njaa, även om jag tyckte det var en kul låda så vet jag inte om det var så mycket nytänk i den eg. Kuber har ju funnits sedan hedenhös. Mindre och billigare än en säg CaseLabs M8, men troligen ganska mycket mer svårjobbad. Corsair marknadsför den som en "tyst" låda, nånting som jag ställer mig ganska frågande till.

Men ja, kul att Corsair gör något lite annorlunda åtminstone (även om de gör lådor som verkar till hälften bestå av plexiglas).

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pholostan:

Njaa, även om jag tyckte det var en kul låda så vet jag inte om det var så mycket nytänk i den eg. Kuber har ju funnits sedan hedenhös. Mindre och billigare än en säg CaseLabs M8, men troligen ganska mycket mer svårjobbad. Corsair marknadsför den som en "tyst" låda, nånting som jag ställer mig ganska frågande till.

Men ja, kul att Corsair gör något lite annorlunda åtminstone (även om de gör lådor som verkar till hälften bestå av plexiglas).

Okey visste jag inte! Första gången jag sett ett sånt kub chassi som deras. Btw Phanteks PRIMO kommer kosta 200-250USD

Angående det tysta så tror jag Corsair har samma uppfattning som jag.
Att ett mycket bra ventilerat chassi låter mindre än ett "slutet" ljudisolerat chassi med sämre luftflöde.
Sen är det ju bra att prioitera 140mm fläktar över 120mm. Carbide 540 tror jag har 5st platser för 140mm

Bror min har ett R4 chassi med en massa massa ljuddämpande foam, "sluten" front osv med små små hål i sidan där den ska dra in luften.
Hans fläktar får hålla betydligt högre varvtal för att hålla datorn kall pga den kassa ventilationen. Den lever om helt enkelt! trots all FOAM

Men att prata skit om ljuddämpade chassin är ju nästan som att rita karikatyrer på Islams Muhammed "profeten".
Kommer snart nån R4 ägare som tycker sitt chassi är väldigt tyst

Skämt å sido!
En Testbench chassi är i princip det tystaste man kan ha egentligen. Då är det en helt öppen lösning, med inget behov av chassi fläktar alls.
Mycket och oljudet kommer ju från att man fäster vibrerande fläktar i chassit. Ja också med gummi skruvar.

Dold text

Dom 3 saker jag tänker på för att få ett tyst chassi.
1* Större fläktar minst 140mm.
2* Öppen design med bra ventilation.
3* Någon form av gummerad montering av alla fläktar.

Vad tycker du?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Vad tycker du?

Att en testbänk är tystast möjliga håller jag inte riktigt med om, men du har en poäng. Vill man ha lägre ljudvolym så får man nästan alltid acceptera högre temperaturer. Högprestanda och låg ljudvolym går inte riktigt ihop, då får man lägga mycket pengar på passiva vätskekylningssystem o dylikt. Ett billigare sätt är faktiskt en R4 och helt enkelt acceptera lite högre temperaturer. Överklockning? Njaaa, lite kanske, men inte direkt fokus.

Jag håller med om att fläktar ska vara så stora som möjligt. Är väl tio år sedan jag slutade använda fläktar mindre än 120 mm om jag inte var tvungen.
Gummerade fästen för fläktarna tycke jag inte är lika viktigt som bra fläktar, bra chassie etc. Nästan religiöst vad som är en bra fläkt eller inte, och en stor del av problemet är väl att det är dyrt och svårt att testa fläktar. Sen att många tillverkare glatt ljuger eller anger helt irrelevanta data för sina fläktar (max flöde och tryck är inte direkt intressant egentligen).
Men till syvende och sist handlar det om vilka komponenter man har, bleeding edge som är överklockat till max blir inte tyst utan grova investeringar. Även om tex grafikkort har gjort stora framsteg på siståne, ett 690 eller 7990 är inte alls högljutt jämfört med hur Det Var Förr<tm>.

Jag har hört priser på Enthoo Primo med, det låter som ett dyrt chassi. Men öht är ju sk entusiast-chassin rätt överprissatta. Man får betala mycket för plast och plexi.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

jag gillar denna skarpt dock är 2000 för dyrt, 1400-1600 spänn får vi hoppas på då hade det nog inte gått att motstå ett köp av denna

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

jag gillar denna skarpt dock är 2000 för dyrt, 1400-1600 spänn får vi hoppas på

Priser jag sett ryktas om är 199 EUR till 249 EUR. Dvs ca 2000-2500. Känns dyrt ja.

Den här tråden hade några fler bilder:
http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=18531287

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

finns gott om info på derasegen sida såg jag http://www.phanteks.com/Enthoo-Primo.html

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Förälskad i chassit. Priset not so much ;/

En mindre modell med samma lösningar hade varit underbart.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P