Permalänk
Inaktiv

Fläktar för att kyla Radiator..

Hejsan!

Jag tänkte fråga om någon kunnig person kan ge mig några tips på bra fläktar för att kyla en 240rad.

Kör idag en Loop för enbart Cpu med en 240rad med 2st Enermax clusterfläktar på.
Tycker dock det ej känns optimalt då de ej snurrar så fort, dem är dock väldigt snygga och låter inte speciellt mycket?

SÅ, är dessa ett bra val eller borde jag sikta in mig på något annat? ISF, varför?

Tack på förhand

MVH
Yepsson

Permalänk
Medlem

Fortsätt med de fläktarna.
Varför vill du ha högre RPM? dåliga temps?

Visa signatur

livscoach & tänkare

Permalänk

Hur tjock rad? Mer specifikt exakt vilken rad? EK 35mm?

Permalänk

Hur är temp då? Det är ju det du ska gå på..

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skylar7s:

Fortsätt med de fläktarna.
Varför vill du ha högre RPM? dåliga temps?

Skrivet av thereal_twisted:

Hur tjock rad? Mer specifikt exakt vilken rad? EK 35mm?

Skrivet av Bordsvatten:

Hur är temp då? Det är ju det du ska gå på..

Dessa Temps får jag

Jag kör för stunden med 65mm Phobya 240 Rad....

Kanske är bra fläktar men tänkte om dem kanske inte är gjorda för att kyla radiator med, läste lite om att det ska vara bra fläktar för att bygga statiskt tryck lr vad det hette osv. Alltså att det finns vissa fläktar som är bättre och sämre för just detta endamål...

Permalänk

Beror vad du är ute efter. Tex har akasa viper en av de högsta statiska trycken på marknaden, men låter för mycket ( enligt mig)....

Bästa prestanda/ljud ratio har gentle typhon ap15, men de är i min mening apfula.

Nedan en länk till ett av de bättre tester jag sett
http://www.tomshardware.co.uk/forum/331629-28-cooling-roundup...

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

Hejsan!

Jag tänkte fråga om någon kunnig person kan ge mig några tips på bra fläktar för att kyla en 240rad.

Kör idag en Loop för enbart Cpu med en 240rad med 2st Enermax clusterfläktar på.
Tycker dock det ej känns optimalt då de ej snurrar så fort, dem är dock väldigt snygga och låter inte speciellt mycket?

SÅ, är dessa ett bra val eller borde jag sikta in mig på något annat? ISF, varför?

Tack på förhand

MVH
Yepsson

Skrivet av Skylar7s:

Fortsätt med de fläktarna.
Varför vill du ha högre RPM? dåliga temps?

"Skylar7s" har rätt, fortsätt med de fläktarna. Enermax gör bra fläktar och dessa HAR bra statiskt tryck. Det känns onödigt att lägga en massa pengar på nya fläktar som du knappast kommer att märka någon skillnad med, (förutsatt att de körs med samma varvtal).

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Beror vad du är ute efter. Tex har akasa viper en av det högsta statiska trycken på marknaden, men låter för mycket ( enligt mig)....

Bästa prestanda/ljud ration har gentle typhon ap15, men de är i min mening apfula.

Nedan en länk till ett av de bättre tester jag sett
http://www.tomshardware.co.uk/forum/331629-28-cooling-roundup...

Skrivet av Cray-1:

"Skylar7s" har rätt, fortsätt med de fläktarna. Enermax gör bra fläktar och dessa HAR bra statiskt tryck. Det känns onödigt att lägga en massa pengar på nya fläktar som du knappast kommer att märka någon skillnad med, (förutsatt att de körs med samma varvtal).

Ok, kör ju dem i push i fronten på mitt R4 så tänkte om de fanns nå bättre för att även få in luft i burken men fortsätter väl på dessa då tack för hjälpen..

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Beror vad du är ute efter. Tex har akasa viper en av de högsta statiska trycken på marknaden, men låter för mycket ( enligt mig)....

Bästa prestanda/ljud ratio har gentle typhon ap15, men de är i min mening apfula.

Nedan en länk till ett av de bättre tester jag sett
http://www.tomshardware.co.uk/forum/331629-28-cooling-roundup...

Det där testet är fullkomligt irrelevant om man ska köra fläkten på rad.

EN av få som testar på rad är martinsliquidlab.org Föga förvånande så har ingen fläkt hittils vart bättre eller matchat Schyte GT

http://martinsliquidlab.org/2013/05/07/fan-testing-round-12/

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det där testet är fullkomligt irrelevant om man ska köra fläkten på rad.

EN av få som testar på rad är martinsliquidlab.org Föga förvånande så har ingen fläkt hittils vart bättre eller matchat Schyte GT

http://martinsliquidlab.org/2013/05/07/fan-testing-round-12/

Irrelevant tycker jag inte då den ger en indikation om ljudnivå på de akasa vipers som jag skrev om tidigare.

Sedan nämnde jag gt också.....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Skrivet av xxxPaladinxxx:

Irrelevant tycker jag inte då den ger en indikation om ljudnivå på de akasa vipers som jag skrev om tidigare.

Sedan nämnde jag gt också.....

Saken är den att ljudnivån/frekvensen blir en helt annan på radiator. Menade inte att klanka på dig, men det är en väldig skillnad. En fläkt som är testvinnare i ett vanligt test är sannolikt ganska värdelös på en radiator.

Schyte GT tex är inget vidare som chassie fläkt. osv

Kolla martinsliquidlab fö. om du är intresserad av vattenkylning, han testar allt och lite till som handlar om vattenkylning. Och kör väldigt ingående tester, finns videos på varenda fläkt han provat osv

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Saken är den att ljudnivån/frekvensen blir en helt annan på radiator. Menade inte att klanka på dig, men det är en väldig skillnad. En fläkt som är testvinnare i ett vanligt test är sannolikt ganska värdelös på en radiator.

Schyte GT tex är inget vidare som chassie fläkt. osv

Kolla martinsliquidlab fö. om du är intresserad av vattenkylning, han testar allt och lite till som handlar om vattenkylning. Och kör väldigt ingående tester, finns videos på varenda fläkt han provat osv

det är lungt, tänkte att man kanske kunde applicera testerna för restricted airflow....
Är inne på martinsliquidlab ibland, grymt bra tester, dock tycker jag det är lite rörig sida och inte helt lätt att hitta där, därför tyckte jag denna va bra....

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum