Permalänk
Medlem

Noctua NH-C12P SE14

Hallå, sitter här och funderar på en ny kylare. Har en be quite! dark rock pro 2 men ska gå ner i storlek för jag ska byta chassi snart till ett MATX chassi.
Så jag undrar om det är någon som sitter på en Noctua NH-C12P SE14 och jag skulle gärna vilja veta hur den är och om det kyler bra?

Mvh. Andreas

Permalänk
Medlem

En c12p se14 funkar förbannat bra inte lika bra som en d14 dock men skillnaden är inte så stor (har båda i två olika burkar).
D14 låter liiiite mer då den har två fläktar istället för c12p som har en och har klockat med båda kylarna och kom lika långt med båda och temp var inom ett par grader (kommer inte ihåg exakt hur mycket) och det var med samma 2500k cpu,chassi,chassifläktar jag hade när jag klockade.

Har även monterat två olika be quite kylare åt andra (båda tornkylare men kommer inte ihåg exakt vilka modeller det var) och har även monterat,ägt en hel del termalright,coolermaster,arctic,schyte,zalman, o några till.
jag kan då säga att känslan är betydligt bättre på noctuas kylare än dom andra tex en CM 212 känns som rena skräpet i jämförelse (dvs kvaliten saknas på nåt sätt och den känns billig) med en noctua kylare.
Tex första gången när jag köpte min D-14 och packade upp den så var skillnaden enorm i kvalitets känslan jämfört med allt jag har känt på innan så satt bara ett tag och WOW jä'vlar vad bra den känns.

Med andra ord dom är tillverkade på ett förbannat bra sätt visst finns det några få kylare som kyler bättre (dvs liiiiiiiite bättre) men dom låter då ofta mer heller lika mycket MEN det där lika mycket är ju inte helt rätt det heller då dom kanske har ett högfrekvent ljud som stör mer än ett lågfrekvent ljud gör trots att det är samma ljudnivå.
Och just detta är noctua bra på att få till ljudet så att om det inte är det tystaste så har dom i alla fall en tonart som inte är så störande.

Så jag kan rekomendera en c12p starkt den kommer troligen att kyla något sämre än vad din be quite gör (en D14 hade kylt lite bättre) och troligen kommer c12p ha ett något högre fläkt ljud då den inte är pwm styrd (och numera är ju ofta spänningstyrda fläktar omöjliga att styra på dagens moderkort tyvärr) exakt hur mycket vet jag inte och inte heller om noctua fläkten kanske har ett trevligare ljud och därmed stör lika mycket trots högre nivå.
Dom två be quite kylare jag har monterat har varit ganska tysta i sig MEN haft ett mer jobbigt ljud än vad mina noctua har (inget jätte störigt men märkbart var det) och jag har själv två be quiet 140mm chassi fläktar som är riktigt tysta men dom verkar inte funka riktigt till 100% på kylarna (dvs får ett lågt men störigt ljud då).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag har den och den kyler ok men kan du så bör du satsa på något rejälare, jag hade tidigare en H70 med GT 1450rom fläktar och den kylde över tio grader bättre. Men det kan ha berott på att mitt chassi är kompakt och H70 skickade ut all värme istället dock är Noctua märkbart tystare än H70 när de körs på 5v så jag är nöjd med bytet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Har samma kylare och den kyler riktigt bra. 55C under belastning med fläkten på 750rpm. Hörs inte alls och kyler bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för dom bra svaren, det har givet en hel del!
Den verkar nästan vara den som ser bra ut, kyler bra och har en lagom höjd. För kylaren får MAX vara 160 mm över moderkortet för annars slår den i sidan och det är alltid bra med lite spelrum.