Partionering, vem har stulit mina GB?

Permalänk

Partionering, vem har stulit mina GB?

Hej,

Jag sitter med Windows 7 Ultimate och för länge sedan delade jag upp min hårddisk i tre delar. Har för mig att jag använde det inbyggda verktyget i Win 7 för att utföra detta. Jag hade alltså C:, E: och F: på ca 200GB var. Eftersom jag har tömt E: och F: så tänkte jag återställa som det var ursprungligen.

Inne i "datorhantering" så högerklickade jag på E: och valde "krymp volym", inget hände så jag valde "ta bort volym". Den försvann och naiv som jag är så trodde jag att dess GB skulle återvända till C:, där jag har operativsystem och diverse program. Men där har jag fortfarande samma kapacitet.

Volym F: finns i alla fall kvar. Den är formaterad men jag vet inte hur jag ska göra för att ta bort den utan att lagringsutrymmet försvinner någonstans.

Rörigt, men jag hoppas ni förstår frågan. Måste jag formatera även C: för att jag ska kunna göra en stor disk av alla tre? Det kan jag inte göra då jag har operativsystemet på denna.

Jag undrar alltså. Hur gör jag för att få en enda stor disk och hur hittar jag lagringsutrymmet som fanns på den partionen jag tog bort.

Permalänk
Inaktiv

På samma sätt som du tänkte krympa de tomma volymerna måste du utöka C: (även om det är en ganska dum idé).

Permalänk
Medlem

nej ta utöka volym på C: så kommer du få det som var på E: så ta bort alla, sen utöka volymen på C helt enkelt

Permalänk
Medlem

Partition Magic använde jag back in the day.

fdisk försvann med windows 7 av någon konstig anledning

Permalänk
Medlem

var försiktig när du minskar och utökar C: bara. har flera gånger råkat ut för att windows blir korrupt (även om det inte ska bli det).

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Finns diskhantering inbyggt i Windows 7.. Högerklicka på "Dator" och välj "Hantera" och sedan "Diskhantering"..
Sen kan du utöka eller ta bort partitioner hur du vill.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Du slutförde inte det du började göra i diskhanteraren. Datorn kan inte läsa dina tankar.

Först tar du bort E: partitionen så att den blir svart. Blir den grön eller annan färg så väljer du att ta bort igen och igen och igen tills den blir svart. Det får inte finnas nån partition mellan C och E.

Det tomma utrymmet som förut var E: måste vara precis bredvid C: som du vill göra större (till höger). Höger klicka nu på C: så ser du att du nu kan utöka C:

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du slutförde inte det du började göra i diskhanteraren. Datorn kan inte läsa dina tankar.

Först tar du bort E: partitionen så att den blir svart. Blir den grön eller annan färg så väljer du att ta bort igen och igen och igen tills den blir svart. Det får inte finnas nån partition mellan C och E.

Det tomma utrymmet som förut var E: måste vara precis bredvid C: som du vill göra större (till höger). Höger klicka nu på C: så ser du att du nu kan utöka C:

Tackar för svaret!
Av någon anledning så har jag inte möjlighet att trycka på "utöka volym", då den är i grå text. Jag förstår inte heller vad du menar med att utrymmet som var E: måste vara bredvid C: till höger. Hur flyttar jag detta?

En skärmdump: http://www.ladda-upp.se/bilder/jfickuudjrroaj/
LÄNKTEXT

Edit: Bilden blev lite liten. Hoppas du kan se att ena disken är svart och att jag högerklickat på C: men har ej möjlighet att välja "utöka volym". Sorry, ingen mästare på skärmdumpar och uppladdning av bilder

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar bilden rätt från Diskhantering så har du följande lagringsenheter i din dator.

Disk 0 = 250GB hårddisk.

Disk 1 = 320GB hårddisk.

Disk 2 = 2 TB hårddisk (kanske extern)

Om detta stämmer så kan du inte utöka C: på Disk 0 eftersom det Inte allokerat utrymmet ligger på Disk 1.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Du kan endast utöka genom att sno utrymme från en närliggande partition.

I ditt fall skulle jag rensa C: och endast ha den som en ren systempartition.

Permalänk
Medlem

Den disk som hänvisar till att det "inte allokerat" måste du skapa en partition utav så har du tillbaka utrymmet. Alltså Disk1, precis under det du högerklickat på i bild.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Hedersmedlem

Bilden du postade stämmer inte överens med vad vi förstod av detta:

Skrivet av Herbalizer:

Hej,
Jag sitter med Windows 7 Ultimate och för länge sedan delade jag upp min hårddisk i tre delar. Har för mig att jag använde det inbyggda verktyget i Win 7 för att utföra detta. Jag hade alltså C:, E: och F: på ca 200GB var. Eftersom jag har tömt E: och F: så tänkte jag återställa som det var ursprungligen.
[...]

Varje rad i diskhanteringen är en fysisk hårddisk, eller vad windows ser som en om man t.ex. använt hårdvaru-raid.
C: fyller upp så mycket som det behöver av hårddisk 0.
Antar E: och F: låg på hårddisk 1. Ja du får väl skapa en ny partition där igenom om du vill. Onödigt att kladda till det med att göra en "spanned volume" över C: och det tomma utrymmet på disk 1.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG