Intels nya hybrider kan dröja till 2014

Permalänk
Melding Plague

Intels nya hybrider kan dröja till 2014

Allt fler bärbara datorer kan med ett enkelt handgrepp förvandlas till en surfplatta, men försiktiga tillverkare kan innebära att nästa generation hybrider dröjer till en bit in i nästa år.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Administrativ avgift

Nej jag som ville ha en till skolstarten

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Fler hybrider hade absolut inte varit fel. Hade mer än gärna sett att fler modeller och tillverkare letat sig ut på marknaden nu innan skolan drar igång. Nu är jag osäker på om jag skall köpa någon Transformer Book från Asus eller helt enkelt bara köpa en konventionell Ultrabook :/

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem

Ska Intel börja tillverka datorer? Trodde det var OEM:er som gjorde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agile:

Ska Intel börja tillverka datorer? Trodde det var OEM:er som gjorde det.

Intel tillverkar väl inga ultrabooks heller men har ändå lanserat det som ett koncept. Jag tror också det här är menat som ett koncept som OEM-tillverkare kan använda.

Permalänk
Medlem

Synd att det tar tid, jag hade själv köpt en win8 hybrid med en i3:a om den hade varit passiv. Haswell kanske råder bot på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

"För att stimulera försäljningen planerar Intel att lansera fler instegsprocessorer baserade på arkitekturen Haswell, som möjliggör markant högre batteritid än Ivy Bridge."

Tror det är helt rätt. Tror att i3or räcker till och blir över för dom flesta tillämpningar. Bara dom inte glömmer bort kvalitet, utseende, och andra vitala delar som t ex SSD för att ändå ge en bra prestanda.

Idag verkar tyvärr kombinationen, smidig bärbar, högupplöst, i3a och SSD omöjlig att förena. Ge mig den kombinationen till ett vettigt pris och jag köper.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedRetro:

Fler hybrider hade absolut inte varit fel. Hade mer än gärna sett att fler modeller och tillverkare letat sig ut på marknaden nu innan skolan drar igång. Nu är jag osäker på om jag skall köpa någon Transformer Book från Asus eller helt enkelt bara köpa en konventionell Ultrabook :/

Transformer är helt ok om du ska anteckna/se på film. Dock finns ingen ordentlig redigerare för .odt utan endast en läsare. Jag har en själv och har i princip allt på Google docs vilket fungerar utmärkt. Det som inte hanteras av Google docs är dock inte så smidigt. Men den funkar bäst som ett smidigt och resbart kompliment till en PC, inte en ersättare. Största fördelen är batteritiden som är enorm tillsammans med tangentbordet. Jag kan utan problem resa bort en helg utan laddare.

Har du en PC hemma där du kan konvertera och slutredigera dokument på en stor skärm så är en transformer en utmärkt dator för anteckningar och skolarbete samt film och spel på resor.

Om inte så skaffa en ultrabook för dubbla priset eller vänta på dugliga x86 hybrider med Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Transformer är helt ok om du ska anteckna/se på film. Dock finns ingen ordentlig redigerare för .odt utan endast en läsare. Jag har en själv och har i princip allt på Google docs vilket fungerar utmärkt. Det som inte hanteras av Google docs är dock inte så smidigt. Men den funkar bäst som ett smidigt och resbart kompliment till en PC, inte en ersättare. Största fördelen är batteritiden som är enorm tillsammans med tangentbordet. Jag kan utan problem resa bort en helg utan laddare.

Har du en PC hemma där du kan konvertera och slutredigera dokument på en stor skärm så är en transformer en utmärkt dator för anteckningar och skolarbete samt film och spel på resor.

Om inte så skaffa en ultrabook för dubbla priset eller vänta på dugliga x86 hybrider med Office.

Tror du misstolkade mig, syftade på exempelvis en sådan här (finns flera modeller i serien): http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1646485 och inte surfplattan "Transformer", rätt förvirrande då både surfplattorna och datorerna heter Transformer

Jag vill absolut ha en dator och inte en surfplatta eftersom att jag kommer programmera en del på den/arbeta med en del bildredigering vilket tyvärr utesluter en surfplatta eftersom det inte direkt finns några vettiga lösningar för de ändamålen.

Visa signatur

Citera för svar!

Stationär: Fractal Design Define R6 | Asus Z370-P | Intel i7 8700k @ 3.7 Ghz | Corsair Vengeance LPX 32GB CL15 @ 3000 Mhz | Asus STRIX GTX960 4GB | Fractal Design Celsius S24 | 5 TB HDD | 250GB SSD (Samsung 850 EVO), 128GB SSD (Crucial M4) | Corsair HX 850W | W10
Bärbar: Sony Vaio Pro 13.3" | i7-4500U | 8GB RAM | 256GB SSD | Ubuntu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Intel tillverkar väl inga ultrabooks heller men har ändå lanserat det som ett koncept. Jag tror också det här är menat som ett koncept som OEM-tillverkare kan använda.

Nä, därav en lustig rubrik som "Intels nya hybrider kan dröja till 2014".

Permalänk
Medlem

Förstår alvarligt inte poängen med tablets. Ser inget som helst användningsområde för dom hur jag än vrider och vänder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag känner lite att en 10-11" platta är för stor för att vara bekväm att använda. Samtidigt är en laptop på 10-11" alldeles för liten för att vara bekväm att använda. Så, nej, inget för mig än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Jag ser fram mot dessa win8.1 surfplattehybrider - de är perfekt för både privatpersoner, studenter och företag. intruktionsböcker, ritningar, föreskrifter, lönerapporteringar mm åt företag och skolarbete med anteckningar uppsatser mm och privatpersoner surf, film, läsplatta och spel/surf. kommer bli otroligt användbara då de kan användas som riktig dator och surfplatta. tills de nya kommer får vi väl nöja oss med de "gamla" http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskrm/asus-tx300c...

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Förstår alvarligt inte poängen med tablets. Ser inget som helst användningsområde för dom hur jag än vrider och vänder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inget man behöver utan det är en bra sak att ha, mycket smidigare än en laptop/stationär men inte allt för liten skärm som på mobiltelefoner.

För mig är det surfplattan som jag använder typ 90% av datortiden. laptopen startas bara om jag ska spela eller i skolan.
(Acer w510)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Jag känner lite att en 10-11" platta är för stor för att vara bekväm att använda. Samtidigt är en laptop på 10-11" alldeles för liten för att vara bekväm att använda. Så, nej, inget för mig än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har samma tankar faktiskt. För något mer seriöst användande, om så bara är skrivande i word så tar jag hellre en något större laptop än någon 10" platta med löstagbart tangentbord. Det är rätt sunt att branschen avvaktar lite för även om en del går i drömmen om att ha bara en enhet som passa alla former av behov, jag tror bara det är en dröm. Potentiellt finns en liten nischmarknad för dem så som saker gått det här första året med hybrider.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är inget man behöver utan det är en bra sak att ha, mycket smidigare än en laptop/stationär men inte allt för liten skärm som på mobiltelefoner.

För mig är det surfplattan som jag använder typ 90% av datortiden. laptopen startas bara om jag ska spela eller i skolan.
(Acer w510)

Tycker snarare att den skulle vara klumpig att ha med sig. Ömtålig för både tryck och repor och gör inget som en telefon inte kan göra lika bra.

Visserligen kanske den är lättare (Bokstavligt talat) att bära med sig än en laptop så som min egna, men knappast lättare en bra Ultrabook.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Tycker snarare att den skulle vara klumpig att ha med sig. Ömtålig för både tryck och repor och gör inget som en telefon inte kan göra lika bra.

Visserligen kanske den är lättare (Bokstavligt talat) att bära med sig än en laptop så som min egna, men knappast lättare en bra Ultrabook.

Min platta kan göra typ allt som inte kräver en bra cpu eller gpu. Mobilen är begränsad med sin lilla skärm. Att man har alternativet att skita i fysiskt tangentbord gör att den är smidig att använda även när man inte sitter vid ett bord.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Min platta kan göra typ allt som inte kräver en bra cpu eller gpu. Mobilen är begränsad med sin lilla skärm. Att man har alternativet att skita i fysiskt tangentbord gör att den är smidig att använda även när man inte sitter vid ett bord.

Enda begränsningen med just min telefon är att den saknar ett riktigt tangentbord. Men har man till exempel en iphone så kan jag förstå att man tycker skärmen är på tok för liten.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Enda begränsningen med just min telefon är att den saknar ett riktigt tangentbord. Men har man till exempel en iphone så kan jag förstå att man tycker skärmen är på tok för liten.

Har en med 4,3" skärm men skulle nog inte vilja ha en på över 5", det är fortfarande för litet för att användas till surf och video (visst det går men knappast något man skulle vilja ha som huvudenhet till just det) plus att telefonen blir klumpig att använda med en hand.
Men jag förstår att detta inte gäller alla.

Jag kan utan problem slänga ut min vanliga dator och ersätta med surfplattan men har svårt att se mig göra det och ersätta med en telefon.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag själv har hyffsat stora händer så jag vill ha ett fullstort tangentbord och helst en 17" tums skärm men åtminstone 15" ska den vara för att skriva saker. Trots det så skriver jag allra helst på en 24" skärm här hemma där jag kan bestämma höjden och så vidare.

I vissa fall så är lagom inte bäst. Surfplattor vill jag ha minst 10 tum, problemet är att de hittills varit för tunga. Kan jag få en iPad 10-tummare till en vikt på runt 250 gram så är det ett givet köp. Tvekar om de som har Nexus 7:or får plats med dem i fickan såvidare de inte har byggbyxor eller liknande med överdimensionerade byxor.

Det som talar till N7:ans fördel är just den låga vikten. En iPad väger 650 gram sen om man ska ha skal på det så talar vi 750 gram totalt.

Men trots det så är 10" ändå för litet för att skriva längre texter.
Netbooks var ingen stor hit förutom för små människor och kvinnor(de två kategorierna är hand i hand).

Permalänk
Medlem

Hoppas dom nya processorerna Atom kommer bli bra prissatta och ge god prestanda som räcker till. Alternativt instegsmodeller Haswell som sagt. Tror inte man behöver så mycket prestanda i en bärbar för det mesta. Sen får dom inte glömma bort dom andra delarna, som hyfsat med RAM och framförallt SSD.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Atlas Tasume:

Förstår alvarligt inte poängen med tablets. Ser inget som helst användningsområde för dom hur jag än vrider och vänder på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Har med hur du använder datorer att göra. Ser du bara på serier, surfar lite och hänger på fb/twitter/whatever så är en platta helt ok. bra batteri tid, relativt användbar utanför arbetsbordet och så vidare.

Men gör man något mer avancerat håller jag med. Platta är för de som bara konsumerar. Även chattande är jobbigt som fan på den jämfört med något som har tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Har med hur du använder datorer att göra. Ser du bara på serier, surfar lite och hänger på fb/twitter/whatever så är en platta helt ok. bra batteri tid, relativt användbar utanför arbetsbordet och så vidare.

Men gör man något mer avancerat håller jag med. Platta är för de som bara konsumerar. Även chattande är jobbigt som fan på den jämfört med något som har tangentbord.

Jag kan kanske förstå det. Chattande på en platta måste vara ännu värre än på en smarttelefon med tanke på hur man håller dom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841