Supermicro gör Intel Z87-moderkort för konsumentmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Supermicro gör Intel Z87-moderkort för konsumentmarknaden

Den amerikanska server- och komponenttillverkaren Supermicro ger sig ut på nya jaktmarker med ett konsumentorienterat moderkort för Intel Haswell, utan något som helst "bling".

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Inte behöva betal för "Killer nic" och annat skräp och ändå ha en fullfjädrad styrkrets. Nur är det bara tt hoppas på att det kommer till Sverige.

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Det är lite skönt att se vanliga moderkort ibland också

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Trevligt med Z87, Thunderbolt och 2 Intel NIC. Rent kort, dock tillverkat i Taiwan av en av de stora kontrakttillverkarna. Förresten så kör den självklart UEFI, Aptio-produktlinjen för att vara exakt. Självklart kör de inte musstöd eller "3D"-BIOS allt sånt är tredjepart och från utvecklarna så ser BIOS fortfarande ut som BIOS. Det spelar egentligen ingen roll om det är AMI, Phoenix, Insyde eller något annat, alla har vanligt textläge.

Permalänk
Medlem

Blir priset lika "spartanskt" som kortet i övrigt lär det bli ett perfekt kort till alla som bygger datorer åt släkten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett moderkort i min smak. Funktionellt utan onödigt "bling". Hoppas det kommer till Sverige.

Permalänk
Medlem

Är inte mer än rätt. Alla dessa 1337 deluxe turbo moderkort med flänsar utformade som pickadoller eller ammunition är bara onödigt svammel! Julgransbelysning i chassit likaså!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag tar tillbaka att jag vill ha spartanska moderkort.... Enkelt och inget onödigt... men kan ha lite roligare kylare styrkretsarna och lite färg. Förlåt, de är okej att göra så. Inga vapen och sånt... men lite roligare är okej.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag gillar't, kul att dem kör BIOS och inte slösar pengar på försäljningsgimmickar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Äntligen ett kort utan bling-bling!

Vad ska man med allt krafs till? Själv ser jag bara moderkortet vid bygget av burken, uppgradering och dammblåsning så det spelar ingen roll ifall det är rosa eller transparent eller whatever så det känns lite tråkigt att behöva betala för extraprylarna som andra tillverkare gärna prackar på en. Trevligt med dubbla intel-NICs.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Fy vad folk gnäller på hur tillverkare utrustar sina kort. Folk får det att låta som det skulle leda till enorma prestandaförluster..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Själv kunde jag inte bry mig mindre om hur hårdvaran såg ut (förutom chassi), så om jag kunde spara en tusenlapp från alla tillverkare gemensamt om de inte slösade tid/pengar på att göra sakerna "snygga" så hade det varit bra. Funktionalitet > estetiskt tilltalande.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Supermicro gör riktigt schyssta prylar, alltid varit mkt nöjd med deras saker.
Den lär dyka upp på Mullet eller hos Deltaco inom en snar framtid

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Fy vad folk gnäller på hur tillverkare utrustar sina kort. Folk får det att låta som det skulle leda till enorma prestandaförluster..

Nej, men till att det kostar en hundralapp eller 3 mer.. Visst är det trevligt med "snygga" moderkort men när det inte är möjligt att få tag i ett prestanda kort utan massa bling bling är någonting fel.

Permalänk
Medlem

Ni skrev iofs lite fel i artikeln.
3 (x16) PCI-E 3.0 (16/NA/NA or 8/8/NA
or 8/4/4), 3 (x1) PCI-E 2.0 in x4 slots

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Fy vad folk gnäller på hur tillverkare utrustar sina kort. Folk får det att låta som det skulle leda till enorma prestandaförluster..

Kan jag slippa betala massa extra för killer nic osv och få intel nic istället så är jag sjukt nöjd. Slipper jag dessutom att betala massa pengar för att de ska slänga på designade kylflänsar och annat liknande så är det baqra bättre!

Mvh
Mattias

Permalänk
Medlem

Jag har två moderkort från Supermicro och är helnöjd. Detta verkar vara ett bra moderkort med alla nödvändigheter på plats (Intel NIC, Thunderbolt). Härligt att se att de skippar de föråldrade PCI-platserna helt också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Nej, men till att det kostar en hundralapp eller 3 mer.. Visst är det trevligt med "snygga" moderkort men när det inte är möjligt att få tag i ett prestanda kort utan massa bling bling är någonting fel.

Vad jag har märkt har inte bling bling direkt lagt något på priset utan det är mest komponenterna som kostar. Det har blivit så illa på Sweclockers att så fort en tillverkare vill få sitt moderkort att se hyfsat snyggt ut ist för att ha något som ser ut som det kommit direkt från skrottippen så klankas det ner på av forumets användare. Visst har vissa tillverkare en tendens att ibland gå överstyr men bara för att man tex. väljer att sätta en drake på chipsetkylaren så börjar folk gå bananas.. Skölden ska ändå vara där varför inte göra den lite snyggare? Denna tendens av personer att så fort någon väljer något för syns skull så kallas denne för p12 är sorgligt.

Skrivet av Mayth:

Kan jag slippa betala massa extra för killer nic osv och få intel nic istället så är jag sjukt nöjd. Slipper jag dessutom att betala massa pengar för att de ska slänga på designade kylflänsar och annat liknande så är det baqra bättre!

Mvh
Mattias

Nu är det inte priset som folk klankar ner på utan det är utomstående så fort det visar sig att tillverkarna lagt tid på att försöka få det att se snyggt ut så tar folk fram gnället och fyller trådarna med en massa gnäll.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Blir priset lika "spartanskt" som kortet i övrigt lär det bli ett perfekt kort till alla som bygger datorer åt släkten.

$299.99 från Amazon... http://www.amazon.com/dp/B00DOB2NYI

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vad jag har märkt har inte bling bling direkt lagt något på priset utan det är mest komponenterna som kostar. Det har blivit så illa på Sweclockers att så fort en tillverkare vill få sitt moderkort att se hyfsat snyggt ut ist för att ha något som ser ut som det kommit direkt från skrottippen så klankas det ner på av forumets användare. Visst har vissa tillverkare en tendens att ibland gå överstyr men bara för att man tex. väljer att sätta en drake på chipsetkylaren så börjar folk gå bananas.. Skölden ska ändå vara där varför inte göra den lite snyggare? Denna tendens av personer att så fort någon väljer något för syns skull så kallas denne för p12 är sorgligt.

Nu är det inte priset som folk klankar ner på utan det är utomstående så fort det visar sig att tillverkarna lagt tid på att försöka få det att se snyggt ut så tar folk fram gnället och fyller trådarna med en massa gnäll.

håller med! Så länge jag slipper betala en massa extra för utseendet så ser jag inget negativt med att tillverkarna lägger lite energi på det estetiska. Drakar, pistoler och ammo är inte nödvändigt, men blåa, gröna och bruna pcb'er känns lite 90-tal. Tror knappast lite svart färg ska påverka priset så mycket i stutändan.

Permalänk
Entusiast

Det kvarstår dock några frågetecken. Vad är det för NIC till den extra nätverksporten och vad är det för controller till de extra USB- och SATA-portarna? Det är ju sånt det snålas på när andra tillverkare målar korten gröna och klistrar på pistoler. Kör det med vettiga kretsar så verkar det ju helt klart intressant. Jag är betydligt mer intresserad av en NIC från Intel än en Killer eller vad nu tramset heter. Jag är också betydligt mer intresserad av en stabil SATA-controller än ett superflashigt UEFI som oftast ändå bara är irriterande.

Angående svart PCB så ångrade jag lite att jag köpte ett svart moderkort för det var inte roligt att montera ett svart moderkort med svarta skruvar i ett svart Define R4. Man såg ju ingenting alls. Tog fem minuter att hitta en skruv som slet sig. Valde för övrigt kortet för att det var billigast med de grunläggande funktioner som jag ville ha.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Verkar vara Intel till nätverket, men inte så mycket info om USB/SATA enligt
http://www.supermicro.com/products/motherboard/core/z87/c7z87...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det kvarstår dock några frågetecken. Vad är det för NIC till den extra nätverksporten och vad är det för controller till de extra USB- och SATA-portarna? Det är ju sånt det snålas på när andra tillverkare målar korten gröna och klistrar på pistoler. Kör det med vettiga kretsar så verkar det ju helt klart intressant. Jag är betydligt mer intresserad av en NIC från Intel än en Killer eller vad nu tramset heter. Jag är också betydligt mer intresserad av en stabil SATA-controller än ett superflashigt UEFI som oftast ändå bara är irriterande.

Angående svart PCB så ångrade jag lite att jag köpte ett svart moderkort för det var inte roligt att montera ett svart moderkort med svarta skruvar i ett svart Define R4. Man såg ju ingenting alls. Tog fem minuter att hitta en skruv som slet sig. Valde för övrigt kortet för att det var billigast med de grunläggande funktioner som jag ville ha.

Finns inga frågor, det är Intel i217V och i210AT. SATA-portarna är chipset plus 2 st från ASM1061. Ljud är ALC1150. USB (3.0) kommer från Renesas µPD720201 och delar bandbredd tillsammans med alla PCI-e x1 slottar via en PLX8606 brygga över en ensam (2.0) x1 lane. 4 st portar är från Renesas och 4 st är från Intel. PCI-e 3.0 från CPUn delas upp via ett gäng TI HD3SS3415 PCI-e switchar. Thunderboltkontrollern sitter på sina egna x4 PCI-e 2.0.

Kortet har också VT-d-stöd.

Permalänk
Avstängd

1999 ringde o ville ha tillbaka sitt moderkort..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror inte överdimensionerade kylflänsar, färgglada färgscheman eller att täcka kortet i "rustning" gör något för prestandan eller överklockningsmöjligheterna i praktiken. Finns dock ingen brist på prisvärda kort trots "bling", så någon direkt skada gör det inte heller..

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Skulle det inte räcka med ett NIC och utan Thunderbolt, då skulle priset vara ännu mer "svensson" vänligt... OK, visserligen är det en Thunderbolt (DP port) men ändå... Finns det både HDMI och DVI så räcker det väl för 99,9% av alla Svenssons...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Avstängd

Supermicro och prisvärt går väl inte riktigt ihop för konsumenter, detta kortet lär kosta multum

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

ESXi stöd och rätt pris så ser jag potential

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

Finns inga frågor, det är Intel i217V och i210AT. SATA-portarna är chipset plus 2 st från ASM1061. Ljud är ALC1150. USB (3.0) kommer från Renesas µPD720201 och delar bandbredd tillsammans med alla PCI-e x1 slottar via en PLX8606 brygga över en ensam (2.0) x1 lane. 4 st portar är från Renesas och 4 st är från Intel. PCI-e 3.0 från CPUn delas upp via ett gäng TI HD3SS3415 PCI-e switchar. Thunderboltkontrollern sitter på sina egna x4 PCI-e 2.0.

Kortet har också VT-d-stöd.

Ser ut som om de satsat på hårvaran som faktiskt spelar någon roll istället för massa glada färger och gimmicks. Får hoppas att priset blir rimligt och att de hänger kvar ett tag. Kan behövas någon som bygger enklare kort med vettiga komponenter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Priset spelar väl kanske ingen roll, jag tycker det är kul med ett moderkort där man får se komponenterna istället för plast och plåtbitar. Mera manligt på något sätt....

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover