Permalänk

Bygga så tyst dator som möjligt

Halloj!

Jag vill bygga en så tyst dator som möjligt, att ändra orginalfläktar i chassi ochsåvidare är välkommet.

Chassit jag vill börja med är: NZXT Phantom 820 Big Tower.
Jag föredrar AMD/ATI då jag använder mig utav tre skärmar som jag vill ha 3 olika skrivbord på (Vet ej om samma fungerar med Nvidias Surround)

Jag undrar ifall det är speciella grafikkort, nätagg, CPUfläktar (Jag använder en NZXT Havoc just nu) Eller om det är så simpelt att Chassifläktarna är högljudda.

Tack på förhand.

/
Marcus

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1224976 på grafikkortet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1455697 på processorn.
Och riktigt tysta chassifläktar. Noctua, noisblocker, bequiet eller något i den stilen.
Glöm inte att ha ett tyst nätagg. AX760 från Corsair är passivt till typ 50% load. Be quiet (inte KRAFT) är också tysta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Satsa även på ett chassi utan alldeles för många och stora fläktöppningar. Dvs. NZXT Phantom 820 går bort. Ska du ha det riktigt tyst och svalt bör du satsa på riktig vattenkylning (inte Corsair/Antec paket eller likn. låtsasgrejer).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Marcus5004:

Halloj!

Jag vill bygga en så tyst dator som möjligt, att ändra orginalfläktar i chassi ochsåvidare är välkommet.

Chassit jag vill börja med är: NZXT Phantom 820 Big Tower.
Jag föredrar AMD/ATI då jag använder mig utav tre skärmar som jag vill ha 3 olika skrivbord på (Vet ej om samma fungerar med Nvidias Surround)

Jag undrar ifall det är speciella grafikkort, nätagg, CPUfläktar (Jag använder en NZXT Havoc just nu) Eller om det är så simpelt att Chassifläktarna är högljudda.

Tack på förhand.

/
Marcus

Påbörjade en guide om detta med en tyst (ljudlös) dator i nån tävling, ressultatet kan du se i min sign. Där visas vad som är värt att göra beroende på hur ljudkänslig man är i fallande ordning hur mycket skillnad det gör.

Permalänk

Tack för svar!

LemonIllusion : Får jag plats med en sådan på varje kort? Jag har dubbla 6970.

screamin-daemon : Vilken vattenkylning skulle du rekommendera? Jag använder en Phenom II 1100T Black edition.

lanbonden : Tack för Guiden, den kommer att hjälpa i mitt nästa bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus5004:

Halloj!

Jag vill bygga en så tyst dator som möjligt, att ändra orginalfläktar i chassi ochsåvidare är välkommet.

Chassit jag vill börja med är: NZXT Phantom 820 Big Tower.
Jag föredrar AMD/ATI då jag använder mig utav tre skärmar som jag vill ha 3 olika skrivbord på (Vet ej om samma fungerar med Nvidias Surround)

Jag undrar ifall det är speciella grafikkort, nätagg, CPUfläktar (Jag använder en NZXT Havoc just nu) Eller om det är så simpelt att Chassifläktarna är högljudda.

Tack på förhand.

/
Marcus

En "tystare" dator kan du få genom att sätta in kvalitetsfläktar med rätt specs på rätt plats, dvs högt statiskt tryck på CPU kylaren, hög CFM som utblås och en bra balans mellan dessa som inblås, tex i fronten där ett relativt högt statiskt tryck behövs. Kvalitativ vattenkylning är också något att överväga för att få ned temp på grafikkort och cpu. Tänk på att ju bättre luftflöde du har desto lägre varvtal behöver fläktarna snurra. Chassit kan du vibrationsdämpa med diverse material, tex http://www.coolingstuff.se/p/837/noisebusterkit-40x20x5. Ljudsdämpande material absorberar sällan speciellt mycket ljudvågor utan dämpar istället onödiga vibrationer som indirekt genererar ljud. Använd SSD istället för HDD om du inte är i behov av en massa lagringskapacitet. Om du ändå vill eller måste använda HDD så går det bra att dämpa den också.

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11