Hjälp, riktig noobfråga ang att koppla in en ny SATA

Permalänk
Medlem

Hjälp, riktig noobfråga ang att koppla in en ny SATA

Hej hopp! Jag har precis köpt en ny hårddisk. Sata, min gamla är SATA också. Jag har aldrig kopplat in en förut, vet inte hur många sladdar som ska in?

Från huvudhårddisken går ju en sladd från moderkortet till hdn, och en från nätagget till hdn, och den fetsladden har ju massa småsladdar på sig, kan jag ta en sån sladd och dra in i den nya hårddisken och sen är det bra? Så att den seriellkopplas på något sätt, eller måste jag ha en från moderkortet till den nya hårddisken också? Jag fick ju för mig att den fortfarande kan läsa den nya hårddisken från moderkortet genom att den nya och den gamla hårddisken är ihopkopplade liksom.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

En sata-datakabel från moderkortet per disk (valfri utgång) samt en sata-strömkabel från nätaggregatet per disk (valfri kontakt som når). Inte krångligare än så.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Happ, det var ju tråkigt, mitt moderkort verkar ju helt sämst när det gäller uttag för SATA-diskar, jag hittade bara en enda men så kollade jag inte direkt noga heller utan trodde helt blint på att moderkortet skulle "känna av" att den nya hdn var seriellkopplad till den gamla hdn, att dom jobbar tillsammans liksom.

Mitt moderkort är ett MSI P67A-C45

Permalänk
Medlem
Skrivet av otorii:

Mitt moderkort är ett MSI P67A-C45

http://www.msi.com/product/mb/P67A-C45.html#/?div=Basic

du borde ha 6 st totalt

Permalänk
Medlem

Jag kollade precis det där också, det är sjukt. Cpu-z säger att jag har just det där moderkortet, men jag kan inte för livet hitta fler än enbart 2 möjliga sata-uttag när jag kikar lite med ficklampa, kanske får forska lite mer imorgon. Huvud-HDn och DVDspelaren är kopplade med samma sata-sladdar till två olika sata-uttag precis bredvid varandra. Sedan finns det absolut inga fler av vad jag kan se, eller så är jag helt dumblind.

Permalänk
Medlem

Kan jag koppla ur dvd-spelaren och koppla in den nya sata-hdn om det verkligen inte finns fler uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av otorii:

Jag kollade precis det där också, det är sjukt. Cpu-z säger att jag har just det där moderkortet, men jag kan inte för livet hitta fler än enbart 2 möjliga sata-uttag när jag kikar lite med ficklampa, kanske får forska lite mer imorgon. Huvud-HDn och DVDspelaren är kopplade med samma sata-sladdar till två olika sata-uttag precis bredvid varandra. Sedan finns det absolut inga fler av vad jag kan se, eller så är jag helt dumblind.

4st av dom är "böjda":

Där:

Permalänk
Medlem

Det är hur det ser ut nu, jag kan tyvärr inte stänga av datorn just nu och börja pilla, men jag har chassit öppet. Ovanför dom två uttagen går ju mitt feta grafikkort, det kan ju aldrig "täcka över" dom andra uttagen? Dom känns för höga för att det ska vara möjligt (graffekortet är ett radeon xfx hd 6950)

Cpu-z som berättar vilket moderkort jag har

Permalänk
Medlem

De "liggande"/böjda SATA-portarna är max 1-2CM höga och får med god marginal plats under ditt grafikkort.

Om du är lite fingerfärdig så kan du nog pilla dit en sata-kabel utan att tabort grafikkortet.
Men du måste ju ändå stänga av datorn och då är det ju "lika bra" att göra det korrekt (urdragen strömkabel och bortplockat grafikkort).

edit: Du kan ju sänka ner mobilkameran och försöka ta en bild om du inte har någon liten spegel hemma för att kika , men portarna finns där

Permalänk
Medlem

Helt jävla sjukt om det verkligen stämmer att dom får plats under mitt graffekort, för det tror jag inte en sekund på med tanke på hur nära moderkortet det ligger, men jag ska kika i morgon! Spännande som fan.