Din top 5 på dem bästa spelen någonsin

Permalänk
Medlem

Sid Meier's Alpha Centauri
Civilization III
Mechwarrior 3
Master of Orion 2
EVE Online

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Intressant att en majoritet listar spel som dagens unga skulle skratta åt grafikmässigt.
Var spelen bättre förr? Eller var vi bara mer lättroade?

Jag tror faktiskt det är nostalgin som gör det hela mycket bättre, minnet bygger ju på så saker man var med om när man var mindre så spel och upplevelser nästan känns som en feelgood-film från hollywood. Kanske bara är jag som känner så? Haha.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinforest:

Intressant att en majoritet listar spel som dagens unga skulle skratta åt grafikmässigt.
Var spelen bättre förr? Eller var vi bara mer lättroade?

Jag tycker inte riktigt att man kan jämföra gamla spel med nya eftersom man då jämför de gamla spelen med dagens mått mätta. När Super Mario Bros var högaktuellt så tyckte man det såg skitsnyggt ut för man hade inget Crysis att jämföra det mot. Sen tror jag nostalgi spelar in till stor del också vilka spel man lägger i topp.

Min lista:
Zelda: OoT/MM
Super Smash Bros: Melee
World of Warcraft
Halo 3
Portal 2

Baserad huvudsakligen på vilka spel jag har mest minnesvärda ögonblick ifrån.

Edit;

Skrivet av Pl4yGround:

Jag tror faktiskt det är nostalgin som gör det hela mycket bättre, minnet bygger ju på så saker man var med om när man var mindre så spel och upplevelser nästan känns som en feelgood-film från hollywood. Kanske bara är jag som känner så? Haha.

Det är PRECIS så jag känner varje gång jag drar igång Ocarina of Time! När musiken i första zonen börjar spela så får jag rysningar av feelgood-känslor!

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

1. World of Warcraft
2. Battlefield Bad Company 2
3. Grand Theft Auto IV
4. Diablo 3
5. Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Det är svårt, känner att jag inte kan ge de bästa spelen. Men några är:

1. Doom 2
2. Zelda - A link to the Past
3. Super Mario World
4. Fallout - New Vegas
5. Warcraft 2

Ja, det är gamla spel. Men dessa har jag spelat hur mycket som helst, förutom Fallout. Men jag hade bra roligt när jag spelade det.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

Så Mass Effect serien enligt dig var väldigt bra och involverande, men dåligt och skit för att på över 150 timmars äventyr utplacerat på 3 spel så är de sista 5 minuterna av spelet vad som gör det hela dåligt?

Nej slutet drar inte ner spelet till dåligt och skit, men är faktiskt frustrerande nog att jag kan tycka det skulle kunna plocka ner spelet från topp fem...

Efter 150 timmars investerade i ett episkt äventyr där man kämpat för att hålla samman galaxen, så hamnar man i en ihophafsad, krystad, slutscen som tvingar in en i ett par underliga val (som alla mer eller mindre resulterar i samma slutsekvens iallafall) och vars ogenomtänkta ologiska konsekvenser i princip pissar på det man åstadkommit under spelets gång.

Det är alltid en vemodig känsla att komma till slutet av ett så långt och involverande spel, men i detta fall blandades det även med en hel del irritation över hur ofärdigt slutet kändes. Jag ska inte spoila mer än så, och det finns ju massor av videos kring detta redan, som AngryJoes video tex.
...
Men ska vi diskutera vidare om det här så får vi nog väcka liv i nån gammal Mass Effect-tråd istället

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

1. Diablo II
2. Diablo I
3. World of Warcraft
4. Counter strike
5. Megaman X (SNES)

Permalänk
Inaktiv

Utan inbördes ordning (blev för svårt då):
Final Fantasy VII
Pokemon Gold
StarCraft
Guild Wars
Guild Wars 2

Mer än några timmar av mitt liv summerat på fem små rader x)

Permalänk
Medlem

Diablo
Diablo 2
Starcraft
The Witcher 2
Batman spelen Arkham Asylum och City
Supermario spelen
Megaman
Super Mario World
Quake 1 , 2 , 3
Star War Republic commando
The last of us
Uncharted spelen

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kanske har något annorlunda lista jämfört med er föregående listor.
------------------------------------------------------------------------------------------
1. Age of Empires - Serien
2. Minecraft
3. Rollercoaster Tycoon - Serien
4. Anno 2070
5. The Sims 2

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av martinforest:

Intressant att en majoritet listar spel som dagens unga skulle skratta åt grafikmässigt.
Var spelen bättre förr? Eller var vi bara mer lättroade?

Andra referensramar. Jag listade t.ex. Planescape Torment, som kör i 320x200 upplösning, och Elite, som är ofylld vektorgrafik, men bägge hade bra grafik för sin tid (och med uppdaterad grafik skulle åtminstone Torment vara ett bra spel även idag; Elite skulle nog däremot behöva uppdatera även innehållet en smula).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk

Bf3 x 5

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Nej slutet drar inte ner spelet till dåligt och skit, men är faktiskt frustrerande nog att jag kan tycka det skulle kunna plocka ner spelet från topp fem...

Efter 150 timmars investerade i ett episkt äventyr där man kämpat för att hålla samman galaxen, så hamnar man i en ihophafsad, krystad, slutscen som tvingar in en i ett par underliga val (som alla mer eller mindre resulterar i samma slutsekvens iallafall) och vars ogenomtänkta ologiska konsekvenser i princip pissar på det man åstadkommit under spelets gång.

Det är alltid en vemodig känsla att komma till slutet av ett så långt och involverande spel, men i detta fall blandades det även med en hel del irritation över hur ofärdigt slutet kändes. Jag ska inte spoila mer än så, och det finns ju massor av videos kring detta redan, som AngryJoes video tex.
...
Men ska vi diskutera vidare om det här så får vi nog väcka liv i nån gammal Mass Effect-tråd istället

Jag tycker slutet var helt OK. Bara för att det inte blev ett lyckligt slut betyder det inte att det blev ett dåligt slut. Aaa
Att slutet förstörde hela spelet tycker jag är fel. Fortfarande en underbar serie.

NU räcker det med ot:) fast inte så jätte mycket ot men skit samma.

Permalänk
Medlem

CS
DOTA
AOE
DAYZ
COD 2

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Avstängd

1. Quake 1+Mission packs
2: Half Life serien
3: Red Alert
4: Neverwinter nights 1
5: Diablo 2

(6:moonstone a hard days knight)
(7: Metal Gear Solid PSX)
(8: Quake 3+team arena)
(9: Duke Nukem 3d)
(10: GTA 3)

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

1. BF2
2. Call of Juarez bound in blood
3. It came from the desert
4. Oil Imperium
5. BF3

Visa signatur

Intel 2500K @4GHz | 2*4GB Crucial Vengance DDR3 | Asus P8Z68 Pro-V |Sapphire 7950 3Gb | Corsair 750w |
Samsung Spinpoint F3 + Seagate 250Gb | Windows 7 64bit | Logitech z-5400 | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

1: FFVII
2: Starcraft Broodwar
3: Baldurs Gate
4: Transport Tycoon
5: Minecraft

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Andra referensramar. Jag listade t.ex. Planescape Torment, som kör i 320x200 upplösning, och Elite, som är ofylld vektorgrafik, men bägge hade bra grafik för sin tid (och med uppdaterad grafik skulle åtminstone Torment vara ett bra spel även idag; Elite skulle nog däremot behöva uppdatera även innehållet en smula).

Förlåt en besserwisser, men jag är hyfsat säker på att Planescape körde i 640x480
Spelet må ha varit lite grovhugget, men inte riktigt så illa som 320x200 vill jag minnas...
Och kolla en bildsökning på google - väldigt många av screenshotsen är just 640x480.
(sen körde jag Elite med fylld vektorgrafik på Atarin, men det beror ju på vilken version man körde )

Men jepp, Planescape rockade! Undrar om man skulle uppskatta det på samma sätt idag?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

1. Diablo 2 + LoD
2. Mafia 2
3. Farcry 3
4. Age of conan
5 The Elder Scrolls III: Morrowind // Skyrim

Btw så kommer alla Zelda spelen delad första plats med diablo 2

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Intressant att en majoritet listar spel som dagens unga skulle skratta åt grafikmässigt.
Var spelen bättre förr? Eller var vi bara mer lättroade?

Det är ett faktum att spelen var bättre förr. Mantrat "no one left behind" ekar tungt i spelstudios världen över, spelen ska vara tillgängliga för alla vilket är iofs ädelt men på bekostnaden att spelen blir lättare, färre utmaningar och helt enkelt fördummade.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Intressant att en majoritet listar spel som dagens unga skulle skratta åt grafikmässigt.
Var spelen bättre förr? Eller var vi bara mer lättroade?

Väldigt svårt att säga om det var bättre förr. Nostalgifaktorn är ju så stor och allt är subjektivt.

Började för några veckor sedan spela Half-Life för första gången (pinsamt, jag vet) och tycker efter att ha spelat första, Opposing Force och Blue Shift att det är en skitbra spelserie som jag rankar högre än många av dagens spel.

Hatar själv grafikbögar så tycker trådar som denna är bättre för tips än trådar om nya spel men sen föredrar ju jag också svartvita filmer över dagens och har avnjutit en del stumfilm också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1. Final Fantasy serien upp till 9an
2. Golden Axe
3. Red Dead Redemption
4. Deus Ex Human Revulotion
5. Heroes of Might and Magic 3

Spel värda att nämna men som inte kommer till top 5 är CS, upp till 1.6 efter det så gick det utför imo, Quake, Doom, Uncharted och Last of Us. Riktigt fina spel.

Permalänk
Hedersmedlem

De spel jag har bäst minnen från är spel som jag spelade då jag var yngre. Vet inte om spelen var bättre förr eller om man bara blivit mer avtrubbad på senare år.

1. Sword of Aragon
2. Fallout 1+2
3. Mass Effect-serien
4. Warlords-serien
5. Total War-serien

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Det är ett faktum att spelen var bättre förr. Mantrat "no one left behind" ekar tungt i spelstudios världen över, spelen ska vara tillgängliga för alla vilket är iofs ädelt men på bekostnaden att spelen blir lättare, färre utmaningar och helt enkelt fördummade.

Njaaaaa det vete fan om spelen över lag var bättre förr, det fanns väldigt mycket skit också.
Däremot har konsollernas dåliga handkontroller och fokus på "film-likt" berättande gjort att många spel är kortare och har mer handhållning - jämför t.ex. Half Life 1 med Half Life Episode 2.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Njaaaaa det vete fan om spelen över lag var bättre förr, det fanns väldigt mycket skit också.
Däremot har konsollernas dåliga handkontroller och fokus på "film-likt" berättande gjort att många spel är kortare och har mer handhållning - jämför t.ex. Half Life 1 med Half Life Episode 2.

När jag säger att spelen var bättre förr så tänker jag inte nödvändigtvis på att spelen ska vara bra spel också.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

1. Red Dead Redemption
2. GTA San Andreas
3. The Last Of Us
4. GTA IV
5. Age of Empires III

Permalänk
Medlem

1. Mafia 1 Bästa storyn i ett spel någonsin.
2. Gears Of war 2
3. Stronghold 1
4. Red Alert 2
5. Metro 2033 last light

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

1. Diablo II
2. League of Legends
3. Counter-strike
4. The Elder Scrolls: Morrowind
5. GTA Vice City

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Gunner357:

Klarat "operation shitbukket"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem

^Spenderade ju 6 år på skiten, men första var bäst^