Tips på systemdisk och lagringsdisk för Windows Server 2008?

Permalänk
Medlem

Tips på systemdisk och lagringsdisk för Windows Server 2008?

Ska nu överge WHS 1 och gå över till Server 2008. Vilken systemdisk ska jag satsa på, WD RED 1 TB ser ut att kanske vara lite "långsam" om det nu har någon betydelse? Som lagringsdisk funderar jag på WD RED 3 TB eller Seagate NAS 4 TB? Har ni några praktiska erfarenheter?

/Lennart

Permalänk

Är SSD ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Har på lager här hemma en Corsair Force GT, 120 GB samt en Crucial m4 256 GB. Den sistnämda bytte jag för att den ibland "tappade" kontakten med moderkortet, trots firmwareuppgraderingar. Corsairen, jag vet inte vad den har för tillförlitlighet för 24/7 drift?

/Lennart

Permalänk
Medlem

WD red du tittar på är ju mer konsument version.
En vanlig Samsung Pro SSD borde väl duga ?

Enterprise HDD är ju annars WD RE4 eller Seagate Constellation
tror Hitachi har någon också, tar upp detta bara för du sa 24/7 drift.

Vet inte vilka krav du har, Bitmicro har militärstandard på sina SSD, men antagligen onödigt dyrt.

Edit: vad ska du ha den till? var nog knappt vaken förut.. tänkte nog server till företag när du skrev Windows Server.

Permalänk
Inaktiv

Vad skall du ha servern till? Skall det vara en riktigt finserver som hostar tusentals webbsidor eller är det något som skall stå hemma så att du kan titta på film?

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha servern till?
Skulle tro att du klarar dig utan problem på wd red om det inte är fler än 5-10 st som använder den samtidigt.

Off topic: Varför går du ifrån whs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Ska nu överge WHS 1 och gå över till Server 2008. Vilken systemdisk ska jag satsa på, WD RED 1 TB ser ut att kanske vara lite "långsam" om det nu har någon betydelse? Som lagringsdisk funderar jag på WD RED 3 TB eller Seagate NAS 4 TB? Har ni några praktiska erfarenheter?

/Lennart

Det spelar mindre roll vilken systemdisk du har på en server (speciellt på en utan kravspecifikation). Se till att ha tillräckligt med minne för de tjänster som skall erbjudas i stället.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Om du vill ha liknande funktionalitet som WHS, så kan jag tipsa om Windows Server 2012 Essentials. Automatisk backup av klienter, webinterface om man vill ha det och allmänt rätt enkel att hantera. Snart kommer även R2, finns preview att ladda ner och testa om man vill det.

När det gäller systemdisk, en Raid1 lösning, SSD om man har råd eller så mekanisk disk.
Övriga diskar WD RED, har bra erfarenhet av dem. Seagate funkar säkert också, men väldigt länge sen jag använde Seagate aktivt (Förrutom i min ESXI, Seagates hybriddiskar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tranky:

Vad ska du ha servern till?
Skulle tro att du klarar dig utan problem på wd red om det inte är fler än 5-10 st som använder den samtidigt.

Off topic: Varför går du ifrån whs?

Jag går ifrån WHS1 till WHS 2011, och det beror på en strulande systemdisk. 2011 ska vara lite stabilare, ge lite högre transfer output på nätverket.
En fråga till, stödjer WHS2011 4 TB diskar, eller är det kanske 3TB som gäller?

/Lennart

Permalänk
Medlem

Jag kör en Intel SSD X25 G2 som sys disk och 8st WD Red för lagring i min FS, funkar hur bra som helst.
Den har snart snurrat 2 år (diskarna 1 år, hade Samsung Ecogreen tidigare) och har inte haft ett enda problem.
Men då jag kör Supermicro förväntar jag mig inget annat än 24/7

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Om servern inte ska göra något jättekritiskt duger prestandan hos en vanlig 7200-varvs SATA gott. Jag kör min 2012:a på två 500-gigs WD Blue i RAID1. Lagringen står en 2- och en 3-terabytes WD Green för.

Permalänk

Jaha, hajjade inte att det skulle gå i en server. Bortse från SSD's isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av LJN:

Jag går ifrån WHS1 till WHS 2011, och det beror på en strulande systemdisk. 2011 ska vara lite stabilare, ge lite högre transfer output på nätverket.
En fråga till, stödjer WHS2011 4 TB diskar, eller är det kanske 3TB som gäller?

/Lennart

Det är väl bara en ren hårdvarufråga? Men är inte säker om whs har begränsning i utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Jaha, hajjade inte att det skulle gå i en server. Bortse från SSD's isf

SSD är ju som gjorda för servers med mycket högre IOPS.
Speciellt PCI-E varianter är väl dom allra bästa och även allra dyraste..

men är ju skillnad på server och server.. beror ju på hur många användare.
hemma server med 1-2 användare är ju skillnad om det nu är det vi snackar om ^^

Permalänk
Medlem

Precis, det är en hemmaserver men en samtidig användare Systemdisken, frågan är en energisnål 5400 rpm disk eller en 7200 rpm? Finns det någon prisvärd, tyst 7200 med märkbart högre prestanda? WD Blue eller är dom "outdate" idag? Eller någon Samsung disk?

/Lennart