Permalänk
Avstängd

H60 skruv?

Hej. Installerade precis mitt H60 från corsair och precis när jag kom till slutet med thumb skruvarna så skruvade jag ner alla 4 ganska tight och då märkte jag att det var 3 skruvar som satt i rätt medans den fjärde skruven var sned. Det är väl ingen fara om skruven är sned medans de andra 3 sitter rakt in precis om det ska? Om jag nu försöker försöka fixa till det dvs skruva loss skruvarna och sen sätta tillbaka kylaren måste jag då byta kylpasta? Kan säga att jag ännu inte har haft igång datorn och att jag använder kylpastan som kom med.kylaren. Min fråga är om det riktigt är nödigt? Tycker själv att kylaren sitter ganska tight på cpun, just bara den dumma skruven som sitter snet som stör mig. Vad tycker ni? Ska jag låta det vara?

Permalänk

Tror inte det ska vara någon fara sålänge blocket sitter tight och stilla mot cpun. Det första du borde göra är att hoppa in i bios så kan du se hur många grader din cpu är. Ligger den <40c så är det bara att köra.

Om du monterar av kylaren måste du applicera ny pasta, ja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melodylekfull:

Tror inte det ska vara någon fara sålänge blocket sitter tight och stilla mot cpun. Det första du borde göra är att hoppa in i bios så kan du se hur många grader din cpu är. Ligger den <40c så är det bara att köra.

Om du monterar av kylaren måste du applicera ny pasta, ja.

Så ligger den under 40 grader när jag går in i BIOS är det väl lugnt? Löjligt, varför ska man byta kylpasta om jag inte ens startat datorn

Permalänk
Skrivet av poppis23:

Så ligger den under 40 grader när jag går in i BIOS är det väl lugnt? Löjligt, varför ska man byta kylpasta om jag inte ens startat datorn

Beror på vilken processor det är. Spelar ingen roll hur länge den suttit där, monterar du om kylaren behöver du ny

Permalänk
Skrivet av poppis23:

Så ligger den under 40 grader när jag går in i BIOS är det väl lugnt? Löjligt, varför ska man byta kylpasta om jag inte ens startat datorn

Därför att så fort du lyfter på blocket och sätter dit den igen med samma pasta blir de små luftfickor i kylpastan, som i förlängningen kommer göra att prestandan sjunker. Också samma anledning till varför jag inte tycker man själv ska sprida ut pastan med fingret som några gör, utan låta själva trycker fördela pastan och på så sätt inte få onödiga luftfickor.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Skrivet av poppis23:

Så ligger den under 40 grader när jag går in i BIOS är det väl lugnt? Löjligt, varför ska man byta kylpasta om jag inte ens startat datorn

Det bildas luftbubblor i pastan om du monterar av kylaren då pastan är applicerad, alltså kylningsförmågan försämras något av bubblorna.

EDIT: Nån annan var visst snabbare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _MmattiasS_:

Beror på vilken processor det är. Spelar ingen roll hur länge den suttit där, monterar du om kylaren behöver du ny

Skrivet av slobodan87:

Därför att så fort du lyfter på blocket och sätter dit den igen med samma pasta blir de små luftfickor i kylpastan, som i förlängningen kommer göra att prestandan sjunker. Också samma anledning till varför jag inte tycker man själv ska sprida ut pastan med fingret som några gör, utan låta själva trycker fördela pastan och på så sätt inte få onödiga luftfickor.

Skrivet av F1L1P99:

Det bildas luftbubblor i pastan om du monterar av kylaren då pastan är applicerad, alltså kylningsförmågan försämras något av bubblorna.

EDIT: Nån annan var visst snabbare

Har inte heller tänkt att ta av den, det är just den snedda skruven jag oroar mig för, det sitter ganska tight på cpun så det är väl vara och köra. BTW hur märker jag om kylaren inte sitter rätt monterad?

Permalänk

Då får du onormalt höga temperaturer, min H60 så lossnade ena skruven från muttern på baksidan när jag drog fast de andra men jag skruvade bara fast den igen och märkte inga problem efter det.

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk
Avstängd

Ska försöka fixa den snedda skruven, har ingen aning varför den blev sned. Jag behöver väl inte byta kylpasta om jag försöker rätta till skruven det är väl vara om man tar av kylaren va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av poppis23:

Ska försöka fixa den snedda skruven, har ingen aning varför den blev sned. Jag behöver väl inte byta kylpasta om jag försöker rätta till skruven det är väl vara om man tar av kylaren va?

Så länge kylaren inte lyfter är det lungt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

Lyckas inte få rätt skruven. När jag skruvar ner den varför går den snett för?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av poppis23:

Lyckas inte få rätt skruven. När jag skruvar ner den varför går den snett för?

Satt den lite snett första gången och du fortsatte skruva ändå så har du förstört gängen.
Gänga om?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG