Permalänk
Medlem

Corsair 80i och luftflöde

Glad amatör på detta med överklockning. Nyss ersatt stock cpu-fläkten med Corsair 80i vattenkylning.

Monterade så 80i fläktarna blåser in luft bakifrån (plus har luft in i fronten). Flyttade utfläkten så den blåser uppåt. Se bild nedan:

Några fundringar.

1. Borde jag förändra luftflödet i lådan? Eller verkar detta dugligt? Förslag på förändringar.

2. Corsair fläktarna lever om rejält. Verkar vara den yttre som sitter mot chassit som lever om klart mest. Vad kan man göra? Byta fläktar? Har testat lägga i uppdaterad Firmware.

Testat köra på 'Silent' profilen i programvaran men då är tempen uppe i ca 82 grader efter 15 minuter. Vid 'Balanced' profilen så stannar den vid 68-70 grader (i alla fall de första 20 minutrarna, ej testat längre ännu). Då snurrar fläktarna i 1800 rpm (24xx är max) och lever om en hel del.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk

vad har du för datorlåda? oftast kan man googla vad man har för låta med tex air flow, och företaget så får man upp deras bild på hur det ska vara (när de testade)

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

Vad har du för chassi och cpu? jag har samma kylare och klockade till 4.2 med min i5 3570k med r4 chassi. Min går upp till ca 85 grader när jag kör p95 i ca 5-15 min. Har det väldigt varmt i rummet ligger på ca 40-45 grader i idle läge Men är helt nöjd med tempsen @ 4.2 ghz

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Jag hade vänt på fläktarna runt H80n och om monterat en till insugsfläkt i fronten(eller botten) om chassit tillåter det.

Är de övriga chassifläktarna kontrollerade av moderkortet eller någon fläktkontroller?

Jag har en "vanlig" H80 som jag bytte fläktar till Scythe Gentle Typhoon 1850rpm som går på halvfart, och de är mycket tystare än orginalfläktarna jag hade.
Men pumpen lever ju fortfarande om ganska mycket, så setupen är långt ifrån tyst. :\

Permalänk
Medlem

Lite utrustnignsinfo:

Intel Core i7 2600k, 8 GB DDR3 Corsair Vengance, Asus GTX680 2GB DirectCU II TOP, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi.

Sneaky_rhino: Jag ska kolla upp hur lådtillverkaren tycker det skall vara.

henkiii: Mm funderade göra som du sade men gick på den allmäna rekommendationen Corsair hade i manuelen (att bäst om drar in luft över radiatorn). Får testa och se om det blir skillnad i temp/ljud. De andra fläktarna (i alla fall den i toppen går justera hastighet via fysiskt reglage bak), har inte kopplat dom via pumpen, vilket jag förstår går göra så man kan styra även dessa i CorsairLink.

Märkt att programvaran CorsairLink 2 verkar lite "skum". Den beter sig inte konsekvent. Ibland när jag anger fast varvtal så "tar" den det inte, andra gånger ändrar den utan problem. Råkade avsluta programmet då körde balanced och startade upp det igen. Innan gick fläktarna i 1100 varv och efter att programmet sttatats om 1700...Samma temp, samma profil 'balanced'.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Medlem

In i front och botten, ut i topp och där bak
I obskyra chassin som detta inte stämmer i kollar man var det finns fläktfilter och sätter insug där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Corsair skriver ju detta för att det oftas (inte alltid dock) leder till lägre temp på CPU än tvärtom då den kyls med kalluft utifrån MEN allt annat i lådan går ju varmare däremot och kan då höja ljudnivån på tex gpu en hel del.

Vänder man på luftflödet på radiatorn så får ju den den varma luften inne i chassit att kyla med istället för den kallare luften utifrån dock så är skillnaden inte mycket det fanns ett test jag läste för ca 1-1,5 år sedan någonstans där dom mätte temp med ett liknande vattenkyl paket och då med 0,1,2 fläktar på radiatorn och både inåt och utåt.
Samt att dom även hade tre heller om det var fyra andra chassi fläktar som sattes i olika konfigurationer (botten,toppen,sida,framsida och då på tre olika ställen på framsidan 2st nere och längst upp).
Dvs det var en jävla massa olika tester dom körde som måste ha tagit enormt lång tid.

Men har ingen som helst anning om VAR detta testet finns tyvärr men i alla fall med tre,fyra chassi fläktar i på bästa plats vilket var i toppen,sidan,och i botten på front så skilde det nån,några få grader (långt under 10°) på cpu temp mellan att blåsa in/ut vid radiatorn MEN det var ganska så mycket mer (10°+) temp skillnad på gpu däremot och även hd var 1-2° varmare med inblås på radiator och fläkten på gpu (som stod på auto) gick då två steg snabbare och hela datorn lät ganska mycket mer.

Tog dom fläkten i sidan och satte den i botten heller om det var fronten så gick cpu temp ner ungefär lika mycket som när dom vände luftflödet på radiatorn men gpu temp steg 4-5° har jag för mig (men inte tillräckligt för att fläkten skulle snurra fortare men det var på gränsen).
I övrigt så var skillnaderna mellan olika placeringar inte alls stor (nån enstaka grad) och när det bara var två fläktar så var skillnaden enbart på gpu när en satt i sidan och i övrigt knappt inget alls när det bara var en så var det ju lite mer skillnad (men inte så stor som dom trodde det skulle vara) dvs där fläkten satt kyldes det mer än på övriga ställen men det är ju inte direkt oväntat.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar Grizzly! Ska se om jag kan hitta testet.

Kollar olika placeringar nu. Har nu vänt på radiatorfläktarna så de blåser luft ut från lådan bak och flyttat toppfläkten till fronten som extra inblås.

CPU blir någan grad varmare men grafikortets temp sjönk med ca 8 grader, sata-hd:n med 7 grader.

Skall testa sätta en fläkt i toppen också (in eller ut blås) och se hur det påverkar.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Medlem

Min i7 2600k är som sagt klockad i ca 4,4 GHz (103x43). Ökat spänningen ett litet snäpp med 0.005.

Verkar stabil, men tycker tempraturen vid stresstestverkar hög fortfarande. Hur jag vänt luftflödet har inte gjort någon större skillnad på CPU tempen, bara gfxkortets och HDs temp.

När kör Prime95 (tortyrtest blend) ser temputveckling för cpu och kylvätskan ut så här (detta var innan ökade spänningen):

Vet inte om det ser "normalt" ut. Har dock efter detta ökat spänningen då kunde få bluescreen efter 30-60 min av Prime95.

När kör IntelBurnTest (maximal) så toppar tempen på 85 grader om kör balanserad profil (max 2000 rpm) och lite längre 81 grader om kör fläktarna på max ca 2500 rpm. Det är efter ökat spänningen med 0.005 och den slutför succesful.

Funderar på om helt enkelt gå ner någon multipel klockningen, men det tar emot. Eller om skall testa placera om kontakten mot cpu:n med ny kylpasta. Googlat lite och finns då gottom folk som verkar ligga på max 60-75 grader (utan att ha full koll på övriga skillnader).

Ser kurvan ovan "normal" ut? eller nåt som inte är funkis? Fattar inte varför tempen sjunker långt in i testet? i CPU-Z står den u samma klockfrekvens, inte nedklockad. Beteende hos Prime5?

Vid vanligt spel användande ligger den läggre förstås. Efter 10 min Crysis 62 grader.

Visa signatur

*** Intel Core i7 2600k, 16GB DDR3 Corsair Vengance, GTX780 ti 3GB, Corsair 80i kylning, Corsair 650TX Nättagg, Fracal Design Define R3 chassi... ***

Permalänk
Medlem

@Up

Borde inte vara några problem, när jag körde min i5 3570k på 4.2 kom den upp i ca 85 grader som max och ca 75 när jag psela bf3 ett par timmar, nu kör jag stock eftersom överklockning är helt onödigt för mig då jag inte behöver det

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit