WD Red i dator, RAID 1?

Permalänk
Medlem

WD Red i dator, RAID 1?

Hej. Inom ett halvår eller så ska jag köpa mig en ny dator, men jag har redan nu börjat fundera på konfiguration - det är halva nöjet.

Planen är att ha en SSD som primärdisk, där program ligger. Den här frågan handlar inte om SSD, men det är bra att veta att den ska finnas.
Sedan hade jag tänkt köra två mekaniska diskar i RAID 1. Deras viktigaste uppgift kommer att vara att lagra dokument och bilder. Jag håller på en hel del med stora raw-filer från systemkamera, och dessa lär husera på mekanisk disk. Jag micklar med dessa i Lightroom som kommer bo på SSD.
Någon sorts backuplösning ska jag också klura ut, men det här handlar inte om det heller.

Nej, frågan gäller valet av mekanisk disk under betingelserna ovan.
WD har sina red-diskar som de trumpetar är bra för NAS, som ju typiskt nyttjar RAID. Ska det läsas som att de också är ett bra val för RAID 1 i datorn? Eller är det något som gör det olämpligt? Eller finns det uppenbart bättre val?

Målet är driftsäkerhet till hyggligt pris. Prestanda är inte oviktigt, men driftsäkerhet är överordnat. Pris är relevant. Några hundra hit eller dit (för 3 TB) är inte hela världen, men enterprise-diskarna verkar vara alldeles för dyra.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid

Strunta i RAID1, använd en ensam WD Red i din dator och sätt den andra i ett USB3-chassi för backup. Det finns hur mycket som helst skrivet om RAID1 och varför det inte är driftsäkerhet utan enbart tillför uptime. Får du ett logisk fel på filsystemet är du torsk - trots raid1. Har du backup... har du backup och kan återställa. Ett backupschema med t.ex. rsync blir ett "set and forget" system om du ser till att bli varnad av händelser. Jag har mina WD red i RAID0 för prestanda och kör med extern backup.

Permalänk
Medlem

Jo, men som jag skrev har jag tänkt att fixa en backuplösning. Också. Det är inte RAID 1 eller backup.
Jag kör RAID 1 i min nuvarande dator. På fyra och ett halvt år har tre diskar rasat. I det sammanhanget tycker jag inte att uptime är "endast"...
Självfallet skulle jag inte ha dött av att ha enbart backup och inte RAID. Men det var skönt att bara kunna köra vidare.

Du tycks i alla fall inte ha några protester mot att köra WD Red i en PC. Jag har liksom ingen koll på vad det är som gör dem så bra för NAS.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Horvendile:

vad det är som gör dem så bra för NAS.

Svala och tysta. Jag har WD Red i två av min esxi-servers och min stationära. Prestandan är fullt acceptabel, speciellt med raid0.

Permalänk
Medlem

Ah, ok... det förstår jag är eftertraktat i en NAS-lösning. Men det låter också som att man, bortsett från priset, lika gärna kunde köra WD Black i en stationär dator där det finns andra saker som både låter mer och genererar mer värme (vilket ju tenderar att samvariera).

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Horvendile:

Ah, ok... det förstår jag är eftertraktat i en NAS-lösning. Men det låter också som att man, bortsett från priset, lika gärna kunde köra WD Black i en stationär dator där det finns andra saker som både låter mer och genererar mer värme (vilket ju tenderar att samvariera).

WD Red är gjort för 24/7 bruk alltså NAS, Green är det inte, och BLACK är prestanda diskarna.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Ah, ok... det förstår jag är eftertraktat i en NAS-lösning. Men det låter också som att man, bortsett från priset, lika gärna kunde köra WD Black i en stationär dator där det finns andra saker som både låter mer och genererar mer värme (vilket ju tenderar att samvariera).

Utan någon större ansträngning kan du sätta ihop ett system som är helt ljudlöst i idle, då vill du inte ha en hårddisk som låter. För lagring är det RED du ska ha bara, den extra långa garantin gör RED till ett bättre köp än Green och behöver du prestanda springer en SSD cirklar runt Black.
Green stannar upp för att spara energi, det vill du verkligen inte i raid eftersom att diskarna inte gör det samtidigt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Red låter onekligen som en bra kompromiss.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har 2 WD Red 2TB i min NAS. Monterade diskarna med Scythe "Hard Disk Stabilizer 2" i en Fractal Design Core 1000 och det är praktiskt taget ljudlöst. Sjukt nöjd

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Strunta i RAID1, använd en ensam WD Red i din dator och sätt den andra i ett USB3-chassi för backup. Det finns hur mycket som helst skrivet om RAID1 och varför det inte är driftsäkerhet utan enbart tillför uptime. Får du ett logisk fel på filsystemet är du torsk - trots raid1. Har du backup... har du backup och kan återställa. Ett backupschema med t.ex. rsync blir ett "set and forget" system om du ser till att bli varnad av händelser. Jag har mina WD red i RAID0 för prestanda och kör med extern backup.

Jag kör RAID 1 i min NAS (FreeNAS), hur stor är sannolikheten att få ett logiskt fel när man kör ZFS? (Inte för att jag har livsviktig information lagrad på min NAS)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av warh0g:

Jag kör RAID 1 i min NAS (FreeNAS), hur stor är sannolikheten att få ett logiskt fel när man kör ZFS? (Inte för att jag har livsviktig information lagrad på min NAS)

Logiska diskfel skapas av elaka/buggiga appar/operativ etc och inte av hårdvaran. Att skriva sönder filer är det första som händer om den dator som lagrar datat t.ex. har felaktigt minne eller buggar ur. ZFS kan inte förhindra logiska diskfel.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Horvendile:

Red låter onekligen som en bra kompromiss.

Typ dom bästa diskarna du kan köpa men aja

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Logiska diskfel skapas av elaka/buggiga appar/operativ etc och inte av hårdvaran. Att skriva sönder filer är det första som händer om den dator som lagrar datat t.ex. har felaktigt minne eller buggar ur. ZFS kan inte förhindra logiska diskfel.

Men med periodiska snapshots i ZFS kan man alltid återgå till en tidigare version av filen innan felet i filen uppstod. Men det kan man med bra backupmetoder också i och för sig (dessutom behöver man ändå backup även om man kör ZFS). Jag kör ZFS snapshot en gång i kvarten på filsystemet där jag lagrar sådant som ska backupas. Backupen körs en gång om dagen (eller snarare varje natt).