Kan inte komma åt SD-kort

Permalänk
Medlem

Kan inte komma åt SD-kort

Hej

Jag tog lite bilder igår, och idag när jag skulle föra över dem på datorn idag så gick det inte att komma åt dessa.

Först så syntes kortets kapacitet på Den här datorn (X ledigt av av totalt Y), men när jag tog ur det och satt i igen så visas inte ens detta.
Inte heller i kameran kommer jag åt kortet. Så här ser felmeddelandena ut jag får.

Som kameran säger kan jag ju testa formatera den via kameran, men då försvinner ju alla bilder. Är detta enda lösningen för mig, och i så fall, tror ni jag kan använda ett recovery-program för att ta tillbaka mina bilder på kortet?

Man kan inte ens formatera via datorn. Kortet är ett Transcend class 10 16GB och kameran är en Canon 500D.
Jag testade även kortet i min linux-laptop och jag fick snarlikt felmeddelande där.
Kan tillägga att kortet inte heller är låst

Tack på förhand

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sputte:

Hej

Jag tog lite bilder igår, och idag när jag skulle föra över dem på datorn idag så gick det inte att komma åt dessa.

Först så syntes kortets kapacitet på Den här datorn (X ledigt av av totalt Y), men när jag tog ur det och satt i igen så visas inte ens detta.
Inte heller i kameran kommer jag åt kortet. Så här ser felmeddelandena ut jag får.

http://i.imgur.com/KXKzePG.jpg

http://i.imgur.com/jVkN2qs.jpg

Som kameran säger kan jag ju testa formatera den via kameran, men då försvinner ju alla bilder. Är detta enda lösningen för mig, och i så fall, tror ni jag kan använda ett recovery-program för att ta tillbaka mina bilder på kortet?

Man kan inte ens formatera via datorn. Kortet är ett Transcend class 10 16GB och kameran är en Canon 500D.
Jag testade även kortet i min linux-laptop och jag fick snarlikt felmeddelande där.

Tack på förhand

innan man drar ur ett minneskort ifrån datorn finns det något som heter mata ut man högerklickar på kortet och sedan mata ut

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin44:

innan man drar ur ett minneskort ifrån datorn finns det något som heter mata ut man högerklickar på kortet och sedan mata ut

Men det är väl ganska irrelevant just nu, för felet var till och med innan jag drog ut kortet. Dessutom undrar jag vad jag kan göra nu, och inte vad jag kunde ha gjort, för det går inte att göra något åt just nu

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem

titta på sidan av kortet, är den lilla pluppen på lock, eller skjuten åt sidan?
för är den på lock går det inte att läsa det.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

titta på sidan av kortet, är den lilla pluppen på lock, eller skjuten åt sidan?
för är den på lock går det inte att läsa det.

Glömde nämna det. Kortet är inte låst. Testade sätta i kortet låst efteråt och då stod det riktigt i kameran att det var låst.

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Glömde nämna det. Kortet är inte låst. Testade sätta i kortet låst efteråt och då stod det riktigt i kameran att det var låst.

Tyvärr låter det som du rätt rökt. Jag är osäker på om recovery applicationer som normalt kan läsa mekaniska hårddiskar går att använda på SSD eftersom, naturligtvis, de är helt annorlunda.

Prova med ex Pegasus (har för mig att de har en testversion man kan ladda ner) och se ifall du kan läsa disken "bakvägen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av azynkron:

Tyvärr låter det som du rätt rökt. Jag är osäker på om recovery applicationer som normalt kan läsa mekaniska hårddiskar går att använda på SSD eftersom, naturligtvis, de är helt annorlunda.

Prova med ex Pegasus (har för mig att de har en testversion man kan ladda ner) och se ifall du kan läsa disken "bakvägen".

Befarar det också. Dock finns det ju företag som kan rädda även flashkort och liknande, så nog tror jag det går att återhämta info även här, men lyckligtvis är det inga livsviktiga foton jag har.

Ska testa Pegasus, men vad heter programmet mer specifikt? Får upp en hel del annat på google när jag söker det. För det är väl inget recoveryprogram då du sa att man skulle använda det för att kolla bakvägen till kortet?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H