Permalänk
Medlem

Ny SSD, vilken?

Hej!
Efter att ha insett att jag köpt på tok för liten SSD så ska jag nu köpa en 250GB, frågan är vilken? Jag har tre alternativ jag kommer på; Samsung 840 EVO, Samsung 840 Pro eller Intel 520. Har jag missat någon? Jag söker R/W hastigheter 500>MB/s. 840 EVO verkar riktigt bra för sitt pris, men jag hörde något om att den har dålig kontroller så att den inte klarar lika många skrivningar som de andra. Stämmer detta?

Hur som helst, kom med rekommendationer )

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Kan glatt rekommendera Samsung 840 pro serien, 256gb versionen är ju bland dem bästa du kan köpa på marknaden just nu och är inte allt för dyr för och vara en 256gb variant!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem

Håller med.. Super nöjd med min Samsung 840 pro
Du behöver ju inte Pro, Basic är ju också grym

Permalänk
Medlem

Och jag har kört med en 60 gigs intel i ett år uuutan anmärkning (minns ej vilken serie dock) och har precis köpt en 240gb 520 och den funkar utan anmärkning kbk! Kör, bara kör!

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabyMoseN:

Kan glatt rekommendera Samsung 840 pro serien, 256gb versionen är ju bland dem bästa du kan köpa på marknaden just nu och är inte allt för dyr för och vara en 256gb variant!

Skrivet av Hagge:

Håller med.. Super nöjd med min Samsung 840 pro
Du behöver ju inte Pro, Basic är ju också grym

Så Pro är att rekommendera över EVO?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Som vanligt med SSD gäller storlek>prestanda.
Det är "bättre" att gå ner ett par snäpp i prestandaskalan och istället få en betydligt större disk.
För det tråkigaste som finns är ju att inte få plats med sina spel på SSD'n.

Permalänk
Skrivet av Casper:

Så Pro är att rekommendera över EVO?

Då EVO är så pass ny har jag ingen erfarenhet av dem, men det är ju trots allt Samsung så du går nog inte fel vad du än väljer där! Men av vad jag upplevt själv och läst av andra så är 840 pro eller basic where it's at just nu i alla fall!

Visa signatur

Chassi:NZXT - Phantom 820 - Black|CPU:Core i7 4790K 4.8 GHz|CPU kylare:Corsair Hydro H115i/PnP|Mobo:Asus Maximus VII Hero - Z97|RAM:2x8GB G.Skill TridentX - 2400mhz CL10|SSD's: 2st Samsung 850 PRO 256gb|GPU:Zotac GTX 1080 Ti Amp Extreme @ 2113/12020Mhz|PSU:EVGA SuperNOVA G2 1000W|Ljudkort:Xonar Essence STX

http://www.youtube.com/user/BabyMoseN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som vanligt med SSD gäller storlek>prestanda.
Det är "bättre" att gå ner ett par snäpp i prestandaskalan och istället få en betydligt större disk.
För det tråkigaste som finns är ju att inte få plats med sina spel på SSD'n.

Det var så jag tänkte, egentligen behöver jag bara 64GB men 120 är väl att föredra (PhotoShop, spel osv.), så jag tar snäppet över det för att vara totalt safe

Skrivet av BabyMoseN:

Då EVO är så pass ny har jag ingen erfarenhet av dem, men det är ju trots allt Samsung så du går nog inte fel vad du än väljer där! Men av vad jag upplevt själv och läst av andra så är 840 pro eller basic where it's at just nu i alla fall!

Ok, jag tror att jag kör på EVO p.g.a prisskillnaden, som du säger kan man inte trampa snett med Samsung

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Casper:

Så Pro är att rekommendera över EVO?

Om du ska skriva mycket på den, ja, eftersom TLC-cellerna i Basic och EVO "bara" räknas klara minst 5000 write cycles (alltså en total belastning om 5000 gånger hårddiskens kapacitet) innan den börjar slita på cellerna, jämfört med PRO-seriens MLC-seller som klarar det dubbla (minst 10000 write cycles).

Pratar du om en 250 GB-disk pratar vi alltså om en total belastning om minst 1250 TB för en Basic eller EVO alternativt minst 2500 TB för en Pro.

Kommer du någonsin att skriva 1250 TB till disken?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Om du ska skriva mycket på den, ja, eftersom TLC-cellerna i Basic och EVO "bara" räknas klara minst 5000 write cycles (alltså en total belastning om 5000 gånger hårddiskens kapacitet) innan den börjar slita på cellerna, jämfört med PRO-seriens MLC-seller som klarar det dubbla (minst 10000 write cycles).

Pratar du om en 250 GB-disk pratar vi alltså om en total belastning om minst 1250 TB för en Basic eller EVO alternativt minst 2500 TB för en Pro.

Kommer du någonsin att skriva 1250 TB till disken?

Om jag inte har helt fel så är 840 och 840 evo specade till 1000 p/e cykler och pro till 3000 p/e cykler. Vilket fortfarande innebär att en 250gb evo/non pro klarar av mer än 40gb om dagen i tio år...troligen klarar man över 60/gb om dagen i 10 år, beror lite på hur man använder disken. Sedan är dessa 1000 eller 3000 p/e cykler bara ett minivärde som cellerna är garanterade att klara, de flesta klarar av betydligt mer än så.

Permalänk

Corshair force GT eller GS 540/550 read write :)?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Om du ska skriva mycket på den, ja, eftersom TLC-cellerna i Basic och EVO "bara" räknas klara minst 5000 write cycles (alltså en total belastning om 5000 gånger hårddiskens kapacitet) innan den börjar slita på cellerna, jämfört med PRO-seriens MLC-seller som klarar det dubbla (minst 10000 write cycles).

Pratar du om en 250 GB-disk pratar vi alltså om en total belastning om minst 1250 TB för en Basic eller EVO alternativt minst 2500 TB för en Pro.

Kommer du någonsin att skriva 1250 TB till disken?

Tack så mycket för den informationen! Nej, 1250 TB kommer jag aldrig skriva. Som någon sa så är det 40 GB om dagen i tio år. I snitt skriver jag kanske 1 GB om dagen, förutom då jag formaterar men det är inräknat i snittet, så att den disken skulle hålla minst 40 år, och om 40 år kommer jag troligtvis ha hunnit byta disk...

Tack, det blir en EVO

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Tack så mycket för den informationen! Nej, 1250 TB kommer jag aldrig skriva. Som någon sa så är det 40 GB om dagen i tio år. I snitt skriver jag kanske 1 GB om dagen, förutom då jag formaterar men det är inräknat i snittet, så att den disken skulle hålla minst 40 år, och om 40 år kommer jag troligtvis ha hunnit byta disk...

Tack, det blir en EVO

840 EVO 250 GB har en skrivhastighet på ca 260 MB/s efter det att den lilla turbocache-bufferten på 3GB är fylld, och det tar ca 6 sekunder att fylla den.
Eftersom du ville ha skrivhastighet på 500+ MB/s så tar jag för givet att det är ofta du skriver stora filer till disken, och då kommer du frekvent fylla bufferten och få 260 MB/s i skrivhastighet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Casper:

Tack så mycket för den informationen! Nej, 1250 TB kommer jag aldrig skriva. Som någon sa så är det 40 GB om dagen i tio år. I snitt skriver jag kanske 1 GB om dagen, förutom då jag formaterar men det är inräknat i snittet, så att den disken skulle hålla minst 40 år, och om 40 år kommer jag troligtvis ha hunnit byta disk...

Tack, det blir en EVO

Nog kommer du skriva mer än en gb. Skriver runt 30gb dagen och det ända jag gör är att titta på Youtube och surfa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Nog kommer du skriva mer än en gb. Skriver runt 30gb dagen och det ända jag gör är att titta på Youtube och surfa.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter rätt extremt, de jag sett här på forumet som logga sin diskaktivitet har skrivit ca 1gb/h som datorn används. Har svårt att tro att man når 30gb/dag bara genom att surfa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Nog kommer du skriva mer än en gb. Skriver runt 30gb dagen och det ända jag gör är att titta på Youtube och surfa.

Skickades från m.sweclockers.com

...hur går det till? Jag har klarat mig på en 64 GB SSD fram till nu och alltid haft runt 5 GB ledigt, så att jag skulle inte kunnat surfa något alls om det du säger stämmer. En hårddisk på 3 TB skulle vara full efter 99 dagar om disken var helt tom när du började surfa.

Så jag betvivlar starkt att din teori stämmer.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

...hur går det till? Jag har klarat mig på en 64 GB SSD fram till nu och alltid haft runt 5 GB ledigt, så att jag skulle inte kunnat surfa något alls om det du säger stämmer. En hårddisk på 3 TB skulle vara full efter 99 dagar om disken var helt tom när du började surfa.

Så jag betvivlar starkt att din teori stämmer.

hans teori är korrekt, för varenda gång ett program som finns på disken gör en förändring, i sig själv, sparar något eller bara används så skriver och läser det data.
detta medför att du med lätthet kan nå upp till 30 gb om dagen.

om jag fick gissa fritt skulle jag säga att riktgigt grafikintensiva saker behöver läsa mer. och t.ex. Cad program och renderingsmotorer skriver mer. på grund av att de måste spara massvis med småbitar av projektet för att inte överbelasta ram-minnet.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Casper:

...hur går det till? Jag har klarat mig på en 64 GB SSD fram till nu och alltid haft runt 5 GB ledigt, så att jag skulle inte kunnat surfa något alls om det du säger stämmer. En hårddisk på 3 TB skulle vara full efter 99 dagar om disken var helt tom när du började surfa.

Så jag betvivlar starkt att din teori stämmer.

Program som är installerade på en disk som tillexempel en webbläsare hämtar info varje gång du klickar eller laddar om en sida. Denna infon slängs sedan när du kryssar ner den. Men sida för sida så blir det data. Disken skriver och slänger data vad du än gör på datorn.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Går i samma tankar när det gäller SSD val.
Men även jag har svårt att välja.

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem

Rätt nöjd med Samsungs 840 serie..

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

hans teori är korrekt, för varenda gång ett program som finns på disken gör en förändring, i sig själv, sparar något eller bara används så skriver och läser det data.
detta medför att du med lätthet kan nå upp till 30 gb om dagen.

om jag fick gissa fritt skulle jag säga att riktgigt grafikintensiva saker behöver läsa mer. och t.ex. Cad program och renderingsmotorer skriver mer. på grund av att de måste spara massvis med småbitar av projektet för att inte överbelasta ram-minnet.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Program som är installerade på en disk som tillexempel en webbläsare hämtar info varje gång du klickar eller laddar om en sida. Denna infon slängs sedan när du kryssar ner den. Men sida för sida så blir det data. Disken skriver och slänger data vad du än gör på datorn.

Ok, då var det jag som hade fel Då får jag be om ursäkt till Klappa om mina misstankar, även om 30GB låter mycket

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Ok, då var det jag som hade fel Då får jag be om ursäkt till Klappa om mina misstankar, även om 30GB låter mycket

man lär siog något varje dag

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.