Samsung börjar massproducera 3D V-NAND – flashminnen med flera lager minnesceller

Permalänk
Melding Plague

Samsung börjar massproducera 3D V-NAND – flashminnen med flera lager minnesceller

I vad som beskrivs som ett genombrott inleder Samsung leveranserna av så kallat 3D Vertical NAND, som består av upp till 24 lager minnesceller på en och samma krets.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte särskilt imponerande så här efter ReRAM-nyheten.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Och folk sa till mig att SSD marknaden har stabiliserats och inte lär utvecklats särskilt mycket mer eller sjunka i pris, och kolla nu...

I will play the waiting game for a while longer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Inte särskilt imponerande så här efter ReRAM-nyheten.

En av de riktiga elektronikjättarna "börjar massproducera"

Ett nystartat företag "har gjort ett ex i en kommersiell fabrik"

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Ååååh, en DIL-kapsel! Kör de med hålmonterade kretskort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Inte särskilt imponerande så här efter ReRAM-nyheten.

Får se, det är väl ingen som blir särskilt förvånad om fördelarna med RRAM inte alls blir så stora som påståtts eller om det tar åratal innan man får höra att RRAM börjat tillverkas.

Permalänk

Trevligt undra när man får se det är i en SSD nu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Och folk sa till mig att SSD marknaden har stabiliserats och inte lär utvecklats särskilt mycket mer eller sjunka i pris, och kolla nu...

I will play the waiting game for a while longer

Hehe, Jag vill också gärna vänta tills man får reda på priserna på de nya leksakerna, men det lär nog dröja tills 2018 i så fall innan man kan skaffa sig en tillräckligt stor för ett rimligt pris. xD

Det verkar vara mycket gott runt hörnet: SkyLake, Maxwell, billigare SSD eller denna nya tekniken, DDR4, PIEe 4.0, högre upplösningar på skärmar osv. ^^

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Hehe, Jag vill också gärna vänta tills man får reda på priserna på de nya leksakerna, men det lär nog dröja tills 2018 i så fall innan man kan skaffa sig en tillräckligt stor för ett rimligt pris. xD

Jo... Det är så oattraktivt att köpa mindre SSDs och hela tiden flytta över filer och sånt för att spara utrymme... Det får mig bara att tänka på Win95 tiden med en hårddisk på 8gb som man konstant fick tömma och ta hand om...

Jag har blivit bortskämd med att ha några "extra terrabytes" som gärna kan fyllas upp utan att det gör något...
Men nu med SSDs så får man behandla varje GB som om det vore guld... igen.

I grund och botten så klarar jag mig utan, man kan inte sakna kakan man aldrig smakat
Det är ju roligt att se hur utvecklingen utvecklas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enorus:

Får se, det är väl ingen som blir särskilt förvånad om fördelarna med RRAM inte alls blir så stora som påståtts eller om det tar åratal innan man får höra att RRAM börjat tillverkas.

Resistivt-Ram har tillverkats rätt länge. Typ 3 år eller så, och man har kunnat köpa kit från panasonic i minst ett år nu (microcontrollers med RRAM istället för EEPROM).

http://en.wikipedia.org/wiki/RRAM

Däremot har kretsarna typiskt några Mb kapacitet, inte Gb/Tb som behövs för att göra hårddiskar.

Permalänk

Det låter ju riktigt bra det här.
Är dock lite cynisk till naturen så jag kommer nog att vänta ett tag efter de släpps i produktion innan jag köper en.

Ny teknik ~= nya problem

Visa signatur

Artificial intelligence is not a match for natural stupidity

Permalänk

Från nyheten: ".. och dubbelt så höga skrivhastigheter."
Om de har upp till 24 gånger högre lagrinsmöjlighet med 24 lager men endast dubbelt så hög skrivhastighet, betyder det då att dessa inte alls kommer bli särskilt snabba? För i dagens läge skriver väl SSD diskar datan på flera/alla minneskretsar samtidigt. Så har man t.ex. 24st minneskrestar kanske man lyckas skriva datan 10-20 gånger snabbare än med 1 krets. Men här behövs bara 1 krets i mindre diskar på 128 GB vilket verkar ge en rätt så seg skrivhastighet och då troligen samma sak för läshastigheten.

Bra att storleken ökar förstås, men personligen så klarar jag mig rätt bra med ett par hundra GB SSD disk för att vanlig lagring går bra att ha på en segare disk.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Man kan alltid vänta tills nästa grej men ibland blir det här absurt. Dock, alltid trevligt med teknikframsteg av den här typen.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Avstängd

Härligt, behöver mer utrymme men jag vill absolut inte använda mekaniska diskar så det här låter väldigt bra för min egen del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Resistivt-Ram har tillverkats rätt länge. Typ 3 år eller så, och man har kunnat köpa kit från panasonic i minst ett år nu (microcontrollers med RRAM istället för EEPROM).

http://en.wikipedia.org/wiki/RRAM

Däremot har kretsarna typiskt några Mb kapacitet, inte Gb/Tb som behövs för att göra hårddiskar.

Där ser man, tack för rättelsen. Får hoppas på att det inte tar alltför länge innan kapaciteten ökas ordentligt då.

Permalänk
Medlem

Vad är det med asiatiska kvinnor och elektronik?

OnT: På pappret ser v-nand bra ut men kommer det bli billigare? Ser fram emot 1GB/s skrivhastighet, om det nu är 500MB/s som de flesta SSDs är idag som de jämför med.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Men om de stackas på varandra, hur blir det med tjockleken på själva prylen? Någon får gärna upplysna mig om detta har någon betydelse.

Rent spontant så känns ReRam som en mer revolutionär lösning, V-NAND framstår mer som en evolutionär utveckling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Umbrellas:

Men om de stackas på varandra, hur blir det med tjockleken på själva prylen? Någon får gärna upplysna mig om detta har någon betydelse.

Rent spontant så känns ReRam som en mer revolutionär lösning, V-NAND framstår mer som en evolutionär utveckling.

Lagren är ju i nanometersklass! Du vet, 10-20nm som börjar bli standard vid NAND tillverkning.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ronnylov:

Ååååh, en DIL-kapsel! Kör de med hålmonterade kretskort?

Ja tänk vad stora framtidens produkter blir om det inte är nått demoex, men de kanske integrerar telefonen i minnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jo... Det är så oattraktivt att köpa mindre SSDs och hela tiden flytta över filer och sånt för att spara utrymme... Det får mig bara att tänka på Win95 tiden med en hårddisk på 8gb som man konstant fick tömma och ta hand om...

Varför körde du Windows 95 när 8GB diskarna var på marknaden? Tror du blandar ihop det lite, under Windows 95 eran så kunde man bara drömma om 8GB PATA diskar.
Sen vet jag inte vad du fyllde din dator med för skit, när jag köpte min första 6,4GB hdd tyckte jag den var skitstor.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Jo... Det är så oattraktivt att köpa mindre SSDs och hela tiden flytta över filer och sånt för att spara utrymme... Det får mig bara att tänka på Win95 tiden med en hårddisk på 8gb som man konstant fick tömma och ta hand om...

Jag har blivit bortskämd med att ha några "extra terrabytes" som gärna kan fyllas upp utan att det gör något...
Men nu med SSDs så får man behandla varje GB som om det vore guld... igen.

I grund och botten så klarar jag mig utan, man kan inte sakna kakan man aldrig smakat
Det är ju roligt att se hur utvecklingen utvecklas!

8 gb...lyxlirare, min första Win 95 dator hade 650mb, det var megastort med massor av plats till office o annat..

Visa signatur

Signatur redigerad av Aser: Marknadsföring ej tillåtet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av som99:

Varför körde du Windows 95 när 8GB diskarna var på marknaden? Tror du blandar ihop det lite, under Windows 95 eran så kunde man bara drömma om 8GB PATA diskar.
Sen vet jag inte vad du fyllde din dator med för skit, när jag köpte min första 6,4GB hdd tyckte jag den var skitstor.

jag hade en ~10gb disk, det var itne speciellt stort när man ville ha "huge" install på baldurs Gate 1, tog upp hela disken i princip, men man slapp byta skiva!

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Ååååh, en DIL-kapsel! Kör de med hålmonterade kretskort?

En matris med DIL-socklar på ovansidan skärmen är den nya ersättaren för PC-kort, visste du inte det? Sedan konfigurerar man det genom att vira på insidan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av som99:

Varför körde du Windows 95 när 8GB diskarna var på marknaden? Tror du blandar ihop det lite, under Windows 95 eran så kunde man bara drömma om 8GB PATA diskar.
Sen vet jag inte vad du fyllde din dator med för skit, när jag köpte min första 6,4GB hdd tyckte jag den var skitstor.

Win 95 kunde väl inte ens hantera mer än 2 Gbyte? Stödet för diskar över 2 Gbyte kom med FAT32 och det införde med 95osr2 och kanske framförallt med Win 98 då det ofta var 8Gbyte som normalstorlek på hdd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 95 kunde väl inte ens hantera mer än 2 Gbyte? Stödet för diskar över 2 Gbyte kom med FAT32 och det införde med 95osr2 och kanske framförallt med Win 98 då det ofta var 8Gbyte som normalstorlek på hdd.

Stämmer att det kom med 95osr2 men inget hindrade dig från att skapa flera 2GB partitioner dock så antog jag att han skapat flera partitioner eller körde osr2.

Det jag tyckte var konstigt var att han pratade om 8GB diskar under W95 eran då den nästan var över när de större 6GB+ större diskar kom och då förstog jag inte varför han fortfarande körde W95 om han ändå investerat i en dyr 8GB disk.

Jag hade inte i närheten av 8GB på en enskild disk när W95 kom då det inte fanns PATA diskar i de storlekarna, min största var en quantum fireball på runt 1GB något år efter W95 release och det var inte förens W98 kom som diskar på runt 8GB började trilla in om jag inte missminner mig (räknar självklart inte med svindyra SCSI diskar).

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har tagit bort några onödiga inlägg. Se forumreglerna § 1.6.

/KimTjik

Permalänk
Medlem

Priset är den stora frågan.

Fått väck interna mekaniska diskar ur min dator och nu kanske turen kommit till de två externa jag har (även om de förvisso låter mindre än interna mekaniska).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9