Överklockade för första gången igår, Bra resultat?

Permalänk

Överklockade för första gången igår, Bra resultat?

Tjenare!

Så vart sugen på att öka processorn lite igår så läste runt lite om överklockning och bästämde mig för att dra upp den till 4,2 från 3,3 (intel 2500k)

Sagt och gjort, gick in i bios, tittade runt lite och följde en guide som ökade till 4,5 så fick lov att ändra lite själv. Efter en stunds ändrande så bestämde jag mig för 4,2 med ungefär 1,27V (kommer inte ihåg vad sketen hette jag ändrade och kan inte kolla då jag är på jobbet!) Allt fungerade helt fint och jag körde igång Prime95 på BLEND TEST, över natten med HWmonitor som höll koll på tempsen åt mig.

Vaknade upp och allt gick fortfarande och det såg bra ut tyckte jag!
Totala tiden med prime95 på blend; cirka 12h, 0 varningar samt 0 errors.
Temperaturen under natten med prime95; proccessorn gick inte över 54 Grader och Ram-minnerna gick inte över 57 Grader.

Detta tyckte jag såg helt ok ut då jag haft en oklockad processor på 75 Grader i load förut när jag spelat bf3 men köpte nytt chassi och kylare innan jag gav mig in på överklockningen!

Men nu till frågan, Är dessa temperaturer bra och är 12h tillräkligt med tid för att bedöma systemet som stabilt? Bör jag in och pilla igen eller ska jag låta bli om dessa resultat är bra?

Under också om det blir mycket skillnad om man överklockar processorn till 4,5 från 4,2?

Tack i förhand!
//mvh, Marcus!

Permalänk

Tycker absolut att resultatet är bra, du kan nog säkert dra upp den mer så testa med 4,5. 12 timmar är definitivt tillräckligt för stabilitetstest.

Permalänk
Skrivet av nakednakedguy:

Tycker absolut att resultatet är bra, du kan nog säkert dra upp den mer så testa med 4,5. 12 timmar är definitivt tillräckligt för stabilitetstest.

Hur mycket skillnad blir det på 4,2 och 4,5? om resultatet är bra stannar jag nog om det inte är grymt mycket skillnad då jag inte vill pressa processorn mer än nödvändigt!

Tack för snabbt svar i alla fall :).

Permalänk
Medlem

Ganska trevligt för en 24/7 clock, om du jobbar på det lite mer bör du kunna lägga dig på 4,5ghz+ med helt okey temperaturer.
För första överklock är det bra! Kolla igenom guiderna här på forumet, finns en för sandybridge. Om du följer den kommer du nog kunna lägga dig fint på 4.6Ghz 24/7 beror självklart på hur bra processorn är.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara en bra prolle.

Det är bara att klocka mer med dom temperaturerna.

Permalänk
Medlem

Du borde enkelt höja till 4,5. Men då stiger tempsen, men ligger dom vid 60-70 är det fortfarande jättebra temps för ett tortyrtest

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Det beror i och för sig vad man ska använda datorn till men brukar man inte rekommendera att man ska köra "In-place large FFTs" för att se om man inte har för höga temperaturer? Man ska ju kolla om cpun klarar mycket tung belastning eller har jag fel?

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk

Tack för svaren allihopa! Dock inte fått svar än, spelar det stor roll mellan 4,2 och 4,5 eller är det bara en skit sak egentligen?

Skrivet av Vigge50:

Det beror i och för sig vad man ska använda datorn till men brukar man inte rekommendera att man ska köra "In-place large FFTs" för att se om man inte har för höga temperaturer? Man ska ju kolla om cpun klarar mycket tung belastning eller har jag fel?

Brukar inte spela mer än 1 spel samtidigt och möjligtvis ha spotify/firefox öppen så kommer inte lägga så tung belastning på datorn i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackofaces1:

Tack för svaren allihopa! Dock inte fått svar än, spelar det stor roll mellan 4,2 och 4,5 eller är det bara en skit sak egentligen?

Brukar inte spela mer än 1 spel samtidigt och möjligtvis ha spotify/firefox öppen så kommer inte lägga så tung belastning på datorn i vilket fall.

Det är ingen skitsak.

Vissa titlar slukar all GHz man slänger åt dom.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst på forumet overclock, så märker man inte mycket skillnad på spel, däremot på andra tyngre saker
Tror att de sa att på CPU krävande saker ser du skillnad, men på GPU krävande ser du inte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Tänkte höra också, nu kör jag ju 1,27V på 4,2 clockning. Går det att kolla någonstans om detta är alldeles för mycket (alltså att den inte använder 1,27V utan en annan summa) för att sedan kunna räkna ut hur mycket jag behöver för 4,5 clockning? eller handlar allt om "finkänslan" genom att gissa sig fram?

Permalänk
Medlem

Du kan själv sänka lite i taget tills det blir ostabilt, då vet du ungefär hur mycket volt du behöver

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Skrivet av Red110:

Du kan själv sänka lite i taget tills det blir ostabilt, då vet du ungefär hur mycket volt du behöver

kan jag annars dra på 4,5 och testa med 1,30 typ och se om det fungerar stabilt?

Permalänk
Medlem

Ja du kan försöka med det Själv har jag 3570k ivy bridge, får inte upp mer än 4.4 men var inte nöjd med tempen så kör 4.2 ^^

Edit: Kör med ungefär 1.112-1.135+ i volt, den pendlar lite. Jag vet inte hur det är med sandy bridge om dom kräver mer ström eller inte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit