Val av VANLIG hårddisk... hos INET.SE

Permalänk

Val av VANLIG hårddisk... hos INET.SE

Vilken vanlig hårddisk skulle ni valt hos INET.se som finns I LAGER tack..

Ska vara i en ny dator för gaming, NÄÄÄ, ska inte ha SSD, mest då samsung billiga 120gb är slut på inet, och är sugen på att beställa allt från inet nu på Söndag, dom ska nämligen bygga ihop datorn till mig med operativsystem och allt.. Och vill inte lägga för mycket pengar, enligt många här på forumet ska man INTE ha annat än samsung när det gäller SSD, så vågar inte chansa på annan billig 120gb ssd då..

fundera på denna:
http://www.inet.se/produkt/4304220/500gb-seagate-barracuda-72...

eller finns de bättre i typ samma prisklass, max 100-200 kr mer är ok,,, om de blir bättre..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

sorry,,,, såg nu att samsung SSD diskarna är inne i stock

NICE...

ok, glöm vanlg hårddisk då, vilken av dessa ?:

http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...

eller

http://www.inet.se/produkt/4304360/samsung-ssd-basic-830-seri...

kan noll om SSD, så därför ja frågar..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

128gb så får du 8gb mer

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga 830. Den har ersatts av 840 pro. 840 är en budgetvariant som är långsammare och har kortare livslängd.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

830 om du hinner, riktigt fina diskar

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Som ovanstående, PRO är väl att föredra men inte så att du kommer att gråta över massiv prestandaförlust med en basic

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Som ovanstående, PRO är väl att föredra men inte så att du kommer att gråta över massiv prestandaförlust med en basic

Basic betyder att man inte får ett laptopkit inkluderat. Det finns 840 basic, 840 kit, 840 pro basic och 840 pro kit. Pro och non-pro är att föredra.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

hinner nog inte köpa 830, får bli 840 då som jag länkade till,,, tänkte göra beställning på allt på Söndag kväll..

Jaja, de håller väl ett tag ändå..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Avstängd

Komplett rekommenderade också Samsung för SSD men jag har svårt att se varför man inte skulle kunna ha något annat? Inte för jag är så påläst men Tom's Hardware hade nyss en rekommendation för köp av SSD i olika prisklasser och de nämnde ju diverse.

Vad gäller pålitlighet så SKALL man ju egentligen helt enkelt se till att ha backup på saker och ting. Mycket säkrare och bättre än att förvänta sig att just komponenten man själv valde skall hålla.

Tom's hardware har självfallet reviews av hårddiskar med.

Vill man spara pengar och få mycket utrymme har ju jag iaf tidigare fått uppfattningen att hårddisk + SSD cache ger mycket av fördelarna SSD ger men till ett lägre pris och mycket mer utrymme såklart.

Permalänk
Avstängd

Här råkade de ha ett test av 840 evo:
http://www.tomshardware.com/reviews/crucial-m500-1tb-ssd,3551...
Och något snack från Samsung på något SSD-evangemang.
http://www.tomshardware.com/reviews/samsung-global-ssd-summit...

Det var denna jag läste och letade efter:
http://www.tomshardware.com/reviews/ssd-recommendation-benchm...

Notera att den är beroende av priser där DU är såklart och att saker ändrar sig med tiden.

Kom ju nyligen ut nyheter om 1 TB resistivt RAM som väl skulle lagra data längre bl.a.
http://hardware.slashdot.org/story/13/08/06/1423215/forget-fl...

Ser man till vad Tom's skriver så verkar de ju vara av åsikten att skillnaden emellan HDD och SSD överhuvudtaget är den stora grejen, även om det sedan är skillnader emellan olika SSD också. Huruvida du överhuvudtaget behöver SSD vet inte jag.

Kommer väl en fräshare SATA&PCI-expresskombination snart med? M2 hette det väl för laptops, minns inte för desktops.

Men allt går ju framåt hela tiden och det är väl lite det som är poängen med delar av det här inlägget.

Tom's hardware storage:
http://www.tomshardware.com/t/storage/articles/

Dök upp en till relevant alldeles nyss:
http://hardware.slashdot.org/story/13/08/09/158245/memory-war...

Permalänk

hur stor skillnad generellt är det i läs/skriv mellan Samsungs SSD och en snabb vanlig 7200rpm HDD ?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

830 all the way

Skrivet av musse pigg:

hur stor skillnad generellt är det i läs/skriv mellan Samsungs SSD och en snabb vanlig 7200rpm HDD ?

SSDerna brukar vara ungefär 4-6 gånger snabbare.

Permalänk
Medlem

Det är inte läs och skrivprestandan som är intressant på en SSD.

Även om en SSD hade haft samma spec på läs och skrivhastighet som en vanlig hårddisk hade den sopat mattan totalt pga av att söktiden är obefintlig.

Söktiden har alltid varit en begränsande faktor på diskar men idag när operativsystem och program läser mer filer och information än någonsin så står söktiden för en stor del av väntetiden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa 840 Basic. Ta och beställ 830 nu medan de finns i lager. Använd fri frakt koden så kostar det ju ingenting även om du tänker vänta med att beställa de andra delarna.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Skulle aldrig köpa 840 Basic. Ta och beställ 830 nu medan de finns i lager. Använd fri frakt koden så kostar det ju ingenting även om du tänker vänta med att beställa de andra delarna.

jo men jag ska beställa allt komplett från INET på söndag, en hel dator dom ska bygga till mig, betsäller jag 830 nu, får jag ju hem den, hur ska inet då installera windows i den

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Basic betyder att man inte får ett laptopkit inkluderat. Det finns 840 basic, 840 kit, 840 pro basic och 840 pro kit. Pro och non-pro är att föredra.

Håller inte riktigt med dig på den punkten. Skillnaden mellan Pro och icke Pro är sämre skrivprestanda och kortare livslängd baserat på motsvarande antal skrivningar jämfört med en Pro, så jag hade nog inte rört en icke Pro. Hade jag idag kunnat hitta en SLC enhet till något pris som plånboken accepterar så hade jag tagit det när som helst före MLC och TLC, förutsatt att den fanns med SATA 6 Gb/s.

Sitter själv på en 3,5" Mtron(SLC) till TV'n(satt innan i arbetsdatorn) och en 2,5" X25-E(SLC) till laptopen. I arbetsdatorn sitter 3 stycken 830:or(MLC) och i spelburken 2 stycken 840 Pro(MLC). Kruxxet är att det inte går att fastställa i dagsläget vilken typ som passar för vanligt bruk eftersom ingen av dom har krånglat, .....än.

Sålänge de inte börjar lägga mer vikt på att producera TLC:are så att priserna på MLC:are går upp så håller jag mig till MLC:are.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

hur stor skillnad generellt är det i läs/skriv mellan Samsungs SSD och en snabb vanlig 7200rpm HDD ?

Det jag märker mest skillnad på är accesstiderna, öppnar man en mapp full med bilder så kommer bilderna direkt. med en tex 7200rpm hårdisk kan det ta ett antal sekunder. startar man en film så startar den verkligen direkt osv osv.
bara genom att byta till ssd känns datorn extremt mycket rappare och såå mycket roligare att använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

men alltså om jag köper den enkla varianten av samsings SSD 840:
http://www.inet.se/produkt/4304477/samsung-ssd-basic-840-seri...

är den kass?

Tycker snacket om TLC och MLC SLC ??? börjar snurra i skallen nu..

Det enda Inet har hema i den prisklassen förutom den jag länkar till ovan är denna:
http://www.inet.se/produkt/5315286/kingston-ssd-v300-120gb

är den bättre ?

Sen fattar jag inte snacket håller kortare, håller en Samsung 840 enkel modell typ bara 1-2 år vid normal användning , eller vad menar ni?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av musse pigg:

jo men jag ska beställa allt komplett från INET på söndag, en hel dator dom ska bygga till mig, betsäller jag 830 nu, får jag ju hem den, hur ska inet då installera windows i den

Varför ska du vänta till på söndag för? Du har ett läge, ta det!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

aja, inte ska en ssd stressa fram en hel för 13000:-,, lugnar mig, ska fundera lite till, har även en beg. dator på G kanske, så måste se om de blir den först... inte tänker ja stressa för att få en bättre ssd, då får de vara..

Till frågan, är Samsung 840 basic kassa på nåt sätt ?? , så säg de nu ...

Låter på er som att missar jag 830 disken nu, så är allt annat SKIT...

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Håller inte riktigt med dig på den punkten. Skillnaden mellan Pro och icke Pro är sämre skrivprestanda och kortare livslängd baserat på motsvarande antal skrivningar jämfört med en Pro, så jag hade nog inte rört en icke Pro. Hade jag idag kunnat hitta en SLC enhet till något pris som plånboken accepterar så hade jag tagit det när som helst före MLC och TLC, förutsatt att den fanns med SATA 6 Gb/s.

Sitter själv på en 3,5" Mtron(SLC) till TV'n(satt innan i arbetsdatorn) och en 2,5" X25-E(SLC) till laptopen. I arbetsdatorn sitter 3 stycken 830:or(MLC) och i spelburken 2 stycken 840 Pro(MLC). Kruxxet är att det inte går att fastställa i dagsläget vilken typ som passar för vanligt bruk eftersom ingen av dom har krånglat, .....än.

Sålänge de inte börjar lägga mer vikt på att producera TLC:are så att priserna på MLC:are går upp så håller jag mig till MLC:are.

Jag menade namnen non-pro och pro. För att minska förvirring är det dumt att använda basic när man menar non-pro.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

aja, inte ska en ssd stressa fram en hel för 13000:-,, lugnar mig, ska fundera lite till, har även en beg. dator på G kanske, så måste se om de blir den först... inte tänker ja stressa för att få en bättre ssd, då får de vara..

Till frågan, är Samsung 840 basic kassa på nåt sätt ?? , så säg de nu ...

Låter på er som att missar jag 830 disken nu, så är allt annat SKIT...

Om Du kikar på vad jag skrev så hade i alla fall inte jag något klart svar som avspeglar verkligheten eftersom ingen av mina har rasat....än. Däremot så är den beräknade livslängden kortare på TLC än MLC och baserar sig på antal skrivningar. Plus att TLC är långsammare att skriva till än MLC.

Kika på produktbladen för 840 och 840 Pro så ser Du en skillnad i skrivprestanda, eller kolla på prisjakt så finns där värden även där.

I korta drag gällande livslängd och skrivprestanda(naturligtvis om man jämför äpple mot äpple):

1:a plats: SLC.
2:a plats: MLC.
3:e plats: TLC.

Och priset likaså(1=dyrast, 3=billigast). Samsungs EVO verkar dock ha hög skrivprestanda enligt info, som baserar sig på TLC.

Sen om TLC är kassa på något får nog någon annan svara på. Jag har inte använt TLC i dagsläget. 830 modellen fanns enbart med MLC så där fanns inga andra alternativ. När 840 kom ut kom den i två varianter: 840 och 840 Pro. Nu finns t.o.m en som heter 840 EVO som jag har noll koll på. Plus att 840 Pro har fem års garanti. 840 har tre års garanti. Det säger kanske något, eller inte.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

tack för svar, men det är här jag inte hänger med, SLC diskar, vilka är det ? när jag kollar runt, tycker inte jag ser vilka som är MLC elelr SLC osv... hur skiljer man dom åt?

t ex på inets hemsida, när jag klickar på en SSD , jag kan inte utläsa om det är MLC eller TLC,, vart ser jag det?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

ok, ser att vissa modeller skriver ut det.. sorry,,,, men inte alla..

Sen är det en annan sak, sandforce skulle man akta sig för, även om det är MLC,, eller ?

Tycker de är mycket att hålla reda på..

Kort o gott: vilken disk på inet är bra, låt säga max ca 1000kr.. sen bryr jag mig inte om allt annat, hehe..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Intel gör bra SSD också.

Permalänk
Medlem

Ja, Intel gör givetvis bra SSD. Fattar inte vilket forum du har läst att Samsung är det ENDA som gäller när det kommer till SSD. Det är skitsnack skulle jag vilja påstå. Det finns konkurrens och flera tillverkare är med i kampen vilket gör att det finns gott om produkter att välja mellan.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk

ok, men denna då:

http://www.inet.se/produkt/5315282/corsair-ssd-force-gs-serie...

är den också kass?

När ni skriver att A eller B gör bra diskar, baserar ni det på vad tillverkarna säger, eller på fakta vad folk upplevt?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Skrivet av xtQ:

Ja, Intel gör givetvis bra SSD. Fattar inte vilket forum du har läst att Samsung är det ENDA som gäller när det kommer till SSD. Det är skitsnack skulle jag vilja påstå. Det finns konkurrens och flera tillverkare är med i kampen vilket gör att det finns gott om produkter att välja mellan.

jo, men sen säger alla att sandforce ska man passa sig för,, är det också rykte bara som var sant förr? tycker mååånga ssd idag är sandforce, är alla dom uträknade?

sorry för alla frågor, men detta är en del i datorn jag inte alls hängt med på,,, jag vill bara hitta en disk att köpa, utan att behöva höra att den va kass så fort jag beställt den..

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

intels ssd enheter då ?

har själv 330 på 60 gb och den funkar fint fick dock göra en formatering pga att jag fick instabil klock och hade lite grejer igång som skrev på ssdn heh (den tappade partitionen's info helt men det har inte varit några problem annars)

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/in...
180 gb för 1200 kr t ex. och 3 års garanti

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Det är inte läs och skrivprestandan som är intressant på en SSD.

Även om en SSD hade haft samma spec på läs och skrivhastighet som en vanlig hårddisk hade den sopat mattan totalt pga av att söktiden är obefintlig.

Söktiden har alltid varit en begränsande faktor på diskar men idag när operativsystem och program läser mer filer och information än någonsin så står söktiden för en stor del av väntetiden.

Fast saker och ting har ju blivit snabbare med

Känns som "upplevelsen" av allting tillsammans inte ändras sig så mycket över tiden. Komplexiteten ökar i takt med teknologiska framsteg typ.

Exempelvis kommer ju en hårddisk som kan lagra mer data med samma antal skivor i sig packa data tätare och även om rotationshastigheten är densamma därifrån söktiden för många saker så kommer den ju läsa in data snabbare (och för samma mängd data faktiskt större chans att datan ligger närmare / på samma varv / ..)