Permalänk

Radi 0 ej boot

Testade nyss att göra en raid med mina två wd 1tb blue hdds men när jag gör det så vägrar Windows 7 boota
Har Windows separat på en ssd som inte ingår i raiden men ändå vill det inte fungera
Måste man sätta upp en raid innan man installerar Windows även om Windows ligger på en hårddisk som inte ingår i raiden?

Har detta mobo
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3853#ov
Ändrade Sata control mode från ahci till raid i bios och sedan gick jag in i config utility där jag gjorde en raid mellan de två wd blue 1tb

Vore mycket tacksam för hjälp

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Jacke3:

Testade nyss att göra en raid med mina två wd 1tb blue hdds men när jag gör det så vägrar Windows 7 boota
Har Windows separat på en ssd som inte ingår i raiden men ändå vill det inte fungera
Måste man sätta upp en raid innan man installerar Windows även om Windows ligger på en hårddisk som inte ingår i raiden?

Har detta mobo
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3853#ov
Ändrade Sata control mode från ahci till raid i bios och sedan gick jag in i config utility där jag gjorde en raid mellan de två wd blue 1tb

Vore mycket tacksam för hjälp

Nej nej kolla boot order så den inte gått över till att bara ta raid diskarna :)!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Gissar att du får blåskärm när du startar Windows?
Du måste aktivera Raid i Windows registret för att det skall gå igång, lätt att googla fram vilken nyckel det är som skall ändras men sitter smått upptagen så jag överlämnar det åt dig

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av trisse23:

Nej nej kolla boot order så den inte gått över till att bara ta raid diskarna :)!

aha ok ska göra det men Windows loggan börjar laddas och fryser halvvägs
Så då måste den väl gå på ssd:n?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Jacke3:

Testade nyss att göra en raid med mina två wd 1tb blue hdds men när jag gör det så vägrar Windows 7 boota
Har Windows separat på en ssd som inte ingår i raiden men ändå vill det inte fungera
Måste man sätta upp en raid innan man installerar Windows även om Windows ligger på en hårddisk som inte ingår i raiden?

Har detta mobo
http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3853#ov
Ändrade Sata control mode från ahci till raid i bios och sedan gick jag in i config utility där jag gjorde en raid mellan de två wd blue 1tb

Vore mycket tacksam för hjälp

Ändrar du Sata controllern till raid så får du installera om Windows precis som om man ändrar från IDE till AHCI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Gissar att du får blåskärm när du startar Windows?
Du måste aktivera Raid i Windows registret för att det skall gå igång, lätt att googla fram vilken nyckel det är som skall ändras men sitter smått upptagen så jag överlämnar det åt dig

Ok ska kolla upp det

Skrivet av DavidtheDoom:

Ändrar du Sata controllern till raid så får du installera om Windows precis som om man ändrar från IDE till AHCI.

surt
Men jag har för mig att man kunde ändra mellan ahci och ide om man gick in i system reg
Tror jag har gjort det nån gång, men kan ha fel

Permalänk
Rekordmedlem

Om du har ändrat till raid på samma kontroller som du bootar från blir det troligen strul, kolla i så fall vilka portar som hänger ihop och om du kan koppla om diskarna, eventuellt kan du behöva definiera upp diskarna i raidbioset också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du har ändrat till raid på samma kontroller som du bootar från blir det troligen strul, kolla i så fall vilka portar som hänger ihop och om du kan koppla om diskarna, eventuellt kan du behöva definiera upp diskarna i raidbioset också.

Kan nog inte koppla om då jag fyllt de vanliga portarna, har bara marvel portarna och en 6gb port som inte är fylld
Båda 1tb hårddiskarna är på sata 2 portarna, staplade på varandra
men hittade en guide tror jag som kan fixa det genom regedit
http://www.overclock.net/t/1227636/how-to-change-sata-modes-a...

Permalänk

Ok testade göra som i guiden jag länka men det fungerade ej, sås får väl ta och installera om Windows då
tack för hjälpen alla

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jacke3:

Ok testade göra som i guiden jag länka men det fungerade ej, sås får väl ta och installera om Windows då
tack för hjälpen alla

Det är inte säkert att ominstallation löser det om du har portarna konfade på nått olämpligt sätt, ominstallation kan bara aktivera ahci om du inte redan gjort det, men det kan du aktivera i efterhand också enligt den guiden, funkar det inte ändå har det troligen med raidkontrollern inställningar att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte säkert att ominstallation löser det om du har portarna konfade på nått olämpligt sätt, ominstallation kan bara aktivera ahci om du inte redan gjort det, men det kan du aktivera i efterhand också enligt den guiden, funkar det inte ändå har det troligen med raidkontrollern inställningar att göra.

Kollade i min manual och det står att det finsn två chip, intel och marvel
På intel chipet finn 2 6gb/s portar och 3 3gb/s portar
Jag vill ju inte köra på marvel chipet då det har dålig prestanda etc

Så jag kör på de två sata 3gb/s portarna som är staplade på varandra för raiden då de är närmst varandra både fysiskt och i nummer ordning
På en av 6gb/s portarna kör jag min ssd som också går till intel chipet
Det finns väl då inget annat sätt att koppla eller? Så då måste det vara rätt lr?

Permalänk
Rekordmedlem

En del moderkort kan ha olika lägen på olika portar på samma kontroller eller så kan du behöva gå in i raidbioset och konfa raiden för sig och enkeldiskar kanske ska anges som single eller jbod eller nått sånt i raidbioset.
Kolla på det innan du provar att ominstallera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En del moderkort kan ha olika lägen på olika portar på samma kontroller eller så kan du behöva gå in i raidbioset och konfa raiden för sig och enkeldiskar kanske ska anges som single eller jbod eller nått sånt i raidbioset.
Kolla på det innan du provar att ominstallera.

Installerade om Windows och gjorde allt från grunden nu och det fungerade
Tack för hjälpen

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan inte varit så att du hade en av diskarna i när du installerade Windows på SSDn och då skrev den även visa filer till din hårddisk som brukar vara ett vanligt problem? När du gjorde om diskarna till RAID kom den inte längre åt filerna och kunde inte boota.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Det kan inte varit så att du hade en av diskarna i när du installerade Windows på SSDn och då skrev den även visa filer till din hårddisk som brukar vara ett vanligt problem? När du gjorde om diskarna till RAID kom den inte längre åt filerna och kunde inte boota.

Jo jag hade hårddiskarna i när jag installerade Windows första gången, (när jag inte skulle köra raid) så det var nog problemet då
Men nu när jag konfigurerat att det ska vara en raid innan jag installerade Windows blir det inga prob