När kommer DDR3-stickor på 16 GB, obuffrade och utan ECC?

Permalänk
Medlem

När kommer DDR3-stickor på 16 GB, obuffrade och utan ECC?

Sedan de första DDR3-stickorna på 16 GB (alltså 16 GB på en sticka, inte något paket om 2x8 eller 4x4) med ECC dök upp, har jag väntat troget på att det ska komma några "vanliga" utan ECC också, men det verkar inte hända?

Någon som råkar veta mer om detta?

Grejen är att jag har 32 (4x8) GB minne för närvarande, men ska gå ned i moderkortsstorlek till mini-itx, och så vitt jag vet finns det inga med fler än två minnesplatser, så därför behöver jag 2x16 GB.

Skulle köpa ECC utan att tveka, om det inte vore för att det inte finns något mini-itx-moderkort med stöd för ECC och sockel 1150.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sedan de första DDR3-stickorna på 16 GB (alltså 16 GB på en sticka, inte något paket om 2x8 eller 4x4) med ECC dök upp, har jag väntat troget på att det ska komma några "vanliga" utan ECC också, men det verkar inte hända?

Någon som råkar veta mer om detta?

Grejen är att jag har 32 (4x8) GB minne för närvarande, men ska gå ned i moderkortsstorlek till mini-itx, och så vitt jag vet finns det inga med fler än två minnesplatser, så därför behöver jag 2x16 GB.

Skulle köpa ECC utan att tveka, om det inte vore för att det inte finns något mini-itx-moderkort med stöd för ECC och sockel 1150.

verkar som att du kör tunga saker med din dator? vad gör du så att det tar hela 32 gb ram minne? för du kan ju ha 16gb som finns redan

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

verkar som att du kör tunga saker med din dator? vad gör du så att det tar hela 32 gb ram minne? för du kan ju ha 16gb som finns redan

Haha, jag visste att frågan skulle komma, sannolikheten är 100% här på Swec av någon anledning.

I huvudsak för att kunna köra flera virtuella maskiner samtidigt, vilket jag ofta gör. I skrivande stund kör jag bara en, och använder totalt 11 GB minne inklusive hostoperativet.

Dessutom föredrar jag att ha någorlunda marginal då jag aldrig haft någon swap påslagen i Windows sedan jag många år tillbaka, och det är heller inte helt fel att ha ordentligt med utrymme som operativet kan använda till att cacha allt möjligt i bakgrunden.

Jag har inte 32 GB för skojs skull, utan för att jag slog i taket med 16 GB flera gånger och blev less.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sedan de första DDR3-stickorna på 16 GB (alltså 16 GB på en sticka, inte något paket om 2x8 eller 4x4) med ECC dök upp, har jag väntat troget på att det ska komma några "vanliga" utan ECC också, men det verkar inte hända?

Någon som råkar veta mer om detta?

Grejen är att jag har 32 (4x8) GB minne för närvarande, men ska gå ned i moderkortsstorlek till mini-itx, och så vitt jag vet finns det inga med fler än två minnesplatser, så därför behöver jag 2x16 GB.

Skulle köpa ECC utan att tveka, om det inte vore för att det inte finns något mini-itx-moderkort med stöd för ECC och sockel 1150.

Minneskontrollern sitter i CPUn i de nyare generationerna och de "vanliga" (icke-Xeon) Intel-cpuerna brukar ju inte gilla RDIMM (+ECC men ECC har egentligen ingen relevans i sammanhanget annat än att RDIMM och ECC ofta går hand i hand) utan gillar vanliga UDIMM, så det är inte enbart en fråga om moderkort heller.

Det är "som vanligt" att det finns större minnesmoduler tillgängliga som RDIMM, så är det nästan alltid. Jag vet inte om det hjälper men jag tror alternativen mer eller mindre är:

  • Vänta obestämd tid så kanske den typ av modul du söker dyker upp (har ingen riktig koll på förutsättningarna, tyvärr)

  • Hitta ett kort med fler slots

  • Byt moderkort + cpu till något något kort avsett för Xeon samt en Xeon-prolle. Brukar väl dock stanna vid uATX, dock men kanske finns något undantag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Har för mig det finns Q-chipset till Xeons som har stöd för buffrade ECC minnen

dock så kan man inte klocka(verkar inte vara någon prio, men bör poängteras)

saknas också en massa annat lull lull på dom. 4 sata M.M!

skall kolla om jag hittar kortet!

edit: verkar inte kunna hitta det... men har iaf sätt ett kort skall ha stöd för de

Permalänk
Medlem

[QUOTE=evil penguin;13772906]Minneskontrollern sitter i CPUn i de nyare generationerna och de "vanliga" (icke-Xeon) Intel-cpuerna brukar ju inte gilla RDIMM (+ECC men ECC har egentligen ingen relevans i sammanhanget annat än att RDIMM och ECC ofta går hand i hand) utan gillar vanliga UDIMM, så det är inte enbart en fråga om moderkort heller.

Det är "som vanligt" att det finns större minnesmoduler tillgängliga som RDIMM, så är det nästan alltid. Jag vet inte om det hjälper men jag tror alternativen mer eller mindre är:

  • Vänta obestämd tid så kanske den typ av modul du söker dyker upp (har ingen riktig koll på förutsättningarna, tyvärr)

  • Hitta ett kort med fler slots

  • Byt moderkort + cpu till något något kort avsett för Xeon samt en Xeon-prolle. Brukar väl dock stanna vid uATX, dock men kanske finns något undantag.

[/QUOTE]

Ok, tackar!

Det finns åtminstone två Intel-tillverkade mini-itx-moderkort med C206-chipset och RDIMM-stöd med sockel 1155 som det går att plonka ned en passande Xeon i vet jag. Tyvärr ligger båda uppenbarligen i ultrabudgetserversegmentet, så det är väldigt dåligt med anslutningar. Intel S1200KPR är en av dem. Som bonus skulle jag också få fullfjädrat stöd för VT-d... Hmmm...

Nåväl, förr eller senare dyker väl UDIMM-stickor på 16 GB upp, så jag får helt enkelt klara mig med 2x8 GB till dess. Inte alls ett i-världsproblem, nej nej.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Har för mig det finns Q-chipset till Xeons som har stöd för buffrade ECC minnen

dock så kan man inte klocka(verkar inte vara någon prio, men bör poängteras)

saknas också en massa annat lull lull på dom. 4 sata M.M!

skall kolla om jag hittar kortet!

edit: verkar inte kunna hitta det... men har iaf sätt ett kort skall ha stöd för de

Var det kanske Intel S1200KPR du tänkte på?

Klockning är inget för mig, så det spelar ingen roll. Jag föredrar 100% stabilitet och livslängd framför maximal prestanda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Var det kanske Intel S1200KPR du tänkte på?

Klockning är inget för mig, så det spelar ingen roll. Jag föredrar 100% stabilitet och livslängd framför maximal prestanda.

Det var inte det kortet, det var ett 1150

aja

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Det var inte det kortet, det var ett 1150

Mini-itx?

Skrivet av iXam:

Tackar, men tyvärr är det mini-itx jag är ute efter. Micro-atx har jag redan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Jag skulle inte vara så säker på att det kommer alls, DDR4 är på ingång och eftersom DDR3 då inte blir nån "framtids/prestanda teknik" så satsas det nog inte så mycket på det eftersom de som vill ha prestanda och /eller låg effekt troligen kommer att använda DDR4 .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Mini-itx?
Tackar, men tyvärr är det mini-itx jag är ute efter. Micro-atx har jag redan.

Missade *ITX*. Sörjande och sömntablett i kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle inte vara så säker på att det kommer alls, DDR4 är på ingång och eftersom DDR3 då inte blir nån "framtids/prestanda teknik" så satsas det nog inte så mycket på det eftersom de som vill ha prestanda och /eller låg effekt troligen kommer att använda DDR4 .

Jo, den tanken slog mig också. Jag misstänker att du har rätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fördömt, det visade sig att Intel S1200KPR bara stöder max 16 GB minne, så jag är tillbaka på ruta ett. Nåja, lika bra att ställa in sig på att jag knappast kommer kunna få som jag vill förrän DDR4 gör sitt intåg.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Även om det kommer 16GB-minnen så kan man ge sig tusan på att moderkortet eller minneskontrollern saknar stöd för det eftersom man köpte grejerna innan dessa minnen kom ut...

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr inte svar på din fråga, men jag kan dela ned mig av min observation av när stickor på 8GB kom. Jag tror det tog bra mycket längre än 6 månader för det att komma till vanliga PCs, och då var priset första månaderna på marknaden orimligt höga också. Men efter några månader på marknaden och flera tillverkare släppt modeller så dök priserna ner till ganska "normala" nivåer.

Så tyvärr kan det nog bli mycket väntan, och förmodligen dyrt om du ska vara en av de som köper dessa stora stickor snabbt vid släpp.

OffT: visste också att någon skulle ifrågasätta mängden RAM, många verkar tro att man bara sitter med ett Chrome-fönster uppe eller spelar ett spel. Testa att öppna 250 bilder i 20 Mpixel i ett redigeringsprogram och applicera lite filter och effekter. Har man 16GB räcker det inte långt, speciellt inte eftersom man såklart inte kör med swap-filen påslagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro