Permalänk
Medlem

Kan jag ha bränt processorn?

Hej!

Jag försökte just på att överklocka och resultaten blev väl sådär, skärmen blev svart och datorn stängde av sig. Min setup är morderkortet MSI 970A-G46 och proccesorn AMD fx8320.

Hur det gick till:

Jag började med att stänga av C1E, cool 'n quit och satte CPU volatage till 1.41 V. Sedan ökade jag multipeln och kom upp till 4,0 ghz, då fick jag ett högt värde på temperaturen i HWinfo, över 100 grader kanske över 200 kommer inte ihåg (trodde det va ngt skumt, för förstod inte att temperaturen kunde hoppa från 50 till så högt så snabbt). Jag stängde då av prime95 och sänkte multipeln så jag fick 3,9 ghz. Då körde jag ett test till och då fick jag svart skärm och nu får jag ej igång datorn. Min fråga är hur jag ska gå vidare, har jag förstört ngn komponent/komponeneter så det bara är att köpa nytt eller kan jag fixa problemet?

Permalänk
Medlem

Dra ur strömmen till datorn och ta ut batteriet från moderkortet en stund och sätt tillbaka det och testa starta....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Första frågan är vad har du för CPU kylare. en FX CPU ska verkligen inte gå upp i 100C

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

att gå upp i över 100C med 1.41Vcore verkar konstigt då en polares 6300 inte ens blir det och den får högre Vcore när turbon Kickr in.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Första frågan är vad har du för CPU kylare. en FX CPU ska verkligen inte gå upp i 100C

En cooler master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du har bränt din processor eller ej, men ett tips till nästa gång är att börja nedifrån och gå uppåt istället för tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

Hej!

Jag försökte just på att överklocka och resultaten blev väl sådär, skärmen blev svart och datorn stängde av sig. Min setup är morderkortet MSI 970A-G46 och proccesorn AMD fx8320.

Hur det gick till:

Jag började med att stänga av C1E, cool 'n quit och satte CPU volatage till 1.41 V. Sedan ökade jag multipeln och kom upp till 4,0 ghz, då fick jag ett högt värde på temperaturen i HWinfo, över 100 grader kanske över 200 kommer inte ihåg (trodde det va ngt skumt, för förstod inte att temperaturen kunde hoppa från 50 till så högt så snabbt). Jag stängde då av prime95 och sänkte multipeln så jag fick 3,9 ghz. Då körde jag ett test till och då fick jag svart skärm och nu får jag ej igång datorn. Min fråga är hur jag ska gå vidare, har jag förstört ngn komponent/komponeneter så det bara är att köpa nytt eller kan jag fixa problemet?

100 grader C eller F? Vad är original volten på?

Du måste reseta BIOS så du får tillbaka till fabriksinställningar och kan starta datorn igen.

Dra ur elen och försök starta datorn utan kabel för att tömma kondingar på eventuell el.
Längst ner till vänster på bild: http://bytecomp.ru/uploads/images/2012-04/341cf37101b8959c767...
Ser du jumpern "BAT1". Det sitter 3 pinnar med en jumper som bryggar två av dessa pinnar. Brygga om den jumpern till den pinnen som är naken mot den i mitten. Vänta 10sec och brygga tillbaka som det var innan.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Antingen har temp visat fel, eller så har kylaren varit extremt tokigt monterad. Borde vara som andra säger, få bios återställt.
En Fx-8320 ska gå i 4.0GHz med orginalvolt i flesta fallen. Kanske en ytterst liten höjning.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Testpilot

Kör en CMOS först och främst (dra ur strömmen ur datorn, plocka ur batteriet på moderkortet, låt vara 10min och koppla sedan in allt igen).

Vad har du för kylare på CPUn föresten?

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

Hej!

Jag försökte just på att överklocka och resultaten blev väl sådär, skärmen blev svart och datorn stängde av sig. Min setup är morderkortet MSI 970A-G46 och proccesorn AMD fx8320.

Hur det gick till:

Jag började med att stänga av C1E, cool 'n quit och satte CPU volatage till 1.41 V. Sedan ökade jag multipeln och kom upp till 4,0 ghz, då fick jag ett högt värde på temperaturen i HWinfo, över 100 grader kanske över 200 kommer inte ihåg (trodde det va ngt skumt, för förstod inte att temperaturen kunde hoppa från 50 till så högt så snabbt). Jag stängde då av prime95 och sänkte multipeln så jag fick 3,9 ghz. Då körde jag ett test till och då fick jag svart skärm och nu får jag ej igång datorn. Min fråga är hur jag ska gå vidare, har jag förstört ngn komponent/komponeneter så det bara är att köpa nytt eller kan jag fixa problemet?

samma sak hände mig med min amd965 skulle klocka den gick upp till 3,9 och det funkade inte, gick in i bios och ändrade till 3,6 och startade om datorn och det vart bara svart och fick inte igång den ;). provade ta ut batteriet och jumper grejen och det funkade inte :(, va inge fel på moderkortet eller nått annat när jag provade med en annan processor

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kör en CMOS först och främst (dra ur strömmen ur datorn, plocka ur batteriet på moderkortet, låt vara 10min och koppla sedan in allt igen).

Vad har du för kylare på CPUn föresten?

En cooler master hyper 212 evo, står lite högre upp

Visa signatur

CHASSI Fractal Design Arc Midi R2 - NÄTAGGREGAT EVGA SuperNOVA G2 750W
MODERKORT Gigabyte GA-Z77X-D3H - PROCESSOR 8700k
MINNE Corsair vengeance 3000mhz 16 GB - GRAFIKKORT EVGA1070 TI
SSD SSD 240GB OCZ Arc 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

100 grader C eller F? Vad är original volten på?

Du måste reseta BIOS så du får tillbaka till fabriksinställningar och kan starta datorn igen.

Dra ur elen och försök starta datorn utan kabel för att tömma kondingar på eventuell el.
Längst ner till vänster på bild: http://bytecomp.ru/uploads/images/2012-04/341cf37101b8959c767...
Ser du jumpern "BAT1". Det sitter 3 pinnar med en jumper som bryggar två av dessa pinnar. Brygga om den jumpern till den pinnen som är naken mot den i mitten. Vänta 10sec och brygga tillbaka som det var innan.

100 grader i C. Tror orginalvolten va på 1.36. Jag prövade att resetta BIOS hjälpte inte. På mitt moderkort finns något som heter LED Status Indicators såg att en av dom inte lyste, mer exakt den andra från vänster.

Permalänk
Skrivet av faret:

100 grader i C. Tror orginalvolten va på 1.36. Jag prövade att resetta BIOS hjälpte inte. På mitt moderkort finns något som heter LED Status Indicators såg att en av dom inte lyste, mer exakt den andra från vänster.

Så du gjorde en höjning på 0.05volt, vilket till o med orginalkylaren nog ska klara på gräns. Jag hade min CM Hyper 212 innan jag fick hem min nuvarande H80i, hade även orginalkylare en stund.
Kompis kör med hyper 212 på sin fx-8320 just nu. Han har sin prolle i 4.0Ghz med en volthöjning (vet inte exakt) och tempen toppar ju absolut max 50 iaf.

Så mest troligen har din monitor visat fel, annars har du monterat kylaren fel och proccessorn är död (hoppas inte på det)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

100 grader i C. Tror orginalvolten va på 1.36. Jag prövade att resetta BIOS hjälpte inte. På mitt moderkort finns något som heter LED Status Indicators såg att en av dom inte lyste, mer exakt den andra från vänster.

Låter som en hög höjning! Höjde du pga det inte var stabilt? Höjning på volten är absolut det sista man gör, och ett steg i taget (0,01v åt gången).

Låter som något blivit bränd tyvärr.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

hade du någon offset också? det är ju lätt att skriva fel när man är i bios och särskillt om man kör med offset. Har läst om många fall där man skrivit in +0,5 istället för + 0,05 osv och då tar det inte lång tid innan chipet går.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic | i9 9900KS @5GHz | Aorus Master Z390 | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro 3200MHz | NZXT Kraken X72 | Gigabyte RTX 3080 OC | Seasonic Prime Ultra Gold 1000w | Intel 660p Series M.2 2280 1TB | Creative Labs X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Asus Swift PG279Q IPS G-Sync | Ducky One 2 SF MX Red RGB | Philips Fidelio X1 | V-MODA BoomPro | Logitech G900 Chaos Spectrum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Låter som en hög höjning! Höjde du pga det inte var stabilt? Höjning på volten är absolut det sista man gör, och ett steg i taget (0,01v åt gången).

Låter som något blivit bränd tyvärr.

Höjde inte pga instabilitet. Men tror att med OC geine eller vad det heter aktiverat så matade den cpun med spänning i dom trakterna jag hade plus enligt internetkällor verkade spänning under 1.5 V inte vara ngt problem. Tänkte helt enkelt ta en genväg som jag trodde va säker, med facit i hand jävligt dumt. Hur stor är risken för att moderkortet nu också är skadat? har ingen kompis med amd processor som jag kan pröva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skyw00lker:

Nu vet jag inte om du har bränt din processor eller ej, men ett tips till nästa gång är att börja nedifrån och gå uppåt istället för tvärtom

Hade kört med 3900 innan och funkat så gick upptill 4000 och funkade inte. Gick därför tillbaka till 3900 och då gick tempen upp högt igen precis som på 4000. Hade dessförinnan gått med 100 mhz hopp från 3.5ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av faret:

Höjde inte pga instabilitet. Men tror att med OC geine eller vad det heter aktiverat så matade den cpun med spänning i dom trakterna jag hade plus enligt internetkällor verkade spänning under 1.5 V inte vara ngt problem. Tänkte helt enkelt ta en genväg som jag trodde va säker, med facit i hand jävligt dumt. Hur stor är risken för att moderkortet nu också är skadat? har ingen kompis med amd processor som jag kan pröva med.

Spänningen ska aldrig höjas, bara om det börjar bli instabilt! Sen kan man aldrig lita på andras resultat, varje CPU är unik och därmed unika egenskaper i vad gäller volt och överclockning.

Svårt och säga, du måste nog testa med annan CPU, följden kan ju dock bli att den också ryker om kortslutning finns på moderkortet nu. Det finns inga fysiska skador vid sockeln om du lyfter på processorn?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Spänningen ska aldrig höjas, bara om det börjar bli instabilt! Sen kan man aldrig lita på andras resultat, varje CPU är unik och därmed unika egenskaper i vad gäller volt och överclockning.

Svårt och säga, du måste nog testa med annan CPU, följden kan ju dock bli att den också ryker om kortslutning finns på moderkortet nu. Det finns inga fysiska skador vid sockeln om du lyfter på processorn?

Kan varken se ngn fysisk skada på processorn eller moderkortet när jag monterade bort processorn.

Permalänk

Även om moderkortet har stöd för fx-8320 så rekommenderar msi att man inte kör fx processorer på den brädan, Har själv ett 970a g46 som ligger och det blev grymt varmt när jag testade min fx-8350 i det

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599