Battlestar Galactica, var börjar man?

Permalänk

Battlestar Galactica, var börjar man?

Tjo!

Blivit en riktig serienörd nu på sistonne. ÄLSKAR Sci-Fi (Star Trek TNG, Babylon 5, etc.).
Hört att Battlestar Galactica ska va massiv o hur bra som hellst o att man blir hooked på den.

Tänkte dra iväg till Movieline o skaffa första säsongen o ge den en chans eller ska man skaffa sig hela boxen med alla säsonger (man sparar ju pengar på det viset)?

Sen har jag då hört att det i början var en miniserie i 2 eller 3 delar från 70-talet, o sen omvandlade de den till serie under 2000-talet.
Vissa påstår att filmen o tv-serien e två helt olika saker, o man älskar antingen den ena eller det andra. (Lite som Sushi)

Så min fråga är: I vilken ordning ska man se serien? Ska man se först filmerna från '70 eller skippa dem. Kommer man ändå hänga med i story/sammanhang? Vet att det finns andra filmer som kommit ut senare, ska man se dem oxå, efter serien?
Jag som då oxå älskar gamla V, vet ju att man måste ha sett första avsnitten som ju var tänkta som miniserie.
Alternativ fråga: Kommer jag gilla Battlestar om jag absolut älskar TNG (alla säsonger)?

Anledningen till varför jag frågar detta e för jag vill verkligen se allt i kronologisk ordning från början, e så trött på den japanska tv-spel stilen där allt hoppar fram o tillbaka.

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk

Hm, hoppas jag skriver rätt nu.
Det finns en serie innan galactica, minns inte namnet men det var samma som deras hemplanet, missar inget om du hoppar över den.
Visserligen sagan om calactica världen innan allt hände, kaptenens barndom och så, typ cylon(fel?) uppkomsten mm.
Filmen däremot hamnar mellan serierna, dock med lite ändrad story mot vad man får lära sig i huvud serien, i filmen är "upptäckten" på en isplanet medan i serien på en ökenplanet.. Upptäcken ska jag inte avslöja.

Missar nog inget med filmen heller, mest en kort story hur han blev pilot, första black op uppdrag och så.

Kolla gärna hela huvud serien istället, missar du första säsong så kanske historen är inte komplett, blir lite små hopp tillbaka men inte mycket för att uppfatta allt.
Blir lite segt i mitten innan det puffar på igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Börja med miniserien som är ett dubbelavsnitt, kallas ibland Pilot eller S01E00.
Se sedan säsong 1 och 2.
Mellan 2 och 3 kan du se på webserien The Resistance om du vill, men den är inte nödvändig.
Se säsong 3.
Se på Razor mellan 3 och 4, även kallad S04E00. Film. Rekommenderas.
Se säsong 4 t.o.m avsnitt 10.
Mellan S04E10 och S04E11 kan du se på The Face of the Enemy om du vill, webserie.
Se sedan klart på säsong 4.
Efteråt kan du se på The Plan, film.

Sedan kan du se på Caprica om du vill, även Blood and Chrome. Behövs inte för att njuta av huvudserien då de är prequels rätt fristående.

Har aldrig sett originalserien och den nya serien är helt fristående från den. Om du gillar TNG gillar du nog BSG, det är rätt likt utom att BSG är mer realistiskt och gritty samt att storyn faktiskt går framåt hela tiden.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är ett startrek/stargate fan och jag köpte battlestar galactica, http://www.webhallen.com/se-sv/film/blu-ray/98851-battlestar_... till ett bra pris förra året (lägg märke till att den saknar svensk textning om det är något du bryr dig om). Tittade på hela serien och ångrar mig inte ett ögonblick att jag chansade och köpte boxen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Basicnewb:

Kommer jag gilla Battlestar om jag absolut älskar TNG (alla säsonger)?

Förmodligen (jag vet inte om det finns folk som ogillar BSG (i alla fall efter att ha sett ett avsnitt eller så)).

Permalänk
Skrivet av Ingen:

Börja med miniserien som är ett dubbelavsnitt, kallas ibland Pilot eller S01E00.
Se sedan säsong 1 och 2.
Mellan 2 och 3 kan du se på webserien The Resistance om du vill, men den är inte nödvändig.
Se säsong 3.
Se på Razor mellan 3 och 4, även kallad S04E00. Film. Rekommenderas.
Se säsong 4 t.o.m avsnitt 10.
Mellan S04E10 och S04E11 kan du se på The Face of the Enemy om du vill, webserie.
Se sedan klart på säsong 4.
Efteråt kan du se på The Plan, film.

Sedan kan du se på Caprica om du vill, även Blood and Chrome. Behövs inte för att njuta av huvudserien då de är prequels rätt fristående.

Har aldrig sett originalserien och den nya serien är helt fristående från den. Om du gillar TNG gillar du nog BSG, det är rätt likt utom att BSG är mer realistiskt och gritty samt att storyn faktiskt går framåt hela tiden.

Fint beskrivet ah förstod att storyn går framåt

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Förmodligen (jag vet inte om det finns folk som ogillar BSG (i alla fall efter att ha sett ett avsnitt eller så)).

Skrivet av heande:

Jag är ett startrek/stargate fan och jag köpte battlestar galactica, http://www.webhallen.com/se-sv/film/blu-ray/98851-battlestar_... till ett bra pris förra året (lägg märke till att den saknar svensk textning om det är något du bryr dig om). Tittade på hela serien och ångrar mig inte ett ögonblick att jag chansade och köpte boxen.

Härligt grabbs, då kör i på det!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem

Sjutton blir ju sugen nu att se om hela serien (200x) för tredje gången
BSG är onekligen en av dom bästa serier som skapats inom sci-fi

Filmen och TV serien från 1978- kan man dock undvika, då dessa är ganska träliga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Sjutton blir ju sugen nu att se om hela serien (200x) för tredje gången
BSG är onekligen en av dom bästa serier som skapats inom sci-fi

Filmen och TV serien från 1978- kan man dock undvika, då dessa är ganska träliga.

Blir oxå peppad!

Visa signatur

Ljudkort: Steinberg UR22, Monitorer: M-Audio BX5, Yamaha HS7 DAW: Fruity Loops Studio 11 Hörlurar: AKG k240 Studio, Sennheiser HD25 Mk II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basicnewb:

Kommer jag gilla Battlestar om jag absolut älskar TNG (alla säsonger)?

Från en som starkt gillar TNG, och absolut älskar B5, men inte gillade BSG: Det kan du inte räkna med. BSG och TNG är ganska olika varandra i stil och stämning, där BSG är mycket mer mörk och "gritty", lite som en sci-fi version av Breaking Bad. Och TNG var mer ljus och trivsam i sin stämning tyckte jag.

Men ge BSG en ärlig chans om du letar efter en ny sci-fi serie. Den är välgjord, och det finns många som gillar den.
Sen om du kommer gilla den eller inte kan ju inte vi veta. Det är ju din personliga smak som avgör det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Genesis:

Från en som starkt gillar TNG, och absolut älskar B5, men inte gillade BSG: Det kan du inte räkna med. BSG och TNG är ganska olika varandra i stil och stämning, där BSG är mycket mer mörk och "gritty", lite som en sci-fi version av Breaking Bad. Och TNG var mer ljus och trivsam i sin stämning tyckte jag.

Nej, så lik star trek är den kanske inte (särskilt inte de mera klassiska serierna), men det är det ju heller inte så mycket som är. Däremot har den ju så mycket (science fiction/drama/politik/action/effekter/osv.) så välproducerat att den passar nästan alla.

Permalänk
Medlem

Själv gillar jag den gamla BSG-serien bättre än den nyare.. det som driver mig till vansinne med den nya serien är Baltars förbannade hjärnspöke.

Ett tips om du vill se den gamla serien först är att helt skippa filmerna, då de enbart består av ihopklippt material från tv-serien.

Sen är det bara fjantigt att Starbuck är tjej i nya serien

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Håller med om att grejen med Baltar och henne var en av de sämre delarna av serien, bröt stämningen ofta kände jag. Å andra sidan har serien väldigt många bra karaktärer, gillar speciellt Laura Roslin och mer eller mindre alla supporting characters var bra.

Visa signatur

i5-4670k | GTX 670 | ASUS Z87-A | 2x4GB Corsair Vengeance 1333 MHz | Corsair VX 450 | 80 GB Intel X25 SSD systemdisk | 256 GB Samsung 840 spel/cachedisk | 2+3 TB WD Green lagringsdiskar | Fractal Define R4 | G2420HDBL (24") + L227WT (22")

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Sen är det bara fjantigt att Starbuck är tjej i nya serien

Som någon som inte sett originalet så skulle jag absolut inte kunna tänka mig Starbuck som kille

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.